فعالیت۱۶۰۰۰صنف زیرزمینی در شهرستان «ری» - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
فعالیت۱۶۰۰۰صنف زیرزمینی در شهرستان «ری»

پایگاه خبری جامعه خبر| سید هادی کسایی زاده| لطف الله اهل روستای کلین شهر حسن آبادفشافویه است. شاگرد مغازه ای که امروز رئیس اتحادیه مصنوعات چرمی و رئیس اتاق اصناف شهرستان ری است و بعنوان یکی از ثروتمندان این شهرستان محسوب می شود. هرچند همیشه حاشیه ها او را دوست دارند و دست از سرش برنمی دارند اما برای خبرنگاران پاسخگویی به حاشیه ها همیشه محور سوالات است. گفتگوی کوتاه با لطف الله ستاره بعنوان نخستین گفتگوی سال۱۴۰۰ محسوب می شود.

*کسایی زاده: جناب آقای ستاره دو نفر از بازرسان شما در اتاق اصناف سال گذشته از سوی دادستانی احضار و پرونده تخلف دارند اما شما مجدداً آنها را به کار گیری کردید. چرا؟
-ستاره: چون وزارت کار برایشان حکم بازگشت به کار زده است و باید حق و حقوق آنها تا پایان سال پرداخت می شد. به علاوه که در پرونده شان محکومیتی برایشان ثبت نشده است. در حال حاضر تسویه حساب آنها انجام شده و کارشان پایان یافته است.

*کسایی زاده: یکی از حاشیه های مطرح شده در اصناف آن است که فروش ساختمان اتحادیه ها برای خرید واحد اداری در برج بزرگ اتاق اصناف شایبه دارد. می گویند شما دلالی می کنید یا اینکه اهدافی دارید. درست است؟
-ستاره: همانطور که در جلسه هیات امنا مورخ ۱۰/۱۰/۹۹ مصوب شد و به امضاء رئیس اتحادیه‌ها رسید، عنوان شده که چنانچه فروش ساختمان قدیم اتحادیه تا مبلغ یک میلیارد و پانصدهزارتومان محاسبه شود باید یک واحد خریداری کنند. چنانچه قیمت ساختمان ۳ میلیارد تومان شود باید دو واحد خریداری کنند و مبالغ بالاتر از ۳ میلیارد تومان باید بین اعضای دارای سهام اتحادیه به نسبت سهم هایشان، تقسیم شود. اگر همه اعضا توافق کنند می توانند آن مبلغ را در حساب اتحادیه نگهدارند یا هر سرمایه گذاری دیگری خواستند انجام دهند. به این شکل هیچ پولی به حساب اتاق اصناف واریز نمی شود. همچنین در خصوص حدود ۲۴ اتحادیه ای که ساختمان ندارند تصویب شد که اتحادیه های دارای دو واحد، یکی را اجاره بدهند.
مثلا اتحادیه املاک تمام مدارک شامل سند ساختمان فعلی، بنچاق، قبوض برق و تلفن، پایان کارو … را برای ما ارسال کردند. این ملک ۶۰ متری با استعلامی که از سه بنگاه محلی گرفتیم حدوداً متری ۳۵ میلیون قیمت گذاری شد. حتی کارشناسی از سوی دادگستری خواستیم که یک میلیاردو نهصد میلیون تومان قیمت گذاری کرده است. برای فروش ساختمان در روزنامه رسمی اطلاعیه صادر شده است. در محل ساختمان بنرنصب کردیم و ساختمان به مزایده گذاشته شد و به بالاترین قیمت ممکن یعنی ۳میلیاردوشصت میلیون تومان فروخته شده است. دلالی کجاست؟ منابع شخصی و اتاق کجاست؟

*کسایی زاده: شما حق عضویت اتحادیه ها را ۲ برابر کردید آیا قانونی است؟
-ستاره: اتحادیه ها براساس متراژ واحد صنفی حق عضویت تصویب می کنند مثلا از سوی اتحادیه مطرح می شود که یک عینک فروشی با متراژ ۱۵ متر ۷۰۰ هزار تومان باید بپردازد ما در کمسیونی پس از بررسی نظر خود را اعلام می کنیم. منتقدان می گویند شما بدون نظریه کمیسیون نظارت میزان حق عضویت را به دوبرابر افزایش داده اید درحالی که اسناد آن موجود است و رئیس کمیسیون تصویب کرده است. طبق مصوبات کمیسیون نظارت (شامل۱۴عضو) هرسال نرخها تعیین می شود و ربطی به من ندارد.

