حذف بنزین تولید داخل به خاطر منافع شخصی خود افترا است - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی جامعه خبر، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به این موضوع که با آغاز حذف بنزین پتروشیمی در سال 1393 توسط دولت این بحث شروع شد که ابتکار می خواهد بنزین تولید داخل را حذف کند زیرا همسرش واردات تولید بنزین می کند. گفت: درحالیکه از سالی که بنزین پتروشیمی به عنوان بنزین خود کفایی مطرح شد و من در شورای شهر بودم گزارش هایی دریافت کردیم که این بنزین با افزایش میزان آلودگی های آروماتیک ها از جمله بنزن که یک عامل بسیار سرطان زا و خطرناک است تولید می شود. البته همان زمان هم اعتراض کردیم.

وی در ادامه افزود: از اولین اقدامات من در سال 92 اعلام این موضوع به وزارت نفت بود. در آن زمان خوشبختانه تیمی مستقل از اساتید دانشگاه شهید بهشتی به این موضوع ورود کرده و این ادعا را تأیید کردند. همچنین اطلاعات مربوط به شهرداری تهران هم این موضوع را تأیید کرد.

معاون رئیس جمهور افزود: متأسفانه در سال 89 و 90 هزار برابر حد مجاز در برخی از نقاط تهران بنزن داشتیم و این اولویت جدی ما بود. من می دانستم عده ای با تصور اینکه می خواهم یکی از اقدامات دولت قبل را زیر سؤال ببرم با موضوع مواجهه سیاسی خواهند کرد. درحالیکه وظیفه من یک وظیفه کاملا زیست محیطی و در راستای کاهش آلودگی هوا بود.

ابتکار اظهار کرد: خوشبختانه در وزارت نفت آقای زنگنه بسیار سریع متوجه موضوع شدند و در بهمن 92 بود که به من اعلام کردند ما برای حذف بنزین پتروشیمی اقدام خواهیم کرد. در اوایل سال 93 این شایعه و افترا اوج گرفت و من مکاتباتی به مراجع عالی انجام دادم و گفتم اگر چنین چیزی است قطعا من آمادگی برخورد دارم.

خوشبختانه 5 بار یعنی 4 بار در زمان مسئولیتم در دوره آقای خاتمی و یک دوره هم اینجا، فرم مربوط به اصل قانون اساسی اموال خودم و همسرم را ارائه دادم. در این بین همسر من آسیب زیادی در این زمینه دید زیرا من در جایگاه نظارتی هستم و ایشان می خواهند در بخش خصوصی کار خود را انجام دهند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تأکید بر اینکه این تصور گاهی وجود دارد که افرادی از جایگاه و مقام خود منتفع می شوند گفت: من خدا را شکر می کنم که ما هیچ گاه از این جایگاه منتفع نشدیم اما متأسفانه آسیب بسیاری دیدیم.
 و این بسیار دشوار است زیرا حضور در یک عرصه سیاسی و اجرایی گاهی ممکن است با منافع خانوادگی تلاقی منفی پیدا کند.

وی افزود: من به طور خیلی شفاف اعلام می کنم این یک افترا کامل بوده است و خوشبختانه گزارش های من بررسی و توسط مراجع عالی تأیید شد که اصلا چنین چیزی نیست.

معاون رئیس جمهور گفت: از سوی دیگر هیچ فردی در کشوری که بنزین یارانه ای است و دولت برای آن سوبسیت می دهد چنین کاری نمی کند. یعنی آن فرد باید شخصا آن بنزین را از خارج کشور 3هزار تومان خریده و در داخل ایران هزار تومان بفروشد. اگر هم چنین فردی که حاضر شود هزاران میلیارد از ثروت خود را برای چنین کاری بگذارد پیدا شد باید دست و پاهایش را طلا گرفت. بنابر این چنین حرفی کاملا افترا و غیر منطقی است.

ابتکار در پاسخ به این سؤال که اگر به جای وزیر راه بودید امروز استعفا می دادید؟ اظهار کرد: نه، استعفا نمی دادم و به دنبال علت حادثه می رفتم. اینکه لزوما باید هر مسئولی اگر مشکلی پیش آمد یا اتفاق غیرمترقبه ای رخ داد استعفا دهد، همیشه این نیست. اما اگر مشخص شود که واقعا قصور و اشتباه جدی و از طرف شخص آن وزیر یا مسئول مستقیمی که زیر نظرش بوده ممکن است این موضوع مطرح شود. امروز هم من شنیدم مدیرعامل شرکت راه آهن بابت این موضوع استعفا داده است.

وی با اشاره به اینکه هرکجای دنیا که وزیری استعفا می دهد حتما قصور و بی توجهی داشته است، گفت: اما این موضوعات باید مورد به مورد بررسی شود.

ابتکار در پایان در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه اگر به جای مدیرعامل راه آهن بودید چه می کردید؟ افزود: اگر بی توجهی داشتم و فردی را منصوب کرده بودم که شایستگی لازم را نداشت حتما این کار را می کردم.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false