شکست انجمن حمایت زندانیان مرکز | چرا بنیاد تعاون را جدا کردند؟ - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
شکست انجمن حمایت زندانیان مرکز | چرا بنیاد تعاون را جدا کردند؟

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر| آمارهای رسمی زندانیان همیشه جزو مخفی ترین آمارها بوده اما برای نخستین بار (سید هادی کسایی زاده) خبرنگار وقت خبرگزاری مهر آمار رسمی زندانیان ایران را منتشر کرد. کسایی زاده در آذرماه ۱۳۹۱ در خبرگزاری مهر گزارشی منتشر کرد و در آن اعلام کرد که ایران ۲۵۰ هزار زندانی دارد. آماری که موجب واکنش تند غلامحسین اسماعیلی رئیس وقت سازمان زندانهای کشور در حین مصاحبه و پرسش این خبرنگار از او شد.

اما جدای از آمار زندانیان یکی از مهمترین آسیب های جدی در کشور رسیدگی و حمایت از خانواده زندانیان است که متاسفانه علی رغم فعالیتی اسمی نهادها و ارگان های مسئول اما توجه خاصی به آن نمی شود. کسایی زاده (خبرنگار حوزه قضایی) پس از ورود به زندان اوین و زندان بزرگ پایتخت و کانون اصلاح و تربیت وارد انجمن حمایت زندانیان مرکز شد تا تحقیقات خود را بعنوان روزنامه نگار تحقیقی در حوزه آسیب های اجتماعی ویژه خانواده زندانیان کامل کند.

در این تحقیقات که طی مصاحبه با ۲۰۰ خانواده زندانی فقیر و نیازمند و مشاوران و کارشناسان این حوزه انجام شد، مشخص شد که ۶۰ درصد خانواده زندانیان بیکارند، خشونت و رفتارهای جنسی پرخطر دومین آسیب اجتماعی خانواده هااست، سکوت قانون در برابر حمایت از آنها و پایین بودن اعتماد به نفس خانواده ها بزرگترین چالش در حوزه اجتماعی برای آنها محسوب می شود.

با پیشنهاد سید هادی کسایی زاده به محسن نصیری رئیس وقت انجمن حمایت خانواده زندانیان مرکز در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ قرار شد یک شماره از ماهنامه «مهرحامی» وابسته به این انجمن بر اساس تحقیقات خبرنگار و کار ژورنالیستی جمع آوری، طراحی، سردبیری و منتشر شود تا الگوی مناسبی برای ارائه به مسئولان سازمان زندانها جهت برنامه ریزی انجمن قرار بگیرد. همچنین او پیشنهاد داد تا این نشریه و ایجاد فضای استارتاپی خانواده ها را برای ورود به بازار و اقتصاد و پیشگیری از وقوع جرم تربیت و آموزش دهد.

در شماره ۳۹ این ماهنامه که ۵ خرداد ۱۳۹۵ در ۸۰ صفحه منتشر و توزیع شد گفتگوها و گزارش های کارشناسی، مدیریتی، خانواده محور، فرهنگی و اجتماعی با هدف شکل گیری نظام جدیدی در نگاه به ظرفیت خانواده زندانیان شکل گرفت که متاسفانه به دلیل تنگ نظری مجموعه روابط عمومی و رسانه قوه قضائیه وقت اجازه انتشار این ماهنامه دیگر با این کیفیت صادر نشد و تمامی برنامه ها و ایده ها عقیم ماند و حتی رئیس انجمن هم تغییر کرد.

 

نمونه کار سید هادی کسایی زاده/ سردبیر مهرحامی/ نشریه انجمن حمایت از زندانیان مرکز

 

برای دانلود این ماهنامه اینجا کلیک کنید

*چرا بنیاد تعاون زندانیان از انجمن حمایت جدا شد؟

اما داستان فقط موضوع ماهنامه نیست. سید هادی کسایی زاده روزنامه نگار می گوید: اساسنامه انجمن حمایت از زندانیان مرکز در سال ۱۳۲۰ تدوین شد. اصل اساسنامه خوب بود اما در سال ۱۳۶۲ یک جریانی احتمالا با هدف خاص انجمن را از خصوصی و NGO بودن به انجمنی دولتی تغییر داد و همین داستان را خراب کرد.

نویسنده کتاب خبرنگار حرفه ای می گوید: در تاریخ ۲۵ دیماه ۱۳۶۳ شورای عالی قضایی اساسنامه بنگاه تعاون را زیر مجموعه انجمن حمایت از زندانیان مرکز با امضاء مرتضی مقتدایی ابلاغ می کند و رسما انجمن دارای پشتوانه محکم و بزرگ مالی می شود. این بنگاه وظیفه داشت تا تمامی امور موسسات صنعتی، کشاورزی و خدماتی در زندانها را مدیریت کرده و در حوزه اشتغال زندانیان فعالیت داشته باشد. اما متاسفانه این بازوی بزرگ مالی باز هم به دلایلی خاص و مشکوک از انجمن حمایت زندانیان مرکز جدا شد و زیرمجموعه سازمان زندانهای کشور قرارگرفت.

