نامزد انتخابات: ضد انقلاب نیستم؛ هزینه‌های زندگی را واقعی‌سازی می‌کنم - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر/ وی متولد 4 دی ماه سال 1330 هست که نخستین لیسانس خود را در رشته مدیریت بازرگانی از مدرسه عالی بازرگانی تهران قبل از انقلاب گرفته  و دکتری مدیریت اجتماعی را از اتریش گرفته است.

 همچنین لیسانس دومش را در رشته حقوق از دانشگاه شهید بهشتی و کارشناسی ارشد و دکتری را در رشته حقوق عمومی از همان دانشگاه گرفته است.

این نامزد انتخاباتی قبل از انقلاب در همافر نیروی هوایی مشغول به کار بوده است و در رژه 19 بهمن سال 57 که در حضور حضرت امام (ره) برگزار شد نقش داشته است

بعد از انقلاب از ارتش به سازمان برنامه و بودجه منتقل می‌شود و در طول دفاع مقدس مسئولیت بودجه های نظامی و امنیتی را بر عهده می‌گیرد.

 او در مجلس چهارم از نطنز شرکت می‌کند و رای هم می‌آورد ولی انتخابات را باطل اعلام می‌کنند و بعد از آن ماجرا با 23 سال سابقه کار دولتی از سازمان برنامه استعفا می‌دهد و پروانه وکالت می‌گیرد.

در همان ابتدایی که استعفا می‌دهد رئیس جمهور وقت آقای هاشمی رفسنجانی به او به عنوان نماینده رئیس جمهور در ستاد مبارزه با مواد مخدر ابلاغ می‌دهند که این ابلاغیه در دوران آقای خاتمی هم ادامه داشت.

در انتخابات شورای شهر اول به عنوان نماینده تهران در شورای شهر انتخاب می‌شود و در شورای اول به عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و امور حقوقی شورا از سوی اعضای شورا با وجود حضور آیت الله عبداله نوری انتخاب می‌شود.

 در نهایت او در دانشگاه تدریس میکنئ و همچنین وکیل دادگستری هم هست و دو دوره هم به عنوان عضو هیئت مدیره کانون وکلا انتخاب می‌شود.

در گفت‌وگویی که به بیش از نیم ساعت به طول انجامید «محمود علیزاده طباطبایی» از اهداف و برنامه‌هایش می‌گوید:

جامعه خبر: آقای طباطبایی میتونم دلیل اینکه از سازمان برنامه و بودجه استعفا دادید و بعد به دنبال پروانه وکالت رفتید را بپرسم؟

طباطبایی: محترمانه از سازمان برنامه و بودجه به دلیل مواضعی که در مورد صرفه جویی در هزینه‌ها و فشاری که مدعی بودند که از سمت بنده در صرفه جویی در هزینه‌های دستگاه‌های نظامی به آنها وارد می‌شود عذر من را خواستند؛ آقای رئیس جمهور خواستند من از سازمان برنامه و بودجه منتقل شوم به نهاد ریاست جمهوری و در سازمان برنامه نباشم، من هم درنهایت به آقای رئیس جمهور گفتم الان که شما اصرار دارین بخش خصوصی فعال بشه من به این بخش تغییر محل کار می‌دهم و در نتیجه استعفا دادم.

جامعه خبر: هدف اصلی شما برای کاندیدا شدن در این دوره از انتخابات شورای شهر تهران چیست؟

طباطبایی:  چون من به هر جهت نزدیک چهل و پنج سال تجربه دارم در زمینه مسائل اجتماعی، مسائل اقتصادی و مسائل حقوقی دارم فکر میکنم این تجربه می‌تواند در خدمت شهر قرار بگیرد و هدف من این بود که از این تجربه برای این شهر استفاده کنم.

جامعه خبر: با توجه به سابقه ای که گفتین من از نطنز در انتخابات مجلس شرکت کردم و رای هم آوردم چرا این دوره برای انتخابات مجلس شرکت نکردین و برای انتخابات شورای شهر پا به عرصه گذاشتین؟

طباطبایی:این دوره در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کردم ولی صلاحیتم به استناد آن دوتا بند معروف ماده 28 بند 1 و 3 عدم اعتقاد به اسلام و نظام اسلامی است رد شد؛ جالب است بدانید که من استاد حقوق عمومی هستم و یکی از درس هایی که تدریس می‌کنم تحلیل مبانی نظام جمهوری اسلامی هست ولی به هر جهت صلاحیت من در هر دوره ای که برای مجلس شرکت کردم رد شد.

