چه کسی قاضی القضات کشور می شود؟ - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
چه کسی قاضی القضات کشور می شود؟

پایگاه خبری جامعه خبر| /سید هادی کسایی زاده روزنامه نگار حوزه قضایی و اجتماعی نوشت: با خروج آیت الله سید ابراهیم رئیسی از منصب ریاست قوه قضائیه این نهاد مهم و سرنوشت ساز که سالانه با ۳۰ میلیون ایرانی ارتباط دارد دچار چالش جدی خواهد شد. گفتگویی که با شخص آقای حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای داشتم طیف زیادی از مسئولان دستگاه قضایی رضایت به خروج آقای رئیسی ندارند هرچند از ریاست جمهوری او حمایت می کنند.

آنها معتقدند که دستگاه قضایی باید از سوی مدیران ارشد و با تجربه قوه قضائیه هدایت و مدیریت شود و ورود افراد از خارج از بدنه قوه قضائیه آسیب های زیادی به همراه دارد. به اعتقاد من نمونه بارز آن مدیریت ۸ ساله دستگاه قضا توسط آیت الله صادق آملی لاریجانی بود که جدای از تحولات مهم مانند الکترونیکی کردن خدمات قضایی موجب پنهان ماندن بخشی از فساد در دستگاه قضا و سیاست زدگی قوه قضائیه شد.

پرورش و یکه تازی مفسدانی مانند اکبرطبری از حوره ریاست قوه قضائیه، بیژن قاسم زاده از دادسرای فرهنگ و رسانه و یا برکناری شائبه دار عباس جعفری دولت آبادی دادستان وقت تهران، قطبی رئیس دادسرای فرهنگ و رسانه و حتی مرگ مشکوک قاضی منصوری و دستگیری چندصد قاضی فاسد بخشی از این رخدادهاست.

آملی لاریجانی در این هشت سال هیچ وقت در جمع خبرنگاران حاضرنشد و نشست خبری برگزار نکرد و پاسخگو نبود و سخنرانی های او بیشتر سیاسی منتشر می شد و انتصاباتش در بخش رسانه و مشاوران سیاسی بود که با سفارش برادران لاریجانی همراهی می کرد. حالا کابوس دستگاه قضایی با ورود آیت الله رئیسی به پایان رسید و قوه قضائیه شاهد پویایی و تحرک شد اما خروج رئیسی از دستگاه قضا بیم بازگشت به دوران قبل را می دهد. با این حال گزینه هایی برای جانشینی آیت الله رئیسی برمسند قوه قضائیه مطرح است که هر کدام بر اساس شناختی که به عنوان خبرنگار قضایی از آنها دارم ویژگی ها و نقدهایی دارد.

گزینه نخست حمید شهریاری، ۵۸ ساله تهرانی است که کارنامه اجرایی درخشانی ندارد اما به دلیل اشتغال در ریاست مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی قم و آشنایی با سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری رایانه ای توانست در دوره ریاست آملی لاریجانی در قوه قضائیه علی رغم فشارهای قضات سنتی خدمات الکترونیک قضایی را به دفاتر پیشخوان هدایت کند که این انقلاب الکترونیکی در دستگاه قضا به نام او ثبت شده و هم اکنون با حکم رهبر انقلاب دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی است.

اما شنیده شده خودش زیاد تمایلی به ریاست قوه قضائیه ندارد با این حال گزینه جدی محسوب می شود. نفر دوم حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای ۶۵ ساله اصفهانی است که در کارنامه خود قضاوت، دادستانی، وزارت اطلاعات و معاون اولی قوه قضائیه را دارد. اژه ای را می توان از قضات پرحاشیه دستگاه قضا عنوان کرد که علی رغم تبحر و تجربه ۳۰ ساله در قوه قضائیه دارای شخصیت سیاسی هم می باشد.

گزینه دیگر مصطفی پورمحمدی ۶۵ ساله قمی است که در کارنامه خود معاونت وزارت اطلاعات، وزارت کشور، وزارت دادگستری و ریاست سازمان بازرسی را دارد که شخصیت سیاسی او نسبت به محسنی اژه ای پررنگ تر است به نحوی که در سال ۱۳۹۴ برای انتخابات مجلس خبرگان از استان البرز رد صلاحیت شد. او هم اکنون دبیرکل جامعه روحانیت است. و گزینه آخر هم علیرضا اعرافی ۶۵ ساله میبدی است که غیر از امام جماعت و عضویت در شورای نگهبان چیزی در کارنامه ندارد و حتی در انتخابات خبرگان رهبری در سال ۹۴ در تهران رای نیاورد.

به اعتقاد من از بین این ۴ گزینه اعرافی گزینه مناسبی برای ریاست قوه قضائیه نمی تواند باشد و باید در مورد ۳ گزینه دیگر بحث کرد. البته رئیسی بیشتر تمایل خواهد داشت که پورمحمدی سکان دستگاه قضا را به دست داشته باشد تا در کنار او دولت و قوه قضائیه زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند اما حاشیه های پورمحمدی از خودش پررنگ تر است و به دلیل افکار و گرایش های پررنگ سیاسی اش انتصاب او شائبه زیادی را به همراه خواهد داشت چون رئیس قوه قضائیه طبیعتا براساس افکار عمومی نباید دبیرکل یک حزب و جریان باشد.

در این میان رقابت میان شهریاری و محسنی اژه‌ای بیشتر است اما تجربه محسنی اژه ای نسبت به شهریاری او را به کرسی ریاست دستگاه قضا نزدیک تر می کند با این حال جوانی، پویایی و نخبگی شهریاری با او برابری خواهد کرد. در پایان قضاوت با مردم است که کدام چهره می تواند دستگاه قضایی را از فساد و تبانی و گرختی نجات دهد و صف مردم در دادگاه های تجدید نظر و دیوانعالی کاهش یابد و خبری از لابی های سیاسی در انتصابات نباشد و واقعا قوه قضائیه ملجا درماندگان و مظلومان کشور شود؟نظر، تخصص و بینش رهبرانقلاب نتیجه را به زودی اعلام خواهد کرد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false