گاف انتخاباتی در «ری»| سایه سنگین سیاست زدگی یا اعمال نفوذ! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
گاف انتخاباتی در «ری»| سایه سنگین سیاست زدگی یا اعمال نفوذ!

پایگاه خبری جامعه خبر| سید هادی کسایی زاده: شهرستان ری با آمار تقریبی ۹۰۰ هزارنفری خود را به یک شهری با جمعیت استان شدن نزدیک می کند. جمعیتی که بیشترین مهاجران را در محروم ترین مناطق پایتخت در خود جای داده و قومیت های مختلفی را کنار هم جمع کرده است. امروز این شهرستان با تشکیل دو شهر جدید قلعه نو و قیامدشت در مجموع با ۵ شهر در انتخابات شوراهای اسلامی حرفی برای گفتن دارد و رقابت برای سکانداری شوراهای اسلامی را شیرین و همراه با چالش می کند.

وسعت زمین، فضا برای تغییر کاربری، فروش تراکم، توسعه شهر و روستا، افزایش تقاضای مسکن و عدم نظارت درست موجب شده تا ورود به شوراهای اسلامی شهر در ۵ شهر شهرستان ری به رقابتی نفس گیر تبدیل شود به نحوی که برخی کاندیداها برای رسیدن به کرسی پارلمان شهری میلیاردها تومان هزینه می کنند و حتی آسیب انتخاباتی خرید و فروش رای در ایام انتخابات هر نوبت پررنگ تر می شود.

به نحوی که در سال ۱۳۹۶ در انتخابات شورای شهر کهریزک دو عضو این شورا به جرم خرید و فروش رای دادگاهی شدند! همچنین در همان سال پس از اعلام نتایج اولیه و در پی اعتراض نفر هشتم شورای باقرشهر (حسین گراوند) این صندوق توسط هیأت‌ اجرایی و نظارت شورای شهرستان ری درحضور کاندیداها بازشماری شد که در نتیجه جای نفر هفتم و هشتم تعویض شد و به این ترتیب حسین گراوند که نفر هشتم وعلی البدل بود، عضو اصلی شورا شد و علیرضا قربانعلی که نفر هفتم بود، در لیست علی‌البدل قرار گرفت. این یعنی آرا عمدا دستکاری شده بود. البته برخی می گویند یک بازی بوده و رای قبلی صحیح قرائت شده است.

البته دستگیری و بازداشت اعضای شوراهای شهر در شهرستان ری تاریخچه تلخی دارد. بعنوان مثال در سال ۹۵ دو عضو شورای شهر باقرشهر به اتهام جعل سند بازداشت شدند. در سال ۹۶ هم به دلیل تخلفات برخی کاندیداها دادگاه کهریزک تا پای ابطال انتخابات هم پیش رفت.

این آسیب ها و عدم پیشگیری از وقوع جرائم موجب شد تا در دوره ششم ثبت نام انتخابات شوراها در شهرهای شهرستان ری (اسفندماه ۱۳۹۹) پای صاحبان بنگاه های املاک هم به میان آید که موجی از اعتراضات مردمی را به همراه داشت و برخی از آنها هم تائید صلاحیت شدند. (تصور کنید یک سازنده و بانگاه املاک که شغل اصلی او دلالی زمین و مسکن است وارد شورای شهر شود.)

*سال۹۶ تعداد ۱۷۸ نفر از ۱۹۲ نفر تائید صلاحیت شدند

بر اساس آمارهای رسمی در دوره قبل انتخابات شوراها(۱۳۹۶)، در مجموع سه شهر حسن‌آباد، کهریزک و باقرشهر ۱۹۲ نفر برای عضویت در شورای شهر ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۱۷۸ نفر تایید صلاحیت، پنج نفر رد صلاحیت و ۹ نفر انصراف دادند.

*سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۷۳ نفر از ۲۴۱ نفر تائید صلاحیت شدند

این در حالی است که در انتخابات دور ششم شوراها بر اساس اعلام رسمی شورای نظارت بر انتخابات شهرستان ری، از ۲۴۱ کاندیدای ثبت نام شده فقط ۱۷۳ نفر تائید صلاحیت شدند. البته دلیل افزایش آمار ثبت نام شده ها به دلیل افزایش ۲ شهر به شهرستان است اما آمار ۲۶ درصدی رد صلاحیت ها قابل تامل بود.

هرچند شعار تیم اصولگرای هیات نظارت برانتخابات شهرستان ری صداقت، شفافیت و فراجناحی بودن بود اما در عمل رد صلاحیت شدگان کمر همت بستند تا اثبات کنند که ناجوانمردانه تیغ سیاست آنها را از لیست خارج کرده است.

ماجرا از شب سومین نشست خبری مجید زارعی رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستای شهرستان ری آغاز شد. مجیدی در این نشست اعلام کرد: در شهر باقرشهر تعداد ۱۷ نفر، کهریزک تعداد ۱۶ نفر، قلعه نو ۷ نفر، قیامدشت تعداد ۸ نفر و حسن آباد فشافویه ۱۴ نفر رد صلاحیت شدند.

پس از ۲۴ ساعت سید هادی کسایی زاده (روزنامه نگار) برای نخستین بار اسامی بخشی از تائید صلاحیت شدگان از سوی هیات نظارت را منتشر کرد و موجب شد تا واکنش های زیادی در سطح شهرستان نشان داده شود. فشارها به نحوی شد که حتی پلیس فتای شهرستان ری خبرنگار را دعوت کرد و برخی نهادها هم به این روزنامه نگار هشدار دادند. در کنار آن گروهی از کاندیداها که نامشان منتشر شده بود اظهاراتی را بیان کردند که نشان دهنده اجهاف در حق آنها بود.

اظهارات قابل توجه یکی از داوطلبان رد صلاحیت شده!

یکی از رد صلاحیت شدگان به کسایی زاده گفت: من تصویر صورت جلسه امضا شده تائید صلاحیت شده ها را دارم و برای من ارسال شده و مطمئن بودم تائید شدم. اما دقیقه ۹۰ نام من حذف شده و نام یک فرد با فشار یکی از آقایان وارد لیست شده است. اظهارات این داوطلب انتخابات در حالی بود که یک داوطلب دیگر هم چنین ادعایی را اعلام کرد. موج اعتراضات رد صلاحیت های فله ای به استانداری تهران رسید و انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران اعلام کرد که حتما رسیدگی می شود.

*گاف های فرمانداری ری

در این میان فرمانداری شهرستان ری هم سوء مدیریت و گاف های زیادی داد که نشان دهنده بی تجربگی و دستپاچگی تیم ستاد انتخابات ری بود. اول آنکه کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد انتخابات شهرستان ری کمتر اقدامی برای تشویق و تبلیغ جهت حضور و ثبت نام داوطلبان در سطح شهر و رسانه انجام داد و به نحوی که برخی از خبرنگاران به طور خودجوش برای تشویق مردم جهت ثبت نام وارد عرصه شدند. دوم آنکه فرماندار بعنوان رئیس هیات اجرایی انتخابات هیچ نشست خبری قبل و بعد از بررسی پرونده داوطلبان برگزار نکرد در حالی که هیات نظارت ۳ بار نشست خبری برگزار کرد.

سوم آنکه برخلاف بسیاری از فرمانداری ها نتیجه صلاحیت داوطلبان را به جای ارسال پیامک به طور حضوری از طریق نامه کتبی اعلام کرد و در ایام وضعیت قرمز کرونایی ۲۴۱ نفر را مجبور کرد به فرمانداری ری مراجعه کنند!

