ده هزارمیلیارد هزینه تحصیل افغان ها در ایران! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
ده هزارمیلیارد هزینه تحصیل افغان ها در ایران!

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر، پس از مصاحبه سید هادی کسایی زاده روزنامه نگار با انصاف نیوز و بازتاب آن در روزنامه جمهوری اسلامی و همچنین مصاحبه با شبکه الجزیره در مورد تهدید مهاجران افغان به ایران رسانه ها به این موضوع ورود کردند.

سید ابوالحمید احمدی معاون سابق وزارت ورزش در جدیدترین مصاحبه خود با سایت خبری جماران گفته است: بعد از قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، در کشور خودمان با چه حجم قابل توجهی از جمعیت افغانستانی خواهان مهاجرت به ایران مواجه بوده‌ایم؟

طبعا یک عده از آنها نیز می‌خواستند به اروپا یا کشورهای دیگر بروند، اما حجم جمعیتی که به طرق قانونی یا قاچاق وارد ایران شدند با کسانی که به عنوان مثال به سایر کشورها از جمله کشورهای اروپایی یا شرق آسیا رفتند اصلا قابل قیاس نیست. طبق آمارهای رسمی و غیر رسمی در شرایط کنونی بالای ۱۰ میلیون افغانستانی ساکن در ایران داریم. آیا این حجم جمعیت قابل توجه نیست؟!

آیا به لحاظ اقتصادی، اجتماعی، معیشتی، رفاهی، بهداشتی و غیره نیاز به مدیریت ندارد؟! اظهارات او در حالی است که سید هادی کسایی زاده روزنامه نگار می گوید: در سال ۱۳۸۹ بر اساس آمارهای رسمی جمعیت افغان ها ۳ میلیون نفر اعلام شد و در سال ۹۸ هم به گفته وزارت امور خارجه این عدد همان ۳ میلیون اعلام شد که غیرعادی است.

چرا که در سرشماری اخیر اتباع فقط ۲ میلیون افغانی شرکت کردند و آمارهای میدانی چند برابر این میزان است به نحوی که وزیرکشور اخیرا در واکنش به مصاحبه اینجانب عدد ۵ میلیون نفر را اعلام کرده است. بر اساس آمارهای رسمی امروز بیش از ۷۰۰ هزار دانش آموز افغان در مدارس کشور به طور رایگان تحصیل می کنند که هزینه سالانه حدود ۱۰ هزار میلیاردتومان است و این آمار برای دانشجویان افغان ۲۵۰۰۰ نفر است که هزینه آن بیش از ۱۴۰۰ میلیاردتومان می شود و ۱۵۰ هزار افغان هم تحت پوشش بیمه سلامت هستند.

جالب آنکه بیش از ۸۰ هزار کودک حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع که بیشتر افغان هستند در ایران داریم. نکته دیگر که لازم است منتقدان بدانند و در ذهن خود هک کنند آن است که در سال ۹۸ افغان ها ۲ میلیون فرصت شغلی را در ایران اشغال کردند که این عدد امروز به ۳ میلیون فرصت شغلی خواهد رسید.

تاسف آور آنکه افغان های شاغل در ایران سالانه حدود ۵ میلیارد یورو یعنی چیزی حدود ۲۸۰ هزار میلیارد تومان می شود. آمارها می گویند که ۶ هزار زندانی افغان در زندان ها داریم که بر اساس سرانه هر زندانی هزینه نگهداری آنها سالانه بیش از ۷۲۰ میلیاردتومان می شود و این هزینه برای دادگاه ها و دادسراهای ایران جهت رسیدگی به این پرونده ها بیش از ۴ تا ۵ میلیارد تومان می شود.

البته در کنار این هزینه ها باید یارانه دولت بر مصرف انرژی، مواد غذایی، حمل و نقل، امنیت و غیره را هم اضافه کرد. لازم به ذکر است که حضور اتباع افغان غیر از هزینه بر بودن آنها برای دولت ایران آسیب های دیگری را هم به همراه داشته است. در سال ۹۳ تعداد ۱۰۰ فقره قتل از سوی اتباع رخ داده که این آمارامروز همراه با جرائمی همچون قاچاق مواد مخدر، سرقت و جرایم علیه اشخاص افزایش داشته است.

