امکان انجام همه عملیات بانکی در صندوق قرض الحسنه امداد ولایت به زودی - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

پایگاه خبری تحلیلی جامعه خبر/ ابراهیم حاتمی/ این صندوق در سراسر کشور به منظور رفع نیاز های ضروری مددجویان ، نیازمندان ، و قشر های آسیب پذیر جامعه در حال راه اندازی است که می تواند در زمینه های اشتغال ، ازدواج ، درمان ، کار گشایی ، تحصیل ، مسکن ، بدهی ، دیه و … به افراد تحت پوشش امداد و دیگر نیازمندان به صورت پرداخت تسهیلات قرض الحسنه انجام وظیفه  نماید که با راه اندازی این صندوق می توان برخی از مشکلات و گرفتاری های ضروری نیازمندان را حل کرد و آنان را توانمند ساخت و از طرفی این صندوق قرض الحسنه می تواند بسیاری از منابع مالی که از طریق خیران و مردم نیکوکار و افراد حقیقی و حقوقی چه در داخل و خارج از کشور در امر قرض الحسنه پرداخت شود را جذب کند به همین بهانه گفتگویی با آقای نور محمدی مدیر عامل صندوق قرض الحسنه امداد ولایت کشور در باره اهداف  و برنامه ها و عملکرد و حمایت های مالی قرض الحسنه و پرداخت تسهیلات کم درصد و نا چیز به جامعه هدف کمیته امداد حضرت امام (ره) و نیازمندان و …. انجام داده است که از نظرتان میگذرد:

مختصری از اساسنامه و تشکیلات اداری و چارت سازمانی صندوق را بیان کنید:

اساسنامه صندوق قرض الحسنه امداد ولایت در ۵۹ ماده و ۱۰ تبصره در تاریخ ۱۲/۱۲/۱۳۹۴ به تصویب (هیئت موسس) هیئت امنای کمیته امداد  رسیده است . طبق ماده ۵۸ اساسنامه رکن نظارتی صندوق ، معاونت نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری می باشد و موضوع فعالیت صندوق عبارتست از :

افتتاح حساب های سپرده قرض الحسنه پس انداز ریالی مطابق ضوابط اعلامی از سوی بانک مرکزی.

افتتاح حساب های سپرده قرض الحسنه ویژه ریالی (وجوه اداره شده ) مطابق ضوابط اعلامی از سوی بانک مرکزی .

اعطای وام قرض الحسنه برای رفع نیازهای ضروری مانند ایجاد اشتغال، هزینه هـای ازدواج ، تهیه جهیزیه ، درمان بیماری ، ساخت ، تامین و تعمیرات مسکن و کمک هزینه های تحصیلی ، از محل مانده منابع صندوق.

اخذ کمک و هدایای نقدی و غیر نقدی از دولت ، اشخاص حقیقی و یا حقوقی.

تشکیلات اداری و ساختار کلان صندوق با نگاه به آینده و افزایش شعب در سراسر کشور در سه سطح:

ستاد مرکزی ۲- مدیریت امور شعب استانها۳- شعب صندوق استان ، طراحی و مورد تصویب هئیت مدیره قرار گرفته است .

هدف از راه اندازی و ایجاد صندوق قرض الحسنه امداد ولایت در کمیته امداد امام(ره) چه بوده و از چه زمانی مسئولان به فکر راه اندازی این صندوق بوده اند؟

هدف از تاسیس صندوق ارائه تسهیلات قرض الحسنه برای رفع نیازهای مددجویان و اقشار آسیب پذیر و نیازمندان (اشخاص حقیقی) از طریق جذب سپرده های خیرین و مشارکت  تمامی  هموظنان در احیای سنت مبارک قرض الحسنه  می باشد. در گذشته امکان جذب سپرده های مردمی و مهیا نمودن امکانات سیستم بانکی برای خیرین و آحاد جامعه مقدور نبود لذا دریافت سپرده امکان پذیر نبود.

