کتاب «خبرنگار حرفه ای» نوشته سید هادی کسایی زاده منتشر شد - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
کتاب «خبرنگار حرفه ای» نوشته سید هادی کسایی زاده منتشر شد

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر، کتاب آموزش خبرنگاری تحت عنوان «خبرنگار حرفه ای» به نویسندگی سید هادی کسایی زاده خبرنگار و روزنامه نگار منتشر شد.

در این کتاب «کسایی زاده» پس از روایت داستان زندگی و نحوه ورود به عرصه خبرنگاری، مبحث خبرنگار کیست؟ را آغاز کرده که در آن مخاطب را با دنیای خبرنگاری آشنا می کند به نحوی که علاقه مندان به خبرنگاری با مطالعه فصل اول می توانند تصمیم بگیرند که برای این حرفه آمادگی دارند یا نه؟ در فصل نخست این کتاب همچنین خواننده با ویژگی های خبرنگاری حرفه ای آشنا می شوند.

کسایی زاده در فصل دوم کتاب تعریف حرفه ای از خبر، تطبیق اخبار با قرآن، ارزش ها و عناصر خبری را بر اساس تجربیات و دانسته های خود در عرصه خبرنگاری به رشته تحریر درآورده است. او در پایان هر مبحث نمونه گزارش ها و مصاحبه های خود را همراه با خاطرات بیان کرده است.

فصل سوم کتاب «خبرنگار حرفه ای» به آموزش اصول خبرنویسی، سبک های خبری و تیتر زنی پرداخته و در فصل چهارم اصول و شیوه ها و انواع مصاحبه به طور مفصل آموزش داده شده است.

نویسنده کتاب تلاش کرده تمامی مثال ها و نمونه های او در این کتاب بر اساس گزارش ها، مصاحبه ها، خاطرات و تجربیاتی باشد که خود نوشته و تجربه کرده است که در کمتر کتابی قابل مشاهده است. این سبک نگارش کتاب در حوزه آموزش خبرنگاری برای نخستین بار است که در کشور منتشر می شود. کتابی که با خواندن آن سوالات زیادی پاسخ داده می شود. معمولا اکثر کتاب های آموزش خبرنگاری برگرفته از اساتید روزنامه نگاری است اما سید هادی کسایی زاده خبرنگاری است که هم در خبرگزاری ها، سایت های خبری، وبلاگ ها و پورتال ها خبرنگاری و مدیریت کرده و هم بعنوان دبیر، خبرنگار و حتی صفحه بند و سردبیر در روزنامه ها فعالیت داشته است.

خبرنگارانی که تازه وارد این عرصه شده و دانشجویان با خواندن این کتاب به حقایق و تجربیاتی دست خواهند یافت که در هیچ دانشگاه و کلاسی امکان آموختن آن را ندارند. سید هادی کسایی زاده در فضای مجازی و برخی شهرستان ها دوره های گروهی و خصوصی زیادی برگزار کرده و برای آن هیچ وقت دستمزدی مطالبه نکرده است.

کسایی زاده متولد ۱۲ آذرماه ۱۳۵۷ در محله سرتخت شهر ری است. پدرس از کسبه قدیمی بازار ری، رزمنده دوران دفاع مقدس و بنیانگذار و مدیرموسسه خیریه امام علی(ع) است که جزو معتمدین شهر محسوب می شود. نویسنده کتاب «خبرنگار حرفه ای» هیچ گرایش سیاسی ندارد. برخی از نکات و جملات و عقاید شخصی و تخصصی نویسنده کتاب به شرح ذیل است:

*وقتی مدیر روابط عمومی شدی دیگر خبرنگار نیستید

*گرایش سیاسی خبرنگار شغل او را مسموم می کند و بینش سیاسی او را حرفه ای تر خواهد کرد

*خبرنگاران حرفه ای همیشه در حال مطالعه و کسب تجربه هستند

*فراموش نکنید که مسئولان حق ندارند از شما سوال کنند بلکه شما همیشه پرسشگر خواهی بود

*هیچ وقت بدون سند و مدرک و تحقیق خبری را منتشر نکنید

*تا وقتی به محل رخداد حادثه نرفته اید هیچ خبر و اظهار نظری نکنید

*خبرنگاری که در ایران برای خبرهایش دادگاه نرفته خبرنگار نیست

*هیچ وقت با بغض و کینه خبری منتشر نکنید

*دعوت شدن به نشست خبری مدیران دولتی و حکومتی افتخار نیست. مهم آن است که شما را برای پاسخ دادن به نقدتان دعوت کنند

کسایی زاده در مدت ۱۲ سال کار خبرنگاری و روزنامه نگاری بارها و بارها در دادگاه ها محاکمه شده که شاکیان او سازمان زندانهای کشور، بانک مرکزی، شهرداری تهران، بانک سرمایه، ریاست جمهوری، شخص رئیس جمهور، سازمان تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی، قوه قضائیه، دادستان تهران و سایرنهادها بوده اند که در برخی از پرونده ها تبرئه، برخی محکوم به شلاق، برخی جریمه نقدی و چند مورد هم به حبس محکوم شده است.

