گزارش خبرنگار ضدفساد| انتخابات عجق وجق در باقرشهر و کهریزک! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
گزارش خبرنگار ضدفساد| انتخابات عجق وجق در باقرشهر و کهریزک!

پایگاه خبری جامعه خبر| گزارش سید هادی کسایی زاده| بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت کهریزک حدود ۳۸ هزارنفر و جمعیت باقرشهر حدود ۶۵ هزار نفر است که هر دو زیرمجموعه بخش کهریزک از توابع شهرستان ری هستند. این آمار در حالی است که با موج مهاجرت اقشار ضعیف جامعه به جنوب پایتخت آمار جمعیتی این دو شهر افزایش بیش از ۲ برابری داشته است. اما همچنان جمعیت باقرشهر حدود ۲ برابر بیشتر از کهریزک است. در ابلاغ نهایی آرای ماخوذه شهر کهریزک در دوره پنجم انتخابات شوراها تعداد کل آراء ۵۰۱۲۹ رای برای ۳۲ کاندیدا ثبت شد و در انتخابات دور ششم این عدد ۵۰۵۴۵ رای برای ۴۵ کاندیدا ثبت شده است.

*افزایش رای دهندگان!!

نکته قابل تامل در عدد و رقم آراء در شهر باقرشهر آن است که تعداد رای دهندگان نسبت به دور پنجم حدود ۲۰ درصد افزایش یافته که این آمار در اکثرشهرهای کشور روند کاهشی یا بدون تغییر بوده است. در ابلاغ نهایی آرای ماخوذه شهر باقرشهر در دوره پنجم انتخابات شوراها تعداد کل آراء ۸۴۸۲۳ رای برای ۴۴ کاندیدا ثبت شده که این عدد در انتخابات دور ششم شوراهای اسلامی شهر و روستا ۶۴۷۶۶ رای برای ۷۰ کاندیدا ثبت شده است. یعنی حدود ۲۰ هزار رای دهنده نسبت به سال ۱۳۹۶ افزایش یافته اند! هرچند که نفر نخست دوره ششم با رای کمتری نسبت به دور پنجم وارد شورا می شود!

ماجرا از آنجایی آغاز می شود که با سوت برگزاری انتخابات متاسفانه فرمانداری ری در سکوت مطلق خبری فرورفت و هیچ نشست خبری برگزار نکرد و پرسش های خبرنگاران بی‌پاسخ ماند. از سوی دیگر بروز تخلفات از ابتدای ثبت نام کاندیداها در فضای مجازی شکل گرفت به نحوی که تعدادزیادی از کاندیداها با ایجاد صفحات مجازی و کانال ها و گروه های تلگرامی و واتس آپی تبلیغات زودهنگام خود را آغاز کردند. متاسفانه با اینکه گزارش های زیادی از سوی خبرنگارضدفساد به هیات نظارت بر انتخابات ارسال شد اما اقدام قابل قبولی مشاهده نشد. سکوت مسئولان برگزاری انتخابات در برابر تخلفات خرد انتخاباتی موجب شد تاگروهی از کاندیداها فضا را برای بروز تخلفات بزرگتر باز کنند به نحوی که پس از اعلام مرحله آزادی تبلیغات انتخاباتی اکثر کاندیداها شبانه شهر را به شهری کاغذی تبدیل کرده و تمامی در و دیوارها، پل های عابرپیاده، جداول خیابان ها، تابلوهای راهنمایی و رانندگی و حتی درب خانه ها مملو از پوسترهای تبلیغاتی شد. هرچند دادگاه بر اساس اخبار و تصاویر منتشر شده و بازدیدمیدانی برخی از کاندیداها را به جزای نقدی محکوم کرد اما این جزای نقدی به خزانه دولت واریز می شود در حالی که میلیاردها تومان خسارت و هزینه روی دست شهرداری ها گذاشت. سوال این است که چرا توجیه و آموزش های لازم ستاد انتخابات شهرستان ری ضعیف بود؟ چرا کاندیداها ستاد انتخابات و هیات نظارت را ندیدند؟ چرا در همان ابتدای بروز تخلفات برخورد جدی رخ نداد؟ برای پاسخ به این سوالات تا انتهای گزارش را بخوانید.

*شب انتخابات ۱۴۰۰ در باقرشهر و کهریزک!

