ارشاد جرات نمی کند فیلم متری 6.5 را اکران عمومی دهد| این فیلم را خبرنگاران حتما ببینند - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
ارشاد جرات نمی کند فیلم متری 6.5 را اکران عمومی دهد| این فیلم را خبرنگاران حتما ببینند

پایگاه خبری جامعه خبر| سید هادی کسایی زاده روزنامه نگار| فیلم سینمایی متری 6.5 نخست تو را به جهت کارگردانی سعید روستایی سازنده فیلم ابد و یک روز به خود جلب می کند و دوم حضور هنرمندانی چون نوید محمد زاده و پیمان معادی که هر دو بازیگران فیلم ابد و یک روز بودند. اما سوالی که ذهن بیننده را به خود جلب می کند این است که در ابتدای فیلم متوجه می شوید فیلم در حوزه مواد مخدر است و متری 6.5 ممکن است منظور فروش نوعی مخدر به طور متری و با قیمت 6.5 باشد اما وقتی به پایان فیلم می رسید مفهوم عمیق متری 6.5 را پی می برید که تصور شما غلط بوده است.

در فیلم متری 6.5 کارگردان تماشاگر را با خود به اداره آگاهی تهران برده و در دایره موادمخدر داخل یک پرونده می کند. من بعنوان یک خبرنگار اجتماعی با دیدن این فیلم فقط می توانم بگویم از نظر سکانس ها و فضا و مکان و میزان سن ها آنقدر مستند و مشابه واقعی است که فیلم را به یک مستند اجتماعی-حادثه ای تیدیل کرده است. تقریبا تشابهی به سبک ساخته های مهدویان در ماجرای نیمروز … (البته فقط تشابه)

نوید محمد زاده در نقش ناصر خاکزاد یکی از قاچاقچیان و تولید کنندگان شیشه در تهران است که موادتولیدی را غیر از ایران از طریق افراد چاق در شکم جاسازی کرده و به کشورهای آسیایی هم صادر می کند. پیمان معادی یکی از افسران اداره آگاهی است که در نقش صمد با تیم 3 نفره ای که دارد کار بررسی و تحقیق و بازجویی از خرده فروشان و قاچاقچیان مواد مخدر تهران را برعهده دارد.

روحیه خشن و تند ماموران آگاهی در ورود به خانه خرده فروشان و کتک زدن آنها برای اقرار در زیر زمین آگاهی تهران سکانس های انکار ناپذیر و واقعی از پلیس تهران را نشان می دهد. زیر زمین آگاهی تهران خاطرات نامیمون و تلخی را برای هر متهمی که پایش آنجا باز شده به همراه داشته است. در یکی از صحنه های فیلم وقتی ناصر خاکزاد دستگیر و برای اعتراف و بازجویی به اداره آگاهی (پلیس مبارزه با موادمخدر) منتقل می شود او را در یکی از سلول های زیر زمین پلیس در کنار 20 متهم دیگر قرار می دهند. این سلول در طول فیلم تعدادش به 50 تا 60 نفر می رسد به حدی که متهمان حتی نمی توانند به راحتی بنشینند. یک توالت در گوشه سلول است که بوی بد آن فضای سلول را گرفته که کاملا واقعیت دارد.

داخل سلول یکی از متهمان با ارتباطی که با زندانبان دارد گوشی همراه داشته و با گرفتن پول گوشی را برای تماس به متهمان دقیقه ای 500 هزار تومان اجاره می دهد. (این هم در بازداشتگاه های پلیس و حتی زندان ها امری عادی است)

داستان فیلم متری 6.5 زندگی قاچاقچیان مواد مخدر و پلیس های مبارزه با مواد مخدر را نشان می دهد که هر دو مشکلات و چالش هایی دارند. ناصر خاکزاد از ترس دستگیر شدن همیشه با استرس زندگی می کند و حتی شب ها با کفش و کلی قرص می خوابد و از طرفی یکی از پلیس های مبارزه با مواد مخدر (همکار صمد) فرزندش توسط یکی از همین قاچاقچیان کشته شده است و خود صمد هم زندگی خوب و مناسبی ندارد به طوری که این شغل اساس زندگی او را نشانه رفته و در مرز بحران قراردارد.

