موسسه خیریه «دولتی»! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

پایگاه خبری جامعه خبر/سید هادی کسایی زاده/ خیریه ها در ایران پیشینه تاریخی دارند اما در عصر حاضر به دلیل قوانین متعدد در کشورمان نهادهای متعددی مانند نیروی انتظامی، وزارت کشور، سازمان بهزیستی وچند نهاد دیگر می توانند مجوز خیریه صادر کنند.به دلیل اینکه مدیریت موسسات خیریه تخصصی نبوده و بیشتر به صورت سنتی اداره می شود.

تفکر و خلاقیت اقتصادی جای خود را به صندوق های صدقات داده و به نحوی که در جنوب شهر تهران تعداد زیادی از خانه ها بیش از 5 صندوق صدقات از 5 خیریه متفاوت دارند. جالب تر اینکه خیریه ها در جمع آوری صدقات با هم رقابت دارند و حتی دیده شده برخی از نیروهای تخلیه صندوق های صدقات سایر صندوق ها را هم از بین برده تا صدقات آن را از آن خیریه خود کنند.

اما در این میان برخی موسسات خیریه و انجمن های نیکوکاری وارد بازی صندوق های صدقات نشده و با استفاده از رسانه و جامعه هنر و فرهنگ نیازهای خود را اعلام می کند و شهروندان به صورت الکترونیکی هدایای خود را ارسال می کنند. این خیریه ها به خوبی می دانند داشتن صندوق صدقات یعنی اینکه باید 50 درصد این درامد را صرف هزینه نگه داری و جمع آوری اعانات کنند و این روش درست نیست.

خیریه ها و انجمن های نیکوکاری موفق موسساتی هستند که تخصصی کار کرده و هدف مشخصی دارند. مثلا خیریه محک ویژه کمک و درمان کودکان مبتلا به سرطان کار می کند. یا اینکه خیریه امدادگران عاشورا برای درمان افراد نیازمند است. این تخصصی بودن موجب می شود تا خیرین بر اساس نیاتی که دارند با این خیریه ها آشنا شده و همکاری کنند. قطعا این خیریه ها مددجویانشان مشحص و تمامی دریافت و هزینه ها شفاف به خیرین ارائه می کنند. البته این بدان معنا نیست که خیریه های غیرتخصصی ایراد و اشکال دارند. بعنوان مثال موسسه خیریه امام علی(ع) شهرری توانمند سازی مناطق محروم کشور را بر عهده دارد و موفقیت های خوبی هم داشته اما نکته منفی آن است که همچنان وابسته به صندوق های صدقاتش است.

در میان این موسسات خیریه انجمن اتیسم ایران نامی آشنا است که چند سالی به جمع خیریه های ایران پیوسته اما به دلیل استفاده درست از رسانه و ظرفیت فرهنگی کشور توانست نام خوبی از خود به جای بگذارد.

این انجمن با کمک هنرمندان و چهره ها و حتی جمعی از سردفتران و دفتریاران در سال جاری صاحبخانه شد و قطعا جمع آوری مبلغی بالغ بر یک میلیارد تومان کار کمی نیست. هرچند یکی از گره های بزرگ این انجمن باز شد اما همچنان برای تامین دارو و معاش افراد تحت پوشش خود مشکلات بزرگ مالی دارد.

با این حال در کنار این موفقیت ها برخی اخبار هم حال آدم را بد می کند. مثلا بهزیستی گفته می خواهد صندوق صدقات بزند! یکی یک صندوق دیگر کنار سایر صندوق ها که این یکی دولتی است. این اقدام ما را یاد جمع آوری پول اجباری از زائران کربلا(پیاده روی اربعین) با اسم کمک به هلا احمر و ارائه خدمات امدادی می اندازد.

به راستی چرا باید دولتی ها به سمت جمع آوری صدقه روی آورند؟مگر می شود موسسه خیریه دولتی داشت؟ یعنی این نهادها هیچ راهکار دیگری جز جمع آوری صدقه ندارند؟ شاید این سخنان برای شمای خواننده تعجب آور باشد اما همین اتفاقات نامیمون در آینده قطعا مشکلات زیادی را دربر خواهد داشت. جایی می رسیم که دیگر 115 یا 110 هم بخواهیم تماس بگیریم ابتدا باید پول بدهیم!

اخبار روز را با جامعه خبر بخوانید./

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false