انتقاد احمدی نژاد به دولت روحانی| کشور را می توان با یک رئیس جمهور و 10 معاون اداره کرد - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
انتقاد احمدی نژاد به دولت روحانی| کشور را می توان با یک رئیس جمهور و 10 معاون اداره کرد

پایگاه خبری جامعه خبر| سید هادی کسایی زاده| چند روزدیگر وارد 64 سالگی می شود اما در عالم سیاست حامیانش در سال 1384 برایش دیگر جشن تولد نمی گیرند. محموداحمدی نژاد در حالی 8 سال ریاست جمهوری ایران را در کارنامه خود دارد که منتقدانش شخصیت او را به سه بخش احمدی نژاد دولت نهم، احمدی نژاد سال1388 و احمدی نژاد سال 1392 تقسیم می کنند اما به اعتقاد من بخش دیگری از شخصیت این سیاستمدار مستقل به دوره چهارم یعنی احمدی نژاد سال 1398 تعریف می شود. او تجربه 4 سال ریاست جمهوری با حمایت سپاه، بسیج، نیروهای انقلابی و تمامی اصولگرایان در دولت نهم، تجربه 4 سال ریاست جمهوری دولت دهم و بازداشت گروهی از مدیرانش و جدایی بخش زیادی از هوادارانش و همچنین تجربه همراه با تفکر و تعقل یعنی 6 سال پس از تحویل کرسی ریاست جمهوری به حسن روحانی را دارد. او امروز گنجینه ای از اطلاعات، تحلیل ها، شکست ها و تجربه ها است و بهتر از هر شهروند و سیاستمداری راه های نفوذ، فساد، تبانی، رانت در دستگاه ها و قوای سه گانه و همچنین ظاهر و باطن شخصیت ها و چهره ها را به خوبی می داند. هرچند همچنان همراهی همراهانی مانند اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی برایش حاشیه ساز شده اما منتظر دعوت هوادارانش یا همان شهروندانی که او با با تمام نقاط ضعف و قوتش قبول دارند برای حضور در انتخابات است.

شاید تصور کنید که محمود احمدی نژاد نمی تواند از سد شورای نگهبان عبور کند اما سیاست راز و رمزهایی دارد که امکان دوباره تائید صلاحیت او را 50-50 می کند.

برای من بعنوان روزنامه نگار آزاد پرسشگری از رئیس جمهور بخشی از تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی ایران فرصت مغتنمی است که تلاش می کنم این پرسش ها را به نحوی که فرصت پرسشگری ام از بین نرود مطرح کنم. قطعا پاسخ های محمود احمدی نژاد تفکر و دیدگاه امروزش (احمدی نژاد1398) را برای مردم روشن تر می کند. در این گفتگو ها با او بحث نمی کنم و آزادانه حرفایش را بزند و قرار نیست وارد گفتگوهای چالشی و تحلیلی برود و صرفا پرسش و پاسخ است.

کسایی زاده| جناب آقای احمدی نژاد… نمی خواهم قیاس مع الفارق داشته باشم. اما حضرتعالی روزی که قطعنامه های تحریمی علیه ایران را پاره کردید تحریم ها بیشتر شد و وضعیت کشور از نظر اقتصادی در شرایط نامناسبی قرارگرفت. بعد از دولت شما و حرکت دولت حسن روحانی برای رفع تحریم ها و شکل گیری برجام شاهد پاره کردن برجام از سوی ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بودیم. اگر به عقب بازگردید با تجربه برجام آیا برجام را امضا می کردید؟ آیا با آمریکا توافق می کردید؟ در حالی که به گفته حسن روحانی دولت را با خزانه و انبارهای خالی تحویل گرفته بود و مجبور به امضای برجام بودیم.