امروز شهروندان تهرانی، اصفهانی و مشهدی بیشتر از سایر استان های کشور شاهد هجوم فرزندان افغان در سرچهارراه ها برای تکدی گری هستند. کودکان کاری که بعضا مورد تعرض جنسی یا خشونت قرارگرفته و بسیاری از آنها بیماری های خاص مانند ایدز دارند.

بعنوان یک روزنامه نگار تحقیقی و میدانی اعلام می کنم که در جنوب تهران مانند بخش کهریزک و حسن آباد فشافویه افغان های کلونی های گسترده و منسجمی ایجاد کردند و آماری تقریبی به عقیده من بیش از یک میلیون نفر است. آنها با گستردگی زیاد بسیاری از روستاها مانند کبیرآباد، مجیدآباد، اشرف آباد و … را تسخیر کردند و این روستاها خالی از شهروندان ایرانی است.

حضور افغان های غیرمجاز که به صورت پنهانی از سوی قاچاقچیان انسان مستقیم از مرز به سمت بخش کهریزک منتقل می شوند مافیای پلاستیک را هم تقویت کرده به نحوی که زمین های کشاورزی در روستای قمصر و اطراف کهریزک که به صورت غیرقانونی و مشهود برای تفکیک و تبدیل ضایعات پلاستیک به چرخه مواد اولیه اختصاص داده شده از سوی افغان ها مدیریت می شود.

و جالب آنکه زور دستگاه قضایی و فرمانداری شهرستان ری به آنها نمی رسد. منتقدان به گزارش اینجانب به همراه آقای وزیرکشور گفتند افغان های غیرمجاز تهدید ملی نیستند اما من کاملا مخالف ادعای آنها هستم. افغان هایی که من مشاهده کردم به ویژه در حاشیه جنوب تهران به چند گروه تبدیل می شوند. گروهی کاملا با تفکر طالبان و بسیار متعصب، گروهی فقط به دنبال کسب درآمد و خروج از ایران به سمت اروپا، گروهی برای زندگی و ازدواج با دختران ایرانی و گروه دیگر گرایش به تفکرات داعش دارند که البته گروه آخر زیاد قابل مشاهده نیستند و بروز نمی دهند.

اما آنچه در گفتگو با آنها اهمیت دارد آنکه می خواهند وارد مجلس و دولت ایران شوند و سهم داشته باشند. با این حال هجوم افغان ها به جنوب تهران موجب شده تا امنیت غذایی منطقه هم دچار مشکل شود. قطعا وزیرکشور سیستم آماری و آن لاینی از مصرف روزانه مواد غذایی شهروندان در کهریزک، باقرشهر، حسن آباد، ورامین و غیره ندارد که ارزیابی کند اما گزارش هایی که بررسی کردم میزان مصرف موادغذایی مانند تخم مرغ، نان، روغن و غیره فروشگاهای منطقه را گاها خالی می کند و شهروندان حتی برای خرید نان روزانه پشت سر افغان ها در صف هستند که شاید نان به آنها برسد.

نکته دیگر آنکه همین مهاجران قاچاقی که با جیب خالی و بدون سواد و تخصص به تهران آمدند مشتری خوبی برای خانه های خالی کهریزک و حسن آباد هستند. برای همین ساخت خانه در بخش کهریزک و حسن آباد بعنوان یک سرمایه گذاری بسیار سودآور محسوب می شود و قیمت خانه را در ۵ سال گذشته از متری ۲ میلیون به متری ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان افزایش داده و تعداد مشاوران املاک را فقط در کهریزک از ۳۰ به ۳۰۰ بنگاه رسیده که بعضا بدون مجوز هستند. کافی است وزیرکشور سری به نمازجمعه در باقرشهر و حسن آباد بزند یا به مساجد روستاها برود.

 

 

 

 

true
true
true
true
  1. darkstar

    10 میلیون مهاجر توی ایران و هیچ برنامه این براش ندارید؟ خسته نباشین

  2. مهرداد

    خطاب به darkstar
    17 میلیون خیلی امارت پایینه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false