او در این سال ها پرونده های زیادی را رسانه ای کرد که می توان به پرونده فساد معاون اول ریاست جمهوری دولت دهم، پدیده شاندیز، تخلف رئیس تعزیرات، تخلف معاون وزیرکار، تخلف معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران و مافیای پلاستیک در کهریزک اشاره کرد. 

کسایی زاده نویسنده کتاب «خبرنگار حرفه ای» بارها مورد تهدید قرارگرفته و رشوه های چند ده میلیون تومانی را رد کرده است. او معتقد است که خبرنگار باید دغدغه رفع چالش های مردم و جامعه را داشته باشد و خبرنگاری یعنی چیزی که نمی خواهند منتشر شود و الا الباقی اخبار همه روابط عمومی است. کسایی زاده منتقد اصلی رسانه ها و خبرنگاران حکومتی و دولتی است و این رو منتقدان زیادی در جامعه خبرنگاری دارد. او گروهی خاصی از خبرنگاران در شهرستان ها و پایتخت را بیسواد و بی وجدان می داند و معتقد است که آنها بدون توجه به برنامه و اسناد توسعه شهرستان یا دعوای قومیتی را رسانه ای می کنند و یا به دنبال کسب درآمد از طریق رپورتاژ  در رسانه هستند.

نویسنده کتاب «خبرنگار حرفه ای» در طول سالهای خبرنگاری اش پیشنهادات زیادی برای مدیریت روابط عمومی، پست دولتی و اجرایی داشته و می گوید: بزرگترین و معتبرترین و قوی ترین شغل خبرنگاری است. خبرنگار می تواند از رئیس جمهور و سران قوا سوال کند که این جایگاه کمی نیست.

کسایی زاده معتقد است که قانون مطبوعات را افرادی نوشتند که منافعی از رسانه داشتند. این قانون ضد خبرنگاری و حقوق بشر است و دست مسئولان کشور را برای نابودی خبرنگار و رسانه باز کرده است. می گوید: در ایران خبرنگاری جرم است و این حرفه هیچ جایگاهی ندارد. برخی قضات و دادستان ها به خبرنگار به چشم فرد جاسوس و مزاحم و مخل امنیت نگاه می کنند در حالی که در کشورهای اروپایی که حتی قضات خدا را قبول ندارند احترام به رسانه و خبرنگار اصل است.

سید هادی کسایی زاده این کتاب را به شهید غلامحسین افشردی خبرنگاری که بنیانگذار اطلاعات سپاه شد تقدیم کرده و می گوید: این انتصاب و رخداد علم، فهم، درک، تیزبینی، قدرت و تحلیل خبرنگار را نشان می دهد. حتی برخی از فرماندهان شاخص شهید هم خبرنگار بودند. شهید حسن باقری (غلامحسین افشردی) یک خبرنگار حرفه ای و الگو برای تمام خبرنگاران می تواند باشد که وزارت ارشاد هیچ وقت به این موضوع ورود پیدا نکرده است.

نویسنده کتاب «خبرنگار حرفه ای» هم اکنون دو کانال تلگرامی: آموزش خبرنگاری و خبرنگار ضد فساد را هم مدیریت می کند. او در این سالها به دلیل حمایت از خانواده های نیازمند زندانیان لقب حامی خانواده زندانیان گرفت و موجب آزادی تعداد زیادی از زندانیان شده است.


