لج بازی میراث فرهنگی و اوقاف/ زیارتگاه سه دختران مظلوم است - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

پایگاه خبری جامعه خبر/ زهرا فعله گری/ری؛ این شهر باستانی که روزگاری مرکز حضور علویان و دانشمندان جهان اسلام بوده همچنان به عنوان قبله تهران می درخشد و با ۳۳ بقعه متبرکه مهمترین شهر مذهبی پایتخت است. در میان بقاع متبرکه و امامزادگان بقعه متبرکه امامزاده سه دختران خوشنام است به نحوی که حتی محله ای در ری به این نام نامگذاری شده است. این بقعه که در کنار پارک دانش در ضلع شرقی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) قرار گرفته دیگر برای زائران و مسافران داخلی و خارجی ری شناخته شده است.

تاریخچه و شجره نامه بقعه سه دختران آرامگاه به سه تن از نوادگان حضرت موسی بن جعفر (ع) به نام‌های کبرا، خدیجه و صغرا و امامزادگان علی و قاسم (ع) از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) می رسد.

بقعه امامزاده سه دختران هیچ تابلو ایی ندارد. این مکان که نه وجه امامزادگان دیگر دارد و نه نام و نشانی که اسم متبرکه آنان را بر سر در ورودی بقعه اعلام کند. یکی از زائرین می‌گفت: قرار بود تابلو سردر امامزاده نصب شود اما معلوم نیست به چه علت شهرداری مانع از انجام آن شد.

حرمت این مکان متبرکه حکم می‌کند پیش از ورود به بارگاه وضو بگیرم. ساعت نزدیک وقت اذان بود ومردانی را دیدم که برای وضو گرفتن به پارک مراجعه کردند. این بقعه وضوخانه ندارد و مجبور شدم به خانه برگردم زیرا وضو گرفتن در بوستان برای یک بانو پسندیده نیست.

ساختمان بقعه سه دختران ۴۸ مترمربع و بقعه دو برادر مدفون به مساحت آن ۶۴ مترمربع است. نمای هر دو ساختمان که بافاصله کمی از یکدیگر قرار دارند سیمانی است. داخل شبستان که سقف آن را ایرانیت‌های سبز فلزی پوشانده است می‌شوم. یک چوب‌لباسی که بر روی آن چند چادر آویزان است، لوح معرفی امامزاده، یک ساعت دیواری و همچنین بنری که بر روی آن نوشته بود "محل پاسخگویی به سؤالات شرعی" و میز تحریری که کنار آن بود اما پاسخ‌دهنده ایی نبود را می‌بینم.

هنوز فصل تابستان است و این ساعت ظهر که نهایت گرما می‌باشد تنها وسیله سرمایشی موجود در بقعه کولرآبی کوچکی است که به علت نسب نادرست و غیراصولی باعث رطوبت بیشتر فضا و دم کردن محیط شده است.

وارد حریم مقدسه می شوم. السلام علیک یا سیده الطاهرین… اتاق کوچکی در مقابل چشمانم میبینم. در مقایسه با شأن امامزاده بسیار حقیر بود اما باز هم بوی خدا می داد. اتاقکی با دیوارهای گچی که بعضی از گوشه و کنارهای آن ریخته بود و زردرنگی گچ در قسمت‌های دیگر دیوار حکایت از نشتی آب و مشکلات زمستان داشت.

حفره‌ها و سوراخ‌هایی بر روی دیوار دیده می‌شود. به دنبال دلیل وجود این حفره‌های عجیب‌وغریب شدم و متوجه شدم که دیوار نم ناک ناخواسته محلی برای خرافه پراکنی شده بود. برخی از زائرین که به امامزاده می‌آید، بعد از عبادت و زیارت انگشت خود را بر روی دیوار فشار می‌دهند تا حفره ایی ایجاد شود. اگر موفق به این کار شوند کامروا خواهند شد و این حفره مذکور قاصد خبرهای خوش و گرفتن حاجت از امامزاده است.

فکر می‌کنم  که هر زائر بخواهد قالیچه ایی را به بقعه هدیه کند با خود آورده و در بارگاه پهن می‌کند زیرا کف امامزاده دارای یک فرش بزرگ است که تمام سطح را پوشانده و بر روی آن فرش چندین تکه قالیچه کوچک با فاصله از هم قرار دارد.

ماه ذی القده است و با این که عید سعید قربان و غدیر را در پیش داریم، سیاهه‌های محرم هنوز بر ضریح امامزاده است.

 قصد خواندن نماز می‌کنم سری چرخاندم تا کسی را بیابم که اقامه ببندد و متوجه شوم قبله کدام طرفی است. امامزاده ساکن قبله تهران در بقعه خود قبله نمایی برای نماز گذاران ندارد.

جالب بود… کبوتری بر روی دوربین مداربسته امامزاده آشیانه ساخته بود، اینجا همه‌چیز رنگ و بوی اصحاب کهف را می‌داد. هیس …انگار اوقاف در خواب عمیقی فرورفته است!.

