وزارت خارجه: هر دولتی سر کار بیاید «برجام» را ادامه می‌دهد - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدای اولین نشست مطبوعاتی خود در سال جدید، اظهاراتی را مطرح کرد که به شرح زیر است:

*در موضعگیری ما در حادثه تروریستی در مصر و تماس تلفنی مراتب تسلیت دولت و ملت مردم ایران ابلاغ شد و پیرامون مسایل مورد علاقه دو کشور هم صحبت شد. حادثه مصر تلخ بود که باید سریعا محکوم می‌شد بخصوص اینکه تروریست‌ها با هدف قراردادن یک مرکز دینی به دنبال فاصله انداختن بین ادیان بودند و تماس آقای ظریف در این چارچوب انجام شد.

* دیدار جان مک‌کین (سناتور آمریکایی)‌ با سران منافقین در آلبانی جدید نیست و برخی مقامات امریکایی نشان داده‌اند که طی دهه‌های اخیر نتوانسته اند از تاریخ عبرت بیاموزند و با اقدامات خود در مسیر تعمیق تروریسم در منطقه تلاش کرده‌اند.

* انگلیس در خصوص کیک زرد بد عهدی و بد اخلاقی خود را داشته و امیدواریم نهایتا به تعهدات خود در برجام بازگردد. اختلاف خاصی نیست، اراده سیاسی دولت انگلیس ممانعت از صدور این محموله به ایران بوده که آن‌ها باید متوجه شوند که خلاف برجام عمل می‌کنند.

*غرب برای القای دو قطبی شدن انتخابات ایران تلاش می کند اما ایران نشان داده در طی دهه‌های گذشته که در بزنگاه‌های تاریخی آنچه را به نفع کشور می‌دانند را دنبال میکنند و فضاسازی رسانه‌های خارجی تاثیری نداشته و در انتخابات پیش رو هم آثار خاصی نخواهد داشت و زحمت بیهوده است.

* اقدامات نظامی که طی یکی دو هفته گذشته توسط آمریکا در اطراف ایران صورت گرفت بیش از آنکه معنای نظامی داشته باشد یک نوع سردرگمی و پاسخ به مشکلات داخلی خود آمریکاست و تلاش برای اجماع حداقلی در منطقه بین همپیمانان خود بعد از ناکامی‌های داخلی است که این اقدامات به ضرر خود آمریکا تمام خواهد شد و آثار نظامی نخواهد داشت. بزرگترین بمب غیر هسته‌ای در افغانستان هیچ معنای نظامی ندارد و شبکه القاعده هم آن‌چنان نیست که علیه آن چنین بمبی به کار برد.

*ممکن است با اهداف سیاسی طراحی شده باشد اما نه در سوریه و نه در افغانستان نیاز به راهکار نظامی نداریم. طول بحران سوریه بسیار کمتر از افغانستان است اما نشان داده که راهکار سیاسی راهگشا نیست و بحران باید توسط مردم این کشورها و مشارکت کشورهای منطقه حل شود. این بیشتر یک ژست بود و حتی علایم سیاسی جدی را ایجاد کند.

*رفراندوم تغییر قانون اساسی ترکیه یک بحث داخلی است و هر آنچه که مردم رأی دهند مورد احترام ما خواهد بود. برای تاثیرات آن باید کمی صبر کرد ولی امیدواریم این رفراندوم به صلح و ثبات و امنیت و اجماع در درون ترکیه منجر شود. ب

*سیاست ایران در خصوص کشور عراق روشن است. حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق برای ما یک اصل جدی است و فکر می‌کنیم همه مذاهب و اقوامی که در عراق زندگی می‌کنند در جارچوب قانون اساسی عراق باید بتوانند یک زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشند و ما با هرگونه اقدامی که به دنبال تحزیه کشورهای منطقه باشد به جد مخالفیم.

* برخی وجوهات بلوکه شده ایران از کشورهای دیگر به عمان منتقل شد و برای انتقال آن به ایران مشکلات فنی داشت که با نشستهای مکرر مسئولان اقتصادی و بانکی سازوکاری تفاهم شد که تحت آن چگونگی بازگشت کامل این وجوهات مشخص شد.

* کاردار اردن در بغداد احضار شد و وزیر خارجه اردن با آقای جعفری تماس گرفته و توضیحاتی داد. یک اقلیت مشخص دست به اقدام زشتی زدند و دولت اردن متعهد شده که مسببین را بازداشت کند و ما منتظر خواهیم بود که دولت اردن چه خواهد کرد.

 

*دستگاه دیپلماسی برنامه‌های از پیش تعیین شده خود را دنبال خواهد کرد و هیچگونه تغییری در آن نخواهیم داشت تا انتخابات و بعد از آن نیز وضعیت روشن خواهد شد.

 

*بحث برجام روشن است. در بیانیه اجلاس اخیر جی-٧ نیز درباره تعهد آن‌ها نسبت به برجام صحبت شد. این یک تعهد بین‌المللی است. برجام یک عظم ملی بوده و هر دولتی که بر سر کار آید برجام را ادامه خواهد داد و ما پیش‌قدم برای نقض آن نخواهیم بود.

*نشست مسکو یک ضرورت خاص زمانی داشت و بعد از حوادث تلخی که در سوریه رخ داد و حادثه مشکوک و غیرمترقبه شیمیایی و چه حمله یکجانبه و غیر قانونی آمریکا نیاز بود چه درباره آخرین تحولات سوریه بین بازیگران اصلی سوریه تبادل نظر صورت گیرد. در این چارچوب شخص آقای طریف تماس‌های زیادی داشت چه در منطقه و چه خارج از آن که نتیجه آن نشست مسکو بود.

* ما فراد نشست کارشناسی سه کشور ایران ترکیه و روسیه را در تهران خواهیم داشت که یک روزه است و هیئت‌هایی از روسیه و ترکیه در آن شرکت خواهند کرد .

*نگاه ما به همسایگان‌مان روشن است و ما خواهان روابط سازنده و متوازن هستیم. با سفر وزیر خارجه کویت به ایران و سفر رئیس جمهوری به کویت و پاسخ نامه کتبی قبلی کویت این روابط ادامه دارد.

*دولت ایران در منطقه شوشا حضور ندارد و اقدامی نکرده و من درباره احضار سفیرمان خبری را دریافت نکرده‌ام.

* ما سخنگوی هیچ دولتی نیستیم. روابط خوبی با دولت سوریه داریم و موضع خود را درباره این اتفاق اعلام کرده و خواستیم برای یک سند جدی محکمه‌پسند کمیته حقیقت یاب شکل بگیرد و با همسایگان و روسیه به تفاهم نظر رسیدیم. این حادثه مشکوک است.

خبر روز را با جامعه خبر دنبال کنید./

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false