شعبده بازی با موهای طلایی! / روایت متفاوت از پرونده «بابک زنجانی» - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

پایگاه خبری جامعه خبر/ سید هادی کسایی زاده/ میلیاردر نفتی، ب – ز و حالا بابک زنجانی؛ نامی که دیگر رسانه ها برای انتشارش بعلاوه عکس نگرانی ندارند. اما به گفته شاکیان پرونده شعبده بازی های بابک امان از وکلای بانک ها و شرکت نفت و حتی نماینده دادستان را در سالهای اخیر و در طول دادگاه بریده است. مرد 45 ساله ای با موهای طلایی که گفته می شود در دوران خدمت سربازی راننده رئیس وقت بانک مرکزی بوده فکر نمی کرد روزی مدیر 70 شرکت، سهامدار شرکت هواپیمایی انور ترکیه، صاحب بانک FIIB، بانکی در تاجیکستان، یک موسسه مالی در امارات، شرکت هلدینگ سورینت کیش، شرکت بزرگ نفتی ISO و صاحب چندین هواپیما و کشتی شده و پس از چند سال فعالیت اقتصادی نامش روی تخته سفید رنگ ورودی یکی از بندهای زندان اوین با ماژیک آبی هک شود!

* پاییز لعنتی بابک زنجانی

همه چیز تقریبا مطلوب بود. هوای خوب، سفرهای به یاد ماندنی، فروش نفت، دلالی در منطقه لابان، حکمرانی در بازار لوازم آرایشی، جلسه با مسئولان و برخی وزرا، گپ و گفت با امیران ارتش چین و کمی هم شادی … اما پاییز لعنتی بابک در سال 1392 رقم خورد. روزی که دادگاه ترکیه در میان هزاران برگ از پرونده فساد بزرگ دولتی نام یک ایرانی را رسانه ای کرد. فردی به نام بابک زنجانی مدیرعامل شرکت سورینت کیش که عامل انتقال 1.5 تن طلا از ایران به فرودگاه آتاتورک بوده است.

دی ماه 92 و غوز بالا غوز بابک زنجانی

خبر دست به دست و پاراگراف به پاراگراف از لابلای حروف ترکی و انگلیسی به رسانه های ایران رسید. در ابتدا موضوع زیاد مورد توجه قرار نگرفت اما شرکت نفت که سالها بود از بابک زنجانی طلب داشت این فرصت را غنیمت دانسته و رسما شکایت خود را رسانه ای کرد. غوز بالا غوز بابک زنجانی آنجا بود که عده ای از نمایندگان مجلس 9 دی ماه 1392 طی نامه ای به سران قوا درخواست کردند که بابک زنجانی بازداشت شود!

حالا رسانه ها منتظر واکنش یکی از سران قوا بودند که حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه سکوت را شکست و اعلام کرد: بابک زنجانی به دلیل برخی اتهامات بازداشت شد.

کیفرخواست صادر شد؛ 237 صفحه …

روزها و ماه ها گذشت و هر بار پاسخ خبرنگاران در مورد وضعیت پرونده بابک زنجانی سکوت و یا در دست بررسی است بود. تا اینکه بعد از 630 روز قوه قضائیه 11 مهرماه 1394 اعلام کرد که کیفرخواست بابک زنجانی در 237 صفحه صادر شده و دادگاه متهم بزرگ نفتی با قضاوت قاضی صلواتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به صورت علنی برگزار می شود.

دادگاه رسمی است؛ قیام کنید

ساعت 7.5 صبح روز 11 مهرماه 1394؛ خیابان دکتر علی شریعتی، ابتدای خیابان معلم، دادگاه انقلاب … خبرنگاران همه آمده بودند. از خبرگزاری ها تا روزنامه ها … قبل از ورود متهم 2 خواهر بابک زنجانی و رسول کوهپایه زاده وکیل متهم وارد ساختمان دادگاه شدند و بعد هم وکلای بانک مسکن، ملت، تامین اجتماعی و 2 نماینده دادستان وارد شدند. ساعت حدود 8 صبح بود که 8 خودروی پلیس از نوپو (نیروی ویژه پلیس) تا راهنمایی و رانندگی خودروی حامل بابک زنجانی را تا پشت ساختمان دادگاه انقلاب اسکورت کردند. هر چند اعلام شده بود دادگاه علنی است اما تنها خبرنگاران معدودی اجازه ورود داشتند و از ورود بیشتر خبرنگاران به دادگاه جلوگیری شد. ساعت 8.45 دقیقه خبرنگاران وارد سالن اصلی برگزاری دادگاه در طبقه سوم شده و با تحویل تلفن های همراه در صندلی های تعیین شده برای پوشش دادگاه نشستند. اما غیر از بابک زنجانی 2 متهم دیگر هم وارد شدند و با قرائت قرآن و بخشی از قانون آیین دادرسی کیفری در مورد نحوه برگزاری دادگاه های علنی راس ساعت 9.05 دقیقه دادگاه رسما آغاز شد.

