یک شیفته شدن مدارس کودکان کار را از تحصیل باز می دارد - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر، سید حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص تعداد واقعی کودکان کار گفت: دولت بین دستگاه‌های خود موازی کاری می‌کند و بودجه ها از بین می روند و آمارها متناقض است.

وی ادامه داد: به عبارتی آمار وجود دارد اما متناسب با شرایط از سوی دستگاه ها ارائه می‌شود. اگر بخواهند پول بگیرند آمار بالاتر و اگر بخواهند عملکرد را بیان کنند آمار کمتری ارائه می دهند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت موظف است آموزش رایگان را برای همگان فراهم کند به برخی موانع قانونی و عوامل بوجود آورنده پدیده کودک کار و بازماندگی از تحصیل اشاره کرد و تصریح کرد: از یک سو والدینی هستند که نمی‌خواهند فرزندشان را به مدرسه بفرستند، با اینها چه باید کرد؟ دوم هزینه های سنگین تحصیل و سوم کمک بچه ها به اقتصاد معیشت خانواده هاست. بحث بدسرپرست ها و بی سرپرست ها نیز مطرح است. یک مشکل دیگر به ادارات ثبت احوال برمی‌گردد که باید برای همه متولدین ایران شناسنامه صادر کند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه باید به فکر آمارگیری واقعی باشد گفت: باید یک نهاد متولی آمار گیری باشد و کودک کار را هم وارد سرشماری کند. همچنین هر پنج سال یکبار باید موارد لازم را در برنامه های توسعه ای وارد کنیم.

وی با بیان اینکه کودکان کار به دلیل فقر اقتصادی به کارهای حقیرانه و آسیب رسان در خیابان اعم از دستفروشی، حمل بار، گلفروشی و.. مشغول می شوند، بیان کرد: تحقیقی که آمار همه کودکان را در یک سرشماری احصا کرده باشد نداریم، اما خودمان ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر از این کودکان را در مراکز خود شناسایی کردیم. از این تعداد، شمار آن دسته از کودکان کار که در خیابان زندگی می‌کنند محدود است و حدود ۵ درصد آمار ما را تشکیل می دهد. اما کودکان کاری که خانواده دارند و به خانه برمی‌گردند ۹۵ درصد آمار ما هستند. به ویژه شناسایی بچه هایی که در کارگاه‌های زیرزمینی کار می کنند در حیطه وظایف ادارات کار است. 

میرزاده دسترسی و عدم دسترسی به امکانات را نیز یکی دیگر از عوامل بازماندگی از تحصیل دانست و گفت: قانون یک شیفته شدن مدارس چند سال پیش اجرا شد در حالی که اگر مدارس دوشیفته بود شاید برخی بچه ها می توانستند به مدرسه بروند.

قبلا مراکز کودکان خیابانی شبانه روزی بودند، اما از آنجا که تحقیقات نشان داد بسیاری از این کودکان دارای خانواده هستند، برای آنکه ارتباط این بچه ها با خانواده قطع نشود رسیدگی به این کودکان از حالات شبانه روزی به روزانه تبدیل شد و اکنون خدمات آموزشی و مددکاری برای کودکان کار در مراکز روزانه ارائه می شود.

کودک کار امروز با توجه به شرایط امروز در صورت بی توجهی به جوان بزهکار فردا تبدیل می‌شود.

اخبار روز ایران و جهان را در جامعه خبر بخوانید./

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false