*بیشتر بخوانید

سایر مصاحبه های سید هادی کسایی زاده را اینجا بخوانید

گفتگو با فرماندار ری: انقلاب بیمارستانی در شهرری| قلعه گبری موزه می شود

گفتگو با دادستان شهرستان ری: دادستان ری:«صمت» مقاومت کرد| ۴۳ متهم در پرونده فساد دهیاران

گفتگو با رئیس اتاق اصناف شهرستان ری:فعالیت۱۶۰۰۰صنف زیرزمینی در شهرستان «ری»

گفتگو با رئیس شورای بخش کهریزک: کلهر: پیشنهاد شهرداری کهریزک را می پذیرم!

گفتگو با شهردار سابق باقرشهر: شهردار سابق باقرشهر: باج به «دالتون» ها ندادم!

جعبه سیاه کهریزک| او پدر شهرداری و مترو کهریزک است!

گفتگو با معاون برکنار شده فرمانداری ری: مجیدی: هفت میلیارد وثیقه گذاشتم

گفتگو ببا بخشدار کهریزک: بابایی: بخشدار ضدفساد هستم|اتهام: رسانه ای بودن!

فروغی: شورای شهر کهریزک شورای شهرداری است

*کسایی زاده: با توجه به رای وحدت رویه دیوان عدالت اداری و بخشنامه وزارت صمت، آیا اتحادیه‌های وانت‌بار، پلاستیک وعکاسی به دلیل دو دوره ای شدن برخی کاندیداها سال جدید انتخابات مجدد برگزار می کنند؟
ستاره: هرچه قانون مشخص کرده است ما هم طبق آن رفتار می کنیم. اگرچه دیوان عدالت حکم اشتباهی صادر کرده و به این شکل کل کشور درگیر خواهند شد.

*کسایی زاده: شنیده شده است که اتاق اصناف سرخود و بدون تیم مشترک گشت اقدام به پلمپ و فک پلمپ واحدهای متخلف می کند. درست است؟
-ستاره: خب افرادی که ادعا کرده اند اسناد آن را بیاورند. باید این کار با گشت اماکن و اتاق انجام شود. اتاق اصناف نامه پلمپ را صادر می‌کند. در مرحله اول اتحادیه ابتدا به واحد متخلف اخطار می دهد. و همزمان نامه به اتاق اصناف ارسال می کند. اصناف نامه پلمپ را به اداره اماکن ارسال می کنند و اماکن هم با مهلت ۱۵ روزه برای حل اختلاف واحد صنفی و اتحادیه به او ابلاغ می کند و پس از آن اقدام به پلمپ می کند.
این مساله که اتاق اصناف سرِخود به پلمپ و فک پلمپ واحدها اقدام کرده است از سوی یکی از مدیران اسبق اتاق اصناف شهرستان ری مطرح شده است. آقایان سوال کننده زمان ریاست آقای «کاف» در خصوص یک مغازه ۳ متری در خیابان حرم اهمال کاری زیادی شد. اولین تخلف مستاجر این مغازه این بود که درپیاده راه بساط می کرد. و بعد اینکه وراث این ملک، از او به خاطرنپرداختن اجاره شکایت کردند. او اجاره ها را که بالغ بر۵۴ میلیون تومان بود به صندوق سپرده قرض الحسنه یک موسسه خیریه که مدیریتش با همان آقای «کاف» بود واریز می کرد و در عوض اینکه مبلغ ۵۴ میلیون را از صندوق خارج نکند باوجود نداشتن پروانه کسب بارها و برای مدت ۵سال به او مهلت فعالیت اعطا شد. در زمان تصدی من، اعتراض کردم و این مغازه پلمپ شد. برای همین برخی آقایان نسبت به من نقد دارند.