اقدام خبرنگار خبرگزاری مهر (سید هادی کسایی زاده) موجب شد تا نخستین عکس از بابک زنجانی پس از چند سال با لباس زندانی در فضای مجازی منتشر شود و صبح روز بعد عکس یک روزنامه های ایران و ترکیه شد.

کیفرخواستی با طعم جعل و کلاهبرداری

در میان متن کیفرخواست بابک زنجانی موارد قابل توجهی بود که می توان به چندین مورد جعل و کلاهبرداری اشاره کرد یعنی اینکه این متهم بیشتر درکیفرخواست یک کلاهبردار حرفه ای و جاعل معرفی شده و باید برای جعل و کلاهبرداری هایش پاسخگوی دادگاه باشد. در متن کیفرخواست بابک زنجانی آمده است: جعل حواله نزد بانک مرکزی؛ کلاهبرداری گسترده از شرکت ملی نفت ایران؛ کلاهبرداری از بانک FIIB و جعل حواله بانکی؛ جعل حواله بانکی از بانک عرب ترک به بانک کنت؛ جعل حواله ارزی از FIIB به بانک مسکن؛ جعل چندین حواله بانکی از بانک کنت به موسسه توسعه؛ جعل دستور انتقال بین بانکی از FIIB به بانک اسلام و جعل مهر و اسناد بانکی؛ البته در میان این اتهامات اخلال در نظام اقتصادی کشور و فساد فی الارض و پولشویی هم عنوان شده است.

ماجرای بانک های بابک زنجانی

در کشور مالزی منطقه ای به نام لاوبان است که به گفته بابک زنجانی منطقه آزادی برای تجارت محسوب می شود برای همین متهم در این منطقه اقدام به ایجاد بانکی به نام FIIB مالزی می کند. بعد هم نوبت به بانک کنت می رسد که در سال 2009 این بانک را با اعتبار 10 میلیون یورو در تاجیکستان ایجاد می کند. نکته قابل تامل این است که بابک زنجانی در یک تیزهوشی به بانک ملت پیشنهاد می دهد در بانکش سرمایه گذاری کند اما نمی گوید این بانک برای اوست. بانک ملت هم به اعتبار زنجانی 60 درصد سهام آن را به مبلغ 90 میلیون یورو خریداری می کند. زنجانی برای اینکه اعتماد بانک ملت را جلب کند سهام بانک ملت را بعد از یک سال به مبلغ 160 میلیون یورو خریداری می کند! شاید سوال کنید چرا؟ دلیلش آسان است چون بانک ملت تنها بانک بزرگی است که با وزارت نفت کار می کند!

در متن کیفرخواست به نوعی بابک زنجانی متهم شده که این بانک نامعتبر را معتبر نشان داده که در طول جلسه دادگاه به این اتهام پاسخ داد. بابک زنجانی در پاسخ به این ادعا که تلاش داشته بانک مالزی را بانک معتبری معرفی کند گفت: من نمی‌دانم بانک معتبر از نظر بازپرس پرونده چیست، بانکی که بیش از ۱۰ کارگزار و ۳۸۲ حساب کارگزاری در بانک‌های دنیا دارد آیا نامعتبر است. کارمندان بانک ملت مستقر در بانک مالزی، در دفتر بازاریابی این بانک مستقر بودند و اصلا وظیفه کار بانکی نداشتند. وی همچنین درباره این مطلب که گفته شده است بانک مالزی در منطقه لابوان چند اتاق بیشتر نداشته است گفت: شما که اتاق من را دیده‌اید دفتر من حداقل دو برابر سالن دادگاه  است، یعنی من اینقدر بدبخت شده بودم که برای بانکم در مالزی نتوانم ساختمان تهیه کنم.