شب انتخابات یعنی عصر روز ۲۷ خردادماه ۱۴۰۰همچنان با وجود ممنوعیت تبلیغات هم در فضای مجازی و هم در سطح شهر تبلیغات ادامه داشت. خبرنگار ضدفساد در کانال خبری خود از حضور مهمان های ناخوانده در باغ های اطراف شهر خبرداد که قراراست این مسافران فردا وارد شهر شده و به کاندیداهای مورد نظر خود رای دهند. همچنین این خبرنگار اعلام کرد که گزارش های مستند مبنی بر خرید و فروش رای را به مبلغ ۵ میلیون تومان از شهروندان و کاندیداها خریداری می کند. فضای انتخابات بسیار سنگین بود و تنها مرجع خبری آن لاین و پویا ویژه انتخابات در کل شهرستان ری فقط کانال خبرنگارضدفساد بود و سایر رسانه ها در سکوت کامل رسانه ای به سرمی بردند. در شب انتخابات هیچگونه پیامی از سوی دستگاه های امنیتی، انتظامی، هیات نظارت، فرمانداری و غیره مبنی بر پیشگیری از وقوع جرم یا برخورد با متخلفان مخابره نشد. این سکوت متخلفان را بر اقدام مجرمانه خود امیدوارتر کرد و ساز و کار بروز بزرگترین فساد انتخاباتی تاریخ شهرستان ری آرام آرام شکل گرفت.بر اساس گزارش های دریافتی از منابع آگاه و شهروند خبرنگاران در باقرشهر و کهریزک نشان می دهد که در شب انتخابات تمامی هماهنگی ها از سوی کاندیداهای متخلف برای ورود اتوبوس مسافران ویژه و تیم های خرید و فروش رای انجام شد و تا ساعت ۵ صبح جلسات ادامه داشت. طی گشت زنی خبرنگار ضدفساد ساعت ۲ بامداد در باقرشهر (شب انتخابات) با وجود ممنوعیت تبلیغات اما درب بسیاری از ستادهای انتخاباتی نیمه باز بود و چراغ خانه‌های لیدرها روشن …! ساعت ۱۲ شب برخی شهروندان با خبرنگارضدفساد تماس گرفتند و اعلام کردند که فردا در فلان مدرسه یا مکان برای فروش رای با فلان کاندیدا یا لیدر قراردارند. و این نشان از برنامه ریزی و آرامش خاطر گروهی از کاندیداهای متخلف زیر سایه سکوت رسانه ای محض از سوی تیم اجرایی و نظارتی انتخابات بود.

*روز انتخابات

تمام پیش بینی ها درست از کاردرآمد. تخلفات به صورت آشکار و عیان در روز انتخابات رخ داد. توزیع تراکت های تبلیغاتی در اطراف اکثرشعب اخذ رای مشهود بود و شهروندان تصاویر و فیلم های مربوط به آن را ارسال می کردند. ورود اتوبوس ها واقعیت پیداکرد که در یک نمونه آن خبرنگار ضدفساد جلوی حرکت اتوبوس را گرفت اما اتوبوس حرکت کرد و پس از چند دقیقه از سوی ماموران توقیف شد. در ساعات ابتدایی انتخابات (روز ۲۸ خرداد۱۴۰۰) پس از انتشار گزارش های گسترده از تخلفات و فساد مشهود تیم بازرسی بخشداری کهریزک همراه با سپاه پاسداران و ورود قاضی محمدساری معاون قضایی دادگاه کهریزک وارد میدان شدند و بدون حمایت و پشتیبانی از سوی مسئولان مرتبط و رسانه ها بر اساس گزارش های مردمی با تخلفات و جرائم مشهود برخورد کردند.

در این بازرسی ها که خبرنگار ضدفساد هم بعنوان رسانه حضور داشت تعداد زیادی از متخلفان دستگیر و به بازداشتگاه کلانتری کهریزک منتقل شده و یک به یک تحت بازجویی قرارگرفتند. پس از انتشار اخبار مرتبط با دستگیری ها آقایان باقرمظفری، محمدرضا جعفری آریا، شفیعی فدا، حسین ابراهیمی، بهنام پناهنده، قربانعلی، سرلک، ابراهیم قدرتی، مجتبی جلالی از کاندیداهای باقرشهر طی پیامی به خبرنگارضدفساد خرید و فروش رای را اقدامی زشت اعلام کرده و خواستار برخورد با متخلفان شدند.

