راهنمای خرید زعفران اصل - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
راهنمای خرید زعفران اصل

خرید زعفران امروزه به علت خواص شگفت انگیزی که در این گیاه مستتر است و همچنین جلوه زیبا یا بوی خوشی که برای مصرف کنندگان هنگام استفاده از آن به ارمغان می‌آورد، زعفران را تبدیل به یکی از اصلی‌ترین مواد خریداری شده در سبد غذایی مردم‌ کرده است. استفاده از زعفران در خارج از مرزهای ایران نیز گسترده شده و خرید زعفران در بین بسیاری از خارجی‌ها نیز مرسوم است.

پیش از بررسی خواص یا خرید زعفران لازم است بدانید، زعفران گیاهی است که از جانب ریشه‌ی پیاز رشد می‌کند. پیاز این گیاه، نوعی پوشال قهوه‌ای رنگ است که وظیفه‌ی محافظت از بخش اصلی یعنی همان محصولی که در فرایند خرید زعفران به عرضه می‌رسد را به عهده دارد.

پس از کاشت بخش مذکور یعنی پیاز گیاه در خاک، ساقه‌ای که در آخر دارای یک گل شش پر خواهد شد، از دل خاک جوانه زده و با گلبرگ‌هایش که اطراف سه کلاله قرمز رنگ را گرفته‌اند و از آن‌ها محافظت می‌کنند، مراتب رشد زعفران را به اتمام می‌رساند. آن سه کلاله قرمز، همان گیاه زعفران است که با مشقت و زحمت فراوانی تهیه می‌شود و اما چه ترکیباتی در این سه کلاله قرمز رنگ وجود دارد که آن‌ها را از دیگر گیاهان متمایز می‌کند؟

کیفیت و قیمت انواع زعفران به میزان کمی و کیفی همین عوامل متمایز کننده وابسته است.

ترکیبات مذکور عبارتند از :

  • کروسین عاملی که بر قدرت رنگ تاثیرگذار است
  • پیکروسین ماده‌‌ی موثره بر قدرت طعمی که از گیاه انتظار می‌رود.
  • سافرانال یا ماده‌ای که میزان عطر و بوی گیاه به آن وابسته است.
  • آن‌چه که در خرید زعفران حائز اهمیت است، کیفیت و قیمت آن است.

میزان ترکیبات فوق که تعیین کننده کیفیت گیاه مذکور است، در آزمایشگاه‌های مخصوصی سنجیده می‌شود و هرچه مقدار وجود این سه ترکیب بیشتر باشد، نشان از باکیفیت‌تر بودن زعفران دارد.

قبل از خرید زعفران چه به صورت عمده و چه به میزان کم بهتر است انواع زعفران را بشناسیم.

انواع زعفران

انواع زعفران عبارتند از:

  • زعفران دسته
  • زعفران سرگل
  • زعفران پوشال
  • زعفران قائنات
  • این زعفران شبه نگین
  • زعفران سوپر نگین
  • زعفران نگین
  • ریشه زعفران

دو نوع از زعفران‌های بالا یعنی زعفران قائنات و زعفران سرگل به علت کیفیت خوبی که دارند، از دیرباز تاکنون مورد توجه قرار گرفته‌اند

زعفران قائنات

پیش از خرید زعفران قائنات، آشنایی با علل موثر بر کیفیت این محصول، می‌توانند دلایل خوبی برای اطمینان از هوشمندانه بودن این خرید باشند. از آن جا که این محصول در منطقه قائنات کشت می‌شود، به همین نام، یعنی زعفران قائنات شناخته می‌شود. اشتیاق برای خرید زعفران قائنات به علت کیفیت بالای این محصول است. بالا بودن ارتفاع منطقه از سطح دریا، شرایط اقلیمی، شرایط آب و هوایی، رطوبت مناسب، وجود املاح فراوان و مورد نیاز گیاه در قنات‌های منطقه، آبیاری با آب‌های قنات و رسیدن املاح لازم به گیاه و ….. از جمله عواملی هستند، که به جد بر کیفیت زعفران اثر گذارند و به صورت یک مجموعه کامل در منطقه قائنات مشاهده می‌شوند.

