دفاع یک نماینده مجلس از ایجاد مناطق آزاد جدید - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

پایگاه خبری تحلیلی جامعه خبر/ ابراهیم حاتمی/ دکتر شکور پورحسین قاضی ویژه زمین خواری استان تهران، یکی از قضات نمونه کشور به شمار می رود که با اعتماد مردم شهرستان های پارس آباد و بیله سوار به عنوان نماینده این مردمان سخت کوش و با ایمان و ترک زبان به مجلس دهم راه یافت  و به عضویت کمیسیون اجتماعی خانه ملت در آمد.

 درباره علل و عوامل بروز زمین خواری در کشور و راه های پیشگیری از آن و ایجاد مناطق آزاد تجاری ( خصوصا مناطق آزاد تجاری اردبیل ) و مزایای آن در امر توسعه و اشتغال و آبادانی در منطقه و کشور گفتگویی با پورحسین انجام شده است که در زیر از نظرتان میگذرد.

جناب آقای دکتر پور حسین جنابعالی به عنوان یکی از قضات با سابقه در امر زمین خواری و نماینده کنونی مجلس شورای اسلامی نظر خود را در خصوص ساخت و ساز های غیر مجاز و رانت خواری هایی که بعضا در برخی از  نقاط ایران صورت می گیرد برای ما بیان فرمایید؟

بحث زمین خواری یک واژه عامیانه است که ما در قانون  و مقررات قضایی اصطلاحی با این عنوان نداریم بلکه واژه درست آن، تصرف عدوانی و تعرض به منابع ملی و تصرف به اراضی دولتی و تغییر غیر مجاز کاربری  اراضی و غیره می باشد. که این تصرفات  اعم ازدولتی و شخصی از سوی اشخاص یا مراجعی است که با استفاده از نفوذ و روابط خوددر دستگاه های مختلف اداری و یا با شناسایی خلا های قانونی و گاه نیز با جعل اسناد و مدارکی به سو استفاده های مالی و ملکی می پردازند .

زمین خواری  در امر مبارزه ، یک بحث فرابخشی است  که باید مجموعه ای از حاکمیت ، ادارات ، قوه قضاییه و شورای حفظ بیت المال در آن دخیل باشند.وجود زمین خواری در کشور مشکلاتی بسیاری را بدنبال داشته است و از مهمترین علل  بروز این جرم گسترده می توان به ضعف عملکرد ، سو مدیریت ها ، نقص قوانین و مسائل مربوط به پیشگیری اشاره نمود. بنده قبل از اینکه نماینده مجلس شوم و به مجلس بیایم  ، معاونت  راهبردی قوه قضاییه  هیئت بازرسی  را به برخی از مراکز استان های کشور که در آنها زیمن خواری صورت گرفته اعزام کردند . اولین استان پس از بررسی و بازرسی استان مازندران بود که وضعیتی اسف ناک داشت.  به تمام معنی تروریسم کشاورزی در آن استان اتفاق افتاده بود.تخلفات زیادی در بخش آب ، قطع درختان و بستر خواری رودخانه  ها و دریا انجام گرفته بود. قرار بر این بود پس از استان مازندران به  استان گیلان ، اردبیل، البرزو… جهت  بازدید و بازرسی نیز سفر کنند  . قوه قضاییه  مصمم است که لایحه  جامع مبارزه با زمین خواری را تدوین  نماید و برای  تصویب نهایی به مجلس ارائه دهند که ان شا الله اینجانب با توجه و سوابق و تخصص لازم که در این زمینه دارم حتما با کمک همکاران حمایت ها و پیگیری های لازم را تصویب این لایحه و بحث جلوگیری از زمین خواری در مجلس انجام خواهم داد .

یکی دیگر ازجرایم بروز زمین خواری نقص قوانین و مجازات های بازدارنده آن است . بطور مثال شخصی حقیقی که یک صد متر مربع زمین  را متصرف می کند در قانون برای این فرد از یک ماه تا یک سال حبس برایش قانون گذار در نظر گرفته است . حال اگر شخص  دیگری  صدها هکتار زمین را تصرف کرده باشد همان مجازات یک ماه تا یک سال حبس را برایش قانون گذار در نظر گرفته است که این موضوع نقص قانون است که باید حتما مرتفع شود.

