از کجا بفهمیم که وقت تعویض تسمه تایم ماشین است؟ - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
از کجا بفهمیم که وقت تعویض تسمه تایم ماشین است؟

تسمه تایم یک تسمه پلاستیکی است که بخشی از موتور احتراق داخلی خودرو است و در داخل پیشرانه قرار دارد و میل لنگ خودرو را به میل سوپاپ یا سوپاپ ها متصل می کند تا چهار عملکرد اصلی موتور مکش، فشرده سازی، انفجار و تخلیه را پر کند. اگر برای تعویض تسمه تایم وقت نگذارید، دندان ها ساییده می شوند.

وظیفه این تسمه تنظیم زمان مناسب برای باز و بسته شدن شیرها است، این تسمه چرخش و کنترل سوپاپ ها را بر عهده دارد. در خودروهای مختلف محل قرارگیری میل سوپاپ با یکدیگر متفاوت است اما در بیشتر موارد این قسمت در سرسیلندر خودرو قرار می گیرد.

موقعیت صحیح تسمه تایم مهم است و اگر تسمه تایم توسط یک یا چند دندان جابجا شود، زمان باز شدن سوپاپ مختل شده و کارکرد موتور مختل می شود.

همانطور که در این بخش نکات مربوط به خودرو در نمناک ذکر شده است، بازرسی تسمه تایم باید بخشی از برنامه تعمیر و نگهداری دوره ای موتور خودرو باشد و باید در فواصل زمانی معین آن را برای علائم خوردگی یا شکستگی تسمه تایم بررسی کنید.

تسمه تایم چیست؟

همانطور که گفته شد تسمه تایم  به ویژه در خرید لوازم یدکی ام وی ام اصلی   یکی از اصلی ترین قطعات مورد استفاده در خودرو است. در واقع، بدون تسمه تایم، ماشین روشن نمی شود و حتی موتور ماشین روشن نمی شود. این تسمه با قرار گرفتن بر روی قرقره های فرز و فرز سوپاپ ها دو قسمت موتور را به یکدیگر متصل می کند. عملکرد میلسوپاپ ها نیز توسط تسمه تایم زمان بندی می شود. به طوری که با دو چرخش میل لنگ، میل لنگ یک دور می چرخد. این بدان معناست که تعداد چرخش میلی‌سواپ نیم دور کمتر از چرخش آسیاب است.

البته در برخی خودروها به جای تسمه از زنجیر تایم استفاده می شد. در حقیقت، در خودروها، برای اولین بار از زنجیره زمان برای تنظیم زمان میل‌آپ استفاده شد. هر یک از این اجزاء مزایا و معایب خود را دارند. زنجیر تایم عمر بیشتری نسبت به تسمه تایم دارد که برابر با عمر پیشرانه موتور در نظر گرفته می شود. اما تسمه تایم به دلیل لاستیک بودن عمر مفیدی دارد و نیاز به تعویض به موقع دارد.

البته مهمترین مزیت کمربند نسبت به زنجیر بی صدا بودن آن است. زنجیر تایم به دلیل آهنی بودن، صدای بیشتری روی تسمه تایم ایجاد می کند، هزینه بیشتری دارد و تعمیر آن نیز دشوارتر است. در خودروهای شرکت داخلی به جز پیکان و پیکان وانت که از زنجیر تایم استفاده می کنند، سایر خودروها از تسمه تایم استفاده می کنند.

کار اصلی تسمه تایم در خودرو

وظیفه اصلی تسمه تایم ایجاد هماهنگی بین میل لنگ، میل سوپاپ و سوپاپ ها است. نیروی تولید شده توسط موتور توسط احتراق داخلی از پیستون به شاتون و سپس به میل لنگ منتقل می شود. همچنین عملکرد پمپ آب را دارد. میل لنگ، میل سوپاپ و پمپ آب نیز در سه چرخ دنده قرار دارند که تسمه تایم روی آنها قرار گرفته و می چرخد. وظیفه تسمه تایم تنظیم زمان دقیق باز و بسته شدن شیرها و انجام ۴ عمل می باشد. مکش اصلی فشرده سازی، انفجار و پس زدگی است و این زمان باید بسیار دقیق باشد. در موتورهای احتراق داخلی به دلیل وابستگی متقابل اجزای داخلی موتور، عملکرد صحیح و هماهنگ این قطعات از اهمیت بالایی برخوردار است. وظیفه ایجاد این هماهنگی بر عهده تسمه تایم خودرو می باشد.

زمان تعویض تسمه تایم

تعویض تسمه تایم به عملکرد و عملکرد خودرو بستگی دارد. این بدان معنا نیست که این قطعه باید در تمام خودروها در بازه زمانی مشخص یا بیش از یک کیلومتر تعویض شود. اما وقتی ماشین به ۶۰۰۰۰ کیلومتر رسید بهتر است تسمه تایم را عوض کنید.

البته فقط مسافت پیموده شده ملاک خوبی برای تعویض تسمه تایم نیست زیرا ممکن است خودرویی چندین سال کار نکرده باشد که در این صورت تاریخ استفاده از تسمه گذشته و باید تعویض شود. معمولاً ۳-۵ سال از زمان تولید تسمه قابل استفاده است.

لوازم یدکی جک دیجی کار شاپ ارزانترین قیمتها رو به شما پیشنهاد می دهد.

بنابراین، برای تغییر باید هم به تعداد کیلومتری که خودرو طی کرده و هم به مدت زمان ساخت تسمه توجه کنید. هنگام تعویض تسمه تایم بهتر است بلبرینگ تایم را عوض کنید. یاتاقان ها نسبت به تسمه تایم عمر طولانی تری دارند. یاتاقان ها معمولاً هر ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر تعویض می شوند، اما بهتر است این قسمت با تسمه تعویض شود. در واقع خرابی بلبرینگ همان آسیبی را ایجاد می کند که تسمه تایم شکسته شده است.

true
برچسب ها :
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false