ساختمان وزارت خارجه و وزارت نفت روی گسل قرار دارند - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر، براساس گزارش های مرکز زلزله شناسی استان تهران منطقه نواری حریم گسل‌های شهر تهران به دلیل احتمال وقوع جابجایی لایه‌های زمین در هنگام وقوع زلزله، از مناطق با خطر بالا نسبت به سایر محدوده‌های شهر تهران است.

مجموع مساحت تعیین شده برای حرایم گسل‌های شهر تهران تا شعاع بیش از ۷۰ کیلومتر مربع در بر می گیرد و عمده‌ترین بخش را حریم گسل شمال تهران تشکیل می‌دهد که از شمال غرب تا شمال شرق شهر تهران در پای ارتفاعات گسترده شده است.

متاسفانه ساخت و ساز به هر شکل و از هر نوع در حریم گسل‌های شهر تهران تا قبل از ابلاغ مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری (تابستان سال ۱۳۹۵) ادامه داشت.

در حدود ۳۲۰ هزار متر مربع بافت فرسوده در محدوده حریم گسل‌های شهر تهران قرار دارند.در محدوده حریم گسل‌های تهران حدود ۱۲ هزار ساختمان وجود دارد که برآوردی از میزان آسیب پذیری ساختمان‌های ساخته شده در این مناطق انجام نشده است و بررسی آسیب‌پذیری لرزه‌ای آنها و اقدام در خصوص کاهش ریسک لرزه‌ای از برنامه‌های با اولویت زیاد برای این محدوده‌های ساختمانی است.

از نظر توزیع جغرافیائی(مناطق ۲۲ گانه شهری تهران) ساختمان‌های واقع بر حریم گسل‌های منطقه یک شهر تهران با حدود ۷۶۰۰ بنا ۶۵ درصد ساختمان‌های موجود در حریم گسل‌ها را دربرگرفته است.  

تقریبا نیمی از ساختمان‌های موجود در حریم گسل‌های شهر تهران و در بافت‌های ناکارآمد، ساختمان‌های ضعیف و با کیفیت نازل و فاقد سطح مقاومتی لازم در برابر زلزله هستند.

حدود ۱۵ هزار هکتار از حریم شهری تهران (نزدیک به ۲۰ درصد مساحت کل شهر تهران) دربردارنده حداقل ۵۰ درصد بلوک‌های شهری ناپایدار است.

از حدود یک میلیون و صدهزار پلاک، حدود ۲۰۰ هزار پلاک در بافت فرسوده قرار می‌گیرند.

محلات گلاب دره، حصارک و فرحزاد که دارای بافت ناکارآمد شهری بوده و در حریم گسل شمال تهران واقع گردیده‌اند، جزء آسیب‌پذیرترین و ریسک بالاترین محدوده‌های بافت فرسوده تهران هستند.

برخی از ساختمان های مهم تهران که بر روی گسل زلزله قرار دارند عبارتند از:

۱ انبار نفت، ۳ آتش نشانی، ۶۶ برج، ۹ مرکز برق فشار قوی، ۱۵ بیمارستان و مراکز درمانی، ۲۳ پل و راه های ارتباطی، ۲پمپ بنزین، ۹دانشگاه ها و مراکز اموزش عالی، ۹ شهرداری ها و مراکز وابسته، ۴ساختمان قوه قضاییه، ۸ مخازن آب، ۳۶ مدرسه، ۲۲ مرکز عمومی پرتجمع، ۲۵ مساجد، ۴ موزه، ۲ ساختمان وزارت خارجه، وزارت نفت.

اخبار روز ایران و جهان را در جامعه خبر دنبال کنید./

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false