دادستان ری:«صمت» مقاومت کرد| ۴۳ متهم در پرونده فساد دهیاران - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
دادستان ری:«صمت» مقاومت کرد| ۴۳ متهم در پرونده فساد دهیاران

پایگاه خبری جامعه خبر| سید هادی کسایی زاده: فروردین۱۴۰۰ شمع ۵۰ سالگی آقای دادستان فوت شد. غلامرضا نوفرستی که تمایلی به دادستان شدن نداشت امروز بعنوان مرد شماره یک مبارزه با فساد در شهرستان ری شناخته شده است. اهل خراسان جنوبی است و علاقه ای هم به آشپزی ندارد اما می گوید: خانواده ام عاشق شهرری و سیدالکریم(ع) هستند. آخرین کتاب هایی که آقای دادستان خوانده کتاب روایی با اسم تلخیص بهارالانوار و یک کتاب اجتماعی مربوط به پیش‌بینی سال۱۴۲۰ ایران به اسم «زایو» است که پیشنهاد داده بخوانیم. او از دار دنیا یک خانه و یک خودروی چینی دارد که باید اقساطش را سروقت پرداخت کند. هرچند او ۱۲ سال دیگر بازنشست می شود اما سال ۹۹ برای دادستان شهرستان ری سالی با پرونده های محلی بود که در تیتر اخبار ملی قرارگرفت. او در گفتگویی کوتاه به سوالات پاسخ داد.

*کسایی زاده: جناب آقای دادستان، ابتدا از کهنه پرونده دادستانی به نام پرونده پروژه ساختمانی آفتاب ری شروع می کنیم. نتیجه چه شد؟
-نوفرستی: پرونده شاکیان متعدد (۳۶۵ نفر) دارد. و حتی با تجمع شاکیان همراه بود. در این پرونده متهم در مرزآستارا دستگیر شد و حکم دادگاه بدوی صادر شده است. به محض دریافت حکم دادگاه تجدید نظر سریع اقدام می کنیم.

*کسایی زاده: سال گذشته شاهد مرگ برخی شهروندان و حتی دخترک خردسالی در کانال فاضلاب جنوب تهران بودیم. نتیجه به کجا رسید؟
-نوفرستی: همانطور که به عنوان مدعی العموم قول داده بودم پرونده پیگیری و دو اقدام انجام شد. کارشناس اولیه ۲۰% اولیای کودکان را به علت ضعف در مراقبت از کودک کم سن مقصر اعلام کرد و۸۰% آب‌فاضلاب تهران را مقصر تشخیص داد. آب‌فاضلاب اعتراض کرد و کارشناسی سه نفره درخواست کرد. در آن مرحله کارشناسان اعلام کردند که برای ما محرض نیست که کودک اصلا این جا غرق شده باشد. شاید قبلا خفه شده و بعد در کانال انداخته شده است. در حالی که این مطلب در صلاحیت کارشناسان نبودو فقط پزشکی قانونی باید رسیدگی کند. برای همین پرونده ارجاع به هیات پنج نفره شد. از نظر پیشگیری هم دستور فنس‌کشی اطراف کانال نزدیک محل مسکونی را صادر کردیم که انجام شد.

*کسایی زاده: در مورد ساماندهی انبارهای فاقد هویت و دسترسی نظارتی در شهرستان ری شما سال ۹۹ نامه ای فوری به اداره صمت استان تهران نوشتید. پاسخ چه شد؟
-دادستان ری: در ابتدا آقای یدالله صادقی(رئیس اداره صمت استان تهران) اعلام کرد این گروه از انبارها نیاز به مجوزندارند. اما بعد اعلام کرد که باید مجوز داشته باشند و دارند. ما خواستیم که اعلام کالای انبارها از طریق اصناف انجام شود که اصناف اعلام کنند فلان انبار با فلان کالا متعلق به ما است و همچنین امور مالیاتی هم اعلام کند. که هنوز ابلاغی به ما نشده است. به این معنا که اگرلیست انبارها از اصناف اعلام نشود تلقی ما این است که هیچ واحد صنفی انبار ندارد و در امورمالیاتی هم ثبت نشود به معنی فرار مالیاتی است و برای انبارها پرونده کیفری تشکیل می شود.

*کسایی زاده: آیا پرونده تعاونی مسکن شهرداری باقرشهربه دست شما رسیده است؟
-دادستان ری: این پرونده به ما مربوط نیست و در حوزه قضایی کهریزک است. آقای امین بابایی بخشدار کهریزک در این مورد به من اطلاع داد. البته درست است که پیشگیری از وقوع جرم مربوط به دادستانی است و صلاحیت رسیدگی دارد اما پرونده های هر بخش مربوط به همانجاست. فقط از او خواستم که پرونده را به من بدهند تا یک بررسی کنم و بعد نتیجه را برای ورود رئیس دادگستری کهریزک دراختیار حجت الاسلام عباسی رئیس حوزه قضایی کهریزک قرار دهم.

