ناگفته های یک خبرنگار از وضعیت زائران ایرانی در «نجف»/گزارش را بخوانید - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

پایگاه خبری جامعه خبر/ سید هادی کسایی زاده/ ساعت 10 صبح روز 26 آبان ماه 1395 در ایام اربعین حسینی؛ چند کیلومتری نجف اشرف ترافیک سنگین تر می شود و زائران مجبورند ادامه راه را بدون خودرو طی کنند.

بوی فاضلاب شهری و زباله های انباشته شده آزار دهنده است اما مسیر حرکت به سمت بارگاه امیرالمومنین(ع) سختی راه را هموار می کند.

هرچند موکب های عراقی و برخی کشورهای عربی و مسلمان پذیرای راه زائران حسینی است اما عدم رعایت موارد بهداشتی مهمترین چالش غذاهای نذری بوده و در کنار آن هم کوهی از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی اوضاع زیست محیطی شهر را تهدید می کند.

ستاد بازسازی عتبات عالیات و ستاد اربعین استان تهران در کنار سایر هیات ها و سازمانهای غیردولتی به زائران خدمات ارائه می کنند اما سرویس دهی به میلیون ها زائر تنها از عهده این نهادها بر نمی آید.

*وضعیت سرویس های بهداشتی و حمام

زائران اربعین حسینی در نجف اشرف با چند مشکل بزرگ روبرو هستند. مکان خواب، تامین آب و غذا و سرویس های بهداشتی؛ تهران تا حدودی با ساخت یک سرویس بهداشتی 3 طبقه تمیز و بهداشتی کمی مشکل را برطرف کرده اما کفاف زائران را نمی دهد و صف های طولانی در توالت های صحرایی حتی به 200 متر هم می رسد.

البته این صف های طولانی تنها برای سرویس های بهداشتی نیست بلکه وضعیت انتظار برای حمام های صحرایی هم گاهی به 5 ساعت می رسد. حمام هایی از جنس بنرهای تبلیغاتی اما با آب گرم که زائران پس از استحمام نفس راحت می کشند که متاسفانه تعداد آنها نسبت به صدها هزار زائر اربعین حسینی بسیار اندک است.

گاهی با خودم فکر می کنم که وضعیت نجف و کربلا و پذیرایی و پوشش خدمات رفاهی زائران شباهت زیادی با مواقع بحرانی مانند زلزله و سیلاب های بزرگ دارد البته این زلزله عشق است اما اگر ایران مدیران بحران استانها را برای آموزش و مدیریت به عراق اعزام کند بد نیست!

با این حال مکان خواب هم در ساختمانهای مسقف بسیار کم است و درصد زیادی از زائران شب را با تحویل پتو از ستاد اربعین حسینی در مکان های موکت شده اطراف حرم به صبح می رسانند. اما به دلیل حضور بیشمار زائران حسینی برای تحویل پتو باید از حدود 3 ساعت قبل از خواب در صف های طولانی بایستید.

*وضعیت اینترنت در عراق

از دیگر چالش های زائران اربعین حسینی در نجف و کربلا تامین برق تلفن همراه و اینترنت است که سازمان فنی و حرفه ای با ساخت تخته های کوچک توزیع برق در سرویس های بهداشتی و بین راه این مشکل را تا حدودی برطرف کرده اما جوابگوی زائران نیست. اینترنت هم حال خوبی ندارد و در شهر نجف و کربلا نمایندگی اپراطورهای همراه اول، رایتل و ایرانسل دیده نمی شود در حالی که شهروندان ایرانی حق دارند از این خدمات و حتی رفع مشکلات به این مراکز مراجعه کرده و از خدمات آن استفاده کنند. (اپراطورهای ایرانی علاقه ای به خدمات حضوری به زائران ندارند و تنها با تبلیغات و بزرگنمایی برخی خدمات در بین راه تبلیغ می کنند که گره کار برای همه باز نمی شود) شاید سوال کنید رومینگ اپراطورهای ایرانی چه می شود؟ که باید گفت رومینگ برای اینترنت زیاد کار ساز نیست برای همین برخی از سیم کارت های عراقی استفاده می کنند تا نت بهتری داشته باشند.