**فضای رسانه ای ما مسموم ترین فضای رسانه ای کشور است

احمدی نژاد| مقایسه درستی نیست … اما در پاسخ می گویم که فضای رسانه ما اصلا رسانه نیست و باید گفت که مسموم ترین فضاهای کشور را از آن خود کرده است. رسانه ها تشنه هستند و حالا به ابزار جنگ تبدیل شده اند. من در دولت نهم گفتم که تحریم های سازمان ملل تاثیری برکشور ایران ندارد و کاغذپاره است چرا این حرف را زدم؟ چون آمریکایی ها می خواستند فضای رسانه و تبلیغی کشور را تحت تاثیر این تحریم های جدید قراردهند و مردم را بترسانند. در دولت دهم هم چند حرکت خوب می خواستیم انجام دهیم که یک مرتبه بانک مرکزی و نفت ایران را تحریم کردند. هرچند من برای آن هم برنامه داشتم که ….

**برای ترامپ نوشتم تو که هستی بخوای برجام را پاره کنی

آقای ترامپ چه چیز را پاره کرد؟ فقط یک توافق بود و خیلی با یک قطعنامه ظالمانه متفاوت است. من به آقای ترامپ نامه دادم و گفتم تو کی هستی که بخواهی توافقنامه ای را پاره کنی یا نه … اما اگر من رئیس جمهور بود قطعا شرایط برجام به اینجا نمی رسید. اصلا من برجام را امضا نمی کردم که حالا کار به ایجا برسد. من در دوره برجام سکوت کردم و هیچ اظهار نظری نداشتم چون این دولت را مردم انتخاب کردند و باید دستش در اجرای امور باز باشد. مثل ما که نیستند که از سال84 همگی گفتند انتخابات تقلب است و حتی برگزار کنندگان انتخابات همه رفتند و به نفع رقیب من حرف زدند. وقتی فردی رای نیاورده چرا باید بگوید تقلب شده ….؟! به خدا قسم من یک قدم در راه کار شکنی در راه دولت یا نهادی برنداشتم. برای همین در موضوع برجام سکوت کردم. آقای کسایی زاده شما خودتان این سند برجام را خوانده اید؟ در حالی که یک تیم از ما 900 صفحه تعهد در بخش اقتصادی را نشستند و تحلیل کردند. بروید یک نماینده مجلس پیدا کنید که کل برجام را خوانده باشد و بداند چه نوشته شده …

در این میان ثمره هاشمی که کنار محمود احمدی نژاد نشسته بود گفت: من یک هفته خانه نشستم خواندم ببینم اصلا چه هست.

**گفتند خزانه و انبارها خالی است

**متاسفم رسانه های کشور سکوت کردند

**بیشترین رقم خزانه در طول تاریخ را تحویل دولت یازدهم دادم

احمدی نژاد گفت: گفتند (حسن روحانی) خزانه و انبارها همگی خالی است و مملکت بدبخت شده و باید سند را امضا کنیم. من واقعا متاسف هستم که رسانه های کشور در برابر این حرف ها سکوت کردند. من همان روزها به آقای روحانی نامه نوشتم که به شما اطلاعات غلط دادند و تصمیمی نگیرید که کشور زمین بخورد. حتی گفتم بیائید در رسانه ملی با هم صحبت کنیم تا به شما اطلاعات دقیق بدهم. بنده 6 ماه وقت گذاشتم همه انبارها پر باشد تا رئیس جمهور بعدی یک سال فرصت پیدا کردن دولت و سوار شدن بر کار را داشته باشد. بیشترین رقم موجودی خزانه ایران در طول تاریخ زمانی بود که بنده خزانه را تحویل دولت یازدهم دادم. بیشترین ذخیره ارزی را داشتیم. چرا هیچ خبرنگاری سوال نکرد که آقای ظریف حرفهایی که شما می زنید در کدام صفحه برجام نوشته شده و کدام ماده و بند است؟