*دندان بازرس را شکستند

در حین بازرسی ها به علیرضا افشار بازرس بخشداری کهریزک حمله شد و دندان یکی از بازرسان هم شکست. حتی در یکی از گشت ها جلوی چشم خبرنگارضدفساد اشرارقصد حمله به قاضی محمد ساری را داشتند. سید هادی کسایی زاده خبرنگار ضدفساد می گوید: برای نخستین بار بود که حجم گسترده ای از فساد را در روز انتخابات شاهد بودم. برای من باورکردنی نبود که اینطور خرید و فروش رای و دلالی انتخابات در کف خیابان و حتی در حیاط شعبه رای گیری رخ دهد. مگر می شود در خیابان اصلی شهر جلوی چشم مردم قمه کشی کرد یا به قاضی دادگاه در حین بازرسی حمله ور شد؟

*سکوت فرمانداری و خبرنگاران شهرستان ری

سوالی که بعنوان یک روزنامه نگار تحقیقی مطرح می شود آن است که چرا هیچ نهاد و سازمانی از اقدام قاضی ساری و بازرسان بخشداری حمایت نکرد؟ چرا فرماندار شهرستان ری وسط میدان نبود؟ چرا نیروی انتظامی تیم پشتیبانی اعزام نکرد؟ چرا ۶۰ خبرنگاری که در روز خبرنگار در صف دیدار با فرماندار و دریافت کارت هدیه هستند در مهمترین رخداد سیاسی و اجتماعی شهرستان سکوت کردند؟ کسایی زاده گفت: من شاهد بودم که چطور افراد خانه های تیمی داشتند و محلی برای خرید و فروش رای شده بود. کوچه پس کوچه های باقرشهر و کهریزک بوی فساد به مشام می رسید و پول های نقد در خودروها و خانه ها نشان از گستردگی و شبکه ای بودن فساد انتخاباتی داشت.

بعنوان مثال یکی از کارمندان شهرداری کهریزک در روز انتخابات جلوی چشمان خودم در حین ارتکاب خرید و فروش رای دستگیر شد که حتی فیلم آن را هم دارم. بر اساس بازجویی ها و گزارش ها مردم از شهرهای شهرهای گرگان، یاسوج، گلستان، اسلامشهر، کرج، خرم آباد، ورامین، پاکدشت، ری برای رای دادن به کهریزک آمده بودند. ساعت حدود ۸٫۵ شب در یکی از شعب رای گیری امین بابایی بخشدار کهریزک به همراه یکی از فرماندهان سپاه و قاضی ساری و قاضی عباسی حضور داشتند و شاهد بودند که صف های طولانی از شهروندان سایرشهرها برای رای دادن تشکیل شده بود و دستور متفرق کردن آنها را دادند.

در یکی از بازرسی های علیرضا افشار (بازرس بخشداری) که با حکم ورود به خانه شکل گرفت دفترچه قهوه‌ای رنگی کشف شد که در آن اسامی افرادی که رای خود را فروخته بودند ثبت شده بود. نکته قابل تامل آن بود که از سوی فرمانداری ری مجوز خبرنگاری در روز انتخابات برای سید هادی کسایی زاده خبرنگارضدفساد صادر نشد و او در حاشیه میدان انتخابات گزارشگری می کرد.

کسایی زاده می گوید: وقتی وارد کلانتری کهریزک شدم متهمان از داخل بازداشتگاه من را صدا می زدند و درخواست داشتند تا به خانواده آنها اطلاع دهم. من هم یک به یک خانواده های آنان را مطلع کردم تا با حضور در دادگاه وثیقه لازم را برای آزادی موقت تامین کنند. اما نکته بسیار جالب آن بود که افراد پس از شناسایی و دستگیری اعلام می کردند که برای فلان کاندیدا کار می کنند اما محتویات داخل جیب آنها نشان می داد دروغ می گویند و قصد دارند آن کاندیدای رقیب را تخریب کنند. حتی برعکس هم بود. یعنی محتویات داخل جیب اسم ۳ کاندیدا بود اما در عمل برای کاندیدای دیگری کار می کردند. که البته بازرس افشار و قاضی ساری به این موضوع پی بردند. متاسفانه بر اساس فایل های صوتی که شنیدم خرید و فروش رای فقط به پرداخت وجه نقد منتهی نشده بود بلکه برخی با دادن تریاک و حتی موارد غیراخلاقی هم قصد خرید رای داشتند که موفق هم شدند اما هوشیاری دادگاه و بازرسان موجب شد تا این فساد افشا شود. در روز انتخابات صدها تلفن همراه ضبط شد که محتویات آن نشان از ارتباط واتس آپی با خریداران و فروشندگان داشت.