حالا امروز بنیاد تعاون زندانیان به یک غول اقتصادی تبدیل شده و فقط اسما زیرمجموعه سازمان زندانها و در کل قوه قضائیه قراردارد و به هیچ عنوان هم اطلاعات مربوط به امور درآمدی و هزینه ای خود را شفاف در اختیار رسانه ها قرار نمی دهد. پس از ورود آیت الله رئیسی به ریاست قوه قضائیه مدیرعامل این بنیاد در کوتاهترین زمان برکنار شد. اما بازهم خبری از دسترسی آزاد به اطلاعات در این بنیاد نیست.

*شکست ارائه خدمات انجمن حمایت زندانیان مرکز در سال ۹۹

این در حالی است که انجمن حمایت زندانیان مرکز وظیفه پرداخت مستمری، هزینه تحصیلی دانش آموزان، هزینه های درمانی، اقساط، عیدی، ایاب و ذهاب، مشاوره، فرهنگی، آموزشی، سبدکالا و کمک های نقدی به خانواده های زندانیان را برعهده دارد. آیا با مستمری ماهانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزارتومان یک خانواده زندانی می تواند امورات خود را بگذراند؟

بر اساس آمارهای رسمی در سال ۹۹ تعداد ۱۹ هزار مراجعه کننده به انجمن حمایت زندانیان مرکز ثبت شده که از این تعداد ۱۷۰۰ نفر به کمیته امداد و ۶۸۴ نفر به بهزیستی و ۲۸۰۰ نفر به سایر مراکز حمایتی معرفی شدند که جمع کمک ها فقط از سوی انجمن حمایت حدود ۷ میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که درآمد انجمن حمایت زندانیان مرکز در سال ۹۴ حدود ۷ میلیارد تومان بوده است که با توجه به تورم اقتصادی کشور باید گفت که انجمن حمایت زندانیان مرکز یک شکست بزرگ اقتصادی و درآمدی داشته و به تبع آن میزان کمک های آنان به خانواده زندانیان کاهش یافته است. 

بر اساس آمارها در سال ۹۴ آموزش به خانواده زندانیان ۷۷۵ خانواده و در سال ۹۹ این عدد به ۱۳۸ مورد کاهش یافته است. همچنین در سال ۹۴ آزادی زندانی ۱۸۷ مورد و در سال ۹۹ این عدد فقط ۱۰۰ مورد ثبت شده است.

سید هادی کسایی زاده که عنوان یاور خانواده زندانیان را از سوی این انجمن در کارنامه خود دارد می گوید: یکی از چالش های این انجمن آن است که مدیران بازنشسته یا مامور به خدمت و غیره بر آن مدیریت می کنند. تفکر مدیریت بر سازمان مردم نهاد و استفاده از ظرفیت نیروهای داوطلب و پویش های مردمی به هیچ عنوان مشاهده نمی شود. حتی روابط عمومی این انجمن اقدام قابل قبولی برای جذب خیرین در کارنامه خود ندارد. جالب تر آنکه پیش از این انجمن با من همکاری داشت و سالانه چندین خانواده را شخصا توانمند می کردم اما دیگر خانواده ای به من بعنوان خیر داوطلب و یاور خانواده زندانیان معرفی نکردند.

وی گفت: وقتی فرد و گروهی تفکر دولتی و قضایی و انتظامی داشته و تجربه ای در مدیریت سمن ها و اقتصاد خانواده و بازار نداشته باشند طبیعتا نمی توانند انجمنی را که باید به اقتصاد و فرهنگ یک خانواده زندانی کمک کند را مدیریت کنند. کمک مردم برای آزادی زندانیان عمد در رسانه ملی نشان داد که مردم حاضرند کمک کنند اما اینکه از این ظرفیت انجمن نتوانسته بهره برداری داشته باشد نشانه سوء مدیریت آن است.

برای همین بهتر است آیت الله رئیسی جدای از روزهای انتخاباتی اش نیم نگاهی به جدایی بنیاد تعاون از انجمن حمایت و همچنین چیدمان چارت آن و تغییر در اساسنامه انجمن داشته باشد. قطعا اگر این تشکل دولتی به تشکلی مردمی همانند ستاد دیه کشور یا نهادهای مرتبط تبدیل شود شاهد تحولات خوبی در نگهداشت خانواده زندانیان از آسیب های اجتماعی و اقتصادی خواهیم بود.

**بخشی از گزارش های سید هادی کسایی زاده در مورد خانواده زندانیان

وضعیت ناخوش یک خانواده زندانی سادات/ درخواست از شهروندان و خیرین

«جامعه خبر» و آزادی یک زندانی؛ وقتی رسانه قفل ها را باز می کند!

وضعیت بحرانی یک خانواده زندانی/ هستی و هلیا بی خانمان می شوند!

شکست بزرگ انجمن حمایت زندانیان/کاهش ۲ میلیاردی کمک خیرین!

ماجرای آزادی یک زندانی توسط خبرنگار| چرا ستاد اجرایی فرمان امام(ره) کامیون را غارت کرد؟

انجمن حمایت از خانواده زندانیان تعطیل است!

وقتی همسر زندانی برای نان شب «رحم» اجاره می دهد!

وزارت دادگستری کاری برای بیمه زندانیان نکرده است!

زنان دولت پای سفره هفت سین خانواده زندانی

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false