بازتاب رسانه ای


*خبرگزاری تابناک

*صراط نیوز

*تهران رسانه

*شبکه ایرانیان

*خبرگزاری موج

*خبرگزاری دفاع پرس

*سایت کتاب

*انصاف نیوز

 


**علاقه مندان به دریافت این کتاب می توانند با ارسال پیامک درخواست ارسال پستی کتاب را داشته باشند. ۰۹۱۲۶۵۰۱۵۶۴ شماره همراه


 

جلد کتاب

 


**سوابق و رزومه سید هادی کسایی زاده


*فعالیت های خبری


*۱۳۸۶ روزنامه اعتماد ملی (سرپرست و سردبیر ویژه نامه جنوب تهران)

*۱۳۸۷ خبرگزاری حیات (خبرنگار حوزه اجتماعی) به مدت ۲ سال

*۱۳۸۸ خبرنگار ماهنامه خانواده سبز و مجله خانواده سالم

* ۱۳۸۹ خبرگزاری مهر ( خبرنگار حوزه قضایی- حقوقی- اجتماعی- دفاع مقدس) به مدت ۶ سال

* دبیر صفحه اجتماعی روزنامه حمایت (۶ماه)

* مسئول صفحه دفاع مقدس روزنامه تهران امروز (۶ماه)

* دبیر صفحه قضایی و دفاع مقدس روزنامه تابناک 

*دبیر قضایی خبرگزاری میزان

* سردبیر ماهنامه سراسری شهدای اسلام (هشت شماره)یکسال

* دبیر سرویس احزاب و تشکل های باشگاه خبرنگاران 

* مسئول صفحه قضایی و حقوقی روزنامه قدس (یک سال)

* طراح و سردبیر پایگاه خبری «بحران نیوز» وابسته به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران (۶ماه-پیمانکار) bohrannews.com

* طراح و سردبیر پایگاه خبری «قضاوت» وابسته به معاونت منابع انسانی قوه قضائیه 

*طراح و سردبیر پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه و بودجه استان تهران (۲۴ ماه-پیمانکار)  mbot.ir 

* سردبیر پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران (۶ ماه)

* دبیر ارشد و دبیر اجتماعی خبرگزاری موج (۶ ماه)

*طراح و سردبیر پایگاه خبری «جامعه خبر» jamehnews.com

* سردبیر روزنامه صدای اصلاحات از ۷ بهمن ماه (۱۳۹۶) به مدت ۹ ماه

*سردبیر هفته نامه سراسری مهرتابان سال ۱۳۹۹

*همچنین در این سالها بعنوان خبرنگار حق تحریر با رسانه های ( ماهنامه پنجره- روزنامه ملت ما- نسیم آن لاین و …) همکاری داشته است.

 


*جوایز مطبوعاتی و رسانه ای


* برگزیده جشنواره مطبوعات و خبرگزاری ها در سال ۱۳۹۱

* خبرنگار برتر حوزه دفاع مقدس در سال ۱۳۹۲

*خبرنگار برگزیده آمبودزمان آسیایی

* خبرنگار برگزیده جشنواره اعتیاد و رسانه ۱۳۸۹

* خبرنگار برگزیده جشنواره وقف و رسانه

* خبرنگار برگزیده جشنواره ایثار و شهادت ۱۳۹۶


*سایر فعالیت های رسانه ای


* نویسنده وبلاگ جانبازان شیمیایی ایران

* عضو شورای اطلاع رسانی و ارتباطات استان تهران با حکم استاندار در دولت یازدهم

* با حکم انجمن حمایت زندانیان مرکز بعنوان یاور خانواده زندانیان

* نخستین خبرنگار داوطلب هلال احمر

* نویسنده کانال تلگرامی آموزش خبرنگاری amozeshkhabar@

* عکاس و عضو انجمن نگاه

*طراح و گرافیست و صفحه بند روزنامه

* سردبیر مجله مهر حامی (وابسته به انجمن حمایت از زندانیان مرکز)

*سردبیر مجله اعتصام (مرکز هماهنگی خیریه های استان تهران)

*سردبیر نشریه اوقاف

*همکاری با برنامه های رادیویی و تلویزیونی بعنوان خبرنگار-گوینده و عضو اتاق فکر ( ماه عسل- پلاک یک- کمی متفاوت- غیرمحرمانه- رادیو گفتگو- رادیو سلامت و غیره …)

*سردبیر ویژه نامه و رئیس ستاد خبری هوای پاک سازمان محیط زیست کشور (۱۳۸۸)

*عضو انجمن نویسندگان دفاع مقدس

*مدرس نخستین دوره آموزش خبرنگاری در برج میلاد تهران (با همکاری خانه شهریاران جوان) تابستان ۱۳۹۵

*مدرس آموزش خبرنویسی و خبرنگاری در جمعیت هلال احمر- وزارت علوم و سازمانها و نهادهای دولتی و غیر دولتی

*مدرس آموز های تخصصی دانشکده خبر

*مجری برگزاری همایش ها و سمینارهای تخصصی

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false