چند نکته کلیدی در متن کیفرخواست بابک زنجانی

اما نکته قابل توجه در بخشی از کیفرخواست این متهم مواردی بود که بیشتر رسانه ها را به خود جلب کرد. خرید و فروش طلا، حقوق ماهانه 4 هزار یورو برای یک زن به نام (م-م) که نقش کلیدی در شرکت های زنجانی داشت؛ بسته بندی ۸ هزار کارت اعتباری ارزی که بی اعتبار بود ؛ ارتباط بابک زنجانی با خواهرش از اوین برای جعل برخی اسناد و مدارک؛ مصوبه‌ای به امضای ۳ وزیر وقت که بر اساس آن ۱۴ درصد از سود نفت از طریق بانک FIIB (متعلق به بابک زنجانی) به شرکت نیکو پرداخت شود؛ آقای (ش) شریک بابک زنجانی ۳۶ میلیون دلار از پول فروش نفت را هیچ وقت به بابک پس نداد و این پول را برای خرید هواپیما و کشتی و خرید سهام به نام خودش هزینه کرد؛ بابک زنجانی در این پرونده ۷.۶هزار میلیارد تومان پولشویی داشته است.

و اما دفاعیات بابک زنجانی!

دفاعیات بابک زنجانی در طول دادگاه با طنز همراه بود. لبخندهایش و گاهی هم طعنه هایی که به قاضی با وکلای نفت و بانک مسکن می زد هم حاشیه های دادگاه را رقم زد. اما برخی اظهارات این متهم بزرگ نفتی در دفاعیات خود شنیدنی است. وی گفت: دولت تدبیر و امید و وزیر نفت فعلی کار سیاسی و حزبی می کنند اگر مجبور شوم روزی یک سند از وزارت نفت رو می کنم… اصلا فایل صوتی هم دارم؛ دادستان و بازپرس اطلاعات دقیق از موضوع پرونده ندارند و بازی خورده اند؛ من (بابک زنجانی) نخبه اقتصادی هستم و شما را بازی داده اند؛ مرا از اعدام نترسانید و برای این کشور خدمت کرده ام؛ اصلا دولت قبل و آن سه وزیر بی تقصیر بودند و وزیر سابق نفت خیلی زحمت می کشید. داخل وزارت نفت درگیری بود و اداره بین الملل و شرکت HK مشکل داشتند!

آغاز خظ و نشان های بیژن و بابک/توهین به خبرنگاران از سوی وزیر نفت

یکی از شاکیان پرونده بابک زنجانی یا بهتر باید گفت فردی که بابک زنجانی را به دادگاه کشاند بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت است که پس از خواندن متن کیفرخواست در دادگاه 27 مهرماه 1394 در جمع خبرنگاران حوزه انرژی گفت: گمان می‌کنم بابک زنجانی دارد در برخی رسانه ها پول خرج می کند تا برای خودش پوشش بگیرد. (البته این ادعا هیچ وقت ثابت نشد و هیچ خبرنگار و رسانه ای یک ریال پول از وکیل این متهم نگرفته اند) این آقا از این ۱۰ هزار میلیارد تومان که بدهکار است، یک کمی در جیبش را شل کرده و دارد خرج می کند که دارند حرف‌هایی برایش می زنند که ظاهراً او دارد طلبکار و ما بدهکار می شویم. پول ملت را خورده اند و اینقدر پر رویند. البته این پاسخ زنگنه بی پاسخ نماند و بابک زنجانی هم از زندان پیغام فرستاد: در دادگاه با استناد به اسناد و مدارک مشخص خواهد شد چه کسی خدمت و چه کسی خیانت کرده است و مال حرام خورده است.

داستان نفت و بابک از زبان وکلای وزارتخانه

این گفته ها در حالی که وکلای وزارت نفت می گویند: در آن زمان پرداخت مطالبات پیمانکاران به تعویق افتاده بود و پروژه های پارس جنوبی هم به بن بست رسیده بودند. همچنین نفتکش ها پر از نفت روی دریا بود و تحریم هم بودیم حالا خودتان تصور کنید در جاده برفی خودروی شما خراب شود و فردی با آچار و ابزار ناگهان روبروی شما قرار بگیرد… چه می کنید؟ بابک زنجانی به دلیل اینکه بخش زیادی از سهام بانکش (FIIB) را بانک ملت خریداری کرده بود اعتبار زیادی کسب کرد و همین ظاهر سازی ها و تائید ها موجب شد تا ۱.۴ میلیون یورو پول نقد به زنجانی بدهیم تا پول پیمانکاران را تسویه کند اما او فقط ۶۶۰ میلیون پرداخت کرد و بقیه پول را در جای دیگر سرمایه گذاری کرد. این را هم باید گفت که اولا همان ۶۶۰ میلیون را به جای یورو و دلار با ین و ریال داد و دوم اینکه کارمزد هم از آنها کم کرد!