**به نمایندگان مجلس گفتم یک بار این برجام را بخوانید

**اگر دولت دهم سرکار بود ترامپ جرات نمی کرد برجام را پاره کند.

برخی نمایندگان مجلس گفتند چه کنیم؟ من پاسخ دادم کاری نکنید فقط همین سند برجام را از رو یک بار بخوانید برای مردم …همین! من هرگز سند استعماری را امضا نمی کنم و حقوق مردم را از بین نمی برم. اگر بخواهم توافق کنم قطعا گفتگو می کنم اما نه از موضع تسلیم. آنها بمب اتم شلیک کردند نه ما … حالا ما مجرم شدیم؟ مردمی که 300 هزار شهید داده تا فقط از سرزمینش دفاع کنند این حقشان نیست. اگر دولت دهم سرکار بود ترامپ جرات نمی کرد برجام را پاره کند. ما ملت را تضعیف کردیم و ضعف خودمان را به ملت تعمیم دادیم که باید درست شود.

**علت قطعنامه ها علیه ایران اقدامات آقای روحانی در سال82 و 83 است

این نکته را هم باید بگویم که تمام قطعنامه های تحریم های سازمان ملل علیه ایران در پرونده های هسته ای استنادش فقط و فقط به کارهای آقای روحانی از سال 82 تا 83 است و یک مورد اقدامات دولت نهم و دهم در هیچ قطعنامه ای اعلام نشده است. (این بخش از گفته های آقای احمدی نژاد به دلیل محرمانه بودن از سوی خبرنگار حذف شده است اما آقای احمدی نژاد گفتند خبرنگاران بروند جستجو و کنشگری کنند)

**یارانه هر ایرانی ماهانه 1.5میلیون تومان است

کسایی زاده| ممنون از پاسخ های مشروحی که می دهید اما در بین پاسخ ها گاهی هم به صحرای کربلا می زنید. آقای احمدی نژاد … منتقدان شما می گویند چون محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت در هنگام اجرای قانون هدفمندی یارانه ها معتقد بود این یارانه 45 هزارتومانی پول امام زمان (عج) است حالا دیگر همان سرمایه دارها هم اقدامی برای انصراف یارانه ها ندارند و می گوید برکت دارد. آیا همچنان معتقدید پول امام زمان (عج) است؟ آیا بخشی از یارانه افراد برخوردار را حذف می کنید؟

احمدی نژاد| بله .. اصلاح می کنم… یارانه را 1.5 میلیون تومان کرده و به همه ایرانی ها پرداخت می کنم. چن من معتقدم این زمین و این پول و انرژی برای مردم است و همه شریک هستند ونمی توانید گروهی را استثنا کنید. امروز افرادی هستند که تحت کمیته امداد بوده اما یارانه آنها قطع شده است. یک خانمی که شغلش تعلیمات رانندگی بود و چند فرزند را سرپرستی می کرد درب خانه ما آمد که درود به شرفش و به من گفت: صاحبخانه پول می خواهد که معرفی کردیم و 5 میلیون تومان به صورت قرض الحسنه از بانک رسالت به او وام دادیم. تا این بنده خدا حساب بازکرد و پول واریز شد یارانه او را قطع کردند. مگر این پول یارانه ها برای دولت است؟

**دولت دارد از مردم می خورد| پول یارانه ها کجا می رود؟

کسایی زاده| از کدام منابع؟ به چه شکل؟

احمدی نژاد| ما در قانون نوشتیم که ای مردم قیمت ها را بالا می بریم و در ازای آن به شما یارانه می دهیم. حالا دولت دارد این پول را از مردم می گیرد که خلاف تعهد است. 1650 هزار میلیارد تومان ارزش انرژی تولیدی است.. حالا چقدر از این درآمد به مردم باز می گردد؟ 148 هزار میلیاردتومان هزینه انرژی از مردم می گیریم برای پرداخت45 هزار تومان عزا می گیرید؟ خب شما دارید از مردم می خورید … آثارش کجاست؟ وقتی این هدفمندی یارانه ها اجرا شد یک مرتبه 4 درصد کاهش ضریب جینی داشتیم که یک انقلاب اقتصادی محسوب می شود. این یارانه ها حلال ترین پول در جمهوری اسلامی ایران است.

