حقوق یک میلیونی دستیار پزشکی ناعادلانه و نامتعارف است باید افزایش یابد - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

پایگاه خبری تحلیلی جامعه / ابراهیم حاتمی/ دکتر علی نوبخت حقیقی رئیس کمیسون بهداشت و درمان مجلس دهم، درباره مسائل اخیر بیمه‌ها (بین وزارت بهداشت و وزارت تعاون) اظهار کرد: خدمات درمانی و بهداشتی طبق قانون باید به وسیله وزارت بهداشت به مردم ارائه شود و مسئولیت آن هم بر عهده وزارت بهداشت است از طرفی بیمه‌ها به‌ویژه بیمه سلامت از سال‌ها قبل تحت پوشش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته است. مشکلی که در حال حاضر در حوزه اعتبارات به‌وجود آمده، این است به‌اندازه‌ای که وزارت بهداشت به مردم سرویس درمانی داده و صورت‌حساب‌ها را از واحدهای ارائه دهنده‌ی خدمات برای اعطای بیمه‌ای فرستادند مبلغ آن دریافت نشده است در نتیجه بعضی از بیمه‌ها شش ماه یا بیشتر کارانه پزشکان و کادر پرستاری، مبلغ واحدهای تولیدی و واحدهای پخش و… را نتوانستند پرداخت کنند و این تبدیل به کلافی سردرگم شده است.

وی، افزود: مجلس مصمم است که اوضاع را از این حلقه معیوب خارج کند و در این فرصت که دولت لایحه برنامه ششم را به مجلس تقدیم کرده بود کمیسیون بهداشت و درمان با توجه به تجاربی که در همین مملکت وجود دارد تصمیم گرفت که سازمان‌های بیمه‌گر را از حالت بی‌حساب‌وکتابی و خارج از دیدگاه وزارت بهداشت، خارج کند تا وزارت بهداشت هدفمندتر و طبق اولویت کاری خود (از افراد ضعیف به متمول) کار کند.

رئیس کمیسون بهداشت و درمان مجلس دهم، تصریح کرد: دولت تصمیم دارد یک لایحه جامع برای تجمیع بیمه‌ها ارائه کند ما هم فکر کردیم که سازمان بیمه سلامت که به حکم قانون تشکیل شد به نوعی برای تجمیع بیمه‌ها بوده است و از این طریق منابع بیمه‌ای مدیریت شود. از طرفی ما سازمان مهم دیگری به‌نام سازمان تامین اجتماعی داریم که وظایف متعددی دارد و قسمتی از کارهای درمانی آن به صورت مستقیم و غیرمستقیم (خرید خدمت از واحدهای تحت نظارت بهداشت) است.

نوبخت، ادامه داد: بحث ما این بود مقدار پولی که می‌خواهد صرف بیمه درمان غیرمستقیم شود این رقم بدون آنکه چشمداشتی به پول تامین اجتماعی داشته باشند یا خدای نکرده اختلاسی در آن صورت گیرد، نشان‌دار شوند.

وی، با بیان اینکه در بحث کلان حق با کمیسیون بهداشت و درمان است که برای رعایت عدالت و انصاف و در نهایت آسایش مردم تصمیم می‌گیرد، گفت: ما ضمن احترام به هردو گروه در پی احقاق حق مردم هستیم البته قسمتی از اظهارات مسئولان وزارت بهداشت و قسمتی از اظهارات مسئولان وزارت تعاون را لحاظ می‌کنیم و در نهایت کاری می‌کنیم که نه هیچ‌گونه دخل و تصرفی در پول‌های تامین اجتماعی شود و نه سازمان بیمه سلامت به حال خود رها باشد.

رئیس کمیسون بهداشت و درمان مجلس دهم، با اظهار اینکه ما وضع موجود بیمه‌ها را به دلیل اجرا نشدن قسمتی از قانون (مربوط به برنامه پنجم) نمی‌پسندیم، افزود: ما در برنامه ششم تاکید کردیم و با مسئولان مربوطه تفاهماتی انجام دادیم که از مسیر نظام ارجاع این خدمات را تعریف شده و همراه با صرفه‌جویی ارائه دهیم. از طرفی دیگر رعایت فهرست دارویی ایران مساله‌ای است که اگر در این مسیر حرکت کنیم مقدار پولی که صرف بهداشت و درآمد می شود قطعا پاسخگو خواهد بود و این وضع عقب‌ماندگی پرداخت دانشگاه‌های علوم‌پزشکی پیش نخواهد آمد.

