اعتراف دیرهنگام درباره برجام! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

پایگاه خبری جامعه خبر/ فاطمه باقری/ « توقع نبود برجام اقتصاد ایران را دگرگون کند بلکه انتظار بود موانع برداشته شوند.» این سخنان تعجب برانگیز را آقای عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای اعلام کرد! سخنانی که شاید به‌گونه بتوان آن را اعترافی دیرهنگام دانست، اعترافی مبنی بر اینکه عجله تیم مذاکره کننده برای تحقق برجام به قدری زیاد بود که به نکات مهمی درباره رفع تحریم‌ها توجه نکردند.

نوروز سال 94 بود که آقای حمیدرضا آصفی، سخنگوی اسبق وزارت خارجه پیرامون مذاکرات هسته‌ای گفت: « ابتدا با یک مقدار شتاب‌زدگی عمل کردیم و علایمی که از تهران در سطوح مختلف ارسال شد، طرف مقابل را به این نتیجه رساند که ما واقعاً نیاز به توافق داریم و به نوعی ناخواسته این پیام به طرف مقابل ارسال شد که ما برای رسیدن به توافق عجله داریم…!»

موضوعی که دقیقاً مقام معظم رهبری در آبان ماه بر آن تاکید کرده و فرمودند: « وقتی عجله داریم که کار را زودتر تمام کنیم و به جایی برسانیم، از جزئیات غفلت می‌کنیم و گاهی غفلت از یک امر جزئی، موجب ایجاد رخنه و نقطه سلبی در آن کار می‌شود، بنابراین باید مراقب بود که کارها متین، محکم و با شتاب مناسب انجام شود.»

دولت نیازمند به توافق هسته‌ای بود؛ توافقی که تمام توان و انرژی و حیثیت خود را پای آن گذاشته بود؛ توافقی که رفع تمام مشکلات کشور حتی آب خوردن و محیط زیست را به آن پیوند زده بود لذا باید هرچه زودتر این توافق به ثمر می‌نشست تا آثار آن تا انتخابات 96 نمایان شود، البته با وجود تمام بدعهدی‌های طرف مقابل هنوز هم عجله در اجرای توافق توسط دولت دیده می‌شود که سه‌شیفته کار کردن در فردو برای جمع آوری زیر ساخت‌های 2 هزار دستگاه سانتریفیوژ تا یک سالگی برجام، تنها نمونه‌ای از آن است.

این در حالی است که مقام معظم رهبری به تیم مذاکره‌کننده فرمونده بودند که اجرای تعهدات به‌صورت متناظر باشد اما این اتفاق رخ نداد و طرف غربی تنها بر روی کاغذ تعهداتش را اجرایی کرد و این جمهوری اسلامی بود که بلافاصله به تمام تعهدات خود عمل کرد اما همین اتفاق هم توجیه شد و دولت بر اینکه 1+5 به تعهدات خود عمل کرده است، پافشاری داشت این درحالی است که همچنان وضعیت مبادله ارزی با ایران نامشخص است و این موضوع شرایط تجاری،  اقتصادی  و قراردادها را با مشکل مواجه کرده است.

حال عراقچی در سخنرانی خود در روز پنجشنبه 19 اسفند ماه صراحتاً اعلام کرد:« تمام موانعی را که برجام باید از سر راه کنار می‌زد را برداشته است. توقع نبود برجام اقتصاد ایران را دگرگون کند بلکه انتظار بود موانع برداشته شود و این وظیفه را برجام انجام داد.»

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای اما در سخنانی عجیب‌تر تاکید می‌کند که تحریم‌های بانکی برجام برداشته شده است و ادامه می‌دهد: « در حوزه بانکی وضعیت هنوز عادی نشده است اما این عادی نشدن به خاطر برجام نیست و مشکلات غیر برجامی باعث شده تبادلات بانکی ما به حالت عادی باز نگردد. البته ما بن‌بستی هم در روابط بانکی نداریم.مشکلات غیربرجامی بر سر راه تعاملات بانکی تحریم‌های اولیه آمریکاست. این تحریم‌ها ربطی به مساله هسته‌ای ندارد و موضوع مذاکرات ما هم نبود و تعجب می‌کنم دوستانی که حرف از برداشته نشدن تحریم‌ها می‌زنند از همین تحریم‌ها صحبت می‌کنند یا می گویند چرا آمریکا علیه ما موضع گرفت؟ چرا اقدام خصمانه انجام داد؟

این سخنان عراقچی اما در حالی مطرح می‌شود که مجلس شورای اسلامی در گزارش 6ماهه خود از روند اجرایی شدن برجام تاکید کرده بود که تحریم‌هایی بانکی و مالی باقی مانده است و این خود نقض برجام است. این انکار از سوی یکی از اعضای مذاکره کننده هسته‌ای جای تعجب دارد، اما برای روشن شدن ماجرا سراغ آقای ابراهیم کارخانه‌ای، رئیس کمیته هسته‌ای نهمین دوره مجلس شورای اسلامی رفتیم.

