زندگی روی "مین" ماهی 2 میلیون تومان! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

پایگاه خبری جامعه خبر/ سید هادی کسایی زاده/  ۱۲۰ میلیون مین در جهان کار گذاشته شده که ۴ میلیون آن باقی‌مانده جنگ جهانی دوم و ۲۳۰ میلیون مین هم در زرادخانه‌ها وجود دارد. به گفته کار شناسان نظامی سرعت مین‌گذاری ۴ برابر بیش از سرعت خنثی‌سازی مین‌ها است و جمع آوری مین‌های کارگذاشته شده کنونی به ۳۰۰ میلیارد دلار هزینه و هزار سال زمان نیاز دارد.

*انواع مین در دوران دفاع مقدس

در دوران دفاع مقدس مناطقی گسترده‌ای از سوی ایران و عراق مین گذاری ‌شد که بیشتر ایرانی‌ها این موانع را برای جلوگیری از نفوذ رژیم بعث به خاک کشور استفاده می‌کردند که می‌توان به مین صوتی، مین ضد هوابرد، مین ضد نفر، مین ضد تانک، مین کف‌نشین، مین جهنده ضدنفر، مین شیمیایی، مین دورفرمان، مین تأخیری اشاره کرد.

*بعد از جنگ ۱۶ میلیون مین در خاک ایران موجود بود

در حال حاضر، کشورهای مصر، ایران و افغانستان دارای بیشترین اراضی آلوده به مین در سراسر جهان هستند که هرساله مین‌های جهان بین ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر قربانی به همراه دارد. طبق نظر کارشناسان پس از جنگ تحمیلی مشخص شد که در مناطق مرزی ایران، حدود ۱۶ میلیون مین خنثی نشده باقی مانده و با گذشت نزدیک به ۲۵ سال از اجرای قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد، هنوز جنگ برای ساکنان مناطق مرزی کشور ادامه دارد که هنوز هم خیل عظیمی از کشاورزان یا دامداران و بویژه کودکان، پاها و دست ها و چشمان معصوم خود را روی مین جا می‌گذارند.

بر اساس این گزارش؛ آمارها نشان می دهد که همچنان پرونده مین در کشور باز است و قربانی می گیرد اما سوالات زیادی ذهن مخاطب را درگیر می کند. غیر از سازمان میزن زدایی چه نهادهای دیگری در خنثی سازی مین سهیم هستند؟ چه افرادی جان خود را برای مین زدایی به خطر می اندازند؟ هزینه مین زدایی چقدر است؟ نقش شرکتهای خصوصی در این پروژه چیست؟

آقای حسینی بعنوان یکی از متولیان مین روبی در بخش خصوصی می گوید: پس از جنگ یگان های ارتش و سپاه  به تنهایی توان پاکسازی میادین مین با این همه وسعت را نداشتند و به همین دلیل، باید نیروی سومی وارد عمل می شد. این نیروی سوم تخریبچی‌های زمان جنگ بودند که البته تعدادی از این ها یا بازنشسته شده و یا بیکار بودند که با جمع کردن این افراد در شرکت های خصوصی از توان آنها در خنثی سازی مین ها استفاده شد.

*وجود بیش از ۳۰ نوع مین در کشور

این تخریب‌چی دوران جنگ می‌گوید: بیش از ۳۰ نوع مین در کشور وجود دارد. یکسری از این مین ها را نیروهای عراقی در خاک ایران کاشتند که متعلق به بلوک غرب و شرق است و یکسری هم وجود دارد که توسط نیروهای خودی، برای جلوگیری از ورود دشمن به خاک کشور کاشته شده است. مردم تنها مین های گوجه ای ts۵۰ یا vs۵۰  را می شناسند و هیچ کس مین لغزنده را ندیده، چرا که این نوع مین ها از رده خارج شده اند و حتی خیلی از نیروهای مین زدا که در منطقه در حال خنثی سازی مین ها هستند نیز این نوع مین و برخی مین های دیگر را نمی شناسند. اینکه در برخی فیلم ها نشان می دهند که پا روی مین می رود و عمل نمی کند، واقعیت ندارد و وقتی پا روی مین می رود، حتی یک هزارم ثانیه هم به شخص مجال نمی دهد!

