ماجرای طلا سازی های زیر زمینی در کشور - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
ماجرای طلا سازی های زیر زمینی در کشور

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر تبلیغاتی که بسیاری از مخاطبان را به فکر فرو می برد که در وانفسای گرانی لحظه ای سکه و طلا، چگونه ممکن است که طلا به اصطلاح با آپشن های ویژه به فروش برسد.

اگر مساله را دقیق بررسی کنید، متوجه می شوید که برخی کارگاه های ساخت مصنوعات طلا برای فروش محصولات خود ترجیح داده اند بدون واسطه عمل کنند و تولیدات خود را با توجه به امکانات دنیای مجازی به دست مشتریان برسانند و در ایه راه به جای انتظار برای فروش مصنوعات خود در طلافروشی راه را به اصطلاح دور زده و کوتاه کنند.

این صنعتگران با آگهی های فراوان و عکسهای زیبا از تولیدات خود، سعی می کنند مخاطب را به شدت تحت تاثیر قرار دهند و با تعیین قیمت های پایین تر از بازار، شرایط را برای فروش مصنوعات طلا فراهم کنند.

کارگاه تولیدی مصنوعات طلا و جواهر رضا، در کوچه پس کوچه های یکی از مناطق شمالی تهران قرار دارد، کارگاهی که در طبقه دوم یک خانه مسکونی قدیمی واقع شده و نمای آن هیچ سنخیتی با این منطقه و خانه های اطراف آن ندارد.

وی درباره قیمت ها می گوید: ما فقط نرخ طلای خام و همچنین اجرت ساخت را بر روی مصنوعات محاسبه می کنیم و در قیمت نهایی خبری از اخذ مالیات بر ارزش افزوده و سود و … نیست.

وی ادامه می دهد: وقتی موارد متعدد بر نرخ طلای خام افزوده می شود، ناگهان بر قیمت مصنوعات طلا بین ۳۰ تا ۴۰درصد افزوده می شود.

رضا سرویس های جواهر ساخته شده در کارگاه خود را نشان می دهد که مدعی می شود که با نمونه های خارجی و به ویژه طلاهای ساخته شده توسط برندهای ایتالیایی قابل رقابت است.

وی توضیح می دهد: ما قادر به ساخت هر نوع مدل طلا و جواهر هستیم و می توانیم از روی عکس نمونه طلاهای برند بسازیم که با نمونه اصلی تفاوتی نداشته باشد.

چند نمونه از جواهرهای ساخته شده در کارگاهش را نشان می دهد و بیان می کند: این مدل ها از روی ژورنال برخی برندهای نامدار خارجی ساخته شده و ما سفارشاتی از مشتریان کشورهای مختلف دریافت می کنیم.

رضا عنوان می کند: حتی برخی کارهای به اصطلاح نصفه را برای ما از آلمان فرستاده اند تا در این کارگاه به اتمام برسانیم.

این جواهر ساز ادامه می دهد:‌ در این کارگاه قیمت ها بر اساس نرخ طلای خام و همچنین اجرت ساخت تولیدات تعیین می شود در حالی که در مغازه های طلافروشی باید مالیات بر ارزش افزوده و سود و … نیز پرداخت شود.

وی دو نمونه از سرویس های ساخته شده را نشان داده و توضیح می دهد: این سرویس ها بر اساس مدل های خارجی ساخته شده و تمام جزییات مطابق با نمونه های اصلی است و از سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی استفاده شده که هزینه طلا و سنگ های به کار رفته به صورت جداگانه محاسبه می شود.

یکی از این سرویس ها با انگشتر حدود ۱۱میلیون تومان قیمت دارد و دیگر به صورت کامل ۲۲میلیون تومان است و حتم بدانید در طلا و جواهر فروشی بر این نرخ ها حداقل چند میلیون تومان افزوده می شود.

وی درباره میزان خرید و فروش طلا عنوان می کند: با توجه به پایین بودن قیمت ها، مشتری ها ترجیح می دهند خرید خود را به صورت سفارشی و بدون واسطه انجام دهند.

به سراغ یکی دیگر از دوستان طلافروش در یکی از مراکز خرید ساعت در شرق تهران می رویم.

وی میزان خرید و فروش ها توضیح می دهد:‌ در ماه های گذشته و با افزایش قیمت ها، میزان معاملات به کمترین میزان خود رسیده است. بنده یک کارگاه ساخت طلا و جواهر دارم که بیشتر نمونه های موجود در مغازه حاصل کار همکاران ماست. با توجه به این مساله سعی می کنیم سود کمتری از مشتریان دریافت کنیم.

به گفته وی مجموع اجرت ساخت، سود و مالیات بر ارزش افزوده سبب می شود تا حدود ۳۶درصد بر نرخ نهایی طلای خریداری شده توسط مشتری افزوده شود.