هیچ یک از توافقنامه‌های پسابرجام اجرایی نشده است

ابراهیم کارخانه‌ای تاکید کرد: هدف اصلی از مذاکره ایران و گروه 1+5 مساله اقتصادی و رفع تحریم‌ها بود وگرنه مذاکره با آنها دلیل دیگری نداشت، همچنین تمامی تعهدات طرف مقابل رفع تحریم‌های اقتصادی و تعهدات جمهوری اسلامی صرفاً هسته‌ای بود لذا اظهاراتی درباره اینکه قرار نبود برجام اقتصاد ایران را دگرگون کند و یا مشکلات اقتصادی را رفع کند، بسیار عجیب است و مطابقتی با اصل برجام ندارد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی بعد از توافق برجام به تمام تعهدات خود پایبند بود اما متاسفانه طرف مقابل به‌ویژه آمریکا تعهداتش را نقض کرد، آنچه ثبات یک نظام را می‌رساند پایبندی به تعهدات است و ایران پایبندی خود را نشان داد این درحالی است که پیش از این مقام معظم رهبری هشدار داده بودند که طرف مقابل مذاکره عهدشکن و غیر قابل اعتماد است و باید تعهداتش را اجرایی کند و بعد جمهوری اسلامی هم تعهدات خود را به جا آورد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس نهم خاطرنشان کرد: در روز 23 تیرماه و امضای برجام، مسوولان نظام بلافاصله مصاحبه کرده و اعلام کردند که ساختمان تحریم‌ها فرو ریخت اما امروز بعد از گذشت یکسال از اجرای برجام ما نمی‌توانیم با شرکت‌ها و بانک‌های بزرگ مبادلات تجاری داشته باشیم. بعد از امضای توافق و در زمستان 94 بیش از 150 هیات به جمهوری اسلامی سفر کرده و توافقنامه و تفاهم نامه امضا کردند، توافقنامه‌هایی که اجرایی نشد چراکه تحریم‌ها پابرجا بود و این درحالی است که قرار بود برجام موانع را از سر راه بردارد.

وی ادامه داد:  اینکه عنوان شود برجام ربطی به اقتصاد ندارد، منطقی در آن وجود ندارد، تمامی تعهدات طرف مقابل درباره برجام، اقتصادی است و حتی خود طرف‌های غربی صراحتاً اعلام می‌کنند که نمی‌توانند با ایران مبادلات ارزی داشته باشند.برای مثال شرکت توتال برای همکاری با ایران آمد اما بعد از اعتراض آمریکا، مساله قرارداد متوقف شد. تمام دلایل این موضوع این است که تعهدات طرف مقابل در رابطه با حوزه‌های اقتصادی عملیاتی نشده و ایران همچنان نمی‌تواند مبادلات بانکی بین المللی داشته باشد.

رئیس کمیته هسته‌ای خاطرنشان کرد: متاسفانه عده‌ای تأکید می‌کنند که تحریم‌های حقوق بشری و غیره باقی مانده و تحریم‌های برجام به‌طور کلی برداشته شده است، از این طریق از طرف‌های مقابل دفاع می‌کنند تا صورت مساله را پاک کنند، این درحالی است که تعهدات هسته‌ای غرب همچنان باقی است و اجرایی نشده اما عده‌ای کوتاه آمده و توجیه می‌کنند اما درباره حقوق ملت نباید در برابر بلوک غرب کوتاه آمد و توجیه کرد .

کارخانه‌ای در پایان تاکید کرد که متاسفانه جمهوری اسلامی در مذاکرات عجله کرد و ایران خیلی سریع بعد از امضای برجام به تعهدات خود عمل کرد درحالی که این امر باید به‌صورت متناظر اتفاق می‌افتاد، به‌گونه ای که در روز اجرای برجام، طرفین هر دو تعهدات خود را انجام داده بودند که این امر اتفاق نیفتاد، به همین دلیل هم هست که تحریم‌های بانکی همچنان پابرجاست.

صبح نو

 

اخبار روز را با جامعه خبر دنبال کنید./

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false