شهرک سازی‌های تهران متوقف شود/2 لوله‌ای شدن، راه برون‌رفت از بحران آب - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

پایگاه خبری تحلیلی جامعه خبر/ فاطمه باباخانی/ فرونشست زمین در تهران قصه تازه‌ای نیست، زمین در پایتخت ایران بارها دهان باز کرده و مسئولان درباره دلایل آن استدلال‌های مختلف بیان کرده‌اند. بسیاری از کارشناسان معتقدند این فرونشست‌ها چه در تهران و چه در سایر مناطق پیام روشنی دارد و آن وقوع بحران جدی آب در ایران است. برای رفع این معضل چه باید کرد؟ در تهران به‌عنوان شهری که بخش بزرگی از جمعیت ایران را در خود جای داده است، چه راهکارهایی را باید درپیش گرفت؟ محمدی، معاون فنی شهرداری تهران در دهه 30 خورشیدی، به این پرسش‌ها چنین پاسخ داده است.

وی با بیان این‌که سه پیشنهاد برای عبور از بحران آب وجود دارد، گفت: توقف شهرک‌سازی‌های بی‌رویه ازجمله این موارد است این فعالیت ها با فرمان اسفندماه سال 1393رهبری در حوزه محیط زیست نیز مغایرت دارد. شهرک‌سازی‌ها موجب شده است در عرصه‌های طبیعی اعم از کوه و دشت ساخت‌و‌ساز به شکل وسیعی صورت گیرد. این در حالی است که بسیاری از این سازه‌ها استاندارد نبوده و قابل سکونت نیز نیستند. معاون فنی شهرداری تهران افزود: بیش از دو برابر جمعیت، ساخت‌و‌ساز و با هدف سوءاستفاده انجام می‌شود. از این رو باید شهرک‌سازی‌ها که بار سنگین آب و انرژی را در کنار ناامنی‌های اجتماعی، دزدی، قاچاق و سایر آسیب‌ها را به دنبال دارد، متوقف شود.

این کارشناس، احیای قنوات کشور را از دیگر راهکارهای عبور از بحران آب دانست و گفت: پس از اصلاحات ارضی قنوات کشور یتیم و بی‌سرپرست شد و متولی نداشت. این امر خشک شدن قنات‌ها به صورت متوالی را در پی داشت. خشک شدن قنات‌ها، مردم را به سمت حفر چاه به‌عنوان راهکار جایگزین کشاند. حفر چاه‌ها آن هم بدون ضابطه فرونشست‌های زمین را در اشکال مختلف به دنبال داشته است.

وی با بیان این‌که غیرمنطقی است که با دست خود ریشه به تیشه‌مان بزنیم، اضافه کرد: هر بدرفتاری با طبیعت تبعاتی برای حیات انسانی خواهد داشت. محمدی در همین رابطه مسدود کردن چاه‌های غیرقانونی را از اولویت‌ها دانست و ادامه داد: چنین رویکردی می‌تواند جلوی فرونشست‌های آتی را تا حد زیادی بگیرد.

وی درباره بحران آب تهران گفت: چنانچه در شهریور 1320 جنگ پیش نمی‌آمد محدوده معینی از در سال 1322 دارای آب لوله‌کشی می‌شد. این جنگ توقف همه کارها را به دنبال داشت. در سال 1329 سپهبد رزم‌آرا دستور داد لوله‌کشی تهران را کامل کنند و این کار در سال 1334 طول کشید و آب به منطقه مورد نظر داده شد. معاون فنی شهرداری تهران افزود: مردم ساکن در مجاور این حریم برای دریافت آب و برق به شهرداری هجوم آوردند. در سال 1337بنده پیشنهاد کردم ما به دو لوله آب شرب و مصارف عمومی نیاز داریم.

وی با بیان این‌که در حال حاضر آب‌پاشی با شلنگ برای برخی شهروندان به یک اسباب‌بازی بدل شده است، عنوان کرد: با وجود بحران آب شاهدیم آب شرب برای شست‌و‌شوی حیاط یا پیاده‌روها توسط صاحبان کسب و کار و شهروندان هدر می‌رود.

این کارشناس ادامه داد: در سال 1337 با پیشنهاد دو لوله‌ای شدن موافقت شد؛ اما در همین دوره آب و برق را از شهرداری گرفتند و وزارت آب و برق تشکیل شد. در سال 1393 توسط عباس رجایی، نماینده اراک و رئیس کمیسیون کشاورزی، کمیته بحران آب در مجلس تشکیل شد و بنده به نمایندگان پیشنهاد کردم که تنها راه عبور دو لوله‌ای شدن است. همچنین در فروردین سال 93 مصوب شد که لوله‌کشی در ساختمان‌های جدید از ابتدا دو لوله‌ای باشد و بقیه نیز به تدریج صورت گیرد.

سبزینه

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false