پیشنهاد رشد 15درصدی بودجه آتش نشانی/دستگاه قضا درحادثه پلاسکو ورود کند - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر، محمدباقر قالیباف شهردار تهران با حضور در صحن علنی سیصد و بیست و ششمین جلسه شورای شهر تهران  درباره حادثه پلاسکو گزارشی را ارائه داد.

* در دو بخش مدیریت بحران و حادثه پلاسکو توضیحاتی را ارائه می‌دهم.

* در بند 14 ماده 55 دو موضوع سیل و حریق را آورده‌اند که شهرداری باید اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیل و حریق را داشته باشد. در این بخش و در دهه اخیر شهرداری تهران اقدامات خوبی را انجام داده است.

* در حوزه حریق اقداماتی انجام شده است و ما 72 ایستگاه آتش‌نشانی در سال 84 داشتیم که از این تعداد 21 ایستگاه، ساختمان‌ها کیفیت لازم را نداشتند و تماماً تخریب و نوسازی شدند و بیش از 50 ایستگاه دیگر نیز در شهر تهران جدید ساخته‌ایم و امروز 123 ایستگاه آتش‌نشانی در تهران ایجاد شده است. به تعداد کل ایستگاه‌هایی که در تاریخ شهرداری داشته‌ایم ایستگاه آتش‌نشانی در دهه اخیر ساخته‌ایم.

* 280 خودرو که عمر متوسط خودروها 18 سال بوده و بیش از 930 دستگاه عملیاتی در حوزه آتش‌نشانی داریم که عمر این دستگاه‌ها نیز به 6 سال رسیده است.

* بر اساس قانون اگر مالک نسبت به خطر ایجاد شده در سطح شهر اقدام نکند، شهرداری موظف است نسبت به حذف خطر احتمالی اقدام کند. بعضی مواقع نسبت به رفع خطر اقدام می‌کنیم ولی همکاری‌هایی لازم از سوی صاحب ملک با ما انجام نمی‌شود و حتی از ما شکایت هم می‌کنند.

* در سال 1369 قانونگذار در مجلس شورای اسلامی ماده 96 را تصویب کرد که در آن ماده درباره بازرسی و تعقیب متخلفان توضیحاتی را ارائه می‌کند. بر اساس این قانون وظیفه‌ای بر عهده وزارت کار است که باید نسبت به دستورالعمل‌های لازم در کارگاه‌های تولیدی را داشته باشد.

* این قانون پس از حادثه خیابان جمهوری و در ماده 3 این قانون آمده است که آتش‌نشانان سراسر کشور در شهرداری اگر گزارشی پیدا کردند که ناامنی وجود دارد یکی از جاهایی که باید این گزارش ارسال شود، وزارت کار است و این وزارتخانه مکلف شده که در اولویت رسیدگی این گزارش را قرار دهد.

* می‌گویند که ساختمان پلاسکو کاربری تجاری و اداری داشته است ولی در قانون کار سال 69 و در ماده 4 آن آمده است که کارگاه محلی که کارگر به درخواست کارفرما در آنجا کار می‌کند و از قبیل مؤسسات کشاورزی، ترابری، مسافربری، تجاری، تولیدی و اماکن عمومی است.

* بحث زنده بودن این افراد در زیر آوار پلاسکو بسیار برای ما مهم بود.

* در حین عملیات که ما اصلاً مشکل جرثقیل نداشتیم فردی آمده بود و می‌گفت با هلی‌کوپتر این قطعات را جابجا کنید و در آن حادثه هلی‌کوپتری که بتواند آن بار را جابجا کند هنوز ساخته نشده است. جرثقیل 360 تنی توان برداشتن بار را نداشت و درخواست می‌کردند که هلی‌کوپتر که نهایتا 22 تن بار جابجا می‌کند به محل حادثه اعزام شود.

*برای آتش‌نشانی هلی‌کوپتر نیاز است ولی براساس نیازهای موجود باید استفاده شود.

* از همه جهات ساختمانی برای دسترسی پیدا کردن شخصاً ورود پیدا کردم، شایعاتی که مطرح می‌شد در خانواده‌ها نیز تاثیرات بسیاری می‌گذاشت و اگر امکان رفتن یک نفر به زیر ساختمان بود قطعاً لحظه‌ای دریغ نمی‌کردیم.

* در ابتدا کسی باور نمی‌کرد که در آنجا بیش از 200 تا 300 درجه حرارت بوده ولی کسی این موضوع را باور نمی‌کرد. بعداً سقف حرارت تا 500 درجه را مشخص کرده بود. بعد از سوی دیگر می‌گفتند عده‌ای آنجا زنده هستند.

* ما تذکرات لازم را درباره ساختمان پلاسکو داده بودیم و از سال 93 مطرح شده بود. حتی مانوری نیز در ساختمان پلاسکو برگزار شده بود.

* ما هنوز درباره ساختمان علاالدین با تمامی اقداماتی که صورت گرفته با مشکلاتی مواجه هستیم. در خصوص ساختمان علاالدین براساس کمیسیون ماده 100 عمل کردیم ولی یکی از موارد در این ساختمان هم آتش‌سوزی بوده است.

* اگر اصلاحات لازم در حوزه حریق در ساختمان علاءالدین اتفاق نیفتاده بود حادثه علاالدین زودتر از پلاسکو اتفاق می‌افتاد.

* آمارها کاملاً نشان می‌دهد که آتش‌سوزی‌ها بالا رفته است. در حوزه ضایعات آتش‌سوزی 5 برابر افزایش یافته و به 14 هزار و 500 مورد رسیده است.

* برای سال 96 نیز رشد 15.8 درصدی بودجه آتش‌نشانی را پیشنهاد داده‌ایم.

*در حال حاضر گروه‌های مختلف می‌خواهند این موضوع را بررسی کنند و همه آنها نیز به نوعی وظیفه قانونی خاص خود را دارند. بنده معتقدم که محوریت این کار باید در شورای شهر باشد.

* تعدد اینها برای بررسی حادثه زیاد است و قضاوت و داوری در صلاحیت ما نیست و قانون و دستگاه قضایی باید در این خصوص اقدام کند.

* یک جلسه دیگر باید در حوزه مدیریت بحران در خدمت دوستان باشیم.

اخبار روز را با ما دنبال کنید./

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false