نشت آب در مساجد و مدارس! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

پایگاه خبری جامعه خبر/ سید هادی کسایی زاده/ حتما برای قضای حاجت یا ادای فریضه نماز در خیابان ها و کوچه ها به دنبال مسجد بودید. حتما به خوبی فهمیدید که مساجد فقط در زمان اذان باز هستند و پس از آن با درب بسته خانه خدا روبرو می شوید. به قول عالمی که می گفت اگر کعبه در ایران بود در ساعاتی از روز تعطیل بود!

*مساجد نیمه تعطیل هستند!
حجه الاسلام تویسرکانی نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج می گوید: امروز سه گونه مسجد داریم؛ مسجد طراز انقلاب اسلامی، مساجد تعطیل و نیمه تعطیل و مساجد ضرار اما در این میان حدود ۸۰ هزار مسجد در کشور وجود دارد که ۳۰ هزار تای آنها امام جماعت ندارند. بنده صبح ها از کرج برای درس رهبری به تهران می آیم برای اذان صبح که به تهران می رسم
مسجد روبروی بیت، امام جماعت ندارد و این ننگ ما است که یک مسجد در وسط شهر تهران امام جماعت ندارد. سخن پایانی من این است که باید به داد مساجد برسیم.

اما نکته قابل تامل این است که مساجدی نیمه تعطیل و تعطیل و مساجد ساعتی تهران شامل معافیت پرداخت تعرفه آب آشامیدنی شده اند. به استناد ماده ۶۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کل هزینه مصرف با رعایت الگوی مصرف و « کشور
…» حق انشعاب برق، آب و گاز مساجد رایگان است قانونی که همچنان اجرا می شود. اما آیا رایگان کردن آب مساجد با هدف ترویج فرهنگ اقامه نماز بوده است؟ آیا با رایگان شدن آب مصرفی مساجد ائمه جماعات و هیات امنای مساجد در صرفه جویی آب فعال تر شده اند؟

*مصرف آب در مساجد و حسینه ها بیشتر شده است
محمد پرورش مدیرکل آبفای استان تهران در گفتگو با جامعه خبر می گوید: بر اساس آمار مصرف مشترکان مختلف، در سالهای اخیر مصرف مشترکان مسکونی روندی کاهش داشته اما مصرف مشترکانی که از پرداخت هزینه آب معاف هستند –
مانند حسینه ها و مساجد – نسبت به گذشته افزایشی بوده است.

اظهارات این مقام مسئول نشان می دهد که این قانون نتوانست کاری برای ترویج نماز انجام دهد و حتی دیده شده برخی مساجدی که صاحب مغازه هستند از این آب های رایگان به نحوی استفاده می کنند. حالا سوال این است که آیا این قانون یک تصمیم درستی بوده است؟

* قانونی که می گوید مدارس پول آب ندهند
در کنار آن نمایندگان مجلس در جلسه روز چهارشنبه بیست و پنجم بهمن ماه 1396 بند الحاقی 3 تبصره 6 بخش درآمدی لایحه بودجه 97 کل کشور را با 166 رای موافق، 10 رای مخالف، 6 رای ممتنع از 223 نماینده حاضر تصویب کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این بند الحاقی مقرر کردند: در سال آینده تمامی مدارس دولتی وزارت آموزش و پرورش در سقف الگوی مصرف از پرداخت هزینه مصرفی آب، برق و گاز معاف است.
*قانونی که برای آب نان نمی شود
بعد از این مصوبه پرورش مدیر عامل آبفای استان تهران با تاکید بر اینکه اصلاح فرهنگ مصرف آب باید از کودکان شروع شود، گفت: با این مصوبه، تاکید چندانی بر مصرف آب نخواهد شد؛ بنابر این، ما نگران بحث ریالی این مصوبه نیستیم، بلکه نگرانی ما بیشتر در مورد مباحث آموزشی و فرهنگ سازی است. با این حال، امیدواریم وزارت آموزش و پرورش برای کنترل مصرف آب در مدارس، آئین نامه ای را تنظیم و ابلاغ کند. حالا مساجد و مدارس کشور با خیال راحت می توانند آب شرب که این روزها حکم طلا را دارد رایگان استفاده کنند. آن هم بدون نظارت و بدون اینکه بدانند این قانون با چه هدفی تصویب شده است.

سوال این است که نمایندگان مجلس بر چه اساسی تصمیم گرفتند در عمق بی آبی کشور مصرف آب مدارس را رایگان و مفت تمام کنند. برخی از شهروندان طی تماس با جامعه خبر از شستشوی خودرو دبیران و معلمان در برخی از حیاط های مدارس گزارش داده اند. هرچند نظارت بر مصرف آب مدارس با آموزش و پرورش نیست اما در آیین نامه این قانون چیزی بعنوان نحوه مصرف آب گفته نشده است. این قوانین اعجاب آمیز در حالی است که مسئولان بارها و بارها از وضعیت کم آبی در کشور هشدار داده اند.

