مناقشه بر سر همه پرسی در مجارستان/ شوک اوربان به اتحادیه اروپا - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

پایگاه خبری جامعه خبر/حنیف غفاری: اگرچه به دلیل شرکت کمتر از ۵۰ درصد از شهروندان مجارستانی در همه پرسی دیروز (یکشنبه) بر سر موافقت با طرح های اتحادیه اروپا درخصوص مهاجرین و پناهجویان، این همه پرسی از رسمیت افتاد اما رای بیش از ۹۸ درصد از شرکت کنندگان به مخالفت با سیاستهای اروپای واحد در خصوص پناهجویان، شجاعت دولت «ویکتور اوربان» در مخالفت با بروکسل را دوچندان ساخته است!

نخست وزیر مجارستان در نخستین موضع گیری خود پس از اعلام نتایج همه پرسی در کشورش اعلام کرد که اتحادیه اروپا باید نتیجه این همه پرسی را مدنظر قرار دهد. ویکتور اوربان تاکید کرده است که اروپای واحد نخواهد توانست خواسته خود را به شهروندان مجارستانی تحمیل کند.

به نظر می رسد متعاقب برگزاری همه پرسی جنجالی در مجارستان، مناققشه تازه ای در اتحادیه اروپا رخ داده است. ازیک سو مقامات اروپایی معتقدند به دلیل مشارکت ۴۰ درصدی شهروندان مجارستانی در همه پرسی اخیر، این همه پرسی اساسا قابل استناد نیست. با این حال مقامات مجارستانی معتقدند باید رای بیش از ۹۸ درصدی شرکت کنندگان به مخالفت با سیاستهای اروپای واحد در قبال پناهجویان را مدنظر قرار داد و آن را رسمی و قانونی دانست.

در هر حال، با توجه به نتیجه همه پرسی صورت گرفته، از این پس دولت مجارستان به رویکرد سلبی خود در قبال پناهجویان ادامه خواهد داد. حتی برخی منابع خبری اعلام کرده اند که ویکتور اوربان قصد دارد نتایج همه پرسی صورت گرفته را با وجود ابطال آن به قانون تبدیل کند. از این رو تقابل میان مقامات اروپایی و ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان از این پس وارد فاز تازه ای خواهد شد.

طی ماههای گذشته زمزمه هایی مبنی بر ابطال عضویت مجارستان در اتحادیه اروپا شنیده شد. این موضوع برای نخستین بار از سوی مقامات لوکزامبورگ مطرح شد. با این حال مقاماتی مانند «مارتین شولتز» رئیس پارلمان اروپا ابطال عضویت مجارستان در اتحادیه اروپا را غیر قابل قبول دانسته اند. اگرچه به نظر می رسد در صورت تشدید تقابل دولت مجارستان با اتحادیه اروپا، این گزینه همچنان روی میز قرار داشته باشد. ویکتور اوربان نشان داده است که اساسا قصد ندارد در قبال بحران پناهجویان کمترین انعطافی از خود نشان دهد.

از سال ۲۰۱۰ میلادی، یعنی زمانی که ویکتور اوربان به عنوان نخست وزیر مجارستان انتخاب شد، مخالفت وی با سیاستهای مهاجرتی مشترک در اتحادیه اروپا نمود ویژه ای داشت. با این حال، این مخالفت از سال ۲۰۱۵ میلادی و با تشدید بحران پناهجویان شکل جدی تری به خود گرفته است. ویکتور اوربان  معتقد است که اروپای واحد باید مرزهای خود را در راستای جلوگیری از حضور مهاجرین تقویت ( کنترل شدید) کند. او در همین راستا مرزهای خود را با کرواسی و صربستان حصار کشی کرده است. این سیاستهای اوربان با مخالفت سازمان عفو بین الملل و دیگر سازمانها و گروههای حقوق بشری مواجه شده است. با این حال اوربان در مقابل این انتقادات کمترین واکنشی نشان نداده و بر سیاستهای قبلی خود اصرار ورزیده است.

در نهایت اینکه مجارستان حاضر نیست دو هزار پناهجویی که سهم این کشور ( مطابق سهم بندی اتحادیه اروپا) است را بپذیرد. موضوعی که به نظر می رسد سران اروپای واحد دیگر آن را پذیرفته اند و نسبت به تغییر نظر اوربان در این خصوص نیز کمترین امیدی ندارند.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false