آیا ایمپلنت دندان خراب می شود؟ - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
آیا ایمپلنت دندان خراب می شود؟

یکی از بهترین روش هایی که به عنوان درمان ایده آل برای بیمارانی که دندان یا  تعدادی از دندان های خود را از دست داده اند وجود دارد روش کاشت ایمپلنت دندان است.  اگر می خواهید روشی مطمئن و دائمی را امتحان کنید گزینه ایملپنت دندان بهترین روش برای درمان شما است. اگر قصد انجام این درمان را داشته باشید شاید برای شما این سوال پیش بیاید که آیا ایمپلنت دندان خراب می شود ؟

به طور کلی ایمپلنت دندان در همه شرایط نمی تواند روشی دائمی برای افراد باشد. ایمپلنت دندان در مقایسه با بریج دندان از استحکام بالاتری برخوردار است اما در برابر آسیب ها نمی تواند مقاوم باشد. در صورتی که عادت به دندان قروچه یا سیگار کشیدن دارید یا دچار بیماری های سیستم ایمنی هستید احتمال اینکه آسیب دیدگی ایمپلنت شما افزایش یابد وجود دارد. برای شناخت بهترین ایمپلنت دندان می توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید.

بهترین ایمپلنت

آیا ایمپلنت خراب می شود ؟

بسیاری از افراد سوال می کنند آیا دندان ایمپلنت خراب می شود یا خیر؟ با توجه به اینکه پایه ایمپلنت دندان از جنس تیتانیوم است و یا از جنس زیرکونیا و تمام سرامیک است باید بدانید که دندان ایمپلنت شده مانند دندان طبیعی خراب نمی شود زیرا بافت آن مانند دندان طبیعی نیست و خاصیت فلزی غیر قابل تخریب دارد. اما عوامل بسیار مختلفی وجود دارد که می تواند بر شکست ایمپلنت دندان، لق شدگی ایمپلنت، ترک خوردگی و شسکتن تاج دندان منجر شود.

دقت داشته باشید اینکه ایمپلنت های دندانی در مقابل پوسیدگی مقاوم هستند دلیل بر آن نمی شود که بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت نکنید. درست است که دندان ایمپلنت شده امکان ندارد دچار پوسیدگی دندانی شود اما ممکن است در اثر مراقبت های غلط  و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، دندان های مجاور ناحیه ایمپلنت دندان دچار پوسیدگی یا از بین رفتگی شود. میزان پوسیدگی در دندان های مجاور ایمپلنت دندان بسیار بیشتر از پوسیدگی یک دندان طبیعی است.

 

عوامل مهم در خراب شدن ایمپلنت

ایمپلنت های دندانی نمی توانند به صورت کامل جای دندان طبیعی را بگیرند اما می توان با کاشت ایمپلنت دندانی عملکرد دندان طبیعی را تا حدی شبیه سازی نمود. تعداد دندان هایی که ایمپلنت کرده باشید تفاوتی در رعایت بهداشت و مراقبت های لازم ندارد. با توجه به پروسه طولانی مدت کاشت ایمپلنت دندان و قیمت ایمپلنت دندان که هزینه کرده اید بهتر است عادت های بد خود را کنار بگذارید و مراقبت های لازم را رعایت نمائید. زیرا در صورتی که دندان ایمپلنت شده متحمل آسیب جدی شود و با شکست روبرو شود باید ایمپلنت دندانی را تعویض کرده  آسیب جدی به استخوان فک بیمار وارد می شود. عادت هایی که بهتر است برای سلامت و موفقیت کاشت ایمپلنت دندانی خود کنار بگذارید عبارتند از:

از سیگار کشیدن خود داری نمائید.

قطعا یکی از سوالاتی که هنگام مراجعه به کلینیک دندان پزشکی از بیمار پرسیده می شود در رابطه با استعمال دخانیات است. بهتر است پیش از انجام جراحی و کاشت ایمپلنت دندان از کشیدن هر گونه دخانیات حداقل به مدت ۲ ماه صرف نظر کنید. و مهم تر از آن پس از جراحی و کاشت ایمپلنت است که باید حداقل تا ۳ ماه کشیدن سیگار و هر گونه دخانیات را ترک کنید. زیرا استعمال هر گونه دخانیات می تواند ریسک شکست ایمپلنت دندان را ۲۰ درصد افزایش دهد. البته تنها شکست ایمپلنت دندان نمی تواند تنها آسیب این مورد باشد بلکه اگر بلافاصله پس از ایمپلنت دندان شروع به سیگار کشیدن کنید قطعا درد بیشتری را در ناحیه کاشت ایمپلنت می توانید حس کنید و روند بهبودی شما به شدت کاهش میابد.