اولویت‌های مجلس دهم در حوزه بهداشت

نوبخت، رعایت نظام ارجاع را از اولویت‌های مجلس دهم عنوان کرد و گفت: انتظار ما این است که برنامه‌ریزی‌های پزشک خانواده به‌گونه‌ای شود که شامل سایر استان‌ها شود. ضمن اینکه تشکیل پرونده الکترونیک بیماران یکی از کارهای مهمی است که ما در مجلس ششم پیگیر آن هستیم. چون با این شرایط افرادی که دفترچه دارند می‌توانند به چند طبیب مراجعه کنند و چند جور دارو بگیرند که با تشکیل پرونده الکترونیک از اینگونه اقدامات جلوگیری می‌شود.

وی، استفاده از سیستم‌های آی‌تی را در اولویت دانست و افزود: برای مسائل بخش بهداشت و درمان می‌شود با نصب برنامه‌ای خاص، خیلی راحت تمام اطلاعات بیماران را به مراکز بهداشتی-درمانی انتقال داد و بیماران سوالات و جواب آزمایشات خود را از پزشک مربوطه دریافت کنند. و در نهایت انتظار ما این است که نحوه اداره امور بیمارستان‌ها با همکاری نهادهای مربوطه (با هیات امنایی شدن یا انجام خرید راهبردی خدمات)، مطلوب‌تر شود.

وزارت بهداشت طرح پزشک خانواده را گسترش داد

رئیس کمیسون بهداشت و درمان مجلس دهم، درباره عملکرد وزارت بهداشت در اجرای طرح پزشک خانواده، بیان کرد: خوشبختانه وزارت بهداشت طرح پزشک خانواده را در ماه‌های اخیر با تیمی سه جانبه‌ متشکل از کمیسیون بهداشت و درمان، معاونت اجرایی سازمان برنامه و بودجه، و معاونان بهداشت و درمان وزارت بهداشت، گسترش داد. تفاهم‌هایی انجام شد و در این مدت بسیار خوب عمل کردند که اثرات آن در چند ماه آینده مشخص خواهد شد. بنده حتی شنیدم آن‌ها موفق شدند تا شش‌هزار و500 پزشک بومی را بکار بگمارند.

برنامه‌های وسیع و تشکیل ستادهای خاص برای پیشگیری از ایدز

نوبخت، درباره اقدامات کمیسیون بهداشت درباره افزایش ایدز در جامعه از طریق روابط جنسی، بیان کرد: با توجه به وجود یک‌سری اعتقادات مذهبی در مملکت و اینکه نظام، نظام اسلامی است و برخی قیود بر جامعه حاکم هست، در برخی زمینه‌ها آنطور که باید و شاید رسانه‌ها نتوانستند ورود پیدا کنند و اطلاع رسانی کنند. اما بعد از اینکه آسیب‌های اجتماعی خود را نشان داد، ستادهایی تشکیل شد و اکنون همه معتقدند که بیشتر به این قضیه ورود پیدا کنند و در روستاها و شهرها آگاهی‌بخشی کنند.

وی، افزود: یکی از کارهایی که خیلی از کشورها انجام دادند آموزش در سنین پایین برای جلوگیری از نهادینه شدن آموزش‌های ناصحیح و غیرمقبول است تا افراد مورد سوء‌استفاده آموزش‌های ناصحیح قرار نگیرند. در کشور ما هم مطابق با عرف و شرایط جامعه برنامه‌های وسیعی در نظر گرفته شد که اگر تدابیر لازم اندیشیده نشود معضلات و آمار این بیماری همچنان افزایش خواهد یافت.
 
در پرونده قتل پزشکان هنوز ورود نکردیم

رئیس کمیسون بهداشت و درمان مجلس دهم، درباره فرجام پرونده قتل پزشکان، اظهار کرد: چون یکسری مسائل آن به واحدها و نهادهای دیگر مربوط می‌شود ما فعلا در این قسمت ورود پیدا نکردیم.