*کسایی زاده: چه دفاعی در مورد عملکرد خود در اتاق اصناف شهرستان ری دارید؟
-ستاره: من یا مسئولیتی را نمی پذیرم یا اگر قبول کردم تمام و کمال انجام می دهم. عملکرد اتاق اصناف ری در هیچ کجا نمونه نداشته است. اول فکر می کردند ما دروغ می گوییم. بازرسی در تمام روستاهای دوردستی که اعلام کردیم مرغ و شکر و روغن و … توزیع شده است انجام دادند و صحت عملکرد ما مشخص شد. گزارش های ما واقعی است. مثلا درمورد توزیع مرغ تا تاریخی که سهمیه مرغ به ما داده شد در سراسر شهرستان توزیع داشتیم و هیچ استثنائی وجود نداشت اما الان اصلا مرغ به دست ما نمی رسد که توزیع کنیم و لیست تمام این توزیع ها را در اختیارتان قرار می دهیم.
در خصوص انتقادی که به توزیع مرغ در شهرستان ری از سوی برخی مطرح شد؛ لیست توزیع مرغ با اسامی و مشخصات دریافت کنندگان سهمیه موجود است. که نشان دهنده شفافیت توزیع از سوی ما است و بعد در سرکشی های متعدد واحدهای متخلف که با قیمت مصوب به فروش اقدام نکردند را جریمه کردیم.

*کسایی زاده: مورد احتکار بزرگ هم داشتید؟
-ستاره: در یک سال اخیرمورد احتکار خاصی کشف نشد بلکه مقداری روغن و سایر اقلام بود که به بازار فرستادیم. تمام پرونده های تخلفات که پیش از این وجود داشت را به دادستانی فرستادیم و حکم آنها را گرفتیم. پرونده تخلف شرکت شامپوی دِلاین آلمان در گُل‌تپه، که پنج سال ازتاریخ تولیدشان گذشته بود ۱۶۴ میلیارد تومان جریمه شد. این شرکت شامپوها را ۱۵ هزارتومان خریداری کرده و با تغییربرچسب۲۰۰هزار تومان در بازار می فروختند.

*کسایی زاده: بازرسی ها همیشه دکوری و نمایشی است. برای آن چه کردید؟
ستاره: در خصوص بازرسی ها هم تدابیری اندیشیدیم که جای هیچ تخلفی باقی نماند. برگه‌های بازرسی دارای شماره شدند و براساس شماره نتیجه ها ثبت می شوند به این شکل هیچ بازرسی بدون نتیجه نبوده و مختومه شده‌ها، جریمه شده ها و در رسیدگی قضایی همه مشخص ثبت شدند و هیچ برگه ای حذف یا گم نمی شود.

*کسایی زاده: در اتاق اصناف شهرستان ری بوی فساد و تبانی هم به مشام می رسد؟ نفوذ و سوراخی وجود دارد؟
-ستاره: من اینجا برهمه چیز نظارت دارم. حتی بر چای خوردن اعضای اتاق و هیچ جای نفوذ و فسادی را باز نگذاشته ام. امکان صدور نامۀ دستی، مجوز پنهانی و یا هر اجازه نامه بدون نظارت را از بین بردیم. حتی دست هیات رئیسه هم در عملکرد بسته و کنترل شده است.

*کسایی زاده: و اما در مورد ۲۲ شکایت از تالار شمس العماره که پای اتاق اصناف هم به رسیدگی آن کشیده شد. چه کردید؟
-ستاره: پرونده تالار پذیرایی شمس العماره اگرچه که تخلف صنفی نداشته و اصلا مربوط به ما نیست اما پیگیری کردیم. تمام شاکی های این مجموعه خصوصی و حقوقی هستند و لیست شاکیان آنها موجود است. اغلب بدهی ها پرداخت شده و چندنفری باقی ماندند که باید پرداخت شود.