در نیمه دوم سال ۱۳۹۴ با عنایت به موافقت مقام عالی ریاست کمیته امداد امام(ره) جناب آقای مهندس فتاح و تاکید ایشان مبنی بر لزوم ترویج سنت مبارک قرض الحسنه دستوراقدام جهادی و عملیاتی را صادر و تسریع اقدامات در جهت تشکیل صندوق و برنامه های عملیاتی تاسیس در دستور کار قرار گرفته و پس ازایجاد تغییرات لازم در اساسنامه  با حمایتهای همه جانبه هیات امنای کمیته امداد ، ظرف مدت کمتر از ۱۰۰ روز کاری کلیه مجوزهای لازم  اعم از  مجوز تاسیس از اداره ثبت شرکتها و تاییدیه مکانی و نهایی امنیت شعبات از پلیس پیشگیری و مجوز فعالیت از بانک مرکزی اخذ گردید.

صندوق قرض الحسنه امداد ولایت با چه سرمایه ای افتتاح شده است؟

طبق ماده ۲۳ اساسنامه سرمایه نقدی اولیه صندوق مبلغ ۱٫۰۰۰ میلیارد ریال می باشد که  توسط کمیته امداد تعهد و پرداخت شده است. در ضمن سرمایه وام در جریان کمیته امداد در حال حاضر بیش از ۱۷٫۰۰۰ میلیارد ریال بوده که تمامی این مبالغ پس از وصول به صندوق قرض الحسنه انتقال خواهد یافت .

 آیا در صندوق قرض الحسنه امداد ولایت عملیات بانک، دریافت و پرداخت و سپرده گذاری اشخاص حقیقی و حقوقی و کمک های نقدی و تسهیلات برمبنای بانکداری بدون ربا انجام می شود؟

بله ، با توجه به ورود صندوق قرض الحسنه به سیستم بانکی کشور و استفاده از سوئچ بانکها (در آینده ای بسیار نزدیک)کلیه عملیات بانکی در سطح صندوق قرض الحسنه برای عموم جامعه برقرار خواهد بود این امکانات شامل :افتتاح حساب سپرده ، کارت عابر بانکی ، بهره مندی از امکانات سیستم شتاب، درگاههای اینترنتی ، pos و سایر امکانات خواهد بود . سپرده گذاری برای عموم جامعه بوده و کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی می توانند در صندوق سپرده گذاری نمایند ولیکن پرداخت تسهیلات طبق ماده ۲ اساسنامه  فقط به اشخاص حقیقی (مددجویان و نیازمندان) امکان پذیر است و صندوق هیچگونه سودی از بابت تسهیلات پرداختی دریافت نمی نماید و طبق ماده ۱۱ اساسنامه صندوق به سپرده های دریافتی نیز سود و جایزه  تعلق نخواهد گرفت.

عملکرد سال گذشته چه میزان تسهیلات (تعداد و مبلغ )در قالب وامهای کارگشائی و اشتغال بوده است؟

در سال ۱۳۹۴ بیش از ۳۰۰ هزار فقره وام کارگشائی به مبلغ ۳٫۱۴۸ هزار میلیارد ریال و بیش از ۲۵ هزار فقره وام خودکفائی و اشتغال به مبلغ ۲٫۶۰۴ میلیارد ریال و تعداد۵۲۵  فقره وام تحت عنوان وام خیرین به مبلغ ۵/۱۳ میلیارد ریال نیز به نیازمندان پرداخت شده که بازپرداخت اقساط آنها توسط خیرین تقبل شده است.

اگر افراد خیر یا کسانی که می خواهند در این صندوق برای امورات خیر سپرده گذاری نمایند چه امکانات و مزایائی در نظر گرفته شده است؟

کلیه مردم میتوانند در این صندوق سپرده افتتاح نموده و از امکانات سیستم بانکی کشور(بزودی)نظیر استفاده از دستگاههای ATM و POS و درگاههای اینترنتی و سایر امکانات جهت دریافت و پرداخت بهره مند شوند .

خیرین با افتتاح حساب سپرده تحت عنوان وجوه اداره شده ، میتوانند مشخص نمایند سپرده ایشان در چه محلی مصرف شود (وامهای کارگشائی اعمم از درمان ،بدهی و… یا اشتغال و خودکفائی نیازمندان و مددجویان)

خیرین با افتتاح حساب سپرده تحت عنوان وجوه اداره شده می توانند به اشخاصی که خود معرفی می نمایند تسهیلات قرض الحسنه اعطا نمایند . در واقع تصمیم پرداخت وام با نظر شخص سپرده گذار می باشد.

