نقشه کاداستر چه نقشه می باشند؟ کاداستر چیست و چه کاربردی دارد  - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
نقشه کاداستر چه نقشه می باشند؟ کاداستر چیست و چه کاربردی دارد 

نقشه های کاداستر نقشه هایی می باشند که مرز ها و مالکیت زمین را نشان خواهد داد. این نوع از نقشه ها جزئیاتی مانند شماره شناسایی منحصر به فرد، موقعیت ساختارهای موجود در اطراف زمین، نام منطقه، گواهی تأییدیه شماره شناسایی، شماره بخش یا نام خیابان‌های مجاور که زمین را محدود می‌کنند و… را در خود دارا می باشد.

اطلاعاتی که مهندسین این نقشه ها به دست می آورند اطلاعات اساسی در مورد جغرافیای زمین می باشد که این امر برای ارزیابی و مدیریت زیر ساخت ها به کار می رود. مهندسین می توانند با استفاده از نقشه برداری کاداستر فعالیت های زمین شناسی و زیست محیطی را نیز تشخیص دهند. نقشه های کاداستر توسط دولت نگهداری می شود و دارای جزئیات عمومی یک ناحیه می باشد.

نقشه برداری کاداستر دارای بخش های متفاوتی در خود می باشد که این تقسیم بندی عبارت اند از:

  • نقشه های کاداستر زراعی
  • نقشه های کاداستر شهری
  • نقشه های کاداستر مالی
  • نقشه های کاداستر جغرافیایی
  • نقشه های کاداستر سیاسی
  • نقشه های کاداستر آبی

هر کدام از نقشه های بالا دارای ویژگی های منحصر به فرد خود می باشند به عنوان مثال نقشه های کاداستر شهری دارای اطلاعاتی اعم از موقعیت کوچه ها، خیابان ها، موقعیت املاک و.. است. نقشه های کاداستر زراعی توانایی آن را دارند که محدوده زمین های کشاورزی و زمین های زراعی را به ثبت برسانند. لازم به ذکر است نقشه توپوگرافی نیز در این حوزه کاری می باشد فقط با این تفاوت که در نقشه برداری کاداستر ارتفاع نقاط مختلف نشان داده می شود و به صورت کلی پردازش می شود.

همان طور که در بالاتر به آن اشاره شد نقشه های کاداستر دارای ویژگی های و اطلاعات دقیق در خود می باشند که این اطلاعات از یک ملک و مستغلات آن به ثبت خواهد رسید. در قانون های کشور های مختلف در نقشه برداری کاداستر مهندس موظف است علاوه بر ویژگی هایی که گفته شد به صورت کامل تر نقشه ها را به ثبت برساند.

از این اطلاعات  می توان به نوع سازه‌های موجود در آن ملک، نرخ مالیات مصوب در آن بخش، سطح کیفی آن ‌ها و سال ساخت آن‌ ها اشاره کرد. از دیگر ویژگی های نقشه های کاداستر می توان به دریافت اطلاعات مرتبط با مالکیت ملک اشاره کرد. به این صورت که شما میتوانید در این نقشه اطلاعات کامل را در مورد مالکین قبلی و فعلی ملک را در دست داشته باشید.

در نقشه برداری کاداستر یک ملک، نشانه هایی که شما می توانید آن را در تفسیر خود استفاده کنید و نقطه های موجود بر روی نقشه میباشد که معرف بخش های مختلف یک ملک می باشد. در این نقشه برداری برای دریافت اطلاعات دقیق تر و جزئی تر از سیستم های جی پی اس نیز استفاده می شود.

نقشه برداری کاداستر ملک یا همان نقشه های کاداستری کشور مرتبا به روز رسانی می شوند و اطلاعات آن ها تغییر پذیر می باشند. تغییرات این اطلاعات باید توسط مهندس نقشه بردار یا مالک آن ملک به ثبت برسد. برای مثال اگر شما نرده های خانه خود را جا به جا کرده اید این تغییرات باید در نقشه برداری کاداستر ملک شما به ثبت برسد و این تغییر به رسمیت شناخته شود و مورد تایید دولت قرار بگیرد.

