آمارهای وحشتناک تهران اعلام شد/ ۶۳ روستا قابلیت شهر شدن دارند - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جامعه خبر، هشتمین جلسه شورای برنامه ریزی استان تهران به ریاست محمد حسین مقیمی استاندار تهران و نعمت الله ترکی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران صبح چهارشنبه در طبقه ۱۶ ساختمان عباس آباد برگزار شد.

به گزارش جامعه خبر در این جلسه عنوان شد استان تهران با ۱۶ شهرستان و ۴۴ شهر و ۷۱ دهستان و ۱۰۲۶ آبادی دارد و مساحت تهران ۱۳۶۹۴ کیلومتر مربع است. بر اساس آخرین آمار ها جمعیت تهران ۱۳۲۶۷ میلیون نفر است.

شهرام عدالتی معاون سازمان مدیریت تهران گفت: ۹۰ درصد جمعیت ایران در غرب کشور متمرکز شده و نشان می دهد کشور ما قطبی شده است. این در حالی است که بخش بزرگی از مرزآبی و زیرساخت ها در بخش شرقی کشور متمرکز شده است. حتی بر اساس توزیع سینماها و باسوادی و اشتغال همین عدم توازن وجمود دارد.
بر اساس نقشه فضایی ۱۲۴۳ شهر در ایران داریم در حالی که در سال ۳۵ این تعداد ۲۰۱ شهر بود. شهرنشینی ۳۲ درصد به ۷۴ درصد رسیده و می توان گفت آینده ایران را شهرها میسازند.
۴۰ درصد جمعیت کشور فقط در ۸ شهر زندگی می کنند و در تهران باید گفت در سال ۳۵ استان مرکزی ۸ شهرستان داشت که یکی تهران بود و در سال ۴۵ هنوز جزو استان مرکزی بود‌. در سال ۵۵ استان مرکزی از تهران جدا شد و در سال ۷۵ استان قم از تهران جدا میشود و سال ۸۵ بعد از جدا شدن قزوین البرز هم از تهران جدا میشود.

عدالتی گفت: در اسلامشهر و رباط کریم و پرند بیش از یک میلیون کشور و در شرق هم همین تعداد را داریم و در حال افزایش هستیم. دولت یازدهم تقسیم کشوری نداشت و این نشانه خوبی است.
تا ۵ سال آینده باید استان جدید کنار تهران را هشدار داد. ما ۶۳ نقطه روستایی در تهران داریم که قابلیت شهر شدن دارند که بیشترین آن در شهرستان ری هست که بیش از ۳۵۰۰ نفر جمعیت دارند.
سوال این است آیا تهران فقط این مشکل را دارد؟ ما در توکیو و کراچی و لندن هم این مشکل را می بینیم. ما می توانیم به درستی مدیریت کنیم اما اگر نه قصه تعداد شهرها افزایش می یابد.
در تهران با ۱۳ میلیون جمعیت روند مهاجرت را تا ۲۰ درصد میبینیم.
در سال ۵۵ حدود ۶۶ درصد جمعیت در شهر تهران زندگی می کردند و حالا همه در شهرهای اطراف تهران رفتند. یعنی جمعیت شهرهای حاشیه ای تهران ۱۱ برابر و تهران ۲.۵ برابر شده است.

عدالتی گفت امروز می دانیم در هر شهرستان چه تخصصی هایی وجود دارد و چه باید کنیم و حتی سطح نفوذ دانشجویان و دانشگاه ها و بازار و اشتغال را دیده ایم و بر اساس آن برنامه ریزی کنیم.

عیسی فرهادی فرماندار تهران گفت: باید تمرکز زدایی کنیم و دانشگاه های تهران دیگر نباید فوق لیسانس دهند.

مقیمی گفت: در دولت نهم قرار بود در افق ۱۴۰۰ جمعیت تهران از ۱۴ میلیون افزایش پیدا نکند. اما اجرایی نشد. ما خروج پادگان ها را داشتیم و ساماندهی دانشگاه ها و خروج ۲۵۰ هزار فرصت شغلی را داشتیم.

باید موضوع را جامع ببینیم و چون نمی توانیم گرفتاری ایجاد می کند. طرح آمایش سرزمینی به زودی تمام میشود و اگر نتیجه برسد تکلیف ما را مشحص می کند.

اخبار روز را با جامعه خبر بخوانید./

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false