قالیباف معاون اول رئیس جمهور می شود؟ - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

پاگاه خبری جامعه خبر/ سید هادی کسایی زاده/ یک مرتبه همه از وحدت گفتند. فرقی هم ندارد اصولگرا یا اصلاح طلب… از محمدرضا عارف تا احزاب و چهره های اصولگرا معتقدند برای توسعه کشور نیاز به وحدت و همدلی میان جریانات سیاسی داریم. وقتی به سراغ آنها می روم و سوال می کنم دقیقا باید چکار کنیم پاسخی برای آن نداشتند و همانند طوطی فقط تکرار می کردند نیازمند همدلی و وحدت هستیم. یعنی یه چیزی شنیدند و همان را تکرار می کنند.

متاسفانه بسیاری از چهره های اصولگرا و اصلاح طلب هیچ تخصص و سوادی برای امور سیاست داخلی ندارند و بیشتر یا تایید یا تکذیب یا آنچه در رویاهای دست نیافته خود دارند با زبان رسانه بازگو می کنند. بیشتر این افراد زیاد برایشان مصلحب کشور اهمیتی ندارد  و به فکر منافع شخصی و حزبی خود هستند. مثلا در میان مردم زنده باشند و حرفی زده باشند یا جای پای خود را برای بازی های سیاسی و انتخابات و پست و مقام ها محکم کنند و یا اینکه بتوانند از این قدرت به لابی های خود برسند. خلاصه نام این افراد برای شهروندان و خبرنگاران آشناست.

اما در این میان برخی از چهره های اصولگرا و اصلاح طلب بازی سیاسی را دست و پا شکسته می دانند و برای آنها اصلا رقابت سیاسی مفهومی ندارد. این افراد تحلیلگران سیاسی هستند تا بتوانند به درستی مهره های سیاسی کشور را بچینند. در میان این افراد موضوع و رمز وحدت ملی و همگرایی بعنوان کلید واژه هشتک گذاری شده و از فاز اول به فاز دوم وارد شدند. آنها با توجه به وضعیت کنونی سیاسی و اقتصادی کشور تصمیم بر این دارند یکی از مهره های قوی اصولگرایی در حوزه مدیریت را وارد کابینه دولت کنند.

آنها می دانند که بهترین فرصت ممکن با نام حمایت از دولت و وحدت ملی ورود یک عنصر فعال به درون دولت است. اما آیا دولت با این پیشنهاد موافقت می کند؟ از آنجائیکه دولت حسن روحانی معتقد بود و پیشنهاد داد تا از همه کاندیداهای ریاست جمهوری دوازدهم برای مدیریت کشور استفاده کند این کانال هنوز هم باز است و تحلیلگران حرفه ای و نخبگان سیاسی می توانند از این روزنه به درستی استفاده کنند. اما سوال اینجاست که چه فردی از اردوگاه اصولگرایی می تواند وارد کابینه دولت شود؟ حسن روحانی آیا او را قبول دارد؟ آیا رزومه و تجربه کافی دارد؟

آیا می تواند وضعیت دولت را با حضورش تغییر دهد؟ بر اساس شنیده ها در سطح تحلیلگران و نخبگان اصولگرایی نام محمد باقر قالیباف برای ورود به کابینه حسن روحانی مطرح شده است. اما هنوز مشخص نیست آیا محمد باقر قالیباف و حسن روحانی در مورد این تصمیم اتفاق نظر دارند یا نه؟ مشخص نیست قالیباف قبول کند یا اینکه حسن روحانی بخواهد قالیباف معاون اول او شود اما آنچه مطرح شده با هدف همدلی و وحدت ملی بوده و حتی این گزینه و پیشنهاد روی میز رئیس جمهور هم قرارگرفته است.

اگر تضور کنیم قالیباف بپذرید و حسن روحانی هم قبول کند قالیباف بعنوان معاون اول رئیس جمهور مطرح می شود چراکه اسحاق جهانگیری بعنوان معاون اول با تعطیلی ستاد مبارزه با فساد و شکست در برابر تنظیم بازار و ستاد اقتصاد مقاومتی کارنامه خوبی از خود به جا نگذاشته و گزینه دیگری هم برای این جابجایی مطرح نیست.
 از سویی دیگر اصلاح طلبان و کارگزاران قصد دارند روی جهانگیری برای گزینه ریاست جمهوری مانور کنند برای همین جهانگیری دیگر نمی تواند معاون اول ایده آل حسن روحانی باشد و نیمی از توان جهانگیری صرف فعالیت های سیاسی و حزبی می شود. چه بخواهیم یا نخواهیم حسن روحانی اصولگرا است و کابینه هم به دلیل فشارهای سید محمد خاتمی و کارگزاران سازندگی و بخشی از بدنه وزارت اطلاعات تحت فشار قرارگرفت تا برخی از وزرا را وارد کابینه کند که این سهم خواهی همیشه برای همه دولت ها برقرار بوده است.

حالا دولت که تحت فشار اصولگرایان مجلس و احزاب قرارگرفته و احتمال سوال از رئیس جمهور و حتی پروژه استعفا و استیضاح هم وجود دارد بهترین سیاست نرم شدن در برابر خواسته های تیم رقیب است. این نرمی سیاسی با رمز وحدت و همدلی آغاز شده و حالا فرصت این است که حسن روحانی به این خواسته تن در دهد. برای قالیباف هم فرصت مناسبی است تا توانایی های خود را نشان دهد. او در دو دوره ریاست جمهوری با شکست مواجه شده و در انتخابات اخیر مدعی شد که حق او را به نام ابراهیم رئیسی از بین بردند.  

قطعا ورود قالیباف به دولت هم محک برای این مدیر جهادی و هم تقویت دولت و هم رضایتمندی برای طیف اصولگرایی است وهم فشارها از سوی رسانه های اصولگرا و احزاب هم به دولت کمتر می شود. تحلیلگران معتقدند با رضایت روحانی و قالیباف با هدف نجات وضعیت کنونی دولت و حرکت به سوی همدلی و وحدت ملی محقق شده و احتمال تغییر وضعیت اقتصادی و اجتماعی و بین الملل برای دولت و کشور بهتر می شود. اما آیا قالیباف موافقت می کند؟ آیا اصلاح طلبان سد راه حسن روحانی برای این تصمیم نمی شوند؟ آیا روحانی موافقت می کند؟

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false