وکلای نفت گفتند: شما خودتان را جای مدیر صندوق بازنشستگی نفت بگذارید. فردی که وزرا تائیدش کردند و صاحب بانک است و یک مرتبه ۳۰۰ میلیون یورو نقد به حساب بانک خارجی (بانک خود زنجانی FIIB) واریز می کند و رسیدش را می دهد آیا نباید اعتماد کنید؟ بعد از واریز پول صندوق بازنشستگی یک میلیون بشکه نفت به ارزش ۸۳ میلیون دلار تحویل زنجانی داد.
وکیل وزارت نفت در گفتگو با سید هادی کسایی زاده در پاسخ به اینکه کی متوجه شدید بابک زنجانی نمی خواهد پول بدهد گفت: سال ۱۳۹۱ بود. البته نمی دانستیم قرار است ندهد چون بحث اعتماد مطرح بود. مبلغ بدهی هم حدود ۲.۶۶ میلیارد یورو است که بر اساس قانون اگر بر اساس یورو پرداخت شود خسارت تاخیر ندارد اما اگر ریال باشد باید خسارت پرداخت شود.

وکلای نفت گفتند: بابک زنجانی به مسئولان وزارت نفت گفت پول را از طریق بانک میتسوبیشی واریز کردم و رسید هم داد اما بعد دیدیم جعلی است. نوبت بعد گفت پول را از طریق بانک مرکزی تاجیکستان واریز کردم که آن هم دروغ بود. بار دیگر بابک زنجانی ادعا کرد از بانک سوئیس به بانک روسیه و به حساب بانک مرکزی نزد این بانک بدهی واریز شده که آن هم درست نبود. برای بار چهارم کار عجیبی انجام داد و چک های ضمانت خرید شرکتهای تامین اجتماعی به مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان را جای طلبش به وزارت نفت داد در حالی که هیچ پولی به تامین اجتماعی نداده بود. باید گفت او داشته وقت کشی می کرده و برای خودش زمان می خریده است.

وزارت نفت پول مشروع را از بابک زنجانی قبول می کند

از وکلای وزارت نفت سوال کردیم اگر بابک زنجانی تمام بدهی نفت را به یورو پرداخت کند شکایت خود را پس می گیرید؟ گفتند: چه پولی و از کجا؟ هر پولی را نمی توانیم قبول کنیم. از کجا معلوم این پول های سیاه نباشند و از فروش مواد مخدر یا اسلحه یا پولشویی نباشد؟ وزارت نفت پول مشروعی که بانک مرکزی تائید کند را قبول می کند. در ضمن جنبه عمومی جرم که کلاهبرداری و اخلال در نظام اقتصادی کشور بر اساس کیفرخواست است هنوز باقی است.

پاسخ وکیل زنجانی به اظهارات وزارت نفت

اظهارات وکلای وزارت نفت و شرکت HK در حالی است که رسول کوهپایه زاده وکیل بابک زنجانی در مورد این اظهارات می گوید: موکل من هیچ گاه برای همکاری با وزارت نفت پیش قدم نبوده بلکه این شرکت نفت بود که به دلیل تحریم ها با اصرار به سمت بابک زنجانی رفت. دلیل قابل توجه اینکه موکلم از سالهای ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۱ یعنی آغاز همکاری با شرکت نفت دارای شرکت های متعدد در امور مختلف اقتصادی در داخل و خارج از کشور با سرمایه زیاد و امکانات بانکی و پولی بود و با برخی نهادهای دولتی و افراد حقوقی همکاری داشت و گزینه مورد تائید و آزمون شده ای برای این همکاری محسوب می شد در حالی که در آن شرایط شرکت نفت قادر نبود به جز چند کشور محدود حتی یک بشکه نفت بفروشد.