انواع کاداستر

طبق گزارش هایی که فدراسیون بین المللی نقشه و نقشه برداری اعلام کرده است تا کنون 5 نوع کاداستر معرفی شده است که ایین أنواع نقشه برداری  کاداستر عبارت اند از:

  • توپوگرافی
  • نمودارهای هوانوردی
  • مرجع عمومی
  • ناوبری
  • موضوعی
  • طرح
  • مرجع عمومی

برای درک بهتر این موضوع  مثالی را برای شما بازگو خواهیم کرد. برای مثال این را در نظر بگیرید که شما در طول روز و یا در سفر خود از یک نقشه عمومی در حال استفاده می باشید. در این نقشه شما شاهد شهر ها، شهرستان ها و بخش های مختلفی می باشید که نام گذاری شده اند. همچنین این نقشه شما مسیر های اصلی حمل و نقل را به همراه ویژگی هایی طبیعی اعم از رودخانه، دریاچه و… برای شما به نمایش خواهد گذاشت.

نقشه عمومی که شما در حال استفاده از آن هستید به شما برای رسیدن به مقصد مورد نظر خود کمک خواهد کرد. به زبان ساده تر این نقشه ها در امور مرتبط با گردشگری بسیار کارایی دارد. این نوع از نقشه ها را مرجع عمومی می نامند.

توپوگرافی

توپوگرافی یکی از دسته های نقشه برداری کاداستر به حساب می آید که در آن شما شاهد ارتفاع نفاط مختلف می باشید. در این نقشه ها مهندسین با استفاده از سایه زدن یا به عبارت دیگر کانتور نقاط مختلف با توجه به میزان ارتفاع آن ها پستی و بلندی را مشخص خواهند کرد.

شما می توانید با کمک این نقشه  توپوگرافی ها نقاط مرتفع و پست همانند کوه ها، دریاها، دریاجه ها و… را شناسایی کنید.

موضوعی

برای پیدا کردن راه ساده تر موقعیت های خود، استفاده از کاداستر موضعی به جای کاداستر مرجع عمومی توصیه می شود. شما با استفاده از این نوع کاداستر می توانید با برجسته کردن اطلاعات موجود محل خاص و مورد نظر خود را شناسایی کنید. این نوع از نقشه ها اطلاعاتی دقیق اعم از زمین شناسی، تراکم جمعیت، آب و هوا و… یک منطقه را به نمایش می گذارد.

لازم به ذکر است امروزه نقشه برداری کاداستر موضعی به قدری کارایی پیدا کرده است که برای ردیابی نهنگ ها نیز استفاده می شود. کاداستر موضعی بر خلاف کاداستر مرجع عمومی که به سادگی قابل استفاده است و برای تمامی افراد می باشد کمی پیچیده می باشد و برای خواندن اطلاعات درج شده در آن شما نیازمند به دانش خاص نقشه برداری هستید.

نمودارهای هوایی/ ناوبری

یکی دیگر از ابراز های گران قیمتی که در نقشه برداری کاداستر وجود دارد نمودار های هوایی و ناوبری می باشد که مهندسین با کمک این نقشه ها در آسمان و دریا ها حرکت می کنند. در رسم اطلاعات در مورد آسمان و دریاها به جای کلمه نقشه از کلمه نمودار استفاده می شود. این نمودار های دارای اطلاعات مهمی مانند ارتفاعات مختلف در آسمان، خطوط کشتیرانی، خطوط هوایی بین المللی و… می باشد.

این نمودار ها از تصادفات هوایی در آسمان و کشتی ها در داخل آب ها جلوگیری خواهد کرد. این نوع از نقشه های کاداستر فقط توسط برج های مراقبتی و یا تیم ناوبری کشتیرانی مورد استفاده قرار می گیرد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false