آغاز تحقیقات جدایی ری از تهران| آب تهران به جنوب پایتخت رسید - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
آغاز تحقیقات جدایی ری از تهران| آب تهران به جنوب پایتخت رسید

پایگاه خبری جامعه خبر| سید هادی کسایی زاده| همزمانی آذرماه با جشن تولد آقای فرماندار و سالگرد انتصاب او بعنوان فرماندار «ری» موجب شد تا قرار و مدار یک گفتگوی خبری با او داشته باشم. هرچند به دلیل برگزاری یک برنامه فوری برای آقای فرماندار مدت زمان گفتگو فقط ۳۰ دقیقه شد اما در قرار بعدی سوالات زیربنایی و زیرساختی در بخش توسعه شهرستان ری این مصاحبه را تکمیل خواهد کرد. به شرطی که دفترفرماندار وقت دیگری هماهنگ کنند.

*جناب آقای توکلی، یکی از چالش های مهم در بخش زیربنایی شهرستان خالی شدن سفره های آب زیرزمینی در جنوب تهران به ویژه روستاها، بخش های حسن‌آباد فشافویه و کهریزک است. بر اساس برنامه توسعه شهرستان انتقال آب از سدماملو به ری تاکید شده است اما تاکنون اقدام خاصی انجام ندادند. آخرین وضعیت این پروژه چگونه است؟

پس از بهره برداری سد ماملو کیفیت آب با تخصیص مناسبی در مرکز شهرستان ری ازنظر کمی و کیفی بهتر شد اما سایرنقاط وضعیت مطلبوبی نداشتند. بنابراین برای انتقال آب به قیامدشت و خاورشهر آب را از مسیر خط لوله اصلی گرفته شد اما برای باقرشهر خط انتقال فرعی ایجاد شد. در مجموع ۵۰ میلیاردتومان برای این مهم سرمایه گذاری شده است. پس از اقدام و ابلاغ ادغام آب و فاضلاب روستایی و شهری زمینه خدمات رسانی بهتر به روستائیان صورت گرفت و امروز در حال اتصال آب شرب شهری به روستاها هستیم که تا امروز حدود ۱۵ روستا به این شبکه متصل شده اند و الباقی روستاها هم طرح های مطالعاتی انجام شده و تا ۲ سال آینده تمامی روستاها به آب شرب متصل می‌شوند. همچنین در یک پروژه دیگر با اتصال خط لوله از رینگ آبی قمربنی هاشم تهران مجموعه نمایشگاه شهرآفتاب،کهریزک حسن‌آباد فشافویه، فرودگاه امام(ره) و زندان بزرگ پایتخت هم به آب شرب شهری که از آب با کیفیت و گوارا می‌باشد و زمینه تحقق آب پایدار فراهم می شود.

*متاسفانه با افزایش قاچاق انسان و ورود غیرمجاز اتباع به ویژه افغان ها به جنوب پایتخت وضعیت ناخوشایندی از نظر اسکان، اشتغال، جرم و موادمخدر در روستاها و شهرهای جنوبی به ویژه کهریزک و باقرشهر مشاهده می شود که حتی امنیت بخش را هم بهم می زند. طبق سند توسعه اقدامی انجام شده است؟

اصل ورود اتباع غیر مجاز می بایست از مرزهای کشور کنترل شود البته جدیدا یک لایحه ویک طرح در حوزه ساماندهی مهاجرین واتباع خارجی در مجلس شورای اسلامی مطرح است.البته ذکر این نکته که در برخی از روستاها حتی بافت جمعیتی هم تغییر کرده و باید از طریق وزارت کشور تصمیم گیری ملی در خصوص آمایش اتباع و چگونگی حضور آنها انجام شود. با این حال بعنوان کشوری اسلامی و لزوم انجام اقدامات بشردوستانه ، خدماتی مانند امور اجتماعی و رفاهی ، سکونت ، بیمه، آموزش، بهداشت وسلامت همانند یک شهروند ایرانی به این افراد ارائه می کنیم. البته طرح طرد اتباع غیرمجاز بصورت مستمر در مجموعه شهرستان در حال اجراست و همچنین اگر کارگاهی که مجاز به استفاده از نیروی کار خارجی نیست واز آنها استفاده نماید یا به کارگیری کند جریمه و با آن برخورد قانونی می‌شود. هرچند دفاتر کفالت اتباع هم در این حوزه بحث ساماندهی اتباع را دنبال می کنند.

