رژیم غذایی رنگین کمانی! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
رژیم غذایی رنگین کمانی!

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر اگرچه هیچ خوراکی مشخص یا رژیم غذایی خاصی وجود ندارد که بدن فرد را از شر بیماری‌ها خلاص کند، اما مصرف خوراکی‌های مغذی و پیروی از رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی و مفید می‌تواند در این زمینه سودمند باشد.

در فصل آنفلوآنزا توصیه می‌شود اطلاعاتی در مورد رژیم غذایی مناسب که سیستم ایمنی بدنتان را تقویت و از سرفه، عطسه و آبریزش بینی پیشگیری می‌کند، کس ب کنید.

یک متخصص تغذیه در مرکز مراقبت‌های پزشکی «لانگون» دانشگاه نیویورک در این رابطه می‌گوید: اگرچه هیچ خوراکی مشخص یا رژیم غذایی خاصی وجود ندارد که بدن فرد را از شر بیماری‌ها خلاص کند، اما مصرف خوراکی‌های مغذی و پیروی از رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی و مفید می‌تواند در این زمینه سودمند باشد.

سیستم ایمنی بدن به تمامی مواد غذایی نیاز دارد تا به درستی عمل کند و این مواد غذایی شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی، چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها، پروتئین و مواد شیمیایی گیاهی (فیتوکمیکال‌ها) است.

رژیم‌های غذایی معمول غربی‌ها که حاوی گوشت فرآوری شده، غذا‌های سرخ شده، فست فود، هله و هوله، شیرینی و نوشابه است، خطر بیماری‌های مزمن را افزایش می‌دهد چرا که سیستم ایمنی بدن به دلیل دریافت نکردن مواد غذایی مورد نیاز خود ضعیف می‌شود.

به گفته یکی دیگر از متخصصان تغذیه و طب داخلی در آمریکا، برای تقویت سیستم ایمنی بدن باید از رژیم غذایی رنگین کمانی یا غذا‌های رنگارنگ استفاده کرد البته باید توجه داشت غذا‌های غیررنگی زیادی نیز مانند سیر و فندق برزیلی وجود دارند که به دلیل اینکه منبع ماده‌ای معدنی به نام سلنیوم هستند، سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند. سلنیوم به بدن کمک می‌کند تا پروتئین‌های خاصی به نام آنزیم‌های آنتی‌اکسیدان که نقشی مهم در جلوگیری از آسیب سلولی دارند، تولید کند.

همچنین از گیاهان و ادویه‌جاتی مانند زردچوبه و زنجبیل غافل نشوید، چرا که مانند ماست برای تقویت ایمنی بدن بسیار مفیدند.

ماست با حفظ میکروبیوم‌های روده به سلامتی فرد کمک می‌کند. جالب است بدانید روده محل تجمع ۷۰ تا ۸۰ درصد از سلول‌های ایمنی بدن است.

بررسی سیستماتیک ۲۳ آزمایش تصادفی صورت گرفته روی ۶۲۶۹ کودک نشان داد که مصرف پروبیوتیک‌ها یا همان باکتری‌های مفید راه‌حلی عملی برای کاهش عفونت‌های تنفسی کودکان است.

با این حال بسیاری از غذا‌های رنگارنگ هستند که می‌توانند برای سیستم ایمنی بدن و سلامت روده‌ها مفید باشند. در ادامه به برخی از مزایای مواد غذایی با رنگ‌های گوناگون و متنوع اشاره شده است:

در رژیم غذایی فلفل‌های دلمه‌ای قرمز و سبز مقدار زیادی ویتامین C. دارند. این خوراکی‌ها حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و فیتوکمیکال هستند.

به طور کلی خوراکی‌های نارنجی و زرد نیز حاوی این ویتامین هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

مرکبات، گوجه‌ها و آب گوجه فرنگی نیز حاوی ویتامین C. هستند. همچنین توت فرنگی، کیوی، کلم بروکسل و گل کلم نیز منابع خوبی برای ویتامین C. محسوب می‌شوند.

اگر چه پختن مواد غذایی حاوی ویتامین C. موجب از بین رفتن ویتامین موجود در آن‌ها می‌شود، اما خوشبختانه بیشتر منابع ویتامین C. مانند میوه‌ها و سبزیجات به صورت خام مصرف می‌شوند.

تمام سبزیجات سبز رنگ حاوی ویتامین D. به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. مطالعات بسیاری نقش مهم ویتامین D. را در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن تأیید کرده است.

گروهی از سبزیجات که با نام «کروسیفروس» شناخته می‌شوند و شامل کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم برگ و کلم کالی هستند، سبزرنگ بوده و سرشار از مواد مغذی مختلفی از جمله ویتامین‌های C. E؛ و K، کاروتنوئیدها، اسید فولیک و مواد معدنی هستند.

به گفته متخصصان آنچه که گروه سبزیجات کروسیفروس شامل موارد فوق را متمایز و بسیار مقوی می‌کند، این است که علاوه بر فیتوکمیکال‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و منیزیم حاوی نوعی ترکیب شیمیایی ارگانیک موسوم به «ایندُل» هستند که به طور خاص در این گروه سبزیجات یافت می‌شود.

بر اساس مطالعات، مصرف سبزیجات کروسیفروس به دلیل دارا بودن «ایندُل -۳ کاربینول» در کنار دیگرایندُل‌ها باعث کاهش خطر ابتلاء به انواع سرطان (Cancer) می‌شود.

خوراکی‌های خشکی، چون خرما‌ها و انجیر‌های خشک شده و آلو بخارا گزینه‌هایی خوبی برای اضافه کردن به رژیم غذایی هستند، چرا که با وجود حجم کم خود، مقدار زیادی مواد مغذی دارند.

دلیل این امر آن است که با حذف آب از خوراکی‌ها مواد مغذی و فیبر بیشتری در ماده غذایی تجمع می‌یابد. برای مقایسه نیمی از یک فنجان زردآلوی خشک حاوی ۴.۷ گرم فیبر است، اما نیمی از همان فنجان زردآلوی تازه تنها ۱.۶ گرم فیبر دارد.

میوه‌های خشک هم‌چنین منابعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و «ویتامین B. فولات» هستند. اما نکته‌ای که نباید فراموش کرد آن است که قند‌های طبیعی نیز به همین میزان بیشتر در میوه‌های خشک تجمع یافته‌اند.

اطمینان حاصل کنید که در هر وعده غذایی دست کم دو یا مقدار بیشتری منابع فیبر مصرف کنید. گیاهانی، چون اسفناج، سیب، جو، توفو، نخود و آجیل‌ها حاوی فیبر زیادی هستند.

به طور حتم خارج از رژیم غذایی راه‌های دیگری نیز برای حفظ سلامت به ویژه در فصل آنفلوآنزا وجود دارد. از جمله این راه‌ها می‌توان به نوشیدن کافی آب، داشتن خواب کافی، دریافت واکسن آنفلوآنزا (Influenza)، شستن مرتب دست‌ها و اجتناب از تماس دست‌ها با صورت اشاره کرد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false