**نگذاشتند یارانه ها را اضافه کنیم

کسایی زاده| تلاش شما برای افزایش یارانه ها چرا محقق نشد؟ اقدامی کردید؟

احمدی نژاد| نذاشتند … آذرماه سال 1389 پرداخت یارانه ها آغاز شد و بعد از مدتی خیزبرداشتیم تا عدد را بالاببریم که آمدند سه فوریتی رای دادند که حق ندارید آن را اضافه کنید. اگر این قانون هدفمندی یارانه ها صد در صد اجرا می شد همه تحریم ها علیه ایران روی هوا بود.

**جداسازی یارانه بگیران تبعات خوبی ندارد

یارانه ها بازگرداندن ثروت مردم به مردم است چرا می گوئید دولت از جیب می دهد؟ جداکردن پولدار و غیرپولدار در ایران نمی شود چون اطلاعات و امار دقیق نداریم. آن زمان به سازمان مالیاتی گفتیم علما گفتند تجسس در حریم خصوصی مردم جایز نیست و سر و صدایی به پا شد. حالا اگر هم بشود به نوعی داریم می گوئیم شما در ثروت کشور شریک نیستید و تبعات خوبی ندارد و مردم از هم جدا می شوند.

خانواده ای ماهی 1500 لیتر بنزین مصرف در کل 150 هزارتومان با لیتر 100 تومن پرداخت می کرده حالا این بنزین را 1000 تومان کردیم یعنی این خانواده امروز 1.5 میلیون تومان پول بنزین می دهد اما فقط 4 تا 45 هزار تومان به او می دهیم و 1.350 میلیون تومان برای دولت سود دارد.

کسایی زاده| جناب آقای احمدی نژاد در برنامه پنجم توسعه تاکید بر چابک سازی دولت بود که در دولت شما ادغام برخی از وزارتخانه ها شکل گرفت. حالا این وزارتخانه ها در حال جداسازی و بازگشت به حالت قبل هستند. آیا مطالعات و لایحه شما ضعیف بود؟ آیا این ادغام ها درست نبود؟ آیا دولت روحانی دارد اشتباه می کند؟

احمدی نژاد| اینطور می شود کشور را اداره کرد؟ یک روز ادغام کنیم و یک روز جدا کنیم؟ نمی دانیم هر یک ادغام و جداسازی چند سال سازمان را از کار می اندازد. روزی که می خواستیم ادغام کنیم مجلس گفت ابتدا باید لایحه بدهید که کجا را با کجا می خواهید ادغام کنید؟ بعد ما تصویب می کنیم و شما ادغام کنید… من در پاسخ گفتم من هرگز این کار را نمی کنم … گفتند چرا؟ گفتم: از روزی که این وضع را وسط بگذارم هر وزارتخانه ای را بخواهم اعلام کنم عملا آن دو وزارتخانه تعطیل است. بعد همه می دوند لابی گری کنند که این در آن ادغام شود یا آن در آن … همان بلایی که سر وزارت جهاد و کشاورزی آمد… من بخواهم ادغام کنم می گویم همان وظایف کارهایتان را انجام دهید و به مرور اصلاحات ساختاری را انجام می دهیم. مجلس قبول کردند و گفتیم پس اختیار با دولت است و رای خوبی هم آورد. دولت بدون وقفه ادغام کرد و وقفه ای در ارائه خدمات رخ نداد. اما الان مشکل کشور ما تفکیک وزارت بازرگانی از صنعت است؟ چرا ادغام کردیم؟ یک دوره طولانی به صنعت می گفتیم چرا تولید نداریم؟ می گفتن آقا واردات زیاد است و وزارت بازرگانی تولید را از بین برده است. وقتی کالا در بازار کم بود به وزارت بازرگانی می گفتیم جواب می داد تولید کم است. دعوای بین این دو تا مردم سرکار بودند. همه دنیا اینها را با هم ادغام کرده حالا ما می خواهیم جدا کنیم. اما اینجوری نمی شود اداره کرد.