 آیا صندوق قرض الحسنه امداد ولایت فقط به جامعه هدف خود خدمت رسانی می کند ؟ به چه صورت است؟ به غیر از مددجویان چه کسانی می توانند از خدمات و تسهیلات آن استفاده نمایند ؟

جامعه هدف کمیته امداد امام (ره) مددجویان و اقشار آسیب پذیر می باشد . معرفی افراد جهت پرداخت تسهیلات به مددجویان و نیازمندان اعم از کارگشائی و خودکفائی و اشتغال به عهده حوزه حمایت و سلامت خانواده و نیز حوزه اشتغال و خودکفائی کمیته امداد امام (ره) در سراسر کشور میباشد .

 تا کنون چند شعبه افتتاح شده است و درچه استانهائی بوده و تا چه زمانی کلیه شعب افتتاح خواهند شد؟

تا کنون ۹ شعبه بصورت رسمی اعم از شعبه مرکزی صندوق در تهران و شعبات استان های قم  واستان مرکزی ، گلستان ، خراسان شمالی ، کهکیلویه و بویراحمد ، زنجان ، همدان و لرستان افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته است و سایر استانها نیز با توجه به برنامه ریزی انجام شده ان شاءالله تا پایان آبان  ماه سالجاری به شرط دریافت مجوز فعالیت شعبه از بانک مرکزی ، افتتاح و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است در تمام استانهای کشور فعالیت پرداخت تسهیلات به نیازمندان قطع نشده و در استانهایی که شعب آنها هنوز افتتاح نشده اند کماکان در کمیته امداد امام(ره) پرداخت تسهیلات به نیازمندان در حال انجام است.

 آیا جلسات و دوره های آموزش بانکداری و امور بانکی برای کارکنان این صندوق در نظر گرفته اید و آیا کارکنان از مجموعه امداد هستند ؟

کلیه کارکنان اعم از رسمی یا قراردادی از پرسنل بخش حمایتی کمیته امداد امام(ره) بوده که به صورت مامور در این بخش از کمیته امداد جهت ارائه خدمات با کیفیت بهتر(با توجه به شناخت ایشان نسبت به مددجویان و نیازمندان) ، می باشند.

در خصوص آموزش نیز نظامات جامع نیروی انسانی تهیه و تدوین گردیده است و در بخش آموزش نیز نظام آموزش و برنامه ریزی آموزشی تهیه و تدوین شده که پس از افتتاح کلیه شعب و جانمائی نیروها در ساختار تشکیلاتی صندوق نسبت به اجرای نظام مذکور اقدام خواهد شد .

لازم به ذکر است با توجه به اینکه نیروهای موجود در ستاد صندوق وشعب استانها غالباً از نیروهای اداره کل وام کمیته امداد در سراسر کشور می باشند ، لذا تسلط مناسبی برای ارائه خدمات به ارباب حاجت دارند.

حرف آخر؟

ترویج سنت مبارک قرض الحسنه در جامعه و مشارکت آحاد مردم در این امر خیر بوسیله سیستم بانکداری اسلامی که در آن نه سودی پرداخت و نه دریافت گردد از دغدغه های دینی و فرهنگی جامعه کنونی است . از بین بردن فقر و زدودن پرده محرومیت از صورت ولی نعمتان ما ، کاری است فرا سازمانی که نیاز به مشارکت خیر خواهانه مردم و مسئولین را دارد . همه تلاش و هم وغم امدادگران در کمیته امداد امام(ره)  ارائه خدمات و تسهیلات بدون سود و آسان به مددجویان و محرومان جامعه است و در این راه خیرین و انسانهای خیرخواه و  نوع دوست نقش بسیار مهم و کلیدی دارند . بدون شک در این راه نقش اجتماعی و فرهنگ ساز بودن رسانه ها غیر قابل انکار است چرا که رسانه می تواند در بسیج افکار عمومی و مشارکت آحاد جامعه در جهت کمک به اعتلای سنت قرض الحسنه و ترویج آن گام های بی بدلیلی بردارد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false