بحث دیگر از عوامل  بروززمین خواری  تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات است که  خود ادارت و سازمان مجوز تغییر کاربری  اراضی کشاورزی و باغات را  به افراد  صادر می کنند  و می دهند که باید این موضوع نیز حل و مرتفع گردد. این در حالی است که سازمان ها تنها در مواقع ضروری و لازم که واقعا نیاز به تغییر کار بری دارند  می توانند مجوز صادر کنند.

در نشست اخیر جنابعالی و مجمع نمایندگان استان اردبیل، با رییس مجلس و معاون پارلمانی ریاست جمهور،  بحث منطقه آزاد تجاری و تصویب آن در مجلس دهم خواسته شما و نمایندگان آن استان  می باشد در این باره توضیح دهید که خواسته شما چیست و چه برنامه و یا برنامه های در آتی دارید؟

بحث منطقه آزاد تجاری را برخی از کشورها برای خروج از رکود اقتصادی  وجبران عقب ماندگی پیشنهاد نمودند ودر حال حاضر جزو کشوهای موفق در این موضوع بوده و هستند. دراین دیدار یکی از مطالبات جدی مردم استان اردبیل  و مجمع نمایندگان این است که منطقه آزاد تجاری منطقه مغان توجه شده و حمایت نمایند. چرا که منطقه آزاد تجاری مغان آثار و برکات زیادی را برای مردم این منطقه و کشور می تواند داشته باشد .ما در این منطقه جذب سرمایه گذاری های خارجی ، صادرات و ایجاد شبکه های ریلی ، گمرکات و فرودگاه را داریم که با احتساب این موضوع قطعا به رشد اقتصادی منطقه مغان ، اردبیل و  کشور می توان کمک شایانی نمود.

بنظر شما اگر تعداد مناطق آزاد تجاری در کشور افزایش یابد احتمال چندگانگی بودن را بوجود نمی آورد و در بخش صادرات و پایانه های صادراتی تداخل ایجاد نمی شود؟

مجوزمناطق آزاد تجاری باید بر اساس شاخص هایی اعطا شود و کلا برای نقاطی از آمایش سرزمینی  است که ظرفیت منطقه آزاد تجاری شدن را دارند بخصوص نقاط صفر مرزی، دولت در لایحه ای که به مجلس دهم ارایه داد که یک فوریت آن نیز اخیرا در صحن علنی رای آورد این شاخص ها را دولت در نظر گرفته است. آن چیزی که اتفاق افتاده همسایگان مرزی اند که با یکدیگر    هم مرز هستند که در این باره دو دیدگاه و دو نکته در نقاط مرزی  وجود دارد یکی از منظر تهدید به مسایل نگاه  می کند و دیگری از منظر فرصت ، که ما سعی داریم  از منظر فرصت به منطقه تجاری اردبیل، بنگریم که باعث توسعه متوازن می شود چرا که مناطق مرزی از همه نقاط محروم تر هستند.

یکی از اساسی ترین مسائل ایجاد مناطق آزاد تجاری پس از مطرح شدن در دولت و تصویب آن در مجلس مسئله مهم ، مرحله اجرایی و سرمایه گذاری است ، در این باره چه اقداماتی انجام داده اید آیا تا کنون به فکر جذب سرمایه و سرمایه گذار افتاده اید؟

خود منطقه آزاد تجاری ، با خودش  سرمایه گذاری را می آورد . همین ارتباط موثر با دولت ها باعث می شود سرمایه گذار ی  در دو طرف صورت گیرد که ما برای منطقه  آزاد تجاری اردبیل رایزنی هایی را با برخی از سرمایه گذاران انجام داده ایم . با توجه به این که  مغان ظرفیت های زیادی دارد و حتی تعداد زیادی از اهالی این منطقه  از نظر مالی توان سرمایه گذاری را دارند، اما بدلایل عدم امنیت و حاکمیت در مرزها سعی بر این است در مناطق تجاری  علاوه بر سرمایه گذار خارجی بدنبال سرمایه گذار داخلی  نیز باشیم و دراین رابطه پیگیری های زیادی از طریق برخی از دوستان با سرمایه گذاران چینی برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد تجاری مغان نیز صورت گرفته است.