*کلانتری: عملا تمام رودخانه هاخشک شدند
عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست کشور گفته است: بحران آب فعلی در ایران از تقریبا ده سال پیش شروع شد. ایران با بهره برداری از ٩٧ درصد آ بهای سطحی خود عملا تمام رودخانه های خود را خشک کرده است و دیگر آبی در طبیعت باقی نمانده است. این موضوع به معنای آن است که اگر به همین وضع ادامه دهیم حدود ٧٠ درصد ایرانیان یعنی جمعیتی معادل ۵٠ میلیون نفر برای زنده ماندن ناچار به مهاجرت از کشور هستند. سرانه آب تجدیدپذیر کشور به 100میلیارد مکعب رسیده است.

مدیریت ناصحیح ما موجب خشک شدن تالابها و هدر رفتن آبهای سطحی و زیر سطحی شد. من معتقدم ایران در میانه راه خطر و بحران آب است، حتی اگر الان هم مدیریت صحیحی را اجرا کنیم ما با بحران مواجه نخواهیم شد. واقعیت این است مصرف آب ما بیشتر از توان طبیعت ماست. الان با بیلانهای منفی سرسام آوری در منابع آبهای زیرزمینی روبرو هستیم که به نظر من کمتر کشوری در جهان با این آمار و ارقام مواجه است. قطعاً اگر فکر سریعی نشود و همین امروز تصمیمات حادی گرفته نشود و جلوی بهره برداری بی رویه، استفاده نامطلوب و تجاوز به طبیعت از بعد آب گرفته نشود، این سرزمین قطعا در آینده وضعیت بسیار خطرناکی خواهد داشت. زمانی که کشور با این همه مسایل زیس تمحیطی، اقلیمی و کمبود آب مواجه است، صحبت از خودکفایی بیم عناست.

*240 میلیمتر بارش باران کم دارید
در کشوری که ۲۴۰ میلیمتر بارش داریم به میزان کمتر از یک سوم جهانی و بیش از دو برابر جهان تبخیر داریم، یعنی آب در اینجا ۶ برابر کمتر از کل جهان در دسترس است. ما اگر آب را داخل رودخانه یا کانال خاکی رها کنیم از دست می رود. این آبها باید داخل لوله منتقل شود. خوشبختانه سرمایه گذاری در کارخانجات لوله سازی کشور شده، اما مشتری ندارند چون مشتریها یا دولت هستند برای انتقال آب یا کشاورزان هستند برای شبکه های فرعی یا چاه هایشان. تا جایی که اطلاع دارم بیش از ۱۷۰-160 کارخانه لوله سازی در کشور است، اما ۲۵ درصد فعال هستند که آن مقدار هم با کمتر از  ۳۰ درصد از ظرفیتشان استفاده می کنیم. در حالیکه آبها را قربانی می کنیم. بالاخره کشورداری سخت است، برای حفاظت منابع سرمایه گذاری نیاز است. آب اصلی ترین منبع تمدن کشور است.

الان از جنوب البرز و شرق زاگرس تا مرزهای جنوب شرقی کشور در معرض تهدید کمی آب است. ما ۵۰۰ میلیارد مترمکعب آب استاتیک داشتیم از میلیونها سال قبل در زیر زمین. در ۳۰ -35 سال گذشته ۱۵۰ میلیارد مترمکعب از  آن را استفاده کرده ایم. باقیمانده آن هم شور است. الان هم داریم از سفر ه های زیرزمینی استفاده م یکنیم حدود ۱۵ میلیارد مترمکعب آن سهم نسل بعد می باشد. نباید کاری کنیم که نسل بعد کشورمان را از بعد آب نسل سوخته تلقی کنیم.

عیسی کلانتری گفته است: اگر بپذیریم حدود 100 -۹۹ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر داریم.  طبق ضوابط بین المللی فقط ۴۰ درصد آن را می توانیم مصرف کنیم. حدود ۴۰ میلیارد مترمکعب آن را زیرپا می گذاریم و ۵۵ تا ۶۰ درصد مصرف کنیم. حداکثر آبی که کشور می تواند در ده سال آتی بهره برداری کند ۵۵ تا ۶۰ میلیارد مترمکعب است. اظهارات کلانتری نشان می دهد که وضعیت آب در کشور بحرانی است و در این شرایط بحرانی انتظار می رفت که مجلس و مسئولان اقدامات ویژه برای کاهش مصرف آب تدبیر کنند اما انگار برعکس شده است.

اخبار روز را با جامعه خبر بخوانید./

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false