گاف چهارم آن بود که پس از توزیع نامه های محرمانه تائید صلاحیت و رد صلاحیت شدگان، فرمانداری ری به برخی رد صلاحیت شده گان پیامک ارسال کرد که مدرک تحصیلی شما مشکل داشته و فردا با مدارک به فرمانداری مراجعه کنید و پس از چند دقیقه پیامک زدند که نیاز به مراجعه نیست!

پنجمین گاف فرمانداری ری عدم اطلاع رسانی به داوطلبان رد صلاحیت شده برای اعتراض به نتیجه بود و گروهی از آنها سرگردان استانداری و فرمانداری بودند که باز هم کانال خبری هفته نامه مهرتابان وظیفه این اطلاع رسانی را برعهده گرفت.

از همه مهمتر گاف ششم بود که رد صلاحیت شدگان را دعوت کردند تا نامه جدیدی به آنها ارائه شود چون در نامه قبلی درج شده بود که شما از سوی هیات اجرایی و هیات نظارت رد صلاحیت شدید در حالی که گروهی از سوی هیات اجرایی و گروهی از سوی هیات نظارت رد صلاحیت شده بودند و این تفکیک در نامه های قبلی عنوان نشده بود.

*زلزله در هیات نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستای شهرستان ری

مجید زارعی رئیس هیات نظارت بر ششمین انتخابات شهر و روستای شهرستان ری در دو نشست خبری خود رسما اعلام کرد که هیچگونه بغض سیاسی برای تائید صلاحیت ها نخواهیم داشت و بر اساس مر قانون پرونده ها را بررسی می کنیم. اما پس از اعلام اسامی مشخص شد که گروه زیادی از اصلاح طلبان رد صلاحیت شده و حتی تعدادی زیادی از بانوان و برخی از آقایان با تخلف عدم التزام به اسلام یا عدم قبول داشتن ولایت فقیه و معروفیت به فساد ردصلاحیت شدند.

یکی از کاندیداهای ردصلاحیت شده به کسایی زاده(روزنامه نگار) گفته است: من به تازگی در یک پست مهم دولتی منصوب شدم که لازمه تائید صلاحیت آن التزام به اسلام است و هنوز مهرآن خشک نشده که هیات نظارت من را با برچسب عدم التزام به اسلام رد صلاحیت کرده است. یک کاندیدای دیگر هم گفت: هم عضو بسیج هستم و هم از خانواده جانباز و ایثارگر و روحانی هستیم و به ما گفتند ولایت فقیه را قبول ندارید! مگر می شود؟

این اعتراضات به نحوی بود که به گفته گروهی از مردم و معتمدین برخی از افراد تائید صلاحیت شده از سوی هیات اجرایی و هیات نظارت صلاحیت ورود به انتخابات را نداشتند اما به هر نحوی توانسته بودند از سد نظارت عبور کنند و شائبه سیاست زدگی در هیات اجرایی و هیات نظارت را تقویت کرد.

*سکوت رسانه ها

این اعتراضات مردمی و کاندیداهای رد صلاحیت شده در حالی بود که هیچ یک از رسانه های شهرستان ری به آن ورود نکردند و فقط یک رسانه تمامی اخبار انتخابات را لحظه به لحظه روایت کرد که البته چوب آن را هم به روش های مختلف با فشار مسئولان خورد. رسانه هایی که فقط در روز خبرنگار برای دریافت کارت هدیه صف می کشند اما در بحران ها و دفاع از حقوق مردم سکوت می کنند و وقتی هم نقد می شوند فریاد سر می دهند که ما بهترین هستیم.

مافیای زمین و مسکن آنقدر بهم تنیده شده که می تواند سکان هدایت انتخابات شوراهای شهر و روستا را به دست بگیرد و این آسیب نتیجه ای جز ضربه زدن به نظام و دولت ها ندارد. در حالی که با نظارت درست می تواند نخبه ها و جوانان متخصص را وارد عرصه میدان مدیریت شهری کرد.

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false