**به اعتقاد محمود احمدی نژاد جمهوری اسلامی را یک رئیس جمهور با 10 معاون می تواند عالی اداره و مدیریت کند/ نیازی به این همه دفتر و دستک نیست

کسایی زاده| جناب آقای احمدی نژاد سه نفر از روسای بانک مرکزی بعد از پایان دولت دهم اعلام کردند که محمود احمدی نژاد در سیاست های پولی و بانکی دخالت مستقیم داشت و همین بازار را دچار مشکل می کرد و این دخالت در بانک مرکزی بود. آیا به اعتقاد شما آنها کارشان را بلد نبودند که شما مجبور به دخالت می شدید یا دروغ می گویند؟

احمدی نژاد| هر سه مورد … رئیس قوه مجریه رئیس جمهور است و اگر بگوئیم بانک مرکزی و وزارتخانه ها و نهادها همه مستقل هستند و نباید دخالت کرد پس رئیس جمهور چه کاره است؟ ما اداره کشور را شوخی می گیریم… مگر می شود 11 بازیکن فوتبال مستقل بازی کنند؟ من حاضرم با تمام روسای بانک مرکزی تاریخ تاسیس بانک مرکزی در مورد سیاست ها مناظره کنیم.

در جواب شما آقای کسایی زاده اولا همه نگفتند دخالت می کنه و آن فقط یک نفر است. همان آقا بهش تذکر دادم که وقتی شما رئیس بانک مرکزی هستی نباید با وزیر در رسانه دعوا کنید… شما بانک های دولتی را به نفع بانک های خصوصی جمع می کنید و منابع بانک های دولتی نباید به نفع بانک های خصوصی تخلیه شود. سومین بار که تذکر دادم دیگر نتوانستم به او وقت بدهم. دولت نهم و دهم بهترین شاخص ها را داشت.

محمود احمدی نژاد در مورد شایعات در فضای مجازی مبنی بر همکاری محمدباقر قالیباف با او در انتخابات آتی(کار از قالیباف رای از احمدی نژاد) گفت: ایشان خودشان توضیح دادند که فقط دیدار نوروزی بود. جالب است یک رسانه هم نوشته بود به گزارش خبرنگار ما … کجا بودید؟ خبرنگار کجا بود؟ دو نفر بودیم … باید با واقعیت جلو برویم و اگر هم بخواهم کاری کنم صریح اعلام می کنم.

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر در این گفتگو که در یک حسینیه انجام شد گروهی از چهره ها و فعالان اقتصادی، دولتی، سازمانی حضور داشتند که تعداد آنها حدود 30 نفر بود که در بخشی از سوالات وارد بحث می شدند.

 

لینک اولین مصاحبه| 90 دقیقه با احمدی نژاد در شهریورماه98 | اینجا بخوانید

 

true
true
true
true
  1. محمدرضا کیانفر

    حسین ریوران کارشناس منطقه گفت: به احتمال زیاد اژدرها از زیردریایی آمریکایی به نفتکش ایرانی شلیک شده حق پاسخ متقابل برای ایران محفوظ است.

    آقای ریوران،
    فرضیه شما بکلی منتفی است زیرا آقای ترامپ نابغه سیاست است مانند صدام حسین بهانه به جمهوری اسلامی نمی‌دهد که جنگ راه اندازد و به طول عمرش بیفزاید.

    سرور گرامی،
    تنها راه نجات کشور اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
    1- مذاکره با آقای ترامپ برای دفع تهدیدات خارجی،
    2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی،
    با تشکر از توجه شما،

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false