*نتیجه انتخابات

پس از برگزاری نه چندان حرفه ای و پر از فساد و تخلف انتخابات در بخش کهریزک مردم منتظر نظر نهایی شمارش آرای انتخاباتی بودند. فرمانداری شهرستان ری در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ نتیجه شمارش آرای انتخاباتی در کهریزک و باقرشهر را در سایت رسمی خود منتشر کرد. در باقرشهر محمدرضا جعفری آریا با ۳۴۹۵ رأی، مجتبی جلالی با ۳۰۸۵ رأی، حمید شفیعی فدا با ۲۵۹۶ رأی، امیر بیابانی قره شیران با ۲۵۳۷ رأی، باقر مظفری با۲۵۳۳ رأی و محمد جان بزرگی با۲۳۲۴ رأی و عین اله آقاپور با۲۳۱۲ رأی بعنوان برگزیدگان انتخابات معرفی شدند. و در شهر کهریزک امیر هادی نژاد با۵۹۵۷ رأی، حسن هادی نژاد با ۴۹۵۰ رأی، موسی جعفری با۴۸۵۲ رأی، حسن پورمحمدی با ۳۷۴۸ رأی و حسن محمدی فرد با ۳۳۸۸ رأی برگزیده شدند.

*اعتراضات خیابانی و مردمی

نتیجه انتخابات باب میل گروهی از اقشار مردم و حتی کاندیداها نبود و اعتراضات پراکنده ای در فضای مجازی شکل گرفت اما رئیس وقت شورای شهر باقرشهر (ابوطالب بقرایی) که با ۱۶۲۰ رای در رتبه ۱۵ قرارگرفته بود در فضای مجازی فراخوان تجمع اعتراضی در مقابل مصلی بزرگ شهر کرد. این تجمع که با حضور حدود ۱۰۰ نفر شکل گرفت با ورود کلانتری باقرشهر و دخالت بخشداری کهریزک در مدت ۳۰ دقیقه لغو شد و بقرایی با مشایعت کلانتر و معرب معاون بخشدار به بخشداری رفته و پس از جلسه ۳ ساعته موضوع حل و فصل شد. پس از این اتفاق تا مدتی فضای مجازی آرام بود تا اینکه این بار معترضان به انتخابات در کهریزک با نوشتن پیام حمایت از دادگاه کهریزک و قاضی ساری مقابل دادگاه حضور یافتند. محمد ساری هم با حضور در جمع گروهی از مردم قول داد که بر اساس مر قانون با متخلفان برخورد خواهد کرد.

*تقدیر مردمی از قاضی ساری

پس از این جریان چند هفته بعد و پس از رسانه ای شدن ابطال انتخابات هواداران برخی کاندیداها در باقرشهر با تجمع مقابل دادگاه کهریزک خواهان رد ابطال انتخابات شدند که در میان آنها دلالان و کاسبان انتخابات و متهمان پرونده هم بودند که با دخالت پلیس متفرق شدند.منتقدان گفتند که چرا وقتی معترضان کهریزک، بنرتشکر از قاضی ساری را مقابل دادگاه نصب کردند و قاضی با آنها صحبت کرد پلیس وارد نشد اما وقتی ما معترض به ابطال انتخابات هستیم پلیس ویژه برای متفرق کردن ما وارد میدان شده است؟ در پاسخ به این اعتراض یک مقام آگاه در دادگاه گفت:آن افراد مردم بودند اما شما خودتان در این پرونده فساد انتخاباتی متهم هستید و بازجویی شدید. در میان شما افرادی بودند که خرید و فروش رای داشتند و لیدر کار معرفی شدند. قطعا قصد گروهی از شما برای جلوگیری از ابطال انتخابات رضایت مردم و توسعه شهر نیست. این اظهارات درحالی بود که گفته شد برخی از معترضان برای حضور در این تجمع اعتراضی مقابل دادگاه و برهم زدن نظم عمومی شهر و به حاشیه بردن کار دادگاه پول دریافت کردند و این در کارنامه برخی از معترضان مشاهده شده است که دادگاه بر همه چیز تسلط دارد.