در بحث سرمایه گذاری خارجی وجود زیرساخت های لازم جهت امنیت سرمایه گذار باید لحا ظ شود. آیا آیتم اطمینان خاطر و پایلوت های لازم جهت ورود سرمایه گذار خارجی فراهم شده است؟

یکی از مهم ترین زیرساخت ها شبکه حمل و نقل است که خوشبختانه مشکل اساسی در این باره وجود ندارد. بحث راه آهن نیز که در حال انجام است . یکی از این زیرساخت ها فرودگاه است که شهرستان مغان بیش از ۴۰ سال است  که دارای فرودگاه است و اخیرا نیز تعریض  فرودگاه آغاز گردیده است  وامید این می رود با قولی که وزیر محترم مسکن و شهر سازی  داده اند و با تخصیص بودجه لازم  تا شهریورماه راه اندازی وبه بهره برداری می رسد .

با توجه به این که حوزه انتخابیه شما پارس آباد و بیله سوارجزو مناطق محروم بشمار می روند اما ظرفیت های ویژه ای  در بخش های مختلف دارند ، چه تدابیری را برای توسعه  اقتصادی  و رفع محرومیت در این مناطق دارید؟

برای توسعه عناصری لازم است .  یک وجود  نیروی انسانی دو سرمایه  و سوم تکنولوژی است. در این مناطق موضوع سرمایه گذاری شرط اول است اولا بنظر من این مناطق ظرفیت سرمایه گذاری را به جهت صنعتی شدن و مکانیزاسیون  دارند که  از طریق این سرمایه گذاری  می توان به رشد کشت و صنعت مغان که روزی در کشورتک بوده کمک نمود ، که بعد از ۴۰ سال این  بنگاه اقتصادی فرسوده و  کهنه شده و نیازبه  حمایت جدی و سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیاردتومانی دارد که اگر این سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد تومانی انجام شود کارشناسان امر معتقد  هستند که می تواند ۷هزار شغل برای این تعداد نفر ایجاد کند. این نهاد، نهاد ترویجی ، آموزشی و دانش بنیان است  که باید حفظ شود. شهرستان مغان بواقع تمام ظرفیت های لازم را دارد. بحث توسعه امری طبیعی است . ناگفته نماند توسعه یک امر تدریجی است  نه طبیعی و در کوتاه مدت اتفاق نمی افتد و اگر هر نقطه از نقاط کشور را دولت در صدد سرمایه گذاری آن بر آید باید زیرساخت های آن را فراهم کند . بنده مطمئن هستم اجبارا راه اندازی منطقه آزاد تجاری هر نقطه ایران اسلامی چه اردبیل و… باید این اتفاق بیافتد چرا که توان ظرفیتی خوبی را این نقاط دارا هستند و دولت نیز توان درست کردن زیرساخت های لازم در این نقاط را دارد.

در بحث تغییر کاربری جاده چالوس یکی از چهار جاده مهم گردشگری محسوب می شود بنوعی افراد سودجو، بخشی از این حاشیه را در اختیار گرفته اند آیا در خصوص برخورد با آنان تدابیری صورت گرفته شده است؟

قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها  سال ۱۳۷۴ و اصلاحیه آن در  سال ۱۳۸۵ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده  است.   اماتفاوت این دو قانون این است که قانون سال ۷۴فقط جریمه در نظر گرفته می شد اما قانون سال ۸۵ علاوه بر جریمه قلع وقمع مستحدثات هم در نظر گرفته است. لذا بنده معتقد هستم زمین خواری اعم از جاده چالوس و غیره مکلف به حفظ اراضی و منابع ملی را هستیم و این چالش جدی برای قوه قضاییه و دولت است که در بحث مبارزه جدی باشیم متاسفانه در اکثریت نقاط ایران زمین خواری وجود دارد که برخی از این زمین خواری ها سیستمی است که باید با این موارد مبارزه جدی نماییم.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false