در حقوق‌های نجومی وزارت بهداشت بزرگنمایی شده است

نوبخت، با اشاره به حرف‌و حدیث‌های حقوق‌های نجومی در وزارت بهداشت، گفت: واقعیت امر این است  که موضوع درباره مقدار وجهی که پزشکان به طور ثابت افراد برای خدمات عادی می‌گیرند، هست. ما نقاط و شهرهای زیادی داریم که محروم‌اند یا در برخی زمینه‌ها پزشک متخصص ندارند و در شرایط عادی خیلی از پزشکان حاضر نیستند به انجا تقل مکان کنند. بنابراین برای اینکه انگیزه‌ای ایجاد کنیم آن‌ها را عصر وشب  در آن شهر نگه دارند نیاز است از امتیازات خاصی برخوردار شوندذ. این در تمام جهان رسم است پزشکان واجد شرایط در صورت کار سخت یا اضافی (نه کار موظف) مبلغی اضافه دریافت می‌کنند. مساله وزارت بهداشت این است که این پول‌ها در بعضی موارد عددهای آن طوری است که با فرم‌های جاهای عادی هم‌خوانی ندارد. البته وزارت بهداشت برای خود توضیحاتی دارد که نیاز است به آن توجه شود.

وی، تصریح کرد: اگر این موضوع به تمام پزشکان در تمام شهرها عمومیت پیدا کند ما هم موافق نیستیم و معتقدیم این باید یک نظم وانظباطی باشد ولی اینکه به وزارت بهداشت بگوییم شما موظف هستید به تمام آخاد ملت ایران در هرساعتی از شبانه‌روز خدمت دهید و حقوق آن یک حقوق عادی باشد این نه در ایران و نه در هیج‌جای جهان جا افتاده نیست. ما دنبال رعایت عدالت (انجام کارهای درمانی رایگان برای مردم بی بضاعت) هستیم.
نوبخت، ادامه داد: ذکر این نکته ضروری‌است که هزاران پزشک در حال گذران تخصصی هستند (دستیاران) و ماهانه یک میلیون تا یک میلیون وسیصد دریافت می‌کنند که با همکاری مقامات وزارت بهداشت و سازمان برنامه‌وبودجه و همیاری کمیسیون بهداشت و درمان می بایست هرچه سریعتر جبران شود.

اورژانس 115 با اورژانس امدادی 112 هلال احمر ادغام شود

رئیس کمیسون بهداشت و درمان مجلس دهم، درباره ادغام اورژانس 115 با اورژانس امدادی 112 هلال احمر، گفت: کافی‌است مدیریت این کار روشن شود که در موارد لازم خدمات جاده‌ای را هلال احمر انجام دهد و بالعکس. مردم خدمات می‌خواهند و اینکه اسم آن نهاد چه باشد مهم نیست. مردم می‌خواهند در هرلحظه وقتی مساله‌ای پیش آمد افرادی باشند که بدادشان برسند. در این رابطه برنامه‌هایی هست، هماهنگی‌هایی بین هلال‌احمر و زارت بهداشت در حال انجام است، اگر تعریف کار شود خیلی راحت می‌شود این را برنامه‌ریزی کرد.

تشکیل کمیته‌ای در کمیسیون بهداشت برای رسیدگی به امور پرستاران

نوبخت، درباره وزیر انتقاد نظام پرستاری از سلسله مراتب برای دیدار با وزیر و مسئولان بهداشت، اظهار کرد: ما با انجمن‌های مختلف از جمله نظام پرستاری، در این رابطه جلسه داشتیم یک کمیته‌ای هم در کمیسیون بهداشت و درمان برای امور پرستاران تشکیل شده به خصوص اینکه لایحه نظام جامع پرداخت از سال 83 بوده که معوق مانده بود و در حال حاضر با یک حسن نیتی  داشتیم توانستیم آن‌را به جریان بیندازیم و پیش‌بینی بودجه کنیم.

نباید از مسائل فرهنگی غافل شویم

وی، درباره تغییرات اخیر کابینه دولت در حوزه فرهنگی، گفت: این در صلاحیت دولت است که ترمیم‌ها را در چه سطحی و در چه جاهایی انجام دهد. اما از آنجا که ریشه خیلی از گرفتاری‌ها مسائل فرهنگی است و اساسا اهداف نظام ما فرهنگی است به همین خاطر بخش فرهنگ بسیار مورد اهمیت است ضمن اینکه به فرموده رهبری وضع معیشت مردم در اولویت است ولی نباید از مسائل فرهنگی غافل شویم.

رئیس کمیسون بهداشت و درمان مجلس دهم، با اشاره به جلسه رای اعتماد اخیر مجلس، افزود: همکاری زیبای مجلس و دولت را ضمن حفظ استقلال خود شاهد بودیم و رتبه‌هایی قرار گرفته وزرای پیشنهادی لحاظ تعداد آرا ، نشان از آزادی عمل مجلس است.
 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false