بازرگانان به دلیل کاهش ارزش لیر مایل به استفاده از آن نیستند - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر، جمشید عدالتیان در مورد پیشنهاد رییس جمهور ترکیه مبنی بر استفاد از لیر در مبادلات دو جانبه گفت: پیشنهادهایی از این دست قبلا از سوی روسیه و چین نیز مطرح شده بود که عملی نشد.

وی گفت: مشکل اساسی در مورد استفاده از لیر تضعیف آن است و به همین دلیل بازرگانان مایل به استفاده از لیر نیستند، به ویژه آنکه درسال گذشته نیز روند کاهشی ارزش را تجربه کرده بود بنابراین این پیشنهاد با اما و اگرهایی روبه رو است.

عدالتیان ادامه داد: البته باید در نظر گرفت که این تنها یک پیشنهاد است و هیچ اجباری برای اجرای آن از سوی بازرگانان ایرانی وجود ندارد و طبیعی است که تاجر به دنبال استفاده از پول نیرومند باشد.

این کار‌شناس اقتصاد بین الملل متذکر شد: این پیشنهاد در صورتی می‌تواند عملی شود که ثبات نرخ لیر پایدار باشد که کسی نمی‌تواند آن را تضمین کند. مثلا بازرگانی که در قبال کالای خود لیر ترکیه دریافت می‌کند باید این ضمانت وجود داشته باشد که لیر در برابر دلار یا یورو تضعیف نخواهد شد. برای نمونه، اخیرا روبل روسیه تقریبا ۴۰ درصد افت ارزش داشته و صادرکننده‌ای که روبل دریافت کرده تقریبا ۴۰ درصد از ارزش دارایی خود را از دست داده است که نشان می‌دهد باید تضمینی باشد تا ریسک کاهش ارزش را پوشش دهد.

وی ادامه داد: این ضمانت باید به گونه‌ای باشد که مثلا لیر تا پایان سال آینده در یک نرخ ثابت باقی می‌ماند و این نرخ ثابت معمولا برحسب دلار یا یورو محاسبه می‌شود.

ایلنا

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false