مهم­ترین زلزله ­های سال 95/ ایران ۱۰هزار بار لرزید! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر، در سال ۱۳۹۵ تعداد ۱۰ هزار و ۷۹۰ زمین ­لرزه با بزرگای بیش از یک ریشتر به وقوع پیوست که از این تعداد ۲ هزار و ۵۶۸ زمین­ لرزه بالای ۲.۵ ریشتر و ۱۲۰ زمین­ لرزه بین ۴.۵ تا ۵ ریشتر بوده است.

رویـداد زمین­ لرزه­ های مختلف در سال ۱۳۹۵ نشان از زلزله­ خیز بودن ایـران است که میانگین هـر ماه یک زمین­ لرزه بالای ۴.۵ ریشتر رخ داده است. از این میان بیشترین زمین لرزه ها در آذر و دی ماه رخ داده که مربوط به بوشهر با بزرگای ۲.۶ تا ۴ ریشتر و کرمان با بزرگای۲.۵ تا ۵ ریشتر بوده است.

به گزارش جامعه خبر در صد سال گذشته (از سال ۱۹۰۰ تا سال ۲۰۰۰) مجموع زمین ­لرزه­ های ثبت‌شده در ایران حدود ۶۶ هزار و ۸۹۰ زمین­ لرزه با بزرگای بیش از ۴ ریشتر بوده است اما در دهه اخیر به علت افزایش ایستگاههای لرزه ­نگاری تعداد زمین ­لرزه ­های به ثبت رسیده در ایران زمین بیش از حدود ۳۰ هزار زمین ­لرزه است.

همچنین به دلیل قرارگیری کشور ایران بر روی کمربند آلپ- هیمالیا و این واقعیت که فلات ایران همواره در معرض یک تنش دائمی قرار دارد، وقوع این زمین­ لرزه ­ها حاصل لرزه­ خیزی ایران است. عامل اصلی اکثر زلزله ­های ایران، فشاری است که از سوی صفحه عربستان به فلات ایران وارد می ­شود.

با اشاره به تعداد زمین لرزه های یکم فروردین تا ۱۸ اسفند سال ۹۵ (۲۰ مارس ۲۰۱۶ تا ۸ مارس ۲۰۱۷) باید گفت که تعداد ۳۷ زمین ­لرزه بالای ۴.۵ ریشتر به وقوع پیوسته، که زمین­ لرزه زرند کرمان در تاریخ ۲۰ اکتبر ۲۰۱۶ ساعت ۱۸:۴۰ به وقت محلی بیشترین پس‌­لرزه را داشته است.

بر اساس این گزارش مهم­ترین زلزله ­ها در سالی که گذشت می­ توان به زلزله ساعت ۱۸:۴۰ (به وقت محلی) در روز ۲۹ مهرماه (مطابق با ساعت ۱۵:۱۰ (به وقت جهانی) روز ۲۰ اکتبر ۲۰۱۶ ) با بزرگای ۴.۹ در مقیاس امواج محلی (ML) که در ۱ کیلومتری زرند، ۲۱ کیلومتری یزدان­شهر، ۲۲ کیلومتری خانوک به وقوع پیوست، اشاره کرد.

همچنین از ساعت ۱۸:۴۰ دقیقه روز پنجشنبه ۲۹ مهرتا دهم دی ماه، ۳ زمین‌لرزه‌ با بزرگای بیش از چهار ریشتر در منطقه زرند کرمان (در عمق کمتر از ده کیلومتر) ثبت‌شده است. تعداد زلزله‌های کوچک ثبت شده، در این بازه(۲۹ مهر تا ۱۰ دی)  بیش از پنجاه بار بوده است.

اخبار روز را با ما بخوانید./

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false