*جمعه سیاه

در تاریخ هشتم تیرماه ۱۴۰۰ هیات امنای ۷ مسجد، چند هیات مذهبی، یک موسسه خیریه و ۲۰ نفر از کسبه و معتمدین باقرشهر از توابع شهرستان ری طی یک طومار رسمی همراه با مهر و امضا و اعلام تلفن همراه اعتراض خود را در مورد بروز فساد در انتخابات شهرستان ری به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اعلام و ارسال کردند. و این طومار را به دست خبرنگار ضدفساد دادند و در پایگاه خبری جامعه خبر رسما منتشر شد. در بخشی از این طومار آمده است: خرید و فروش رای با نرخ های ۱۵۰ هزارتومان تا یک میلیون تومان، سازماندهی پیچیده برای ورود افراد غیربومی به شهر برای رای دادن به برخی کاندیداها، سازماندهی و بکارگیری افراد حامی کاندیداهای خاص در تیم اجرایی صندوق های رای گیری به خصوص نمایندگان فرماندار و روسای صندوق ها و نمک گیرکردن افراد با توزیع شام شبانه بخشی از تخلفات مشاهده شده از سوی مردم و معتمدین محل بوده است. این اعتراض بیشتر برای سوء مدیریت فرمانداری ری یا همان هیات اجرایی انتخابات بود که توانایی اداره اجرایی انتخابات و پیشگیری از وقوع جرائم را نداشته است.

منتقدان می گویند فرماندار ری پیش از این عضو شورای شهرباقرشهر و حتی بخشدار کهریزک بوده و تمامی موارد و شرایط و جریانات را مطلع و آگاهی کامل داشته است و قطعا می توانست ساز و کار بهتری برای پیشگیری از وقوع جرم اتخاذ کند تا شاهد این افتضاح سیاسی و انتخاباتی در خردادماه ۱۴۰۰ نباشیم. در این بیانیه امضاکنندگان روز انتخابات در باقرشهر را جمعه سیاه نامیدند و خواستار ابطال آرای متخلفان و مجرمان انتخاباتی در باقرشهر شدند. همچنین در این بیانیه عنوان شده است که چرا افراد وابسته به کاندیداها پای صندوق های رای گمارده شدند.

موج اعتراضات در فشافویه

گزارش های دقیقه به دقیقه انتخابات و پوشش خبری برخورد با متخلفان انتخاباتی در باقرشهر و کهریزک موجب شد تا شهروندان از بخش قلعه نو و فشافویه طی تماس و ارتباط درخواست کنند تا خبرنگارضدفساد در این بخش ها هم وارد شده و گزارش تهیه کند.

سید هادی کسایی زاده (خبرنگار) می گوید: به دلیل حجم بالای فساد در بخش کهریزک و عدم داشتن تیم کافی و تنهایی خبرنگار فرصت ورود به سایربخش ها میسرنشد برای همین فقط به درخواست گروهی از کاندیداها به منطقه فشافویه رفتم. ابتدا وارد یک مدرسه شدم و قرار بود با ۲۰ نفر از عوامل اجرایی انتخابات و کاندیداها جلسه مطبوعاتی داشته باشم که مقامات طی تماسی با مدیرمدرسه فشارآوردند تا این جلسه برگزار نشود و من از مدرسه خارج شوم. هنگام خروج از مدرسه گروهی از من در خیابان فیلمبرداری می کردند. دعوت کنندگان من را به یک بنگاه املاک در شهر برده و جلسه آنجا برگزار شد و سخنان آنها را شنیدم. این حضور موجب شد تا فرمانداری شهرستان ری علیه اینجانب به اتهام تشویض اذهان عمومی در دادگاه فشافویه طرح شکایت کند.

این شکایت در حالی است که خبرنگار و رسانه حق دارد طبق قانون در هرکجای ایران حاضر شده و انتقادات و پیشنهادات مردم را در هر حوزه ای استماع و ثبت و ضبط کند و بر اساس قانون مطبوعات در رسانه منتشر کند. چرا فرمانداری تصور می کند که حضور خبرنگار در یک رخداد تشویش اذهان عمومی است؟ آیا این جلوگیری از اقدام و رسالت رسانه نیست؟

جمعیت ۲۴۰ نفر | تعداد آراء ۱۱۳۲ رای!