*کسایی زاده: گفته شده لطف الله ستاره از اتحادیه ها پول می گیرد تا به جیب اداره اماکن بریزد. آیا این کار قانونی است؟
-ستاره: ما هنوز پولی بابت اماکن از اتحادیه ها دریافت نکرده ایم. از ۱۹ اسفند سال ۹۸ که بنده به ریاست اتاق اصناف شهرستان ری انتخاب شدم تا حالا از۴۴ اتحادیه فعال شهرستان، حتی یک ریال بابت پرداخت به اماکن دریافت نکرده ایم. در حال حاضر اماکن برای پلمپ کردن واحدها پولی از اتحادیه دریافت نمی کند و مبالغ ۱۰۰ هزارتومان بابت هزینه های جاری بازرسین اتحادیه دریافت می شود تا مانع ازدرخواستهای فک پلمپ مکرر واحدهای صنفی و اجبار آنها برای رفع مشکلات جواز کسبشان شود. و اماکن و تعزیرات هم همکاری کامل داشتند.

*کسایی زاده: جناب آقای ستاره، وااسفا از فروشگاه های زنجیره ای که آبروی ایرانی و مسلمان را در کم فروشی و تقلب برده اند. یک بار با خود شما به فروشگاه رفاه رفتیم و شاهد بودیم چه می کنند. شما چه نظری دارید؟
-ستاره: در خصوص تخلفات فروشگاه های زنجیره ای هیچکدام از برندهای موجود عملکرد صادقانه ای نداشتند. تقلب در کالا، دروغگویی، کم فروشی، احتکار، گرانفروشی، تبلیغ خلاف واقع وفروش اجباری کالا و… را داشتند. برای چندین فروشگاه حکم صادر شده است. و برخی حکم پلمپ دریافت کردند که همچنان دارند برای ممناعت تقلی می کنند. ۴۰۵ میلیارد تومان جریمه از این فروشگاهها درج شده است.

*کسایی زاده: مشکل شما با آقای سید اکبرکساء رئیس اتحادیه خرازان و پوشاک شهرستان ری بر سرچیست؟ این سوال از این باب است که اصناف و شهروندان از من سوال می کنند و چون ایشان پدر بنده هستند نمی خواهم رابطه خونی و نسبت ما مانع کار روزنامه نگاری حرفه ای شود!
ستاره: ممنونم از صداقت و شفافیت شما …. اولا پدر شما مورد احترام و ارزش هستند و جزو معتمدین بزرگ شهرستان ری محسوب می شوند. اما مشکل بر سر ساختمان اتحادیه است. بیش از ۵ جلسه برگزار کردیم اما ریاست این اتحادیه معتقد است این به اتاق اصناف ربطی ندارد و اصلا در جلسات حضور نیافتند. هرچه به وی گفتیم که اتاق بر تمام امور مالی اتحادیه ها و به خصوص فروش و خرید ساختمان ها نظارت دارد و ما موظف به ارائه مصوبه کمیسیون در خصوص تمام فعلایت ها هستیم قبول نکردند و هیچ مدارکی هم در خصوص هزینه های ساخت ساختمان فعلی اتحادیه ارائه ندادند. از ساخت و ساز ملک اولیه که متعلق به اتحادیه خرازان بوده است به جای ۴طبقه ۳ طبقه ایجاد شده که فقط یک طبقه به اتحادیه تعلق گرفته است. به این ترتیب مجبور به اقدام قضایی هستیم.
در سالی که ساختمان اتحادیه خرازان خریداری شد مبلغی معادل ۱۴میلیون تومان از اعضاء جمع شد اما هزینه خرید ۱۲ میلیون تومان شد؛ اول این که تکلیف این ۲ میلیون کسری را مشخص نمی کنند. بعد تصمیم به ساخت بنا به صورت مشارکتی ۵۰% با موسسه خیریه و صندوق مولود کعبه گرفتند. اما با وجود همان ۲میلیون موجود در صندوق اتحادیه چرا به جای ۴ طبقه، ۳ طبقه ساخته شد؟ اعضاء فعلی این اتحادیه به من نامه ای فرستادند و در این موارد درخواست شفاف سازی دارند؛ آیا هیات مدیره وقت اتحادیه خرازان به ریاست سیداکبرکساء مجوزی از کمیسیون نظارت در خصوص واگذاری واحدهای اتحادیه داشته است؟ آیا هیات مدیره وقت مجوزی مبنی بر ساخت و ساز مشارکتی ملک اتحادیه از اتاق اصناف داشته است؟ آیا در همان زمان رونوشتی از جلسات تصمیم گیری ها در خصوص ساخت و سازاتحادیه به اتاق اصناف ارسال شده است؟ آیا رئیس این اتحادیه که همزمان رئیس صندوق قرض الحسنه مولود کعبه و خیریه امام علی(ع) بوده است می تواند اقداماتی بدون اخذ مجوز ازاتاق اصناف و کمیسیون نظارت انجام دهد؟
متاسفانه هیات مدیره قبلی چندان به مکتوب کردن اقدامات و مجوزهای لازم فعالیت معتقد نبوده است و هرچقدر هم من به عنوان یکی از مشاوران آنها گفتم توجهی نکردند.

