وزارت کشاورزی الگوی کشت برای کشاورزان ایرانی ندارد! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
وزارت کشاورزی الگوی کشت برای کشاورزان ایرانی ندارد!

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر لیلا نقوی در مورد نبود الگوی مشخص کشت گفته است: هر کشاورزی خودش تصمیم می گیرد چه چیزی بکارد که آن هم براساس تجربیات سالهای گذشته است. مثلا یک دوره ای سیب زمینی کم بود یک دفعه سال بعد همه به سمت کشت سیب زمینی می‌رفتند در نتیجه قیمت ها آنقدر ارزان می شد که برداشت سیب زمینی به صرفه نبود یا همین چند وقت پیش این موضوع را در پیاز داشتیم.

عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: در حالی که هر منطقه با توجه به ظرفیت‌ها، میزان آب در دسترس، خاک ،آب و هوا باید الگوی کشت داشته باشد و مشخصا هر منطقه باید یک محصول خاص کشت کند در صورت اجرای اینگونه طرح ها ما همیشه مشتری محصول و کانالهای توزیع آن را در دسترس داریم و قیمتها منطقی است.

وی در مورد نقش وزات جهاد و اینکه آیا دولت و سازمان های تابعه برنامه خاصی هر سال برای کشت دارند و یا آن را مدیریت می کنند، گفت: وزارت جهاد یک دوره آموزشی می گذارد، بعد دیگر پیگیری نمی کند، همین می شود که محصولات ما یا ارزان می شود یا گران و هیچ تناسبی با تقاضا ندارد.به طور مثال امسال ما مشکل گوجه فرنگی نداشتیم چون برای مقابله با سرمازدگی همه به سمت کشت گلخانه ای رفته بودند ولی عموما یک دوره محصولاتی نیست بعد می روند وارد می کنند در حالیکه راحت می شود برای تولید برنامه ریزی کرد اما اقایان قانون می گذارند که برای دو ماه یا سه ماه برای تنظیم بازار تعرفه را کم می کنند تا وارد کننده وارد کند و بعد دوباره تعرفه را بالا می برند در حالی که با یک برنامه ریزی و مدیریت ساده و دادن الگوی کشت می توان جلوی خروج ارز را گرفت و از کشاورز داخلی حمایت کرد.

نقوی اظهار داشت: اتاق بازرگانی می تواند با استفاده از شبکه هایی که در استانهای مختلف دارد خیلی راحت در بخش کشت و برداشت سیاستگذاری کند. اکنون هر اتاق کارگروه کشاورزی دارد که با حضور فعالین اصلی این حوزه از همان استان تشکیل شده است که با استفاده از این ظرفیت خیلی راحت می توان بر الگوی کشت نظارت و آن را مدیریت کرد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false