بابک زنجانی ۷۰۰ میلیون دلار در شرایط تحریم پول وارد ایران کرد و شرکت‌هایش تحریم شد

وکیل بابک زنجانی اظهار داشت: در آن زمان هیچ شرکت معتبر بیمه ای محمولات نفتی ایران را بیمه نمی کرد و هیچ کشتیرانی حاضر نبود نفت ایران را جابجا کند و اگر هم نفت فروخته می شد قادر نبودیم یک دلار به کشور یا جای دیگر منتقل کنیم. در این شرایط بحرانی و حساس که واقعا شرایط به شدت تنگ شده بود دوستان شرکت نفت برای رهایی از وضعیت موجود به سراغ موکل من آمدند و او توانست تحریم ها را دور بزند و ۷۰۰ میلیون دلار پول وارد کشور کند و به همین دلیل و کار بزرگ و اثر گذار تمامی شرکت ها و بانک های بابک زنجانی توسط اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم شد. همین موجب شد تا گرفتاری های جدیدی برای موکلم ایجاد شده تا جایی که این پرونده تشکیل شود. فردی که روزی توانست در مصاف با جنگ اقتصادی خدمت کند حالا باید در آماج تهمت ها قرار بگیرد. البته همه این اتهامات از لحاظ قانونی ادعاست و مرجع قانونی برای تشخیص صحت یا کذب این ادعا دادگاه است.

49 هزار میلیارد تومان پول نقد دارم

با این حال بابک زنجانی در طول دفاعیات خود گفته است: گفته بودم ۲۲ میلیارد یورو در حسابم دارم و از حسابم ۱۰ میلیارد یورو کم شده و در حال حاضر ۱۲ میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو معادل ۴۹ هزار میلیارد تومان در حسابم دارم. وقتی هم سوال شد چرا بدهی نفت را ندادی گفت: شماره حساب بدهید واریز می کنم اما بانک ها همچنان در خارج از کشور تحریم هستند.

ارتباط سعید مرتضوی و بابک زنجانی

در ادامه جلسه دادگاه پای افراد و دستگاه های دیگری هم در پرونده باز شد. در متن کیفرخواست آمده است بابک زنجانی تصمیم گرفت ۱۳۸ شرکت از تامین اجتماعی را خریداری کند برای همین طی قراردادی با سعید مرتضوی  آمادگی خود را برای خرید شرکت ها با اعتبار ۴ میلیارد یورو اعلام کرد و توانست ۱۳۸ شرکت را خریداری کند. بابک زنجانی ۴۴۲ میلیارد ین ژاپن را از طریق بانک FIIB برای بانک رفاه نزد بانک «مسکن» واریز کرد تا از این طریق مبلغ خرید شرکت های تامین اجتماعی را پرداخت کند، اما این مبلغ ارزی غیر قابل انتقال و غیر واقعی بود. بعد هم ضمانت‌نامه ۸ هزار میلیارد تومانی را در حق شهرداری تهران خواست صادر کند که میسر نشد.

تو سلطان جعل هستی!

اما ادامه دادگاه بابک زنجانی موارد دیگری را روشن کرد. نماینده دادستان بارها و بارها بابک زنجانی را یک جاعل و حتی سلطان جعل عنوان کرد. بابک زنجانی خطاب به نماینده دادستان گفت آقای محترم توهین نکنید. بعد وقتی نماینده دادستان از امضای جعلی زنجانی پرده برداشت زنجانی به او گفت: تو دروغ می گویی که نماینده دادستان هم خظاب به زنجانی گفت: به تو ربطی ندارد که البته قاضی به بابک زنجانی تذکر داد که بار دیگر اینگونه نظم دادگاه را بر هم بزنی از دادگاه اخراج می شوید!

ارتباط بابک زنجانی با وزارت اطلاعات

در جلسات دادگاه عنوان شد که برخی از کارکنان دولت مانند آقای س- ج مدیرعامل وقت شرکت HK هم اتهاماتی دارند که باید رسیدگی شود. در پرونده بابک زنجانی 95 درصد تحقیقات توسط خود بازپرس انجام شده و چون کارشناسان رسمی دادگستری در بخشی از پرونده حضور نداشتند اعتراض وکیل بابک زنجانی را در برداشت و چندین بار درخواست کرده است که از کارشناسان رسمی استفاده کنید. بابک زنجانی در دفاعیات خود عنوان کرده بود که از طریق سیستم آیبان با وزارت اطلاعات همکاری داشته و گزارش های مالی خود را به معاونت اقتصادی این وزارت خانه می داده که توسط نماینده دادستان تکذیب شد. پرونده 80 هزار برگی بابک زنجانی با تحقیق از 200 نفر انجام شد و در طول جلسات دادگاه متهم و نماینده دادستان تمام سوالات را پاسخ می دادند.