سید هادی کسایی زاده خبرنگار ضدفساد چند روز پس از انتخابات به دعوت اهالی روستای خانلق از توابع بخش فشافویه شهرستان ری در این روستا حضور یافت با یک عضو شورای روستا، برخی کاندیداها و اهالی روستا دیدار و گفتگو کرد. کسایی زاده در این گزارش می گوید: معصومعلی۲۱۵،تقی سماعی ۱۵۹، حمیدقربانی ۱۸۶، زهرامحمدی ۱۲۶، رسول پاک طینت ۱۲۴، مهدی نمازی ۱۳۰، سمیرا رجب بیگی ۵۹، طباطبایی ۱۰، عباس عبادی ۳، محمد اسدی ۱۱۰ و خسرو بهرامی ۱۰ رای داشته اند. این در حالی است که به گفته ملکه نیک سیرت عضو شورای روستا جمعیت رای دهنده خانلق حدود ۲۴۰ نفر است. نکته جالب تر آنکه ۲۵ نفر از اهالی واجد شرایط هم رای نداده بودند. به گفته برخی کاندیداها در روز انتخابات کدهای انتخاباتی دستکاری شده بود و برخی کدها اشتباها برای کاندیدای دیگری ثبت شده بود.

همچنین در حالی که تعرفه روستا باید ۳ تایی می بود (چون ۳ نفر می توانند وارد شورای روستا شوند) اما تعرفه های ۵ تایی رویت شده است. کسایی زاده می گوید: به گفته شاهدان عینی برادر یکی از کاندیداها از دیوار تنها محل شعبه اخذ رای در روستا بعد از پایان رای گیری بالا رفته و داخل شده است؟! همچنین محل اخذ رای هم فاقد دوربین مداربسته بوده است. حالا معترضان شکایتی را تنظیم کرده و به بخشداری و فرمانداری ری ارسال کردند. آنها از پیگیری‌ها نا امید بودند و می گفتند که بخشداری فشافویه این موارد را می داند اما اقدام یا توضیحی نداده است. نکته دیگر آنکه برخی اعضای منتخب شورای ۱۴۰۰ حدود ۲۰ سال است که در شورای روستا هستند و پس از اعلام نتایج جشن و سرورگرفته و فیلم را برای اهالی ارسال کردند.

یکی از کاندیداها می گفت: تعداد زیادی از کارگران یک تولیدی را دیدیم که به گفته خودشان با گرفتن یک دستگاه کولر آبی رای داده اند و یا مینی بوس از اهالی بلوچ که ساکن روستا نیستند آمدند و رای دادند و رفتند. البته روستای خانلق به دلیل رسانه ای شدن چالش هایش از سوی خبرنگار ضدفساد سال گذشته (۱۱ تیرماه ۱۳۹۹) هم رسانه ای شد و موجب شد تا خبرنگار درشهر هم وارد روستا شود اما در عوض برخی اهالی روستا علیه خبرنگار چاقو کشیدند که با وساطت بخشدار پرونده بسته شد. حالا همین افراد وارد بازی انتخابات شدند. البته پس از این گفتگو بازهم افرادی در صدد تعقیب خبرنگار برآمدند.

*خبرنگار بازداشت شد/ روایت یک شب در کلانتری ۱۷۲ حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)

سید هادی کسایی زاده خبرنگار ضدفساد در مورد بازداشتش می گوید: سرهنگ حیدری از کلانتری حضرت عبدالعظیم(ع) با من تماس گرفت و گفت که یک حکم قضایی دارد و درخواست کرد حتما به کلانتری بروم. سوارموتورسیکلت بودم و وارد کلانتری شدم. او حکمی را نشان من داد که به موجب آن باید بازداشت می شدم و اتهام من هم تشویش اذهان عمومی، توهین و تهمت با شکایت فرماندای ری، بخشداری قلعه نو و برخی کاندیداهای باقرشهر بود. پس از رویت حکم به داخل بازداشتگاه کلانتری ۱۷۲ منتقل شدم.

