تکذیب یک شیطنت| خبرگزاری تسنیم «نورعلی تابنده» را کشت! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
تکذیب یک شیطنت| خبرگزاری تسنیم «نورعلی تابنده» را کشت!

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر امید مرادی وکیل پایه یک دادگستری و خبرنگار نوشت: خبرگزاری تسنیم اقدام به انتشار خبر درگذشت نورعلی تابنده (مجذوبعلی‌شاه) معروف به قطب سلسله نعمت‌اللهی مشهور به دراویش گنابادی کرد که این خبر از سوی هاشمی، یکی از نزدیکان خانواده تابنده تکذیب شد.

نورعلی تابنده دارای دکترای حقوق از کشور فرانسه، هم اینک ۹۶ سال سن دارد و به دلیل بیماری در بیمارستان مهر تهران بستری شده است.

هاشمی گفته است: بر خلاف شایعه منتشر شده و جهت‌دار توسط خبرگزاری تسنیم، حال وی را مساعد و رو به بهبود است.

نورعلی تابنده پس از انقلاب در کابینه دولت موقت مدتی معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر سازمان حج و زیارت و معاون وزارت دادگستری بود.

او پیش از انقلاب ابتدا در وزارت امور خارجه مشغول به کار شده بود و پس از مدت کوتاهی در سال ۱۳۲۹ به وزارت دادگستری منتقل شد و مدت‌ها عهده‌دار شغل ریاست اداره سرپرستی دادسرای تهران و به دنبال آن مستشاری دادگاه استان تهران بود. در اوایل خدمت دادگستری که در دادگستری مشهد مشغول به کار بود، برای ادامه تحصیل به کشور فرانسه رفت و در آنجا در سال ۱۳۳۶ شمسی درجه دکتری حقوق را از دانشگاه پاریس اخذ کرد. او همچنین در رشته زبان فرانسه مشغول به تحصیل بود و دیپلم آن را هم دریافت کرد.

تابنده در ایام اقامت در فرانسه با اسلام‌شناس مشهور هانری کربن که علاقه به عرفان و معارف شیعه داشت، در تماس بود و در کلاس‌های درس وی حاضر می‌شد. کربن که با بزرگان سلسله نعمت‌اللهی گنابادی آشنایی داشت و اظهار علاقه می‌کرد، به او توصیه و اصرار کرد که دربارهٔ این سلسله مطلبی بنویسد و به این ترتیب رساله‌ای به زبان فرانسه با موضوع «شرح مکتب و طریقه حاج ملا سلطان محمد گنابادی و یک قرن مکتب او» در انستیتوی تحقیقات عالیه زیر نظر کربن را دردست گرفت و به ثبت رسانید و یادداشت‌های تحقیق را فراهم آورد که البته به انجام نرسید.

وی در کنار تحصیل علوم دینی و دانشگاهی و تحقیق و تألیف، در سال ۱۳۳۱ شمسی توسط پدرش وارد عرصه عرفان شد. پس از درگذشت قطب وقت سلسله، علی تابنده ملقب به محبوبعلیشاه در ۲۷ دی ماه ۱۳۷۵ با وصیتی که در تاریخ ۲۸ مهر ماه ۱۳۷۱ (۲۲ ربیع‌الثانی ۱۴۱۳) توسط وی نوشته شده بود به مقام جانشینی او با لقب طریقتی «مجذوب علیشاه» رسید.

نورعلی تابنده به عنوان وکیل دادگستری، وکالت چهره‌های سیاسی را بر عهده داشته‌است. از جمله در دوران پهلوی وکالت آیت الله پسندیده، برادر امام خمینی(ره) و آیت الله طاهری که بعدها امام جمعه اصفهان شد را بر عهده داشت و همچنین در دوران انقلاب وکالت افرادی چون عباس امیر انتظام در کارنامه وکالتش دیده می‌شود. او همچنین عضو کمیته «جمعیت دفاع از آزادی و حاکمیت ملت ایران» بوده و مقاله‌های انتقادی می‌نوشته‌است، اما از این فعالیت‌های او در سال‌های اخیر کمتر یاد می‌شود.

آقای تابنده سال‌ها با نیروهای ملی مذهبی و نهضت آزادی نزدیک بود و از جمله امضاءکنندگان نامه مشهور ۹۰ امضایی به اکبر هاشمی رفسنجانی بود که به دلیل امضای همین نامه بازداشت شد و ۸ ماه در زندان بود. همسر او در همین دوره درگذشت. نورعلی تابنده مطالبی هم در نشریه «جمعیت دفاع از آزادی و حاکمیت ملت ایران» می‌نوشت که از جمله آن‌ها مطلبی در رد نظریه ولایت فقیه بود. این مقاله که از جمله موضوعاتی بود که در بازجویی‌هایش مطرح شده بود.