(که حالا این تشخیص آقایون شورای نگهبان بود و خودشون دیگه در دنیا که به کسی پاسخگو نیستن در آخر باید پاسخگو باشن چون من هرکجا بودم بعنوان حالا بعضی جاها لازمه آدم از خوددش تعریف کنه بعنوان یک الگوی اسلامی مطرح بودم چه در نیروی هوایی در سازمان برنامه در کانون وکلا در ستاد مبارزه با مواد مخدر ولی صلاحیت منو به دلیل عدم اعتقاد و التزام به اسلام و مبانی جمهوری اسلامی رد کردند)

جامعه خبر: فکر نمیکنین که الان هم برای انتخابات شورای شهر هم مجددا صلاحیت شما را رد کنن؟

طباطبایی: به هر جهت این حساسیتی که روی من وجود دارد توی شورای نگهبان بوده و هیچ دلیلی هم ارائه نکردند یعنی من بارها که پیگیری کردم مثلا میگفتن شما پرونده های افراد ضد انقلاب رو وکالت کردین گفتم خب وقتی طبق قانون اساسی هر فردی میتواند وکیل داشته باشد چه ایرادی دارد؟ من که ضد انقلاب نیستم! به فرض وکیل ضد انقلاب هم باشم منع قانونی ندارد؛ هیچ توضیحی نداشتن اینجا هم دلیلی برای رد صلاحیت ندارند ضمن اینکه خب اونجا شورای نگهبان به هیچ کس پاسخگو نبوده ولی اینجا هیئت اجرایی و هیئت نظارت به هر جهت پاسخگو هستن اگر رد کنن باید دلایلشون را اعلام کنند، البته شورای نگهبان هرگز بر خلاف قانون که صراحت داره بایستی دلائل رو اعلام کنن در دوره هایی که شرکت کردم هرگز دلائل رو به من اعلام نکردند.

جامعه خبر: اگر شما تایید صلاحیت شوید حاضر هستید در روند انتخابات به نفع کسی کناره گیری کنین؟

طباطبایی: من دلیلی نمیبینم به نفع کسی کناره گیری کنم مگر اینکه شورای اصلاح طلبان از من درخواست کنند؛ به هر جهت بنده عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران هستم و اگر در شورای اصلاح طلبان به این جمع بندی برسند که من در لیست 1 + 21 نباشم و بخواهند که انصراف بدهم در این صورت به نفع لیست و شخص مورد نظر جمع کنار می‌روم.

جامعه خبر: اگر شما به شورای شهر راه پیدا کردین چه برنامه کاری برای این 4 سال دارید؟

طباطبایی: ببینین یکی از چالش‌های عمده شهرداری تهران و همه شهرداری‌ها تامین منابع سالم هست من یکی از تلاش‌هایی که می‌کنم در زمینه واقعی سازی هزینه زندگی در تهران و تامین منابع سالم برای اجرای طرح های شهرداری هست. متاسفانه در حال حاضر عوارض عادلانه پرداخت نمی‌شود و به طور مثال کسانی که چند دستگاه خودرو دارند عوارض فوق العاده مختصری میپردازند. واگذاری تصدی‌ها، مدیریت واحد شهری، تامین منابع سالم درآمدی، واقعی سازی هزینه زندگی و نظارت مستمر بر هزینه های شهرداری از برنامه هایی هست که من در شورای شهر دارم.

