مشاور دولت اوباما: ایران به برجام پایبند است - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر، بن رودز مشاور امنیت ملی دولت اوباما در گفتگو با شبکه تلویزیونی ام اس ان بی سی آمریکا تاکید کرد ایران به توافق هسته‌ای پایبند است و رئیس جمهور آمریکا هم باید به این توافق پایبند بماند.وی در اظهاراتی به شرح زیر گفت:

* ایران به توافق هسته ای پایبند است. از این رو، من اصلاً نمی دانم رئیس جمهور ترامپ درباره اینکه می گوید ایران به روح برجام پایبند نبوده چیست.

*این مسئله مطرح است که سایر رفتارهای ایران – مانند حمایتش از تروریسم (مقاومت) – وجود دارد که ما نیز در دولت قبلیِ آمریکا قویاً به آن معترض بودیم و من مطمئنم که دولت ترامپ نیز به آن معترض است اما مسئله اصلی این است که آیا شما ترجیح نمی دهید کشوری که چنین طرز رفتاری دارد، سلاح هسته ای نداشته باشد؟

* مقامات دولت جدید آمریکا خودشان هم تأیید کرده اند که این توافق، مؤثر و کارآمد بوده و ایران به مفاد آن پایبند است. من می گویم که دولت آمریکا نیز باید به آن پایبند باشد.

*من می گویم به کره شمالی نظری بیافکنید. توافق ایران همان توافقی است که باعث پیشگیری از آن می شود که کره شمالیِ دیگری به وجود آید. ما بازرسانی در داخل ایران داریم و محدودیت هایی را نیز بر برنامه هسته ای ایران اِعمال کرده ایم تا آنان نتوانند سلاح هسته ای تولید کنند. شما اکنون می بینید وقتی که هیچ توافقی با کره شمالی وجود نداشت، چه اتفاقی افتاده است. کره شمالی توانایی هسته ای دارد و سلاح های هسته ای و موشک آزمایش می کند.

*اگر این دولت ترامپ توافق ایران (برجام) را پاره کند، بزرگترین زخمی را که من می توانم تصور کنم در سیاست خارجی به خودش خواهد زد، زیرا اصولاً مقامات آمریکایی با این کار، بحران هسته ایِ دومی را برای خودشان خلق خواهند کرد. این در حالی است که صادقانه بگویم، توافق هسته ای ایران آن مشکل (بحران هسته ای دوم) را کاملاً برطرف کرده است (ایران به سلاح های هسته ای دست نخواهد یافت).

* برای تحمیل تحریم هایی بر ایران به علت حمایت آن از تروریسم و برنامه موشک های بالستیک این کشور، فضای کافی وجود دارد. با این حال، آنچه شما (دولت و کنگره آمریکا) نمی توانید انجام دهید این است که مجاز نیستید همان تحریم هایی را که به علت توافق هسته ای برداشته اید، بار دیگر بر ایران تحمیل کنید.

* این فضا وجود دارد که شما افراد یا نهادهایی را به عنوان حامی تروریسم یا کمک کننده به برنامه موشک های بالستیکِ ایران، معرفی کنید و آنان را به طور خاص هدف تحریم هایی قرار دهید اما شما مجاز نیستید از تروریسم یا برنامه موشک‌های بالستیک، به عنوان بهانه ای برای ورود به فضای برجام استفاده کنید، که اصولاً به معنای عمل نکردن آمریکا به مسئولیت ها و وظایف مان در قبال این توافق (برجام) خواهد بود.

خبر روز را با جامعه خبر دنبال کنید./

 

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false