*خنثی سازی یک هکتار زمین آغشته به مین ۶ میلیون تومان! در عراق ۱ میلیارد تومان

حسینی می گوید: هم اکنون در خرمشهر، قیمت پاکسازی میدان مین برای ۱۰ هزار متر مربع، یعنی هر یک هکتار، ۶ تا 10 میلیون تومان است و این در حالی است که قیمت پاکسازی میدان مین در کشور عراق برای یک متر مربع ۳۰ تا 50 دلار بوده و به عبارتی قیمت پاکسازی یک هکتار بیش از یک میلیارد تومان می‌شود. و این درحالی است که حق و حقوقی اگر برای پاکسازی میادین مین وجود داشته باشد داده نمی شود. چرا که حقوق یک تخریب‌چی حدود  یک میلیون  تا 1.500 میلیون تومان است در حالی که این تخریب‌چی جانش را در گرو این کار گذاشته است.

*آموزش یک ماهه برای خنثی سازی میادین مین

وی در مورد آموزش خنثی سازی مین می‌گوید: در حال حاضر، نیروهای مین زدایی که برای خنثی کردن مین ها وارد میادین مین می‌شوند، به طور متوسط حدود یک ماه دوره تخصصی خنثی‌سازی مین را می‌بینند. اما واقعیت این است که این مین‌هایی که حدود ۲۵ سال در دل خاک نهفته‌اند، دیگر همان مین‌های سال ۶۰ و ۶۱ نیستند بلکه این مین‌ها، بر اثر تغییر و تحولات جوی تغییر ماهیت داده و جابه جا شده اند و به طبع، خطرات احتمالی آن چندین برابر شده است.

*خرمشهری‌ها روی میادین مین زندگی می‌کنند

هم اکنون در خرمشهر، مکان‌هایی وجود دارد که هنوز پاکسازی نشده‌اند. به عنوان مثال محله ای پر از مین‌های عمل نکرده بود، چون نتوانستند آنجا را پاکسازی کنند، با لودر روی آن خاک ریختند و مردم هم در آنجا خانه ساختند و تا امروز هم در آن زندگی می‌کنند.

*ارتش: 5 میلیون مین را خنثی کردیم

به گزارش جامعه خبر نیروی زمینی ارتش ایران می گوید: پس از قبول قطعنامه چهار میلیون و 200 هکتار زمین آلوده به مین وگلوله‌های عمل نکرده در کشور وجود داشت و تاکنون بالغ بر پنج میلیون مین توسط قرارگاه پاکسازی ارتش، خنثی و تخریب شده است. این قرارگاه از بدو پذیرش قطعنامه تاکنون 170 شهید و 750 جانباز تقدیم نظام مقدس اسلامی کرده است.

*سال 93 در ایران انفجارمین 20 کشته و 35 مجرح بهمراه داشت

بهنام صادقی که نویسنده وبلاگ مین و زندگی است از سال 68 و در قرارگاه کربلا سابقه مین زدایی داشته و از سال 90 شرکتی برای مین زدایی تاسیس کرده است. وقتی از او در مورد آمار شهدا و جانبازان مین زدایی در سال های اخیر می پرسیم، می گوید: هر 22 دقیقه در سراسر جهان یک نفر بر اثر برخورد با مین، کشته یا مجروح می شود. سال 88 از نیروهای سپاه و شرکت های خصوصی مین زدایی 17 نفر شهید و 32 نفر مجروح شدند و از نیروهای غیرنظامی نیز 6 کشته و 3 مجروح به ثبت رسیده است.

وی افزود: سال 89 هم 9 نفر از مین روب ها شهید و 19 نفر مجروح شدند و همچنین 5 نفر از افراد غیرنظامی کشته و 9 نفر نیز مجروح شده اند.