*کسایی زاده: یکی از پرونده هایی که اخبارش تا رسانه های غربی هم رسید موضوع سلطان قبر است. نتیجه چه شد؟
-نوفرستی: پرونده در شعبه ۸ بازپرسی در حال رسیدگی است. و مشخص شد که قبرهای فروخته شده مالک دارند و با اجازه مالکان و یا ورثه آنها واگذار شده است. این پرونده نباید به این سرعت رسانه ای می شد و اوقاف اشتباه کرد. چون متهمان در این پرونده پیش دستی کردند و شاکیان احتمالی را راضی کردند و در این پرونده فقط چهارشاکی باقی ماند.

*کسایی زاده: غیر از موضوع سلطان قبر که بخشی از آن در گورستان ابن بابویه رخ داده بود دوباره این گورستان با کشف سکه های طلای زیرخاکی تیتر رسانه ها قرارگرفت. سکه ها چه شدند؟
-نوفرستی: گزارشی شد مبنی بر استعمال مواد مخدردر اتاقکی که در اختیار گورکنان آن گورستان ابن بابویه قرار داشت. وقتی ماموران سر رسیدند یکی از افراد فکر کرده بود ماموران دنبال سکه های کشف شده آمدند و از ترس سکه ها را تحویل داده بود. آنها زمانی که قبرعمیقی را برای یک میت از کرونا حفر کرده بودند به کوزه سکه رسیده و بین خود تقسیم کرده بودند. نفر دیگر هم که فرار کرده بود خودش سکه‌ها را تحویل داد. ناگفته نماند که سکه های یافت شده مریوط به آل‌بویه در ابن باویه به میراث فرهنگی استان سپرده شد. تلاش ما ایجاد موزه ای در شهرستان برای نگهداری آثار باستانی درهمین منطقه است که عواید آن شامل حال مردم شهرستان شود. البته به گفته کارشناس، ارزش ریالی سکه ها چندان بالا نبود زیرا سکه هایی قیمت‌دار هستند که کمیاب باشند.

*کسایی زاده: در سال ۹۹ شاهد دستگیری تعدادی از دهیاران و حتی بخشدار وقت مرکزی ری بودیم. سرانجام این پرونده به کجا رسید؟
-دادستان ری: در دست رسیدگی است. البته برخی پس از مدت طولانی بازداشت موقت، در حال حاضر با قرار وثیقه آزاد هستند. تحقیقات کامل شد و نیاز به ادامه بازداشت نبود و پرونده برای کیفر خواست در حال آماده سازی است. علت طولانی شدن آن به دلیل حجم زیاد پرونده و اضافه شدن موضوع جدیدی(شکایت شخصی) درمورد یکی از متهمان بود. و چون همه مشارکت در یک پرونده دارند باید مراحل رسیدگی در یک جلسه انجام می شد. در هرحال پرونده بسیار مهمی است زیرا بخشی از بیت‌المال از این طریق بازگردانده می شود. مبلغ پرونده حدود ۵۰میلیارد تومان است. و تعداد متهمان به ۴۳ نفر رسید. این یک پرونده شبکه ای از بخشداری تا دهیاری ها بود و مثل دومینو مهره ها یکی پس از دیگر به دام افتادند و در انتها ۳۳ متهم به ۴۳ نفر افزایش یافت. وقتی که مبالغ سنگین چندمیلیاردی که تا کنون سابقه نداشته است در اختیار دهیارهایی با حقوق ۳میلیون تومانی، قرار بگیرد این مشکلات پیش می آید.

*کسایی زاده: پرونده آقای مجیدی معاون سابق فرماندار هم دست شما است؟
– نوفرستی: تا وقتی اتهامی ثابت نشده نباید نام افراد برده شود اما چون در فضای مجازی رسانه ای شده است باید بگویم که بخشدارسابق یکی از بخش های شهرستان ری و رئیس حوزه قضایی آن هم در پرونده فردی که نام بردید مشارکت داشتند و بازداشت شدند و با قید سند آزاد هستند. این پرونده به دادسرای کارکنان دولت تهران انتقال یافت و در اختیار شهرستان ری نیست.