بابک: بازپرس بی اطلاع است

بابک زنجانی در طول دادگاه چندین بار بازپرس و افرادی که در تحقیقات همراهی می کردند را بی اطلاع خواند و یک بار هم گفت که بازپرس فرق میان برات و ال سی را نمی داند! که نماینده دادستان در پاسخ گفت: بازپرس استاد این کار است و چندین سال در این تخصص قلم زده است.

شرکتن بنکرز SCT قانونی بوده است

بابک زنجانی در پاسخ به اینکه گفته شده چون شرکت SCT مجوز بانک‌داری نداشته در عمل مجاز به ارسال پیام‌های سوئیفتی نبوده است گفت: اینکه موسسه یا نهادی مجوزی برای صدور سندی داشته یا نداشته باشد، دلیل بر واقعی یا غیرواقعی بودن آن سند نیست. شرکت SCT در منطقه آزاد کیش ثبت شده و اساسا و اصولا فلسفه تاسیس مناطق آزاد این است که نهادهایی که در آنجا تاسیس می‌شوند فارغ از چارچوب‌ها و اصول و موازین مناطق غیرآزاد فعالیت کنند. موسسه SCT در آگهی تاسیس خود که در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است، انجام امور بانکی تحت قواعد UCP را جزو وظایفش اعلام کرده است. وقتی چنین چیزی ثبت و آگهی شده و به اطلاع عموم رسیده، یک کار متقلبانه مخفی از سوی موکل نبوده است.

بانک مرکزی بخشی از دولت است نمی تواند کارشناس باشد

نکته دیگر در این پرونده این است که وکیل بابک زنجانی روی این نکته تاکید دارد که اظهارات کارشناسان بانک مرکزی نمی تواند مستند باشد چرا که آنها هم عضوی از دولت هستند و دولت شاکی پرونده است. وی در دفاعیات خود گفته است: رابطه دولت و موکل، رابطه شاکی و متشاکی است. بانک مرکزی بخشی از دولت است و در این پرونده ذینفع محسوب می‌شود.

براساس قوانین موضوعه ذینفع صلاحیت اظهارنظر در این مواقع و موارد را ندارد و اظهارات مسئولان بانک مرکزی در ماه‌ها و سال‌های اخیر با رسانه‌ها نشانگر موضع داشتن و عدم بی‌طرفی بانک مرکزی است. کوهپایه‌زاده با بیان اینکه اظهارنظر کارشناسان مندرج در کیفرخواست علیه موکل دارای ایرادات و اشکالات اساسی است، گفت: طبق اظهارنظر آقای داوری از کارشناسان بانک مرکزی که در صفحه ۳۳۸، جلد ۳۰، سطر ۶ پرونده مضبوط است؛ وی می‌گوید: اظهارنظر در خصوص جعلی بودن بدون دسترسی به اسناد و مستندات بانک FIIB امکانپذیر نیست اما از آنجا که شرکت ISO و بانک مالزی هر دو متعلق به زنجانی است، به نظر می‌رسد مبالغ صوری بوده و عملا مبلغی انتقال نیافته است. وکیل مدافع بابک زنجانی در ادامه به بخشی دیگر از اظهارنظر کارشناس بانک مرکزی در خصوص منشأ ۵۶۲ میلیارد و ۲۴۷ میلیون و ۹۸۰ هزار ین ژاپن اشاره کرد و گفت: کارشناس بانک مرکزی در جلد ۳۰ و صفحه ۳۳۹ پرونده در این باره می‌گوید که اظهارنظر دقیقی نمی‌توان کرد.
 

پایان جلسه دادگاه/ 26 جلسه جنجالی

بالاخره دادگاه پر طمطراق بابک زنجانی در تاریخ 21 بهمن ماه 1394 قبل از اذان ظهر پایان یافت و همه منتظر رای نهایی دادگاه شدند.

