کودکان شهرری بی گناه می میرند| روایت فرمانداری که توانایی مدیریت یک کانال فاضلاب را ندارد! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
کودکان شهرری بی گناه می میرند| روایت فرمانداری که توانایی مدیریت یک کانال فاضلاب را ندارد!

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر، سید هادی کسایی زاده خبرنگار ضدفساد در اوایل سال جاری و سال ۹۹ در رخداد حادثه مرگ چندین شهروند در کانال های فاضلاب غیراستاندارد و غیرایمن گزارش های زیادی منتشر کرد و مسئولان همانند همیشه با استفاده از ابزار رسانه به مردم قول دادند اما عمل نکردند.

اردیبهشت سال ۱۳۹۸ هم جسد دختری ۵ ساله در کانال آب جنوب ری کشف شد و مردادماه ۱۳۹۹ هم دوباره پسری ۵ ساله در کانال آب امین آباد جان خود را از دست داد. همچنین اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ هم جسد کودکی ۱۲ ساله به نام محمد بلوچ در کانال فاضلاب در شهرستان ری کشف می شود.

غلامرضا نوفرستی دادستان ری در همان زمان در رسانه ها به مردم قول داد و گفت: این اطمینان را به مردم شریف شهرستان ری و به پدر و مادر این کودک مظلوم می‌دهم که به صورت جدی موضوع مرگ کودک ۵ ساله را پیگیری کرده و با مقصر حادثه بر اساس نظر کارشناسی حوادث برخورد قاطع انجام شود. اما جزئیات آن و نحوه برخورد قوه قضائیه با عوامل و مقصران هیچ وقت به طور شفاف رسانه ای نشد.

حسین توکلی فرماندار ری هم قول داد و به خبرگزاری دولت و فارس گفت: پیگیر علت حادثه جان باختن کودک پنج ساله در این کانال انتقال آب تصفه خانه جنوب تهران به ورامین هستیم و با مقصران برخورد قانونی می شود. اما بر خلاف قولی که داد هیچ وقت موضوع به مردم بیان نشد و در سکوت خبر پنهان شد.

 

این فیلم نشان دهنده عمق فاجعه در شهرستان ری است

حالا دوباره مرگ دلخراش کودک دیگری از شهروندان شهرستان ری داغ دل مردم را از بی توجهی به جان آنان از سوی فرماندار و مسئولان پیشگیری از وقوع جرم شهر تازه کرد. این بار در هفته نخست اسفند ماه ۱۴۰۰ به نحوی که «جعفر خدا قلی زاده» درباره این اتفاق تلخ می گوید: «ظهر روز پنج شنبه خانواده این کودک برای تعویض روغن خودرو به کارگاهی در حاشیه خیابان ورامین مراجعه کرد. در حالی که همراهان کودک مشغول گفتگو با تعمیرکار بودند، کودک به تنهایی در داخل خودرو بازی می‌کرد. ساعتی بعد که والدین وی به داخل خودرو برگشتند، متوجه خارج شدن کودک از اتومبیل و غیبتش شدند.»

این شورایار محله «عباس آباد نظامی» نام کودک قربانی را «سیدامیرعلی اندرزنیا» عنوان می‌کند و  ادامه می‌دهد: «والدین سیدامیرعلی با بررسی دوربین‌های مداربسته کارگاه متوجه شدند کودک از خودرو خارج و بازی کنان به طرف کانال آب روباز ری – ورامین رفته که به کارگاه تعویض روغنی و دیگر کارگاه‌های صنعتی حاشیه جاده مشرف است.»

این بخش از کانال به وسیله نرده محصور بوده، اما فاصله زیاد نرده‌ها باعث شده سیدامیرعلی از داخل نرده‌ها عبور کند. خداقلی زاده تعریف می کند: «جداره کانال ری شیب تندی دارد و کودک به محض پا گذاشتن به جداره کانال، به داخل آن سقوط کرده است.» بدن کودک با فشار پساب‌های داخل کانال از محل حادثه دور می‌شود و جستجوی والدین وی و کسبه محل برای پیدا کردن او به نتیجه نمی‌رسد. با رسیدن تیم آتش‌نشانی به محل، عملیات امداد و نجات آغاز می‌شود و حدود ۲ ساعت بعد بدن بی جان کودک پیدا می‌شود. خداقلی زاده می‌گوید: «به دلیل بالا بودن حجم پساب‌ها، بدن کودک به چند کیلومتر دور تر رانده شده، در بخشی از کانال که در محله امین آباد قرار دارد، متوقف می‌شود.»

این در حالی است که کانال انتقال آب تصفیه خانه جنوب تهران ازشهر ری به سمت ورامین ۳۶ کیلومتر است که حدود ۲۲ کیلومتر آن از روستاها و حریم شهری شهرستان ری عبور می‌کند و در حال حاضر تنها ۲ هزار ۲۰۰ متر از آن حدود ۱۰ درصد کانال ایمن سازی شده است. در ۲ سال گذشته ۴ کودک ۴ تا ۱۲ ساله با سقوط به داخل این کانال جان خود را از دست داده‌اند.

ناصر امانی عضو شورای شهر تهران در واکنش به این حادثه در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: «درباره حادثه کانال آب محله عباس‌آباد؛ در گزارش بازدید از محله عباس آباد شهرری به تاریخ سوم مهرماه ۱۴۰۰ در جلسه علنی شورای شهر تهران از خطرات کانال آب این محله سخن گفتم. حال با کمال تاسف خبر فوت کودکی شش ساله در این کانال رسیده، ‌برخورد قاطع با مدیران بی عمل را خواستارم.»

 

نکته قابل تامل این است که گروهی فعالان رسانه ای شهرستان ری که حالا به صورت تشکیلاتی و هماهنگ اقدام به مجیزگویی و دریافت کارت هدیه و غیره می کنند به دلیل حمایت از مسئولان در برابر مرگ شهروندان و کودکان سکوت خبری اختیار کردند که خیانت به مردم و جایگاه رسانه محسوب می شود. این خبرنگارنماها با سکوت خبری خود و عدم مطالبه گری با هدف کسب درآمد از رپورتاژهای خبری آبروی رسانه را بردند در حالی که می توانستند در این حوادث سکاندار بهبود اوضاع باشند.

آیا در این حوادث فرماندار یا همان بالاترین و عالی ترین مسئول اجرایی شهرستان مسئول نیست؟ آیا نمی توانست دستور فوری دهد؟ چطور فرماندار فرصت دارد تا از خبرنگار ضدفساد (سید هادی کسایی زاده) به دلیل افشای تخلفات شهرستان شکایت کرده و او را راهی زندان کند اما وقت برای نجات جان شهروندان شهر نگذاشته است؟ آیا دادسرای رسیدگی به جرائم کارکنان دولت این پرونده را رسیدگی خواهد کرد.

پیشنهاد می شود خانواده قربانیان از مسئولان مربوطه شکایت کنند.

 

 

 

 

این تصاویر را آقای دادستان و فرماندار مشاهده کنند

 

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false