فساد در گمرک بیداد می کند| حمله به چادر مشکی|پارچه فروش مالیات نمی دهد - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
فساد در گمرک بیداد می کند| حمله به چادر مشکی|پارچه فروش مالیات نمی دهد

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر عباس سرشار با اشاره به اینکه در تولید چادر مشکی دو بحث فنی وجود دارد، اظهار داشت: در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی در تولید فیزیکی پارچه چادر مشکی که باید دارای لطافت و نرمی بالایی داشته باشد، مشکلی ندارند، به نحوی که ماشین آلات دو کارخانه کرپ ناز کرمانشاه و حجاب شهرکرد قادر به تولید این پارچه هستند.

وی با بیان اینکه مشکل اساسی در تولید چادر مشکی رنگ آن است، افزود: وقتی پارچه چادر در دستگاه‌های خاص به نرمی و لطافت می‌رسد باید بتوان رنگ مشکی را در تار و پود این پارچه قرار داد که ما دانش فنی این موضوع را نداریم و تکنیک خاصی را می‌طلبد.

این تولیدکننده پوشاک با اعلام اینکه ایرادات تولید چادر مشکی باعث شده تا محصول بور و حتی به قرمزی بزند، گفت: کارخانه ایران مرینوس در رابطه با رنگ چادر مشکی تلاش بسیاری کرد و تا حدودی هم موفق شد اما در نهایت بروز برخی مشکلات باعث شد تا نتواند در تولید چادر مشکی موفق باشد.

سرشار با اعلام اینکه آنهایی که ماشین آلات تولید چادر مشکی را خریده‌اند نخست باید به فکر انتقال دانش فنی رنگ آن باشند، تصریح کرد: باید قبل از خرید ماشین آلات به طرف خارجی گفته شود در صورتی این ماشین آلات خریداری می‌شود که دانش فنی آنها نیز به کشور انتقال پیدا کند اما متأسفانه ما فقط تمرکز خود را به خرید ماشین آلات قرار دادیم و امروز در دانش فنی مشکل داریم.

*اراده ای برای تولید چادرمشکی در کشور نیست/ تولید لنگ دانش فنی رنگ مشکی است

این عضو اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با انتقاد از اینکه البته امروز تلاشی برای کسب دانش فنی تولید چادر مشکی در کشور نمی‌شود، گفت: اگر یک دهم هزینه خرید ماشین آلات صرف سرمایه‌گذاری در دانشگاه‌ها برای تولید چادر مشکی می‌شد به طور حتم ما امروز در این جایگاه قرار نداشتیم و حتی می‌توانستیم با دو کارخانه ای که امروز در کشور مستقر هستند تمام نیاز چادر مشکی کشور را تأمین کنیم. اما مشکل اینجاست که آقایان اعتقادی به سرمایه گذاری در دانشگاه‌ها ندارند و هنوز تولید چادر مشکی لنگ دانش فنی رنگ آن است.

این تولیدکننده با اشاره به اینکه کارخانه کرپ ناز کرمانشاه تجهیزات لازم را برای تولید چادر مشکی دارد اما مشکلات رنگ، عاملی شده تا امروز به تولید پارچه های چاپی و روسری بپردازد، در خصوص استقرار کارخانه جدیدی در قزوین به منظور تولید چادر مشکی، افزود: اگر آقایان پتانسیل فقط دو کارخانه کرپ ناز و حجاب شهرکرد را فعال کنند ما نیازی به استقرار کارخانه جدیدی نداریم البته هنوز هم کارخانه قزوین افتتاح نشده است.

*ترخیص شبانه کانتینرهای قاچاق پوشاک در گمرکات/ فساد را باید در گمرکات جستجو کرد

سرشار به موضوع قاچاق در پوشاک نیز اشاره کرد و اظهار داشت: براساس اعلام مسئولان سالانه 8 میلیارد دلار پوشاک وارد کشور می‌شود که از این میان کمتر از یک میلیارد آن از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود. البته جالب اینجاست آقایان صادرات پوشاک چین، امارات، ترکیه و کشورهای دیگر را به ایران معیار قرار داده و با محاسبه اختلاف رقم گمرکی واردات پوشاک به کشور در نهایت اعلام می‌کنند که این میزان رقم پوشاک به صورت قاچاق یا کم اظهاری وارد کشور شده است.