(بحث تهران با صنایع خودرو سازی بایستی به یک جمع بندی برسد در زمانی که در شورای اول بودم یکبار در جلسه دولت شرکت کردیم خدمت آقای خاتمی عرض کردم اون روز مثلا قیمت هر دستگاه خودرو 200 الی 300 هزار تومان بود من خدمت آقای خاتمی گفتم ما اگر بخواهیم ترافیک تهران در وضعیت فعلی  سال 79 الی 80 باقی بماند بایستی به ازای هر خودرویی که به شهر تهران اضافه می‌شود 100 متر ما زمین تملک کنیم برای شهرداری 100 متر زمین متری 200 هزار تومان هست میشه 20 میلیون تومن یک خودرو میخوایم تولید کنیم که قیمتش 6 تا 7 میلیون تومان و عوارضی هم که به ما میدین یک دهم یا یک بیستم عارضه ای که برای شهر ایجاد میکنه تامین نمیکنه یک مشکل عمده دیگه شهر تهران و همه شهر ها مدیریت واحد شهریست خب در این زمینه بارها و بارها کار شده است از برنامه اول توسعه که من خودم در سازمان برنامه بودم خیلی تلاش کردیم که دولت بیاید و به کار اصلیش بپردازد اما متاسفانه حجم دولت در طول این سی و هفت هشت سال بعد از انقلاب بیش از 4 برابر شده در صورتی که وظیفه دولت اضافه نشده دولت بایستی به کار اصلیش بپردازد که حاکمیت هست تصدی ها رو واگذار کند در برنامه اول توسعه پیش بینی کردیم که تصدی ها واگذار بشه به بخش خصوصی و مدیریت های محلی متاسفانه نشد دوم سوم چهارم و حتی تا امروز در همه برنامه ها این پیش بینی ها شده لایحه مدیریت واحد شهری در دولت مطرح بوده سالهاست اونجا داره خاک میخوره و متاسفانه مقاومت های بیجا میشود.)

جامعه خبر: شورای شهر را از دیدگاه خودتان تعریف کنید؟

طباطبایی: شورای شهر پارلمان شهریست، بایستی مجلس همان قدر که اختیار برای زندگی شهری لازم هست به شوراها هم اختیار دهد ولی متاسفانه علی رغم اینکه اصل 7 قانون اساسی تصمیم گیری و اداره امور را به شورا واگذار کرده میبینیم در قوانینی که وضع شده اختیار تصمیم گیری به شوراها داده نشده است؛ من فکر میکنم شورای شهری بهترین تعریفش پارلمان شهریست، یعنی مردم شهر خودشان تصمیم بگیرند که چه جور می‌خواهند زندگی کنند.

جامعه خبر: اگر رد صلاحیت بشین چه واکنشی نشون میدین؟

طباطبایی: خب طبق قانون اعتراض میکنم، اعتراضم پذیرفته نشد واکنش دیگه‌ای نمیتونم نشان دهم.

جامعه خبر: اگر شما به شورای شهر راه پیدا کنین و حادثه‌ای مانند «پلاسکو» اتفاق بیفتد و حالا شما یا عضو شواری شهر باشین یا بعنوان شهردار انتخاب شده باشید، برای مدیریت این بحران چه تصمیمی میگیرین؟

طباطبایی: ببینین مدیریت بحران باید پیش از وقوع حادثه آغاز شود و بایستی آموزش های لازم توسط مدارس و صدا و سیما به مردم داده شود؛ بافت فرسوده تهران به خصوص تاسیسات آب، برق و گاز این بافت باید نظارتی شود اگر حادثه ای اتفاق افتاد بایستی از همه امکانات استفاده شود.

جامعه خبر: شما اگر یک وکیل معروف بین مردم نبودین باز هم برای انتخابات شورای شهر اقدام میکردین؟

طباطبایی: ببینین من وقتی برای شورای شهر اول یا برای مجلس اقدام کردم که اصلا وکیل دادگستری نبودم ولی با رای بالایی انتخاب شدم، برای شورای شهر اول هم که اقدام کردم  وکیل فرد خاصی نبودم ولی به هر جهت گفتم من همیشه سعی کردم در هر کجا که باشم موثر باشم هرکجا خدمت کردم چه قبل از انقلاب چه بعد از انقلاب به عنوان فرد شاخصی تاثیر داشتم یک آدم بی تفاوتی نبودم و قطعا شخصیت من اینجور بوده که همیشه توانستم بر محیط اطرافم تاثیر بگذارم.

جامعه خبر: اگر تایید صلاحیت شوید ولی مردم شما را انتخاب نکنند چه برنامه‌ای برای زندگی دارین؟

طباطبایی: من هم در دانشگاه در حال تدریس هستم و هم وکیل دادگستری هستم، همان کارم را ادامه میدهم؛ در زمینه های اجتماعی هم کارهای تحقیقاتی دارم که خیلی از معضلات اجتماعی را با گروهی از دوستان بررسی و مطالعه میکنیم و راه حل پیدا میکنیم و در نهایت به مسئولان در این زمینه‌ها ارائه می‌دهیم.

خبر روز را با جامعه دنبال کنید. /

مصاحبه: مهسا شمس کلائی

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false