*کسایی زاده: جناب آقای دادستان، در سال گذشته دائم با اخبار کشف قاچاق روبرو بودیم. چرا افزایش کشف قاچاق داریم؟
-نوفرستی: یکی از مباحث پیشگری از وقوع جرم مساله قاچاق است. به واسطه وجود ۸۰% (از نظر حجم و بزرگی انبارها نه تعداد) انبارهای کالای کشوردر شهرستان ری جلسات متعددی که با مسئولان تعزیرات، صمت و اتاق اصناف برگزار شد در کنار آن گشت های مشترک هفته‌ای به طور مرتب انجام می‌شود. تعداد پرونده های قاچاق نسبت به گذشته افزایش داشته زیرا از زمان ورود به این حوزه کشفیات هم افزایش دارد. اما از مهرماه ۹۹ به بعد این تعداد رو به کاهش گذاشته است. فقط در بخش فشافویه این مقابله چندان قاطع نیست و به آنها هشدار دادیم که آثار آن را در آینده می بینند و افراد متخلف که جای کار ندارند به آن سمت حرکت می کنند. این اتفاق هم در بحث ساخت و سازها و هم قاچاق وسایر آلودگی ها امکان پذیر است.
در سال۹۸ تعداد ۶۸۴انبار دارای مجوز بودند اما امروز مجوزها به ۲۲۰۰ انبار افزایش یافته است. در ابتدا با مقاومت زیادی مواجه بودیم و انباردارها حتی ثبت کالا در سامانه را قبول نمی کردند. اما بعد با رئیس اتحادیه انباردارها جلسه گذاشتیم و مجوزها و ثبت در سامانه آغاز شد.

*کسایی زاده: اما اداره صمت شهرستان ری می گوید این کار ما بود؟
-دادستان ری: اتفاقا بیشترین مقاومت از سوی خود صمت اتفاق افتاد. حتی به خود آقای احمدی رئیس اداره صمت ری و آقای فرماندار منتقل کردم که در ماده ۵۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ۱۲نوع سامانه تعریف شده که شامل سامانه گمرکی سامانه تجارت سامانه انباری و … است. و وظیفه صمت راه اندازی همه این ها است. از سال ۹۵ هم این قانون اجرایی شده است. درحالی که هیچ کاری از سوی آنها انجام نشد. یک خانمی که مسئول سامانه انبارها معرفی شد گوشی خود را آورد که نشان بدهد سامانه چطور کار می کند. درحالی که اصلا این یک سیستم تحت ویندوز بود و باید از طریق رایانه به آن وارد شد و عملاً هیچ سامانه ای وجود نداشت. تا اینکه چندنامه به اداره صمت فرستادیم و هشدار دادیم که این بی توجهی مصداق بارز ترک فعل است و نتیجه این شد که صمت وارد چهارچوب شد. و حالا هم گشت مجزا اجرا می‌کنند و هم گشت مشترک دارند. درآمد اتحادیه هم از این طریق بسیار خوب است. به علاوه که حدود ۲۱۰۰ پرونده از تخلفات نسبت به سال گذشته کاهش یافت. زیرا پیشگیری در این چنین موارد صرفاً از سوی مردم نبوده بلکه مدیران دخالت داده شدند. زیرا بسیاری از مشکلات به علت ضعف عملکرد مدیران ایجاد می شود.

*کسایی زاده: موضوع جنوب شهر همیشه با اراذل و اوباش همراه بوده است. دادستانی ری برای کنترل آنها اقدامی کرده است؟
-دادستان ری: محل فرماندهی آن ها شناسایی شده زیرا این ها نوچه داشته و فرم شبکه‌ای دارند و محل فعالیت هایشان هم قهوه خانه‌هاست. امکان دارد تمام قهوه خانه های غیرمجاز مستقرباشند. تعداد قهوه خانه های غیرمجاز۲۸۰ فقره بود و با ورود سپاه پاسداران تمام آنها تعطیل شد. با تعطیلی محل تجمع و سازماندهی این اراذل شاهد بودیم که در اغتشاش های فراگیر، حتی یک مورد هم درشهرستان ری اتفاق خاصی نیفتاد. در این میان اراذل به سه دسته تقسیم شدند: سابقه دارها دارای یک سابقه محکومیت، اراذل حرفه ای دارای سه محکومیت و اراذل خطرناک دارای یک سابقه محکومیت هستند اما آمادگی ادامه در مباحث شرارت بار را دارند. در مورد این افراد نگاه اولیه معطوف به اصلاح آنهاست. آنها ملزم به تعهد درکلانتری و پلیس امنیت شدند و گاهی درجلساتی دعوت و با آنها صحبت می‌شود.

*بیشتر بخوانید

سایر مصاحبه های سید هادی کسایی زاده را اینجا بخوانید

گفتگو با فرماندار ری: انقلاب بیمارستانی در شهرری| قلعه گبری موزه می شود

گفتگو با دادستان شهرستان ری: دادستان ری:«صمت» مقاومت کرد| ۴۳ متهم در پرونده فساد دهیاران

گفتگو با رئیس اتاق اصناف شهرستان ری:فعالیت۱۶۰۰۰صنف زیرزمینی در شهرستان «ری»

گفتگو با رئیس شورای بخش کهریزک: کلهر: پیشنهاد شهرداری کهریزک را می پذیرم!