این طلاساز می گوید:‌ ماه هاست که طلاهای گرم بالا و سنگین در بازار خریدار ندارد و شرایط به گونه ای پیش می رود که تا شرایط خاص ایجاب نکند، مردم به سراغ خرید طلا نمی روند. خرید طلا دقیقا ریسک محسوب می شود زیرا قیمت ها روزانه در حال تغییر است.

وی تاکید می کند: با توجه به مشکلاتی که وجود دارد اصلا طلای دست دوم بدون فاکتور خریداری نمی کنیم زیرا تبعات منفی دارد به همین دلیل نیز طلای دست دوم نیز نمی فروشیم.

وی توضیح می دهد: گاهی اوقات نیز طلای آبشده و شمش های ایرانی کیفیت لازم را ندارند و این مساله سبب شده تا ما به صورت مستقیم اقدام به واردات شمش و طلای خام از دبی کنیم.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره میزان تقاضا در این بازار به خبرآنلاین می گوید: نوسان و افزایش قیمت ها سبب شده تا میزان معاملات به کمترین حد خود در سال های اخیر برسد به طوری که به جرأت می توان مدعی شد میزان فروش همکاران ما نزدیک به صفر شده و واحدهای صنفی فقط باز هستند وگرنه خرید و فروشی صورت نمی گیرد.

آیت(ابراهیم) محمدولی بیان می کند:‌ با توجه به افزایش قیمت ها، بسیاری از کسانی که تا پیش از این به طلا به عنوان کالایی سرمایه ای نگاه می کردند اکنون این دیدگاه را از دست داده و اقدام به خرید نمی کنند.

وی درباره خرید و فروش طلا در کارگاه های ساخت طلا و بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده و … توضیح می دهد: در کشور قوانین صنفی و کلی وجود دارد که همه باید ملزم به رعایت آن باشند بنابراین در مورد پرداخت مالیات همه باید این قانون را رعایت کنند.

وی می افزاید:‌ هرگونه فعالیت که منجر به عدم رعایت قانون شود، تخلف است.

وی درباره تعداد کارگاه های ساخت طلا و جواهر تصریح می کند:‌ بر اساس تقاضا و پروانه های صادرشده از سوی اتحادیه هزار و ۹۰۰ واحد ساخت طلا داشتیم که اکنون فقط ۱۰درصد این واحدها فعال هستند و بقیه نیمه فعال و تعطیل شده اند.

محمدولی در مورد فعالیت و تبلیغات کارگاه های ساخت طلا و جواهر در دنیای مجازی می گوید: موضوع فعالیت واحدهای صنفی در دنیای مجازی همچنان چهره قانونی به خود نگرفته بنابراین از خریداران و مصرف کنندگان درخواست می کنم نسبت به خرید و فروش طلا در دنیای مجازی دقت کنند.

وی خاطر نشان می کند: بهتر آن است برای خرید طلا و جواهر به صورت فیزیکی و با حضور در واحدهای صنفی پروانه دار و رسمی اقدام کنند زیرا در این صورت ریسک معاملات کاهش می یابد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر درباره تمایل برخی از کارگاه های ساخت طلا بر استفاده از طلای خام خارجی ( تولید شده در ترکیه و امارات) عنوان می‌کند:‌ بر اساس مواضع بانک مرکزی و … ورود مصنوعات طلا به کشور ممنوع بوده و در مقابل واردات هرمیزان طلای خام به کشور آزاد است.

محمدولی می گوید: ممنوعیت ورود مصنوعات طلا به دلیل حمایت از تولید داخل است زیرا در سال های گذشته هنرمندان و تولیدکنندگان کشورمان به درجه استادی رسیده و تولیداتشان از نظر کیفیت و مدل قابل رقابت با نمونه های خارجی است.

وی ادامه می دهد: بیش از ۸۵ درصد طلای مورد استفاده در کارگاه های ساخت طلا و جواهر در داخل کشور تولید و در مقابل ۱۰ تا ۱۵درصد طلای خام از سایر کشورها وارد می شود.

وی تاکید می کند: طلای خام ایران از نظر کیفیت قابل رقابت با طلای خام دبی و سوییس است بنابراین طلا و جواهرسازان با اطمینان می توانند از طلای خام تولید ایران استفاده کنند.

وی خطاب به خریداران طلا و جواهر اظهار می کند: برای خرید طلا و جواهر حتما به واحدهای صنفی که دارای پروانه کسب از اتحادیه ها طلا و جواهر در سراسر کشور هستند، مراجعه کنند زیرا در برخی موارد مشاهده شده که برخی واحدهای صنفی غیرمجاز و بدون پروانه کسب اقدام به تخلف در بازار طلا و جواهر می کنند بنابراین شهروندان توجه کنند اگر از واحدهای رسمی خرید خود را انجام دهند، به هیچ وجه ضرر نخواهند کرد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false