صنعت نوغانداری جانی دوباره گرفت/ فروش همه پیله‌های ابریشم داخلی بالاتر از نرخ خرید تضمینی دولت - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی جامعه خبر، علی‌اصغر داداش‌پور سرپرست مرکز نوغانداری کشور مورد آخرین وضعیت تولید پیله کرم ابریشم در کشور، ‌ اظهار داشت: طی سه سال اخیر با اقداماتی که انجام شده، صنعت نوغانداری در کشور تا حد زیادی احیا شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط وزارت جهاد کشاورزی، گفت: قیمت خرید تضمینی پیله کرم ابریشم در سال ۹۳، ۱۸ درصد، ۹۴، ۱۶ درصد و در سال ۹۵، ۱۰ درصد افزایش داشته است، به طوری که از ۱۱ هزار تومان در سال ۹۲ به ۱۶ هزار و ۶۱۰ تومان در هر کیلو رسیده است.

سرپرست مرکز نوغانداری وزارت جهاد کشاورزی به کشش بازار داخلی در خرید پیله تولید‌شده گفت:‌ جالب اینجاست که بازار امسال تمام پیله‌های تولیدی بخش خصوصی حتی بالاتر از قیمت تضمینی اعلام شده دولت خریداری کرده است و هیچ بار مالی برای دولت از این محل ایجاد نشده تا جایی که پیله تر کرم ابریشم بالاتر از کیلویی ۲۱ هزار تومان به فروش رفته است.

داداش‌پور در پاسخ به اینکه  چه عاملی با وجود کشش بازار داخلی سبب شده که در دهه اخیر صنعت نوغانداری به تعطیلی کشیده شود، ‌ گفت: در سال ۸۰ تعرفه واردات پیله خشک ۱۵۰ درصد بوده و تعرفه واردات نخ ابریشم ۲۰ درصد ولی به یک مرتبه این رقم برای پیله خشک به ۶ درصد و ابریشم خام به ۱۰ درصد رسید.

وی اضافه کرد: همچنین قیمت خرید تضمینی متناسب با نرخ رشد تورم نبوده تا جایی که با واردات بی‌رویه و قیمت پایین داخل برای تولید‌کنندگان پیله کرم ابریشم این امر دیگر مقرون به صرفه نبوده است، اما اکنون ما به دنبال بازگرداندن موازنه تولید و واردات در کنار یکدیگر هستیم.

سرپرست مرکز نوغانداری کشور با تأکید بر اینکه درخواست برای خرید پیله ایرانی در داخل  زیاد است، ‌ افزود: اکنون تعرفه واردات نخ ابریشم ۱۵ درصد است که درخواست افزایش آن را داریم، اما در کنار آن به دنبال افزایش منطقی تعرفه‌ها هستیم، چرا که بخش هم باید از طریق واردات تأمین شود.

داداش‌پور به آمار تولید نخ ابریشم در کشور اشاره کرد و گفت:‌در سال ۹۴، ۱۴۷ تن نخ ابریشم تولید کرده‌ایم که این نخ ماحصل بالغ بر ۹۲۰ تن پیله کرم ابریشم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به رونق در صنایع ابریشم‌کشی صنعتی و سنتی هم اشاره‌ای کرد و گفت: ما به دنبال ایجاد رونق در این بخش‌ها هم هستیم و به جای واردات نخ ابریشم به دنبال واردات پیله ابریشم برای تأمین شدن مابقی نیاز داخل هستیم.

سرپرست مرکز نوغانداری کشور بیشترین مصرف ابریشم تولیدی را در بخش فرش عنوان کرد و گفت:‌۹۰ درصد نخ ابریشم تولید شده در قالی‌بافی‌ها مصرف می‌شود و بخش کمی هم برای تولید روسری استفاده می‌شود.

 

منبع : فارس

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false