حق اعتراض نداریم چه برسد به حداقل پایه حقوق - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
حق اعتراض نداریم چه برسد به حداقل پایه حقوق

“بهروز مروتی” مدیر کمپین معلولان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری جامعه‌خبر و در حاشیه برپایی بزرگترین گرهمایی فرهنگی و اطلاعاتی کشور گفت: هدف از حضور تعدادی از هموطنان معلول در این نمایشگاه انعکاس رسانه‌ای و رساندن صدای این قشر به گوش دولت بوده است.

او افزود: معلولان درخواست اجرای ماده 27 قانون مصوب بودجه سال 96 را که مجلس تصویب کرده از دولت دارند. این قانون در زمان “محمدباقر نوبخت” ریاست وقت سازمان برنامه و بودجه تصویب شد اما سال گذشته رئیسی این ماده قانونی را حذف کرد. اگرچه به سبب اعتراض پیوسته ما دولت قول داده است سال آینده این ردیف بودجه را برگرداند اما این کافی نیست و باید برای آن اعتبار دیده شود. یکی از توجیه‌های سازمان بهزیستی به عنوان متولی رسیدگی به وضع معلولان این است که ما بودجه برای این کار نداریم.

وی ادامه داد: تا پیش از این 9 دوره تجمع سراسری برگزار کردیم که به خوشی پایان یافت و تا حدودی موثر بود. متاسفانه در دو اعتراض اخیر برخورد خشن و امنیتی با ما شد. نه تنها تجمع را برهم زدند بلکه هیچ یک از مسئولان پاسخگو نبودند. 1 بهمن ماه در جلسه ای که با آقای “عوض پور” رئیس اداره رفاه و سلامت برنامه و بودجه داشتیم مجددا بر کمبود بودجه تاکیدکرد.

مروتی گفت: طبق قانون 27 برنامه و بودجه باید دستمزد مصوب سالانه یک کارگر ساده، به افراد با معلولیت شدید که علاوه بر داشتن خانواده قادر به کار نیستند پرداخت شود؛ اما حتی حداقل دستمزدی که بهزیستی تعیین کرده معادل 5 میلیون و 308 هزار تومان را نیز پرداخت نمی کنند و فقط 5درصد یعنی 273 هزار تومان پرداخت می کنند که علاوه بر مستمری و حق معیشتی حدود 1 یا 2 میلیون تومان می‌شود.

یکی دیگر از معلولان این کمپین با تاکید بر این که بیش از 100 هزار نفر دیگر در صف دریافت همین کمک هستند افزود: اجرای این قانون 6 سال به تعویق افتاده و هیچ رسانه ای از بین این همه رسانه کشور درست و اساسی به آن نپرداخته است که صدای معلولان به گوش مسئولان برسد. بهزیستی هم پیگیری نمی‌کند.

وی افزود: در دولت‌های قبل شرایط تقریبا همین بود اما حداقل اجازه اعتراض داده می‌شد و موفق به دیدار مدیران می‌شدیم. با این وضعیت فیزیکیِ ما برگزاری تجمع کار سختی است. در چندین دیدار با نوبخت توانستیم بخش کوچکی از مطالبات را دریافت کنیم؛ مثلا در اولین تجمع کمپین معلولان، ردیف بودجه برای ما تصویب شد و قانون 27 را در قانون بودجه گنجاندند اما در زمان آقای رئیسی آن را ملغی و حتی حق اعتراض هم نداریم.

این هموطن توان‌خواه گفت: امروز با اصرار موفق شدیم وارد همین نمایشگاه شویم و اجازه هیچ‌گونه سروصدا و شعار و اعتراض ندادند و محدودیت‌هایی را مطرح کردند. اما ما با همین نوشته‌های کوچک خود حرفمان را می‌زنیم.

او ادامه داد: سوال ما این است آیا امروزه تقسیم بیت‌المال براساس فرمایش مولا علی (ع ) انجام می‌شود؟ و آیا معلولین که به علت وضعیت خاص خود امکان عصبانیت و پرخاش در آنها محتمل است مستحق برخورد‌های قهری هستند؟ چرا جانبازان درصد بالا 15 میلیون حق پرستاری جانبازی دریافت می‌کنند و ردیف بودجه هر امکاناتی برای آنها به سرعت فراهم می‌شود اما برای ما معلولان 2 میلیون و 100 هزار تومان پرداخت می‌شود. جانبازان نور چشم ملت هستند درست، اما این اختلاف فاحش در حق معلولان منصفانه نیست حتی طالبان در افغانستان بهتر به معلولان خود رسیدگی می‌کنند. کمک معیشت برای جانبازان و آزادگان زیر 25 درصد، 5 میلیون و 600هزار تومان و جانبازان بالای 25درصد 6میلیون و 500 هزار تومان است.

همچنین یک ناشنوا به خبرنگار جامعه خبر گفت: کمک هزینه معیشتی که برای مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود فقط  764هزارو 400 تومان است. برای خانواده‌های دو نفره 1میلیون و 92هزار تومان، برای خانواده‌های سه نفره 1میلیون 528هزارو 800 تومان، خانواده‌های 4نفره 1میلیون و 965هزارو 600 وخانوارهای 5نفره 2میلیون و 402هزارو 400 تومان پرداخت می‌شود. این پول کفاف هیچ هزینه‌ افراد معلول را نمی‌دهد.

قابل توجه است طبق آمارهای جهانی 10 تا ۱۵ درصد از جمعیت جهان یعنی بیش از یک میلیارد نفر با نوعی از معلولیت زندگی می‌کنند. به همین نسبت تخمین زده می‌شود در ایران هم حداقل ۸ میلیون نفر دچار انواع معلولیت هستند. اما آمار بهزیستی، فقط یک میلیون و ۳۰۰ هزار معلول را نشان می‌دهد. سالیانه ۵۰ هزار نفر به این تعداد اضافه می‌شود.

براساس لایحه سال 1403 بودجه سازمان بهزیستی از ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به ۱۶ هزار و۶۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false