زعفران سرگل

هنگام پاک یا به عبارتی آماده کردن زعفران تا حد ممکن، بخش‌های ریشه‌ای آن را جدا کرده و مقدار زعفران باقی‌مانده که در واقع نوع مرغوب این محصول است را زعفران سرگل می‌نامند. خرید زعفران سرگل در بین عامه مردم مرسوم بوده و اغلب افراد از کیفیت و خواص آن مطلع هستند. رنگ دهی خوب، قیمت مقرون به صرفه، منظم بودن و….. از عواملی هستند که موجب کارایی این نوع از محصول در مصارف خانگی و در نتیجه متداول شدن خرید زعفران سرگل به عنوان نوع منتخب مردم می‌شود. پس از شناخت کلی این گیاه، لازم است، خواص این گیاه تشریح شود. از خواصی که از خرید زعفران و استفاده از آن به دست خواهد آمد، می‌توان به:

  • بالا بردن سطح هورمون شادی
  • تاثیر مثبت بر سلامت پوست
  • تاثیر بر افزایش هوش
  • کمک به بهبود سلامت گوارشی
  • موثر بر بهبود ریزش مو و ….. اشاره نمود.

 

اما هنگام مصرف زعفران باید به نکاتی نیز توجه کنید. افراط در مصرف زعفران باعث مسمومیت شده و یا حتی می‌تواند موجب مرگ شود. از آن‌جا که زعفران طبعی گرم دارد، مصرف بیش از حد آن برای بدن خوب نیست و ممکن است غدد داخلی بدن همچون کبد را درگیر کند. همچنین زنان باردار نیز باید در میزان مصرف زعفران دقت داشته باشند. با وجود خواص زیادی که زعفران برای زنان باردار دارد، استفاده بیش از حد آن در ماه‌های اولیه ممکن است باعث سقط جنین شود. علاوه بر موارد گفته شده، توجه به اصل بودن زعفران نیز بسیار مهم است.

راه‌های تشخیص زعفران مرغوب از بی‌کیفیت

تشخیص و زعفران اصل و تقلبی

روش‌های زیادی برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی وجود دارد:

بوی قوی‌تر نشان از کیفیت بیشتر دارد

هر چقدر هم که سودجویان در راستای شبیه سازی نوع تقلبی تلاش کنند، قادر به تولید ماده‌ای کاملا مشابه نوع اصلی نخواهند بود. رایحه‌ی زعفران اصل قوی و تند است. در نتیجه هنگامی که تصمیم به خرید زعفران می‌گیرید، برای تشخیص اصل بودن آن، به بوی آن توجه ویژه داشته باشید. هرچه بوی زعفران قوی‌تر و خوش عطرتر باشد، احتمال اصل بودن آن نیز بالاتر می‌رود. به بیان برخی از افراد خبره در شناخت زعفران اصل از تقلبی، ترکیبی از رایحه‌ی یونجه و عسل، می‌تواند مبنایی برای تشخیص بوی اصیل زعفران باشد.

طعم زعفران

یکی دیگر از فاکتورهایی که می‌تواند به تشخیص کیفیت و مرغوب بودن زعفران خریداری شده کمک کند، شناخت طعم و مزه‌ی اصیل زعفران است. برای شناسایی محصول اصل از این طریق، لازم است کمی از زعفران را با بند انگشت به زبان خود بزنید و آن را مزه مزه کنید. در این‌ مرحله اگر کمی طعم شیرینی در دهانتان احساس شد، لازم است به تقلبی بودن زعفران شک کنید. زعفران اصل به طور کلی هیچ گونه طعم و مزه خاصی ندارد و نه تنها همچون کالای تقلبی شیرین نیست، بلکه کمی هم ردی از تلخی را در دهان فرد به جای خواهد گذاشت.