اسفندماه 1394 حکم اعدام صادر شد

16 اسفند ماه 1394 بود که محسنی اژه ای خبر صدور حکم را اعلام کرد و گفت: حکم بابک زنجانی و دو متهم دیگر که در این پرونده محاکمه شده بودند در دادگاه بدوی صادر شد که قاضی پرونده این متهم را مفسد فی الارض تشخیص داد. قاضی پرونده علاوه بر حکم اعدام، متهمان را به رد مال به شاکی ( شرکت ملی نفت ملی ایران) و ‌جزای نقدی معادل یک چهارم پولشویی محکوم کرد.

واکنش بابک زنجانی پس از شنیدن حکم اعدام

پس از صدور حکم وکیل بابک زنجانی (رسول کوهپایه زاده) گفت: وقتی زنجانی از مفاد رأی مطلع شد از من پرسید آیا واقعاً من مفسد فی‌الارض هستم؟ به او پاسخ دادم که از نظر من چنین نیست و دادگاه به ماده 2 قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی اشاره کرده و گفته اعمال شما به قصد ضربه زدن به نظام بوده است. موکل وقتی این را شنید خیلی متعجب و متاثر شد و گفت« یعنی من چون قصد ضربه زدن به نظام داشتم مفسد شناخته شدم؟. من که همه هدفم خدمت به نظام بوده است و به نظام کمک کردم».

روزهای انتظار برای تائید یا لغو حکم

اعتراض به حکم نخستین اقدام وکیل بابک زنجانی بود و پرونده به دیوانعالی کشور رفت. حالا 300 روز از حکم می گذرد. استیکر های بابک زنجانی و رسول کوهپایه زاده دست به دست می شود. ویکی پدیا هر روز اطلاعاتش را در مورد این پرونده به روز می کند. ملاقات وکیل با موکلش ممنوع شده و زمان بازداشت موقت بابک زنجانی بر خلاف قانون روز به روز بیشتر می شود.

وکیل بابک زنجانی می گوید موکلم تحریم ها را دور زده و همین برای در سطح جهان دردسر ساز شد. نمونه اش هم خبر جدید اتهام کلاهبرداری رضا ضراب از شرکای بابک زنجانی …

حال بابک زنجانی خوب است. برای مسئولان نظام نامه می نویسد. کانال حامی بابک زنجانی هم توسط دخترکی جوان اداره می شود. اینستاگرامی هم برای او ایجاد شده اما وکیل زنجانی از آن بی اطلاع است.

خبر لغو حکم اعدام بابک زنجانی در دیوانعالی کشور توسط خبرگزاری مهر منتشر می شود و پس از آن محسنی اژه ای می گوید این خبر دروغ است. روزهای پاییزی دوباره رسیده و خاطرات پاییز لعنتی بابک زنجانی در سال 1392 تکرار می شود.

آیا شعبده بازی با موهای طلایی از اعدام رها می شود؟

خبرنگاران نمی توانند مدافعه گر باشند و باید بر اساس رسالتی که دارند حقایق را برای مردم بازگو کنند و تصمیم گیری و قضاوت با مردم است. برای همین من (سید هادی کسایی زاده) هم نمی توانم در این پرونده و دادگاه هایی که حضور داشتم اظهار نظری داشته باشم.

تولگا تانیش خبرنگار روزنامه حریت می گوید: رضا ضراب پول را از طریق شرکت های خصوصی به کار انداخته بود. او و بابک زنجانی جدا از هم کار می کردند هرچند که در مواقعی در مسیر همدیگر قرار می گرفتند، مثلا در قضیه محموله طلای غنا که در سال 2013 به استانبول رسید. رضا ضراب یک شهروند دو تابعیتی ایرانی ترک است که در ماه مارس در فلوریدای آمریکا به اتهام نقض تحریم های آمریکا علیه ایران بازداشت شد. مقامات تعقیب وی را به توطئه برای نقش تحریم های آمریکا و کمک به نهادهای ایرانی برای انتقال صدها میلیون دلار پول از طریق بانک های آمریکایی متهم کرده اند.

شاید این اتهام جدید رضا ضراب دلیلی باشد مبنی بر اینکه بابک زنجانی چطور تحریم ها را دور زده و خطر را به جان خریده است. با این حال رای دیوانعالی کشور کار را تمام می کند و دیگر جای گلایه ای نیست.

هرچند پرداختن به پرونده بابک زنجانی بیش از هزاران صفحه زمان می برد اما با خلاصه ای از وقایع رخ داده برای آن دسته از شهروندانی که موفق به پیگیری کامل پرونده نشدند گزارش را نوشتم.

 

 

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false