ناصر خاکزاد که از اهالی جنوب شهر و منطقه فقیر نشین است پس از سالها فروش مواد مخدر حالا صاحب آشپزخانه تولید شیشه شده و اعضای خانواده را برای ادامه تحصیل و زندگی بهتر روانه اروپا کرده تا به عاقبت کودکی او دچار نشوند. نصر خاکزاد خاکزاد  تحصیلات آکادمی ندارد و به دلیل پولدار بودن کارهایش را با پول جلو می برد. در سکانسی از این فیلم وقتی صمد هنگامی که ناصر خاکزاد دستانش در شب نخست دستگیری به نرده های راه پله آگاهی تهران دستبند خورده گفتگو می کند ناصر به صمد درخواست رشوه تا ۴ میلیارد تومان می دهد. این درخواست در حالی است که در ادامه فیلم متوجه می شوید که ناصر خاکزاد یک نام قلابی است و نام اصلی این متهم چیز دیگری است و قرار بوده به جرم قاچاق مواد مخدر اعدام شود اما با رشوه دادن به قاضی از اعدام فرار می کند.

یعنی در طول فیلم وضعیت نامناسب بازداشتگاه های غیرقانونی- رفتار غیر انسانی با متهمان- رشوه گیری و رشوه دادن در پلیس و قوه قضائیه- کتک زدن متهمان و اقرارهای تحت فشار به طور روشن نمایش داده شده اما در آن روی فیلم مظلومیت ماموران آگاهی هم در فیلمنامه فراموش نشده به نحوی که هر کدام از ماموران آگاهی در حوزه مواد مخدر به دلیل کم یا زیاد بودن مواد مخدر تحویلی و مکشوفه پرونده دارند. (البته کارگردان خیلی این موضوع را پررنگ کرده که اینقدر شدید نیست- شاید خواسته زهر سکانس های زیرزمین آگاهی را بگیرد)

اما در کل این فیلم سینمایی چند نکته مهم را نمایش و بازگو می کند.

نخست اینکه در 40 سالگی انقلاب اسلامی مواد مخدر در کشور به دلیل سهل انگاری دولت ها بیداد می کند و بخش زیادی از جامعه را درگیر خود کرده و وقت و انرژی و پول بیت المال در پلیس و قوه قضائیه برای رسیدگی به این پرونده ها تلف می شود.

دوم اینکه در این فیلم حکم نهایی ناصر خاکزاد اعدام با طناب دار است. حضور خانواده خاکزاد در زندان قبل از اعدام و گریه و شیون و زاری پدر و مادر و خواهر زندانی و مظلوم نمایی زندانی و در انتها اعدام در نیمه های شب با چوبه دار تماشاگر را با حس همدردی با متهم همراه می کند به نوعی که گروهی از تماشاگران اعدام را راهکار نامناسب و گروهی راهکار مناسب می دانند. چون کارگردان در مورد حکم اعدام و دلیل اینکه چرا باید این افراد اعدام شوند در فیلم سکوت کرده است.

سوم موضوع کاهش سن مواد مخدر در میان کودکان و نوجوانان است.

متری 6.5 قیمت هر متر کفن برای یک میت است که ناصر خاکزاد در ابتدای فیلم به آن اشاره می کند که آن پول را هم نداشته و در انتها با همان متری 6.5 باید دفن شود.

فیلم سینمایی متری 6.5 را می توان یکی از بهترین فیلم های جشنواره سی و هفتم فجر در ژانر اجتماعی عنوان کرد که دیدن این فیلم را برای تمامی خانواده ها و به ویژه خبرنگاران و مسئولان به خصوص مسئولان خواب زده ستاد مبارزه با مواد مخدر تجویز می کنم. اما تصور نمی کنم وزارت ارشاد جرات کند این فیلم را به اکران عمومی برساند.

 

 

 

true
true
true
true
  1. فروشگاه کولر گازی بانه

    سلام.وبسایتتون خیلی خوب و مفیده.به کارتون ادامه بدین

  2. لینکدونی لینک سیتی

    سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت به این خوبی سپاسگزارم

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false