آموزش خبرنگاری/ نقدی بر تیتر یک روزنامه وطن امروز - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

پایگاه خبری جامعه خبر/سید هادی کسایی زاده/ در اصول تیتر زنی تعاریف و ساختارهایی است که اساتید در مورد آن توضیح و تاکید کرده اند.

شاید بتوان تیتر را خلاقیت و هنر یک خبرنگار و رسانه عنوان کرد چراکه عصاره و چکیده خبر با رعایت عناصر خبری همراه با هارمونی مناسب و ضرب آهنگی زیبا تیتر خوب را می سازد.

البته ناگفته نماند که اصول خبرنویسی همیشه در حال تغییر و تحول است و نمی توان گفت خبرنگار باید همانند دهه 60 از این روش ها استفاده کند چون رسانه از مطبوعات عبور کرده و پس از فتح قله رسانه های دیجیتالی و الکترونیکی حالا وارد فضای مجازی شده است.

اگر روزی استفاده از تیتر در 7 یا 10 کلمه استاندارد بود امروز در خبرگزاری ها شاهد اخبار دو تیتره و حتی سه تیتره هستیم. اما این نکته را باید توجه داشت که ساختارهای اصلی خبر باید رعایت شود. بعنوان مثال نمی توان خبری بدون عناصر خبری داشت و یا اخباری بدون ارزشهای خبری را به مخاطب ارائه کرد.

خوشبختانه با ورود فضای مجازی به عالم رسانه تمامی شهروندان در هر سطحی به شهروند خبرنگار تبدیل شده اند اما متاسفانه به جای تولید خبر بیشتر به اخبار دامن زده یا تنها به انتقال اخبار از گروهی به گروه دیگر اقدام می کنند بدون آنکه بدانند خبر از عناصر یا ارزشهای خبری برخوردار است یا نه و همین تولید شایعه و بداخلاقی ها و همچنین ارائه روش های غلط خبرنویسی را بسط می دهد.

اما در کنار شهروند خبرنگاران رسانه های مطرح و با سابقه هم از اصول خبرنویسی گاهی فاصله می گیرند و خود را محق می دانند تا هر طور خواستند برای خبرنویسی و حتی تیتر زنی و انتشار عکس اقدام کنند. این رسانه ها از هر ترفندی برای جذب مخاطب استفاده می کنند تا به فروش و بازدید بیشتر برسند و متاسفانه نظارتی هم بر احوالات آنها نیست.

بعنوان مثال باشگاه خبرنگاران جوان و یا خبرگزاری میزان در استفاده از تیترهای زرد و عدم رعایت تیتر زنی در ردیف نخست تخلفات خبرنویسی هستند.

اما این ایرادات ویرایشی حتی در سایت های مطرحی مانند خبرگزاری فارس، مهر و … هم دیده می شود. شاید منتشر کنندگان اخبار در سایت های خبری بی دقتی خود را بر گردن سرعت خبر بیاندازند اما آیا روزنامه ها می توانند از این بهانه استفاده کنند؟

متاسفانه این چالش حتی به روزنامه ها هم کشیده شده و شاهد تیترهای عجیب و غریب در روزنامه هایی مانند وطن امروز، صدای اصلاحات، کیهان، آفتاب یزد و غیره … هستیم. فرقی هم ندارد که رسانه اصلاح طلب باشد یا اصولگرا چون در مورد کار حرفه ای صحبت می کنیم.

بعنوان مثال اگر بخواهیم تیتر زنی روز سه شنبه وطن امروز را از دیدگاه سیاسی نگاه کنیم حمله سیاسی به دولت با ابزار اظهارات رئیس قوه قضائیه در تبرئه کردن روزنامه خود است که قرمز کردن کلمه «فلان روزنامه» تاکید این رسانه را علنی مطرح می کند.

گروهی معتقدند که اگر بخواهیم بعنوان یک روزنامه نگار تیتر زنی وطن امروز را ارزیابی کنیم باید گفت که این رسانه به اصول و حرفه خبرنگاری و روزنامه نگاری دهن کجی کرده است. اما به دور از بغض سیاسی که روزنامه از خود نشان داده و به دور از شکستن ساختار های تیتر زنی و خبرنویسی آیا این نوع تیتر زدن درست است؟

دیدگاه های متفاوتی وجود دارد اما به اعتقاد من این تیتر خبر نیست بلکه تیتر یک روزنامه است. یک روزنامه حق دارد برای صفحه نخست خود تیتر یک انتخاب کند و حتما لازم نیست تیتر یک خبر باشد و می تواند متن کامل یک اطلاعیه یا بیانیه و خبرخاص باشد.

وطن امروز هم از ظرفیت و حق خود استفاده کرده اما شاید نکته برخی منتقدان علنی کردن بغض های سیاسی در یک رسانه رسمی است که این اقدام رسانه را بیشتر به یک بولتن یا شب نامه تبدیل می کند.

این رفتار و حرکت های رسانه ای تنها برای روزنامه های اصولگرا نیست بلکه در آن طرف میدان هم رقیب عکس العمل نشان می دهد و متاسفانه این بار قربانیان مخاطبان هستند که باید اخباری غیر استاندارد و نا زیبا را با ویرایش نا صحیح بخوانند.

باید به این نکته هم اعتراف کرد که حتی رسانه های حرفه ای مانند اشپیگل و تایمز هم گاها اینطور خصمانه به رقیب حمله می کنند و رسانه خود را با تصویری از میدان جنگ به مخاطب ارائه کرده تا پیروز میدان شوند.

با این حال خبرنگاران باید تیترهای رسانه ها را با تیزبینی بیشتری مشاهده کنند تا به این نکات پی برده و بر اساس کیاست و تدبیر رسانه در انتخاب اخبار و موج آفرینی و تیتر زنی حرفه ای بودن آن را محاسبه کنند.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false