وی اضافه کرد: اما باید این نکته را توجه کرد که شبانه در گمرکات کانتینرها به صورت 10 تایی یا 5 تایی از گمرک ترخیص شده ولی برگ سبز ترخیص یک کامیون ثبت می‌شود. فساد را باید در گمرکات جستجو کرد، مگر می‌شود 8 میلیارد دلار را به صورت کوله بری و یا لنجی وارد کشور کرد. قاچاقچیان به راحتی در گمرکات باکم اظهاری و یا صرف هزینه‌هایی کانتینرهای خود در روز روشن و یا حتی شبانه ترخیص می‌کنند و کسی هم با آنها برخورد نمی‌کند. ما این موضوع را در جلسات با مسئولان گمرک تأکید کردیم و آنها نیز ضمن تأیید این موضوع گفتند نمی‌توانیم با آنها برخورد کنیم.

*درد است که شبکه قاچاق معاف از پرداخت مالیات باشد

این تولیدکننده با اعلام اینکه امروز باید تولیدکننده ایرانی ارزش افزوده بالایی را بابت محصولات خود پرداخت کند، افزود: قاچاقچیان هیچ پولی پرداخت نمی‌کنند به نحوی که شبکه قاچاق معاف از مالیات است و همین موضوع آسیب جدی را به تولیدکنندگان وارد کرده است.

سرشار افزود: امروز وقتی ممیزان مالیاتی به بنکداران مراجعه می‌کنند با مشاهده ارزش مغازه و اجاره بهای آن رقمی را برای آنها تعیین می‌کنند که این موضوع برای ما بسیار سوال برانگیز است. ممیز مالیاتی دیگر کاری ندارد که در این مغازه چه کالایی وارد و با چه ارزشی به فروش می‌رسد. جالب اینجاست آنها از تولیدکنندگان نیز به صورت طاقه‌ای خرید می‌کنند و حتی فاکتورهای سوری به آنها ارائه می‌دهند که در نهایت تولیدکننده علی‌الرأس شده و باید مالیات مضاعف پرداخت کند.

وی در توضیح این موضوع گفت: به عنوان نمونه بنکدار از طریق کد اقتصادی اقدام به خرید از تولیدکننده می‌کند اما این کد اقتصادی که مربوط به شرکتی هست عمر شش ماهه داشته و وقتی که ممیز مالیاتی به تولیدکننده برای پرداخت مالیات مراجعه می‌کند تولیدکننده می‌بیند که کد اقتصادی خریدار فاقد اعتبار بوده و باید مالیات مضاعفی پرداخت کند. جالب اینجاست بنکداران از طریق واسطه‌هایی این شرکت‌های سوری را به صورت شش ماهه یا یک ساله تأسیس و بعد از خریدهای خود آنها را تعطیل می‌کنند.

این تولیدکننده با انتقاد از اینکه هیچ پارچه فروشی به صورت واقعی مالیات پرداخت نمی‌کند، گفت: همین مشکل اساسی ما شده است تولیدکننده مشمول پرداخت مالیات است اما توزیع کننده از خلأهای قانونی مالیاتی استفاده کرده و فقط نرخ علی‌الحسابی را به صورت سالیانه به سازمان مالیاتی پرداخت می‌کند، این درحالی است که کسی از آنها نمی‌پرسد این کالا از کجا آمده و با چه نرخی به فروش می‌رسد.

سرشار به بازار بی‌سامان فروش چادر مشکی در کشور اشاره کرد و گفت: آقایان هیچ اراده ای برای ساماندهی توزیع چادر مشکی ندارند و حتی وقتی ما اعتراض می‌کنیم می‌گویند موضوع را سیاسی نکنید چرا که بازاریان مغازه‌ها را بسته و همین موضوع مشکل ساز می‌شود. در این شرایط بگویید تولیدکننده باید چکار کند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false