درصد موفقیت در کاشت ایمپلنت برای افرادی که حداقل ۲ ماه پس از کاشت ایمپلنت از کشیدن سیگار و استعمال انواع دخانیات جلوگیری می کنند بسیار بیشتر است.

بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کنید.

همان طور که بالاتر هم بیان کردیم ایمپلنت دندان دچار خرابی و پوسیدگی نمی شود اما ممکن است دندان های مجاور ایمپلنت دندان دچار خرابی و پوسیدگی شدید شوند. این پوسیدگی و خرابی دندانی در دندان های مجاور ناحیه ایمپلنت شده می تواند موجب ایجادعفونت و لق شدن ایمپلنت دندان شود.

در صورتی که می خواهید دندان های شما دچار آسیب نشود بهتر است از دندان ها و لثه خوب به خوبی مراقبت کنید. پس از هر وعده غذایی بهتر است با مسواک های نرم دندان های خود را تمیز کنید تا پلاک در اطراف دندان شما تجمع نکند و موجب پوسیدگی دندان های مجاور ایمپلنت نشود.

با استفاده از نخ دندان و واتر فلاسر ها نیز می توانید بین دندان های خود را به خوبی تمیز کنید تا تمام ذره های باقی مانده از غذا  و پلاک هایی که اطراف دندان ها تجمع کردند از بین بروند. بهترین راه برای جلوگیری از آسیب به دندان های دیگر مراجعه منظم به پزشک است. بهتر است هر ماه یک مرتبه برای چکاپ به پزشک معالج خود مراجعه کنید تا معاینه های لازم صورت بگیرد.  در نظر داشته باشید که با انجام مراقبت های دهان و دندان خوب سبب افزایش عمر ایمپلنت دندان خود می شوید.

دیابت خود را تحت نظر پزشک کنترل نمائید.

یکی از مواردی که طی مطالعات انجام شده ثابت شده است احتمال تاثیر بسیار منفی دیابت بر دندان ایمپلنت شده و دندان های مجاور آن است. دیابت می تواند بر خراب شدن دندان ها و پوسیدگی دندانی تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. بیماری های پری ایمپلنتیت بعد از کاشت ایمپلنت در صورت داشتن دیابت افزایش میابد. دیابت می تواند باعث تحلیل استخوان فک اطراف ناحیه ایمپلنت شده باشد. بهتر است پیش از کاشت ایمپلنت دندان رژیم غذایی و داروهای لازم را مصرف کنید تا دیابت خود را به خوبی کنترل کنید.

از ایمپلنت دندان استفاده ابزاری نکنید.

برخی از بیماران عادت به جویدن ناخن خود، جویدن انتهای خودکار و یا باز کردن درب آجیل های بسته با دندان خود هستند. در صورتی که روش ایمپلنت دندان را انتخاب کردید بهتر است این استفاده ابزاری از دندان را به صورت کامل ترک کنید. درست است که ایمپلنت دندان دارای استحکام بسیار بالا است و با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته طراحی شده است اما برای جویدن غذا فقط باید استفاده شود. برخی دیگر از بیماران عادت به جویدن یخ با دندان های خود دارند و یا از دندان برای باز کردن درب بطری های سفت استفاده می کنند در این صورت احتمال آسیب و شکست ایمپلنت دندان ۲۰ درصد افزایش پیدا می کند.

به مرور زمان استفاده ابزاری از دندان ایمپلنت شده می تواند باعث آسیب های جدی مانند خرابی ایمپلنت شود و در صورتی که ایمپلنت شکسته شود آسیب جدی به استخوان فک وارد می شود که در انتهاب باید ایمپلنت کاشت شده درون استخوان فک خارج شده و تعویض شود.

 

 

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false