*کسایی زاده: سخت ترین زمان برای شما در مدت تصدی ریاست اتاق اصناف شهرستان ری چه بوده است؟
-ستاره: سختی برای من وجود نداشت و من اجازه نمی دهم برای انجام امری هیچ فشاری از هیچ ارگانی به من اعمال شود. مثلا فرمانداری و … از آنجا که روحیه من را می شناسند هیچ فشاری برای انجام یا ممانعت از عملی بر نداشتند. اما فشارکاری زیادی بر اتاق وجود دارد. مثلا زمانی که من متصدی امر شدم هنوز ساختمان اتحادیه ساخته نشده بود و هزینه ساخت و ساز ناگهان چندین برابر شد و ظلم زیادی بر اعضا شد و نارضایتی مردم مرا ناراحت کرد.

*کسایی زاده: چرا تفکیک در برخی اتحادیه ها انجام نمی شود؟ مثلا اتحادیه عکاسان و عینک فروشی ها یکی است؟
-ستاره: اعضای بعضی از اتحادیه ها به حد نصاب نمی رسد و ناچار یک اتحادیه شده اند. حتی در بعضی جاها مثل پاکدشت اتحادیه طلا و آهن یکی است.

*کسایی زاده: سال۹۹ شاهد بودیم که برخی تالارهای بزرگ شهرستان در مرز پلمپ قرارگرفتند. چطورامکان دارد که بعضی از واحدهای صنفی مثل بعضی ازتالارها و رستورانها ۱۰ سال بدون مجوز کار می کردند؟
-ستاره: جالب است بدانید که تا الان ۱۶۰۵۷ واحد صنفی بدون پروانه فعالیت شناسایی کردیم. شامل همین تالارها و کبابی ها و حدود ۲۰۰ قهوه‌خانه غیرمجاز و … است که تماما واحدها را شناسایی کردیم و جداگانه به تمام ۴۴ اتحادیه ابلاغ شدکه پیگیر مجوز واحدهایشان باشند و نتیجه را ابلاغ کنند. در تمام محلات و مناطق دورو نزدیک شهرستان ری انواع و تعداد اصناف و واحدهای مجاز و غیرمجاز را مشخص کردیم. این کاراتاق اصناف حرفه ای و بسیار پراهمیت بود و بدنبال آن کار اتحادیه ها هم سه برابر شده است. اتاق اصناف سابق از اتحادیه ها ۳% بابت حق دفاتر دریافت می کرد درحالی که هیچ دفاتری وجود نداشت درحالی که ما بدون دریافت این ۳% این دفاتر را ایجاد و ثبت کردیم.

*کسایی زاده: به این اقدام شما واقعا جای تحسین دارد. من معمولا روزنامه نگار منتقدی هستم و با کسی رودربایستی ندارم چون خدا هم با بنده هاش تعارف ندارد. اما این کار شما بسیار ارزشمند است. خدا کند اتحادیه های شهرستان که بعضا سنتی هستند قدر این کار را بدانند و حرفه ای برای مستند کردن و صدور مجوز این واحدها اقدام کنند. اگر اقدام نکردند شما اعلام کنیم تا به مردم بگوئیم کدام اتحادیه در حال خیانت به مردم و شهر و تجارت است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false