سامانه نظارتی مدارس غیر دولتی/ رتبه‌بندی آزمایشی مدارس غیر دولتی - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر؛ مجتبی زینی‌وند مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش امروز در مراسم رونمایی از سامانه نظارت بر مدارس غیردولتی که در ساختمان مرحوم علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌های این سامانه اظهار داشت: این سامانه در 4 سطح تعریف شده است؛ سطح اول مؤسس است زیرا پاسخگوی همه انتظارات در مدارس غیردولتی، مؤسسان آن هستند در نتیجه در سطح اول مؤسسان اطلاعات دانش‌آموزان را ارزیابی می‌کنند.

وی ادامه داد: سطح دوم؛ مربوط به منطقه است که اطلاعاتی که توسط مؤسس وارد می‌شود، توسط کارشناسان بررسی می‌شود؛ سطح سوم، اداره کل آموزش و پرورش استان است و چهارمین سطح، مربوط به اداره کل مدارس غیر دولتی است.

زینی‌وند یادآور شد: ارزیاب می‌تواند به اطلاعات اولیه دسترسی داشته باشد و کارشناس مسئول منطقه نیز اطلاعات را بازیابی کرده و به مدیر مشارکت‌های استان یعنی سطح سه می‌فرستد.

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش افزود: در سطح سه، گردش اطلاعات بین ارزیاب، اداره کل منطقه و مدرسه صورت می‌گیرد؛ در این سطح مدیر مشارکت‌ها، کارشناسی برای مناطق تحت پوشش مشخص کرده و بر مدارس آن منطقه نظارت می‌کند.

زینی‌وند تصریح کرد: در دستورالعمل جامع، اطلاعات لازم را دسته‌بندی کرده‌ و مؤلفه‌های موردنظر را زمان‌بندی کرده‌ایم؛ برای نمونه از اول مهر تا پایان آبان باید دفتر امتحانات، شورای مدرسه، نمایندگان معلمان و قراردادهای کادر مدرسه و معلمان مشخص شود که این مرحله اول نظارت و اجرای دستورالعمل‌هاست.

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در قسمت دوم سامانه نظارت، بحث رسیدگی به برنامه‌های ارتقایی که مرحله فرایندی است، صورت می‌گیرد،گفت: از اواخر آبان و اوایل آذر این کار صورت می‌گیرد که در خصوص برنامه‌ریزی جهت ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی است؛ مانند تقویم اجرایی و امتحانات و نمودار پیشرفت تحصیلی است و این یکی از مراحل برنامه‌ریزی است که باید در طول سال تحصیلی انجام شود.

زینی‌وند تأکید کرد: تا زمانی که اطلاعات مدرسه به سطح منطقه و استان ارسال نشود، نرم‌افزار طراحی شده اطلاعات داده شده را به عنوان نقص اطلاعات مدرسه برمی‌شمارد.

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ویژگی‌های دستورالعمل نظارتی، یادآور شد: این کار در قالب یک پروژه پژوهشی توسط اساتید دانشگاه در رشته سنجش و ارزیابی و کارشناسان مدارس غیردولتی تدوین شده است.

وی با اشاره به اینکه بخش اول، شاخص‌ها و معیارهای درون‌‌دادی مربوط به انتظارات از مؤسسات مدارس غیردولتی است، تصریح کرد: این شاخص‌ها بر اساس اسناد بالادستی که سند تحول بنیادین و نیز دستورالعمل‌هایی که ما ملزم به رعایت آن بودیم، تدوین شده است.

زینی‌وند اضافه کرد: قسمت دوم دستورالعمل مربوط به سوابق نظری بود که بر اساس آخرین پژوهش‌های علمی روز برای نظارت در مدارس غیردولتی تهیه شده است.

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش بخش سوم را مربوط به سوابق و تجارب دیرین در این خصوص برشمرد و گفت: در بحث تدوین این دستورالعمل با همه معاونت‌ها و نیز کارشناسان وزارت آموزش و پرورش جلساتی برگزار شده و ضمن دریافت نظرات آنها بر اساس تکالیف خود این دستورالعمل را تدوین کرده‌ایم.

زینی‌وند با اشاره به محورهای مربوط به این دستورالعمل بیان داشت: این محورها در 8 محور است که شامل ضوابط تأسیس مدارس غیردولتی است؛ ضمن اینکه نیروی انسانی یکی دیگر از شاخص‌هاست که باید نیروی متخصص و کارآمد در این مدارس به کار گرفته شود.

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش از جمله شاخص‌های دیگر را بحث نظارت برشمرد و گفت: در خصوص معلمان به کار گرفته شده بحث سنجش صلاحیت حرفه معلمان در مدارس غیردولتی مطرح است که باید اطلاعات همه نیروهای شاغل جمع‌آوری شود.

وی محور چهارم را فضا و تجهیزات برشمرد و افزود: ثبت‌نام و شرایط آن در مدارس دولتی از جمله مباحث سیستم نظارتی است که باید مورد ارزیابی کارشناسان در استان‌ها و وزارتخانه قرار گیرد.

زینی‌وند، محور پنجم را اخذ شهریه در این مدارس و هزینه‌کرد آن برشمرد و گفت: محور دیگر، امور اداری و مالی است و محور هشتم مربوط به برنامه‌ریزی آموزشی و تربیتی است.

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به بحث برنامه‌ریزی‌های آموزشی خاطرنشان کرد: نوع کار و تقویم اجرایی برای افزایش کیفیت آموزشی و پرورشی در مرحله اول، تدوین می‌شود.

وی با اشاره به طرح رتبه‌بندی مدارس غیردولتی، افزود: از دو سال گذشته این طرح با استفاده از نظرات اساتید دانشگاه و کارکنان خبره آموزش و پرورش در نظر گرفته شده و بر روی معیارهای رتبه‌بندی مدارس غیردولتی کار کرده‌ایم.

وی بیان داشت: مرحله اول رتبه‌بندی، همین دستورالعمل نظارتی است و امسال رتبه‌بندی را فقط در 20 مدرسه کشور به صورت آزمایشی انجام می‌دهیم.

منبع: فارس

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false