رایحه‌ی متبادر شده از زعفران

در بخش قبلی گفته شد طعم شیرین نشان از این دارد که زعفران مورد بررسی، تقلبی است اما در بخش بو این مورد دقیقا بر عکس است. در هنگام خرید زعفران و عمل کردن به روش بو شناسی برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی، میبایست مقداری از زعفران را بین دو انگشت بمالید و بو بکشید. رایحه‌ی زعفران کمی شیرین همچون عطر عسل است.

به سرعت رنگ دهی زعفران توجه کنید

سودجویان برای جا زدن محصول تقلبی به جای محصول اصلی، به جای خرید بخش‌های اصلی زعفران اقدام به خرید بخش‌های زیرین و زرد رنگ زعفران می‌کنند. این بخش‌ها قیمتی نداشته و تقریبا ارزان قیمت هستند. کلاه برداران پس از خرید بخش‌های غیر اصلی زعفران، توسط برخی رنگ‌های خوراکی آن بخش‌ها را رنگ آمیزی کرده و به عنوان محصول اصلی به فروش می‌رسانند. از نظر ظاهری تفاوت چندانی بین نوع اصلی و تقلبی وجود ندارد اما خوب است بدانید رنگ‌های مصنوعی به سرعت در آب حل می‌شوند و سرعت رنگ دهی بالایی دارند. از طرف دیگر محصول اصلی به علت اینکه می‌بایست، عصاره‌اش بیرون بیاید تا مقادیری رنگ آزاد کند، به کندی غذا یا …. را به رنگ مطلوب در خواهد آورد‌. برخلاف باور عموم که زعفران اصل رنگ‌دهی زیادی در مدت زمان کم دارد، لازم است بدانید که این ویژگی دقیقا مربوط به کالای تقلبی است.

اگر اقدام به خرید زعفران کرده‌اید و حال قصد بررسی اصل بودن یا نبودن آن را دارید می‌توانید انجام روش آب سرد را در پیش بگیرید. برای انجام آزمایش آب سرد می‌بایست چند رشته از زعفران را انتخاب کرده و درون فنجان آب سرد قرار دهید. اگر زعفران در کمتر از ۱۰ دقیقه کل آب درون فنجان را رنگی کرد، به احتمال زیاد تقلبی است. برای تشخیص زعفران اصل در یک فنجان آب سرد، حدودا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه فرصت نیاز هست تا بتواند به آرامی ردی طلایی رنگ از خود به آب ببخشد.

درخشنده یا کدر؟

یکی دیگر از مواردی که پیش از خرید زعفران می‌تواند اصلیت یا تقلبی بودن این گیاه را مشخص کند، شفافیت یا درخشندگی ظاهری گیاه است. ممکن است با خود فکر کنید هرچه زعفران ظاهر درخشنده‌تری داشته باشد، احتمال اصل بودنش بالاتر است. این تفکر، به کلی مردود است.

زعفران اصل به هیچ وجه ظاهری درخشنده ندارد و تا حدودی کدر و غیر شفاف است. هنگامی که با زعفرانی بسیار درخشان و شفاف مواجه شدید، به روش‌هایی که جهت رنگ زدن زعفران استفاده می‌شوند و ناگاه به آن ظاهری درخشان می‌دهند، فکر کنید و نتیجه بگیرید زعفران رو به رو به احتمال زیاد، تقلبی است. اگر قصد خرید زعفران عمده و یا به میزان شخصی با بهترین کیفیت ممکن را دارید، پیشنهاد ما به شما فروشگاه زعفرانیه است.

فروشگاه زعفرانیه به عنوان یکی از پیشگامان در عرضه زعفران‌های مرغوب، همچون ارائه مشاوره برای خرید، تأمین و صادرات محصول، بسته بندی‌های شکیل، ارسال به سراسر کشور و از همه مهم‌تر تضمین کیفیت کالا، همواره بر آن بوده است تا بهترین خدمات را به مشتریان عزیز ارائه کند. همچنین این فروشگاه امکان سفارش ساخت جعبه و قوطی‌های مورد نیاز کاربران را نیز فراهم آورده است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false