آقای تابنده پس از کسب عنوان «قطب دراویش گنابادی» نیز در برخی از موضوعات سیاسی فعال بود و در مراسم بزرگداشت چهره‌های ملی-مذهبی شرکت می‌کرد.

او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ از مهدی کروبی حمایت کرد چرا که در میان چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب، آقای کروبی تنها کسی بود که در نامه‌هایی به مقامات مسئول از جمله وزیر اطلاعات وقت و مراجع تقلید به تخریب حسینیه دراویش گنابادی و آزار آن‌ها انتقاد کرده بود.

روند تخریب حسینیه‌ها و بازداشت دراویش گنابادی از سال‌های ابتدایی ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد شدت گرفته بود و سال ۸۷ تعدادی از دراویش گنابادی در مقابل مجلس تجمع کردند و نور علی تابنده آن روز را به عنوان روز درویش نامگذاری کرد.

در بهمن‌ماه ۹۶، درگیری‌ ماموران امنیتی با دراویش متحصن در اطراف منزل دکتر تابنده واقع در گلستان هفتم خیابان پاسداران  تهران که به کشته شدن چند مامور و محاکمه زندانی شدن تعداد زیادی از دراویش و حتی اعدام یکی از آنان انجامید، حصر خانگی قطب دراویش را تا تابستان امسال در پی داشت.

پس از اعلام اخباری مبنی بر دستگیری نورعلی تابنده و همچنین ایجاد ایست بازرسی در منطقه، دراویش گنابادی از تاریخ ۱۴ بهمن ماه ۱۳۹۶ در مقابل منزل او برای جلوگیری از تعرض به منزل دکتر تابنده توسط نیروهای امنیتی تجمع کردند. این تجمع به درگیری در همان شب میان نیروهای امنیتی و لباس شخصی با دراویش گنابادی منجر شد. در ادامه و با گذشت یک روز از این اتفاق، درگیری‌های بیشتری با افزایش دراویش در خیابان گلستان هفتم اتفاق افتاد.

پس از ساعت‌ها تنش و درگیری میان دراویش گنابادی و مأموران امنیتی و لباس شخصی در اطراف خانه نورعلی تابنده، سایت مجذوبان نور گزارش داد که رئیس پلیس منطقه و مقامات امنیتی در محل حاضر شده‌اند و با دراویشِ تجمع کرده، گفتگو کرده‌اند.

دو روز بعد هم نورعلی تابنده در پیامی از هوادارانش خواست، آرامششان را حفظ و محل را ترک کنند و همچنین مجذوبان نور پیرو فرمان قطب دراویش گنابادی و در پی تکذیبه رسمی مقامات انتظامی مبنی بر وجود هرگونه برنامه‌ای برای بازداشت دراویش و تعهد شفاهی مقامات، از بازگشت آرامش به خیابان گلستان هفتم؛ محل منزل نورعلی تابنده خبر داد.

برخورد نیروهای امنیتی با معترضان به بازداشت نعمت‌الله ریاحی، از دراویش گنابادی ساکن شهرکرد، بار دیگر در تاریخ ۳۰ بهمن ماه به درگیری میان نیروهای پلیس و دراویش گنابادی انجامید. این درگیری با تیراندازی به دراویش و زیر گرفته‌شدن و مرگ سه تن از نیروهای انتظامی (شهادت) توسط فردی به نام محمد ثلاث همراه بود. دادگاه، محمد ثلاث (ازدراویش حاضر در محل) را عامل این کشتار معرفی کرده و به سرعت برای او حکم اعدام صادر شد. بعد از آن محمد ثلاث این اتهام را رد کرد و طی مصاحبه ای اعلام کرد اعتراف وی زیر شکنجه شدید بوده است.

دکتر نورعلی تابنده در یک پیام ویدئویی که در ۱۵ اسفند صادر شد به‌طور تلویحی از «حصر خانگی» خود خبر داد و ابراز امیدواری کرد که محدودیت‌های اعمال‌شده در مورد وی و سایر اعضای این گروه تا عید نوروز رفع شود.

اما تابستان امسال حصر خانگی دکتر تابنده شکسته شد و وی که از سال ۱۳۸۶ از سفر به بیدخت منع شده بود، در ۴ شهریور ۱۳۹۸ به شهر بیدخت سفر کرد که پس از مدت کوتاهی، در پی بیماری مجددا در تهران و در بیمارستان مهر بستری شد که تاکنون هم ادامه دارد.

در هرحال اقدام خبرگزاری تسنیم یک شیطنت طراحی شده برای ایجاد تنش میان هواداران نورعلی تابنده با دولت و حکومت بود که باید دادستانی تهران مانند برخورد با رسانه هایی که قدرت و زورندارند با این رسانه برخورد کند. اینکه تابنده متهم یا مجرم یا گناهکار است یا نه به قضاوت قاضی مرتبط است اما وقتی شرایط کشور اینگونه است این اقدام تسنیم شائبه دارد.

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false