گفتگو با شهردار سابق باقرشهر: شهردار سابق باقرشهر: باج به «دالتون» ها ندادم!

جعبه سیاه کهریزک| او پدر شهرداری و مترو کهریزک است!

گفتگو با معاون برکنار شده فرمانداری ری: مجیدی: هفت میلیارد وثیقه گذاشتم

گفتگو ببا بخشدار کهریزک: بابایی: بخشدار ضدفساد هستم|اتهام: رسانه ای بودن!

فروغی: شورای شهر کهریزک شورای شهرداری است

 

*کسایی زاده: با توجه به اینکه جهادکشاورزی ضابط قضایی است آیا در حوزه تغییر کاربری ها گره کارخود جهاد کشاورزی است؟
-دادستان ری: به جای اینکه کار را به مردم موکول کنیم باید ادارات پای کار بیایند. اگر اداره به موقع وارد عمل نشود و جلو تخلفات را نگیرد، مردم مقصر نیستند. از زمان تصدی جناب آقای برادری در این سِمت (جهادکشاورزی شهرستان ری) اقدامات خوبی انجام شده است. در کل شهرستان ری موارد تخلف ساخت و سازها که اعمال تبصره ۲ شد در سال ۹۸ تعداد۱۸۲مورد و تا پایان دیماه۹۹ به ۴۶۲ مورد رسید. در سال ۹۸ آزاد سازی ۵۴ هکتارو تا پایان دیماه ۹۹آزادسازی ۹۲هکتار انجام شد. علت این افزایش ورود مستقیم دادستانی به بحث بوده است. زیرا زمان تخریب ها با تجمعات مردم مقابله کردیم.

*کسایی زاده: در سال ۹۹ تعدادی از بازرسان اتاق اصناف به دلیل تخلف احضار شدند. پرونده به کجا رسید؟ شنیده شده برخی از آنها به کار بازگشتند؟
-دادستان ری: پرونده تکمیل شد و برای صدور کیفرخواست به دادسرا فرستاده شد. بازگشت یکی از اعضامتخلف به کارعملاً دهن کجی به مجری قانون است و برای افراد این شبهه را ایجاد می کند که قانون بازدارنده نیست. در صورتی که این موضوع به ما اثبات شود اقدام می‌کنیم.

*کسایی زاده: آیا با موضوع احقاق حقوق عامه آمار دیگری دارید؟
-نوفرستی: در موضوعات گرانفروشی متولی افراد دیگری هستند که وظیفه مستمر به بازرسی و حضور در بازار داردند. اما با این وجود در مسائل خاص مثل مشکل عرضه مرغ ما شخصا در کنترل کشتارگاه ورود کردیم.
در حوزه مواد مخدر در بحث پیشگیری ورود کردیم معتاد متجاهر کمتر شده زیرا جمع آوری آنها بیشتر انجام می شود و ابلاغ کردیم که وقتی معتادان با دستور قضایی بازداشت می شوند بدون دستور قضایی اجازه آزادی آنها نیست حتی اگر بحث شیوع کرونامطرح باشد هم نباید از کمپ ها خارج شوند. یا انتقال اورژانسی به محل دیگر باید به دستور قضایی انجام شود.

*کسایی زاده: پرونده ای معروف به حرم در شهرستان ری مطرح است که مرتبط با یکی از کارمندان آستان سیدالکریم(ع) بود به کجا رسید؟
-نوفرستی: مربوط به یکی از کارمندان به نام حسینی است و در حوزه اجرا با بیش از یک هزار و۱۵۰ شاکی تشکیل شده است. تخلف مربوط به زمانی است که هنوز گرانی ها در بازار رخ نداده بود. این پرونده مربوط به موسسه لیزینگی است که این فرد در همه حوزه های اقتصادی از خودرو، آپارتمان، موبایل و… ورود کرده و شاکی دارد. از سال ۹۵ بازداشت شده و الان به اجرای حکم رسیده است. اموال جمع شده به علاوه زمین و املاک زیاد برای فروش دارد و می توانیم دین مردم را پرداخت کنیم. مبلغ رد مال ۱۲میلیارد و نیم و همین مقدار هم جریمه صادر شده است. (لازم به ذکر است که چون بخشی از معاملات و جلسات او در محل حرم انجام می شد به پرونده حرم شهرت یافت. و الا ارتباطی با آستان ندارد.)

*کسایی زاده: تشکر می کنم از شفافیت شما و اینکه اجازه دادید با حضرتعالی گفتگو داشته باشم. به امید موفقیت های روزافزون شما و همکارانتان …

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false