*سوء مدیریت ها موجب شد یک کودک و چند شهروند در کانال آب انتقال اطراف شهرری و منطقه امین آباد به کام مرگ کشیده شوند. دادستان اعلام جرم کرد و آب منطقه ای مقصر اعلام شد. این پرونده در چه مرحله ای است؟ پس از صدور حکم بدوی شرکت آب منطقه ای به حکم اعتراض کرده و پرونده در مرحله تجدیدنظر خواهی قراردارد. قطعا پس از صدوررای نهایی فرمانداری ری هم بعنوان مطالبه گر وارد می شودو با افرادی که قصور داشته اند براساس قوانین برخورد می نماید.

*بر اساس سندتوسعه شهرستان خریدحریم آثارتاریخی و احیای میراث فرهنگی و توسعه گردشگری و خیلی اقدامات خوب تاکید شده اما در عمل چیزی مشاهده نمی شود؟ چرا؟

آثارتاریخی بسیار زیادی در شهرری داریم و این اعتبارات کافی نیست. من با آقای مسعود شفیعی رئیس سازمان مدیریت تهران هم مذاکراتی داشتیم که واقعا نیاز به اعتبارات ویژه در خصوص آثار تاریخی ری داریم که نظر سازمان مدیریت هم در احیا بافت با ارزش تاریخی مثبت است. با این حال پس از حضور نمایندگان محترم در مجلس شورای اسلامی و بازدید از این مکان های تاریخی اهتمام داریم با ورود بخش خصوصی میراث فرهنگی و گردشگری را رونق دهیم. در بودجه ۱۴۰۰ هم پیشنهاد این اعتبار ویژه برای شهرری دیده شده است.

*سکه های طلایی که در ابن بابویه کشف شد چرا در شهرری نماند؟ مگر مکان خاصی نداریم؟

برنامه ما این است که در شهرری یک موزه ایجادکنیم تا این آثار تاریخی در خود شهرستان نگهداری و در معرض عموم قراربگیرد. الان سکه ها در دست میراث فرهنگی است و پرونده مفتوح ودر حال رسیدگی است.

*جناب آقای فرماندار، گزارش من از سگ های ولگرد در بخش جنوبی ری نشان می دهد وضعیت روز به روز بدتر می‌شود. برنامه ندارید؟

مشکل اساسی ما اقدامات شهرداری تهران در این خصوص است. آنها بدون اخذ مجوز در منطقه آراد کوه مرکز نگهداری و عقیم سازی سگ های بلاصاحب را ایجادکردند که چندین بارهم در این خصوص تذکر دادیم. هرچند شهرداری های شهرستان ری هم در حال اجرای دستورالعمل ها هستند اما اگر شهرداری تهران و همه حوزه سرزمینی پیرامون شهرستان ری را هم تحت پوشش جمع آوری سگ های بلاصاحب قراردهد این مشکل برطرف می شود. اما الان این حیوانات را در حاشیه شهرستان ری رها می کنند و این اقدام مشکلاتی را برای ساکنین بوجود آورد .البته شهرداریها، دامپزشکی ،بهداشت ودرمان ،محیط زیست شهرستان ری از نظر حقوقی پیگیر امور هستند.

*سال ۱۳۹۸ بر اساس برنامه سند توسعه باید جاده حسن‌آباد- چرمشهر ایمن سازی می شد. حتی اعتبارات آن هم دیده شده بود. امروز شاهد این موضوع نیستیم. این در حالی است که خانواده‌های ده ها هزار زندانی در زندان بزرگ با مشکل تردد در این جاده باریک و بی چراغ و ناایمن روبرو هستند. چرا؟

البته اعتباری در این خصوص تا حال حاضر تخصیص داد نشده اگرچه طراحی جاده تمام شده و برای اجرا ۲ بارمناقصه برگزار شده ۱۰ کیلومتر آن در دستور کار قرارگرفته و ۵۰ درصد اعتبار آن با فرمانداری شهرستان و ۵۰ درصد دیگر با سازمان مدیریت و راهداری است. الان مجددا مناقصه برگزار شده و پیمانکار تعیین شود تعریض وایمن سازی از جاده حسن آباد تا زندان بزرگ اجرایی می شود.