مشغول خواندن زیارت‌نامه شدم. چهره معتادی که برای دقایقی چرت زدن به امامزاده آمده بود در دلم رعب و وحشتی ایجاد کرد دیوارهای امامزاده بسیار فرسوده بود و امکان داشت یکی از همین روز های سال بر سر زائری خراب شود، دل شکسته از وضعیت نا به سامان این بقعه به پنجره ضریح پناه بردم. در بین دعاهای خود از خدا خواستم که مسئولین را از خواب بیدار کند.

از محوطه امامزاده خارج شدم. بااینکه در حریم مقدسی باخدای خود خلوت کرده بودم اما حس آرامش همیشگی را نیافتم. احتمالاً مظلومیت امامزاده و وضع اسفناک آن علت این حس من است. با خود گفتم ممکن است برآورده شدن دعایم کمی طول بکشد به همین دلیل دلواپسانه به سراغ برخی مسئولین ری رفتم:

رجزخوانی دو ارگان برای اوقاف

سعید اوتارخانی رئیس اداره اوقاف شهرری در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه خبر گفت: اوقاف به‌منظور انجام رسالت خود قصد دارد بنای فعلی را تخریب و بنای زیبا و شکیلی را با ظرفیت مناسب درست کند اما متأسفانه علا رقم پیگیری‌های مکرر با مخالفت سازمان میراث فرهنگی و شهرداری روبه‌رو می‌شود. در سنوات گذشته ترمیم هایی انجام‌شده است اما پاسخگوی نیازهای زائرین و درخورشان امامزاده نیست.

سعید اوتارخانی گفت: امامزادگان مدفون در این بقعه از پسرعمو و دخترعموهای حضرت سیدالکریم هستند و توریست‌های بسیاری علاقه دارند از این مکان دیدن بفرمایند اما به علت وضع نا به سامان و عدم زیرساخت‌های مناسب امکان‌پذیر نیست و لازمه تحقق این امر همکاری سازمان میراث فرهنگی و شهرداری را طلب می‌کند.

ساخت مقبره جدید  نشدنی است

امیر مسیب رحیم زاده رئیس سازمان میراث فرهنگی شهرری در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه خبر اظهار کرد: سال ۸۴ سازمان میراث فرهنگی با پرداخت هزینه ۱۰ میلیون تومانی همت به مرمت و زیباسازی امامزاده سه دختران کرد اما اداره اوقاف با نصب الحاقات اضافه و نامعقول وجه بدی را به این بقعه داد.

رحیم زاده گفت: شبهاتی در مورد سندیت امامزاده وجود دارد. اوقاف که صاحب‌ملک و ناظر امورات می‌باشد اگر قصد احیاء دوباره امامزاده سه دختران را دارد باید طرح اصولی که مورد تائید میراث فرهنگی است رائه دهد و هزینه کاوش کارشناسان درباره قدمت دقیق و سندیت آن متقبل شود و پس از کسب اجازه تغییرات لازم را اجرایی کند.

رحیم زاده همچنین گفت: اداره اوقاف در عوض احیاء، تصمیم بر توسعه و ساخت بنا جدید بقعه ایی را دارد که با توجه به ثبت این مقبره فعلی به عنوان میراث فرهنگی و تاریخی این امری نشدنی است.

نقشه مهندسی سه دختران تاکنون پرونده‌سازی نشده است

مجتبی مظفری رئیس ناحیه پنج شهرداری شهرری گفت: ما به دنبال رفاه هر چه بیشتر مردم هستیم و بقعه این امامزادگان هم‌مکانی عام‌المنفعه است و به سازی آن سبب خرسندی شهروندان می‌شود که به همین دلیل از اوقاف تقاضای پیگیری‌های بیشتری در رابطه با وضع نا به سامان امامزاده سه دختران کرده‌ایم.

نقشه مهندسی‌شده و عمرانی تاکنون از سوی اداره اوقاف در شهرداری پرونده‌سازی نشده و طی نشستی دوستانه و غیرعلنی نقشه ایی کلی و بدون اعداد و محاسبات پیشنهادشده است.

مظفری در جوابیه اظهارات اداره اوقاف به خبرنگار جامعه خبر گفت: شکایات اداره اوقاف از شهرداری در رابطه با پرونده امامزاده سه دختران با استناد به تبصره ۶ قانون ۹۶ شهرداری رد شده و هیچ ملکیتی در زمین‌های اطراف این امامزادگان ندارند و اگر تصمیم برساخت بنای شکیلی را دارد تنها در مساحت فعلی تحت اختیار و همچنین با عدم محصور کردن محوطه امکان‌پذیر می‌باشد.

نماینده مجلس پاسخ نداد

سخنان مسئولین ری قابل‌تأمل بود. به همین خاطر در گفت‌وگو با محسن علیجانی نماینده مردم ری در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با مطرح کردن سؤالی پیرامون فراکسیون امامزاده‌ها که در دولت قبل وجود داشت و فرجام و چاره‌اندیشی‌های ایشان درباره امامزاده سه دختران از وی پرسیده شد اما این مقام مسئول حاضر به پاسخگویی و رفع ابهام با خبرنگار نشد.

 

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false