ناگفته نماند که قیمت سیم کارت همراه عراقی 15 هزار تومان و استفاده از اینترنت 4 گیگ حدود 50 هزار تومان است اما نت به سرعت تمام می شود و باید دوباره شارژ کنید. حالا اینکه اپراطورهای عراقی دارند سر زائران کلاه می گذارند یا نه مسئولی پاسخ گو نیست.

شاید بهتر باشد در برنامه های آموزشی رسانه ملی و خبرگزاری ها در مورد وضعیت آنتن دهی و اینترنت تلفن همراه بیشتر توضیح داده شود.

*عراق نان لواش؛ بربری؛ تافتون ندارد

غذاهای نذری در عراق که توسط موکب ها توزیع می شود مقدارش نسبت به ایران کمتر است و بیشتر برای تبرک توزیع می شود. معمولا هم زائران جوان و یا مردان و زنان قوی هیکل با این نذورات سیر نمی شوند و یا باید دوباره در صف های طولانی نذورات بایستند و یا با نان میل کنند که نان هم در میان راه یا در شهرها کمتر به دست می آید و اگر هم باشد بیشتر شباهت به نان های ساندویچ دهه 60 در ایران است. پس بهتر است نان هم در کوله راه داشته باشید و یا موکب های ایرانی در کنار آب آشامیدنی که بسیار کم است نان هم به زائران ارائه کنند.

*رستوران و کبابی های عراق گران است

در خیابانها و کوچه پس کوچه های نجف موکب ها بیشتر توزیع چای دارند و توزیع غذا تنها در دو وعده غذایی ناهار و شام عرضه می شود و اگر میان روز وارد شوید مجبور هستید خودتان غذا تهیه کنید. هرچند فلافل های شهر نجف که بیشتر با سیب زمینی و بادمجان سرخ کرده با قیمت حدود 3 تا 5 هزار تومان ارائه می شود خوب است اما در شرایط نا مطلوب بهداشتی است. وضعیت رستوران ها هم همین است به نحوی که یک پرس چلوکباب حدود 20 و یک پرس مرغ 24 و برنج و گوشت هم 50 هزار تومان است.

*سیگاری ها بدانند!

سیگاری های عزیز هم که همیشه به دنبال تامین این دخانیات مضر هستند بهتر است بدانند که قیمت سیگار در نجف تقریبا 2 برابر ایران است. کنت 5 هزار تومانی و وینستون 10 هزار تومانی کمی برای سیگاری ها گران تمام می شود. هرچند نمی توان توقع داشت ستاد اربعین سیگار زائران را تامین کنند اما بهتر است در طول مسیر اربعین در کنار تزکیه دل به فکر بازگشت به سلامتی هم باشیم.

*آب معدنی کوچک 2 هزار تومان

به گزارش خبرنگار اعزامی جامعه خبر به عراق، کربلا و نجف همیشه با مشکل آب آشامیدنی همراه بوده و در این ایام این مشکل بیشتر است. هرچند موکب ها در طول مسیر آب را تامین می کنند اما کم است و اگر هم بخواهید خریداری کنید افراد سودجو در میان اصناف عراق هر بطری آب کوچک را 2 تا 3 هزار تومان می فروشند.

به گزارش سید هادی کسایی زاده خبرنگار پایگاه خبری جامعه خبر گزارش های بعدی به زودی ارسال می شود اما علی رغم تمام تمهیدات و زحمات ستادهای اربعین آنقدر تعداد زائران زیاد است که خدمات به تمام آنها نمی رسد و باید مسئولان ایرانی و عراقی یک مدیرت متحد و جامعی برای بزرگترین راهپیمایی مسلمانان جهان انجام دهند چرا که جنبه های تبلیغی و ترویجی آن برای اسلام تاثیرگذار است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false