*بعنوان فرماندار ری و یک شهروند که در ری متولد شده موافق جدایی ری از تهران هستید؟ چرا برای یک بار این چالش تمام نمی‌شود؟ چرا هر دفعه دستمایه سیاسیون و رسانه ها قرارمی‌گیرد؟ بحث جدایی ری از تهران بیش‌از ۲ دهه بطور جدی در حال پیگیری است. شهرداری تهران در طرح تفصیلی پایتخت، ری را جزئی از محدوده مناطق ۲۲ گانه تهران می ‌داند و قانونگذار براساس قانون اساسی و تقسیمات کشوری هم می گوید ری یک شهرستان است. حرف ما این است که محدوده شهرری را مشخص کنید و مدیریت آن مثل سایر شهرستان ها باشد . حال با توجه طرح جامع تهران و تبصره الحاقی به قانون شوراها در سال ۹۲ تداخلات وجود دارد اما برای این کار اول باید کار مطالعاتی انجام شود دوم اینکه نظر مردم ری و نخبگان و کارشناسان بویژه برنامه ریزان توسعه شهری وشهرسازی و نظرات مدیران متخصص در این حوزه وتجربیات جهانی و نحوه مدیریت شهرهای پیرامون پایتخت که در حال حاضر بصورت مستقیم اداره می شوند اهمیت دارد. لذا از ماهها قبل تیم تخصصی در ری ، مرکز مطالعات شهرداری تهران هم کار را آغازکرده اند و مرکزپژوهشهای مجلس هم ۲ بار در گذشته گزارش کارشناسی نظر داده و در آخر هم نیز بر اساس نظر کارشناسی تصمیم گیری می شود.

*یکی از چالش های حقوقی در بخش کهریزک نبود مجموعه مجموعه دادستانی است. قطعا ایجاد دادستانی در کهریزک این بخش را در مبارزه با فساد به ویژه انبارهای زیرزمینی و قاچاق کالا همراهی خواهد کرد. اقدامی شده است؟ با توجه به‌ اینکه ایجاد دادسرا در کهریزک در گذشته ابلاغ شده و مکاتباتی با دادگستری استان تهران جهت تسریع در این امر انجام شده است بل در حال پیگیری هستیم. منتظر هستیم چارت نیروی انسانی دادستان کهریزک از سوی دادگستری استان تهران تائید شود و حتی مکانی هم برای دادستانی کهریزک پیشنهاد شده است . البته در مواردی که در ایین دادرسی بر عهده دادستان می باشد در حال حاضر در حال اجراست.

*جناب آقای فرماندار بازهم سوال بعدی در مورد کهریزک است. آنقدر این بخش مشکل دارد که به آسیب تهران تبدیل شده در حالی که می تواند به بهشت اقتصادی تهران تبدیل شود. چالش مجموعه بازیافت زباله های آراد کوه و بوی نامطبوع و شیرابه هایی که زمین منطقه را مسموم کرده بیش از ۱۵ سال است تیتر رسانه ها قرارگرفته؛ آیا شما بعنوان فردی که روزگاری بخشدار کهریزک بودید و تلاش کردید این مجموعه منتقل شود امروز در مقام فرماندار بازهم پیگیر هستید؟

شهرداری تهران مکرر تاکید بر عدم جابجایی آرادکوه دارد اما علی رغم این تاکیدات با پیگیری استاندار تهران و سازمان محیط زیست فراخوان مطالعه مکان یابی مرکز بازیافت زباله های تهران اعلام شد. امیدواریم این معضل برطرف شود.

*اما شهروندان حسن آبادفشافویه نگران هستند که منطقه هوشنگ آباد مکان دیگر تولد آرادکوه باشد. اینچنین است؟ هوشنگ آباد در مطالعات دهه ۸۰ بود که مخالفت هایی صورت گرفت. اما بازهم در مطالعات کنونی روی آن بحث است. نظر کارشناسان محیط زیست در این موضوع ارجحیت دارد.

*مسکن نیازمندان هم در برنامه ۵ ساله توسعه شهرستان دیده شده اما خبری نیست؟ چرا؟ چالش ما این است که بر اساس ساختار جمعیتی شهرستان ری نه در مسکن مهر جمعیت ری دیده شد و نه دراقدام ملی مسکن که پیگیریها و جلساتی با اداره کل مسکن و شهرسازی داشته ایم ود در حال رایزنی هستیم بتوانیم مکانی را بعنوان محل ساخت مسکن افراد کم درآمدطبقه متوسط ایجادکنیم که دیگر ساکنین ری به عنوان مثل به شهرهای جدید همچون پرند نروند ود در سرزمین ری ویا اطراف زمینی جهت ساخت مسکن پیش بینی شود.

*ساماندهی معتادان که رسانه های محلی این روزها زیاد به آن می پردازند… برنامه ها اجرا شده است؟ بیش از ۹ هزار معتاد متجاهر در ری تست کرونا گرفته شد و در ۴ مرکز نگهداری می کنیم. اما مشکل ما این بود که معتادان پس از پایان دوره پاکسازی در شهرری رها می شدند که پیگیری کردیم نشود. اما جمع آوری را در دستور کار داریم.

*پرونده دهیاران متخلف که گروهی دستگیر شدند به کجا رسید؟این پرونده از سال ۹۷ در دستور کار بود و ضابط قضایی و دادستانی پیگیر بودند که پس از احضار و تامین وثیقه همچنان در مرحله بازپرسی قراردارند و کیفرخواست هنوز صادر نشده است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false