این بازداشتگاه در اوج گرما بدون وسایل سرمایشی و فقط با یک هواکش کوچک که به سختی هوا از محفظه های ریز کفه آهنی نصب شده به دیوار عبور می‌کرد هوا را به جریان می انداخت. توالت فاقد شیشه و روشنایی بود و بوی بد توالت و آلودگی سراسر بازداشتگاه را گرفته بود. غیر از من ۳ متهم دیگر هم در بازداشتگاه بودند. یک اتباع پاکستانی معتاد به شیشه و یک سرآشپز معتاد همراه با یک کاسب (دلال) که هر ۴ نفر باید در اتاق نیمه تاریک ۱۰ متری کنار هم تا صبح سر می کردیم. فرش کثیف و غیربهداشتی بازداشتگاه آنقدر آلوده بود که در هنگام قدم زدن تمام پاهایم مثل ذغال سیاه شده بود. پتوها آلوده و بوی بد می داد و لامپ کم مصرف کوچک روی سقف نور کمی را به اتاق منتشر می کرد. درب آهنی بازداشتگاه دریچه کوچکی داشت که تلاش می کردیم باز باشد تا هواجریان پیدا کند اما ماموران آن را دائم می بستند. هنگام ورود به بازداشتگاه نه تب سنجی بود و نه ماسک و پروتکلی رعایت شد و حتی بدون آزمایش و تست وارد شدیم.

درون بازداشتگاه متهمان فاقد ماسک بودند. بعد از چند ساعت اجازه دادند ۲۰ دقیقه هواخوری برویم و وقتی دوباره به بازداشتگاه رفتیم برق ها به مدت ۳ ساعت قطع شد و شرایط برای من اسفبارتر از قبل شده بود. من در طول مدت بازداشت سکوت کردم و هیچ حرفی نزدم تا موجب تنش نشود. با فریاد و درخواست زندانیان بعد از چند ساعت اجازه دادند ۲۰ دقیقه دیگر هواخوری برویم و این همه شکنجه روحی و روانی جلوی چشمان فرمانده کلانتری که با دمپایی خارج از ساعت اداری روی نیمکت حیاط نشسته بود اتفاق افتاد. همه سربازان آگاه شده بودند که من خبرنگار هستم و ممکن است چیزهایی که ببینم را گزارش کنم برای همین با اینکه دو متهم دیگر در بازداشتگاه حق داشتند برای سفارش شام به خانواده های خود تماس بگیرند این حق از من سلب شد که می توانید با رصد دوربین های مداربسته و بازجویی از ماموران و متهمان به صدق گفتار من پی ببرید.
در مدت زمانی که برق ها نبود بازداشتگاه فاقد دوربین مداربسته بود و هیچ چیزی ثبت نشده است.

***بیشتر بخوانید

قاضی وارد شهر شد| بازداشت ۵ نفر در باقرشهر

رسانه های مستقل یا خصولتی در شهرستان ری؟!

سکوت مدیران و رسانه های شهرستان «ری» در اقدامات مبارزه با فساد!

وقتی رسانه گره کور یک پرونده را باز می کند| خبرخوش به اعضای تعاونی مسکن باقرشهر

دولت به حجامت سرمایه انسانی و قوانین نیاز دارد

دوستی: استاد فرج از جنازه من عبور کند تا شهردار شود!

افشاگری شهردار سابق باقرشهر علیه شورای شهر!

کاندیداهای برگزیده باقرشهر: تخلف نکردیم؛ ابطال نکنید!

ساعت حدود ۸٫۵ شب هوا همچنان روشن بود اما برق ها رفته بود که دو تیکه نان لواش با ۸ عدد ناگت شرکتی کوچک (سیب زمینی) لای یک پوشه اداری کثیف لوله کرده و از لای درب دریچه کوچک بازداشتگاه وارد کردند که تبعه پاکستانی گفت که ۲ روز است در این بازداشتگاه غذا نخورده و تمام آن را میل کرد. من بدون غذا تا صبح سر کردم. حتی آب آشامیدنی هم فقط از طریق شیرآب توالت باید می نوشیدیم. هرچند برخی زندانیان در بازداشتگاه با سفارش غذا چای و آب از خانواده دریافت کردند اما سهم من بعنوان یک روزنامه‌نگار در بازداشتگاه کلانتری ۱۷۲ شهرری فقط آب آشامیدنی از توالت بود.

