نمایی از زباله گردی در تهران - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
نمایی از زباله گردی در تهران

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جامعه خبر/مرضیه محمدی

براساس گزارشی میدانی از وضعیت کودکان زباله گرد تهران؛40 درصد از کودکان زباله گرد بی سواد مطلق هستند. ۳۷ درصد ترک تحصیل کرده اند، ۲۱ درصد یک تا دو کلاس درس خوانده و تنها آنهایی در حال تحصیل بودند که یا ایرانی بودند یا افغان هایی که به همراه خانواده هایشان زندگی می کردند و بیشتر کودکان زباله گرد رویای تحصیل داشتند. ۵۲ درصد در مراکز زباله می خوابیدند، ۴۸ درصد در خانه هایشان که خانه های آنها نیز کوهی از زباله است. ۵۹ درصد این کودکان هنگام جمع آوری زباله همراه دارند، ۴۰ درصد تنها عضو خانواده هایشان هستند که زباله گردی می کنند، برخی از این کودکان تا ۲۰ ساعت کار می کنند، اما میانگین کار این کودکان ۱۰.۵۵ ساعت است، ۶۲۲ درصد آنها بدون دستکش کار تفکیک زباله را انجام می دهند و به دلیل اینکه دستکش ها خیلی زود پاره می شود، ترجیح می دهند پول دستکش را صرف گرسنگی خواهر و برادرشان بکنند.

بر اساس نتایج این تحقیقات، این کودکان دچار بیماری پوستی شدید، ایدز، هپاتیت، اسهال خونی، به دلیل آنکه ماسک ندارند سل، کزاز، سالک پوستی، انگل روده ای، فلج اطفال و خمیدگی ستون فقرات هستند زیرا برخی از آنها بیش از ۷۰ تا ۸۰۰ کیلو زباله را روزانه بر دوش خود می کشند و نمی توانند از گاری استفاده کنند زیرا مامور شهرداری گاری های آنها را می گیرد. برای این کودکان کارت های غیرقانونی طراحی شده که شهرداری می گوید از جانب ما نیست اما مامورانی بین ۲۰۰ تا ۴۰۰۰ هزار تومان می گیرند که اجازه بدهند این کودکان تفکیک زباله کنند و اگر این باج را ندهند به این کودکان اجازه کار داده نمی شود.

تحقیقات میدانی نشان می دهد کارفرمایان این زباله گردها، پیمان کاران ادارات پسماند شهرداری ها هستند.هرچند شهرداری در بررسی های خود بارها اعلام کرده که با پیمان کارانی که کودکان را به کار می گیرند برخورد می کند اما هنوز این تجارت پرسود زباله گردی مانع تحقق اجرای قوانین در این زمینه شده است.

متاسفانه شهرداری بیشتر به موضوع جمع آوری و نظافت شهر توجه می کند و در بخش عملیاتی به موضوع فرهنگ سازی تفکیک زباله ورود جدی نکرده است.البته نمی توان اقدامات مثبت شهرداری را در حوزه فرهنگی نادیده گرفت اما در فرهنگ سازی تفکیک زباله از مبدا که می تواند چاره اصلی جلوگیری از این اتفاق باشد کمرنگ تر عمل کرده است.

با این توضیح که شهروندان می توانند نقش بسیار مهمی در از بین بردن رانتی که مافیای بزرگ از زباله ایجاد می شود ایفا کنند.
ناگفته نماند؛کارگاه های غیرمجاز بازیافت به طور مستقیم با کودکان زباله گرد در ارتباط هستند و محصولاتی تولید می کنند که برای سلامتی افراد بسیار مضر است. کودکان هم درآمدشان را به خانواده های خود در هرات می فرستند. طبق آمار روزانه بیش از ۱۰ هزار تُن زباله در استان تهران تولید می شود و این یک نوع سرمایه گذاری است که با بهره برداری صحیح از آن می توان شاهد توسعه بخش بازیافت صحیح زباله و استفاده صحیح از این طلای کثیف داشت.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false