آمارهای تاسف بار| ایرانی ها 8 درصد و فرانسوی ها 46 درصد مالیت می دهند! مالیات ایرانی ها - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
آمارهای تاسف بار| ایرانی ها 8 درصد و فرانسوی ها 46 درصد مالیت می دهند!

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر مالیات بر حسب تعریف سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) پرداختی است الزامی و بلاعوض. مالیات ممکن است به شخص، مؤسسه، دارایی و غیره تعلق گیرد.

در 11 ماهه نخست سال 97 بیش از 90 هزار میلیارد تومان مالیات مستقیم و غیر مستقیم وصول شده است. بر اساس قانون بودجه سال 97 در پایان امسال باید حدود 140 هزار میلیارد تومان انواع مالیات از جمله مالیات بر واردات، ارزش افزوده، ارث، اشخاص حقیقی و حقوقی، کارمندان دولت و…وصول شود. طی این مدت نسبت مالیات به هزینه‌ها حدود 41 درصد و نسبت مالیات از بودجه دولت (کل درآمدهای عمومی دولت) نیز نزدیک به 36 درصد است.

در ایران مالیات عملکرد به طور متوسط حدود 25 درصد سود واحدهای صنفی و تولیدی است. این درحالی است که در کنار مالیات مستقیم دولت 9 درصد نیز به عنوان مالیات ارزش افزوده دریافت می‌کند. گفتنی است نرخ مالیات حقوق کارمندان در ایران 10 درصد بوده و این مالیات از دریافتی‌های بالای 2میلیون 300 هزار تومان دریافت می‌شود. همچنین بر اساس قانون در سال 97 باید حدود 29 هزار میلیارد تومان مالیات بر واردات وصول شود که نرخ حقوق گمرکی 4 درصد و سود بازرگانی نیز برای کالاهای مختلف متفاوت است.

نسبت پایین درآمد مالیاتی به GDP در ایران

گفتنی بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تولید محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال 90 در شش ماه نخست سال 97 حدود 370 هزار میلیارد تومان بوده و برآوردها نشان میدهد در پایان سال این عدد به حدود 800 هزار میلیارد تومان برسد. بر این اساس نرخ مالیات به تولید ناخالص داخلی کمتر از 10 درصد (بین 8تا 9 درصد) است.

بر اساس این گزارش، فرانسه با نرخ مالیات بر تولید ناخالص داخلی(GDP) 46.2 درصد در سال 2017، بیشترین درآمد مالیاتی را داشته است و پس از این کشور، دانمارک با 46 درصد، بلژیک با 44.6 درصد، هلند با 38.8 درصد، ژاپن با 30.6 درصد و آمریکا با 27.1 درصد در رده‌های دوم تا ششم جای گرفته‌اند.

نسبت مالیات به GDP

1 فرانسه-دانمارک 46درصد GDP
2 بلژیک %44
3 هلند %38
4 ژاپن %30
5 آمریکا %27
* ایران 8-9 درصد

اما بررسی گزارش اخیر سازمان همکاری و توسعه اقتصادی(OECD) در خصوص پرداخت مالیات در اروپا نشان می‌دهد، کارکنان طبقۀ متوسط در ثروتمندترین کشورهای جهان حدود یک چهارم دستمزد خود را به عنوان مالیات پرداخت می‌کنند.

مالیات دهندگان بلژیک با پرداخت 40.5 درصد از دستمزدشان، بیشترین بار را در این زمینه بر دوش می‌کشند و پس از آنها مالیات دهندگان دانمارک و آلمان قرار دارند که 35 درصد از کل دستمزدشان به حساب خزانه داری دولت واریز می‌شود.

مالیات حقوق در کشورهای مختلف

1 بلژیک 40 درصد دستمزد
2 دانمارک-آلمان 35 درصد دستمزد
27 استونی 18 درصد دستمزد
28 سوئیس 17درصد دستمزد
* ایران شروع از 10 درصد (با احتساب معافیت)

از طرفی سوئیسی‌ها با 16.9 درصد و پس از آن استونی با 18.4 درصد کمترین مالیات را در سطح اروپا پرداخت می‌کنند.

گفتنی است، در بسیاری از کشورهای اروپا، خانواده‌ها مالیات کمتری نسبت به افراد مجرد پرداخت می‌کنند؛ تنها استثناء در این باره لهستان است که با وجود اجرای سیاستهای حمایت از خانواده‌ها، مجردهای بدون فرزند درصدی کمتر از متاهل‌های دارای دو فرزند مالیات پرداخت می‌کنند.

**مقایسه مالیات شرکت‌ها در ایران و سایر کشورها

لازم به ذکر است، سازمان ملل متحد نیز گزارشی را در خصوص نرخ مالیات در کشورهای مختلف منتشر کرده است که بر این اساس بیشترین نرخ مالیات متعلق به کشور سوئد است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false