یکی از متهمان خیلی محتاج سیگار بود و به ماموران التماس می کرد و حتی حاضر بود ۱۰۰ هزارتومان بدهد. بالاخره حدود ساعت ۱۱ یا ۱۲ شب درست یادم نیست به اسم آنکه او به کلانتری دیگری منتقل شده از بازداشتگاه بیرون رفت و پس از یک ساعت دوباره برگشت. به من گفت که از تو می ترسند برای همین سیگار را بیرون به من دادند. همچنین در این مدت هیچ خدماتی اعم از پخش اذان یا دادن سجاده تمیز یا مکانی برای فریضه نماز در اختیار زندانی قرارداده نشد با وجودآنکه کل بازداشتگاه آلوده و نجس بود.

نکته بسیار مهم آنکه اگر آن روز عصر به من اجازه تماس با خانواده می دادند می توانستم اعلام کنم که فردی جای من امتحان پایان ترم بدهد و مردود نمی شدم. که ضربه بزرگی به تحصیلم وارد شد. صبح روز بعد جلوی چشم تمامی مراجعه کنندگان به کلانتری بدون آنکه صبحانه ای برای زندانیان در نظر گرفته شود حدود ساعت ۸٫۵ ما را با صدای بلند از بازداشگاه بیرون‌آورده و جلوی چشم همه دستبند زدند و از داخل حیاط به خودرو بردند تا به دادسرا برویم. انگار همه چیز هماهنگ شده بود. هرچند توهین ها و اذیت های روحی و روانی که به عتل حضور در بازداشتگاه کلانتری ۱۷۲ برمن وارد شد من را از کار خبرنگاری سرد نخواهد کرد اما وضعیت برخورد با خبرنگار ضدفساد را نوشتم تا در تاریخ مطبوعات ثبت شود که چگونه با یک روزنامه نگار برخورد کردند. پس از آن وارد بازداشتگاه موقت دادسرای شهرری شدم و میان ده ها زندانی شرور قرارگرفتم تا طبق نوبت به دادیاری احضار شوم. نزدیک ظهر شده بود. دادیار شعبه ۷ دادیاری هم قراروثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی صادر کرد و چون نزدیک ظهر بود وقت نرسید و من به سرعت به زندان فشافویه (تهران بزرگ) منتقل شدم. روز شنبه که خانواده برای وثیقه اقدام کردند دادیار نبود و اگر اصرارخانواده و پیگیری دفتر دادستان نبود شاید هفته ها باید در بدترین شرایط زندان می ماندم. حالا ماجرای ۳ شب زندان در فشافویه هم گزارش مفصلی است که در شماره های بعد منتشر خواهم کرد. با این حال افشای فساد انتخابات و فعالیت رسانه ای قربانی گرفت که من بودم.

انتخابات ابطال شد

گستردگی فساد و تخلفات انتخاباتی در بخش کهریزک (باقرشهر و شهر کهریزک) به نحوی شد که این انتخابات از سوی هیات نظارت رسما ابطال اعلام شد. خبرگزاری ایسنا در تاریخ ۱۰ مردادماه ۱۴۰۰ اعلام کرد: هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای کشور در اطلاعیه ای اعلام کرد: پس از بررسی شکایت واصله از هیئت‌های عالی استان ها و با توجه به اسناد و مدارک تخلفات انتخاباتی، انتخابات رودهن، بومهن، پردیس، قرچک، باقرشهر، کهریزک، گرمدره، ماهدشت، بهارستان اصفهان و کامیاران باطل اعلام می شود. خبر ابطال انتخابات موج عظیمی از منتقدان و حامیان را در سطح شهرها به همراه داشت. منتقدان می گویندکه ابطال انتخابات شهر را به نابودی می کشاند و استاندار صاحب شهر می شود و موافقان می گویند که دست باجگیران کوتاه شده و برخی هم برای آنکه نفرات برگزیده وارد شورا نشوند دوست دارند این اتفاق رخ دهد. با این حال تا انتشار این گزارش هنوز حکم قطعی اعلام نشده اما می توان به این حکم از طریق دیوان عدالت اداری اعتراض کرد یا اینکه مانع انتصاب شهردار از سوی استاندار برای باقرشهر یا کهریزک شد. نکته جالب اینکه باقرشهری ها دغدغه بیشتری نسبت به کهریزکی ها برای جلوگیری از ابطال دارند؟!

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false