صادقی به مصوبه مجلس در سال 90 اشاره می کند و می گوید: براساس این مصوبه از سال 90 تمامی افرادی که بخاطر مین کشته می شوند چه نظامی و چه غیر نظامی شهید محسوب می شوند. در این سال 24 شهید و 32 مجروح مین روب و 3 شهید و 7 مجروح از افراد غیرظامی به ثبت رسیده است.  در سال 91 هم 19 شهید و 40 مجروح  مین روب از نیروهای نظامی سپاه و شرکت های خصوصی و از میان افراد غیر نظامی نیز 8 هید و 5 مجروح به ثبت رسیده است.

از او نظرش را در مورد خبر مرکز مین زدایی کشور مبنی بر پاکسازی عمومی مناطق از مین می پرسیم که می گوید: طبق اعلام مرکز مین زدایی کشور تمام مناطق عملیاتی پاکسازی عمومی شده است به این معنی که تا عمق 60 سانتی متر پاکسازی کامل انجام گرفته و اکنون نیاز به پاکسازی عمیق است اما حضور تیم پاکسازی مرکز مین زادایی کشور در مناطق ایلام و کرمانشاه این خبر را نقض می کند.

صادقی می گوید: از طرف دیگر انفجار مین در منطقه آلواتان و مجروح شدن یدالله غلامی نسب بر اثر برخورد با مین ضد نفر موسوم به گوجه ای از ناحیه پای چپ، انفجار مین در کرمانشاه و مجروحیت فردین محمد بیگ اهل سنقر و انفجار مین در زیر بلدوزر یگان پاکسازی کننده در منطقه قصر شیرین و مجروحیت علی بهرامی 24 ساله اهل شهرستان باباحیدر نیز از جمله رویدادهایی است که این خبر را نقض می کند.

وی افزود: در ماه گذشته یک مرد و یک بچه در یک صافکاری بر اثر انفجار مین شهید شدند و کمی پیش تر نیز یک مین در دست یک پسر بچه منفجر و باعث نابینایی وی شد و این ها نشان دهنده این است که پاکسازی خوب و کامل انجام نشده است.

صادقی در مورد حقوق و مزایای مین روب ها می گوید: تعدادی از مین روب ها که در استخدام سپاه هستند و حقوق و مزایای مشخصی دارند اما یک مین روب شاغل در شرکت های خصوصی ماهیانه 1 میلیون 800 هزار تا 2 میلیون تومان حقوق می گیرد و همه پرسنل هم بیمه هستند.

*در حین مین روبی پیکر شهدا را پیدا می کنیم

در مورد تجارب مین روبی و چیزهایی که کشف می شود می پرسیم که صادقی می گوید: سال 83 پوسته یک بمب شیمیایی را در حین مین روبی پیدا کردیم البته بیشتر در حین کار به پیکر شهدا برخورد می کنیم که آخرین شهید هم ابوالفضل شیخ زاده بود که تیرماه امسال در منطقه مهران و پس از 30 سال پیکر مطهرش پیدا شد.
صادقی می گوید: البته بیشتر خودمان در حین پاکسازی شهید و مجروح داشته ایم تا تفحص شهدا در حین کار.

ایلام آلوده ترین منطقه ایران

صادقی آلوده ترین منطقه را براساس اعلام های رسمی در استان ایلام اعلام می کند و می گوید: در حال حاضر می روبی ها توسط نیروهای نظامی سپاه و مرکز مین زدایی کشور انجام می شود و تعداد شرکت های مین روبی دارای صلاحیت بسیار کم شده است اما آمار دقیقی از تعداد این شرکت ها ندارم.

به گزارش جامعه خبر لازم است مسئولان وزارت دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح در مورد موضوع مین روبی و پاکسازی میادین مین با سرعت و دقت بیشتری کار را ادامه دهند تا قربانیان ناخواسته این سلاح جنگی افزایش نیابد.

اخبار روز را با جامعه خبر بخوانید. /

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false